גבעת התנ''ך צילום אורטל צבר
גבעת התנ''ך

כאוס קרקעות הכנסייה: האם זו הסנונית הראשונה לקראת הסדרה?

ביום ראשון הודיעה חברת 'אקסטל' על השלמת עסקת רכישת קרקעות כנסייה בטלביה, רחביה וניות. מאותו הרגע החלה תגובת שרשרת, שבמרכזה הודעה דרמטית של עיריית ירושלים על התנגדותה לבנייה בגבעת התנ"ך. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 19.1.24 08:11

כנראה שהיזם האמריקאי גארי ברנט וחברת 'אקסטל' לא שיערו בנפשם שהודעה לקונית על השלמת עסקת רכישת קרקעות הכנסייה בטלביה, רחביה וניות תוביל לתגובת שרשרת שעשויה להוביל לפתרון הכאוס שעונה לשם הכולל 'אדמות הכנסייה בירושלים'.

הבשורה הראשונה שיצאה השבוע בנושא – עיריית ירושלים מתנגדת לתוכנית הבנייה בגבעת התנ"ך – תוכנית שכבר קודמת בוועדת התכנון המחוזית וצפויה לעלות להתנגדויות בשבועות הקרובים.

"ראש העיר אינו תומך בתוכנית שהוגשה לוועדה המחוזית, ולאור הרגישות הרבה וההתנגדויות הרבות שהוגשו, עיריית ירושלים תודיע בישיבת הוועדה המחוזית על התנגדותה לקידום תוכניות בנייה בגבעת התנ"ך, למרות העובדה שמדובר בקניין פרטי ובייעוד שאינו ירוק", כך לשון התגובה שנמסרה השבוע מעיריית ירושלים במענה לפניית "כל העיר".

עיקר התוכנית בגבעת התנ"ך – הקמת מלון ומרכז מסחרי בחלק הצפוני של הגבעה, המהווה פנינת טבע היסטורית. התוכנית מקודמת על ידי חברה זרה הרשומה באיי הבתולה. יצוין כי עד השבוע, עם ההודעה הדרמטית של העירייה, התוכנית קודמה גם על ידי עיריית ירושלים והוועדה המחוזית. כך שההודעה השבוע כי העירייה תתנגד, בהחלט מהווה בשורה לירוקים ואוהבי הטבע וההיסטוריה.

כפי שצוין, בימים האחרונים הוגשו התנגדויות רבות כנגד התוכנית, בהם של עשרה ארגונים ועמותות בתחום סביבה, תכנון ובנייה לרבות המועצה לשימור אתרים והכנסייה הסקוטית בירושלים, ברשימת המתנגדים לתוכנית – כנסיית סט. אנדרוז, שגרירות בריטניה וקונוסליה הבריטית, קרן ירושלים ירוקה, איגוד האדריכלים, תיאטרון חאן, מרכז בגין, המועצה לשימור אתרים, החברה להגנת הטבע, מינהל קהילתי גינות העיר, מינהל קהילתי בקעה, ארגון מורשת דרך ועמותת "במקום".

התוכנית ממוקמת בחלק הצפוני של גבעת התנ"ך, הסמוך לכנסייה הסקוטית, ומול מתחם התחנה הראשונה וסמוך לתיאטרון החאן. על פי התוכנית, שהופקדה כאמור על ידי הוועדה המחוזית לתכנון, בשטח יוקם מלון בן 6 קומות ומרכז מסחרי, כל זאת מעל 6 קומות נוספות (כ-20 מטרים) אשר ייחצבו בסלע.

הטענה המרכזית של המתנגדים היא ששינוי ייעוד הקרקע משטח ציבורי לשטח מסחר ותיירות בא בסופו של דבר לקדם אינטרס פרטי על חשבון האינטרס הציבורי העלול להצית תקרית דיפלומטית בין ישראל לבין הממלכה המאוחדת. בריטניה, באמצעות שגרירות בריטניה בת״א והקונסוליה הבריטית בירושלים, הגישה באופן רשמי התנגדות לתוכנית החתומה על ידי מר סיימון וולטרז, שגריר בריטניה בישראל וגב׳ דיאן קורנק, קונוסול ברטיניה בישראל.

 

 

מארגון עמק שווה נמסר: "מדובר על מרחב פתוח ייחודי שמרביתו נותרה לא חפור ולא חקור. בחינת ההרס הארכיאולוגי-היסטורי-תרבותי הצפוי, והוודאי, מול התועלת שתקבל העיר ירושלים מהקמת עוד בית מלון, די רק בה כדי להצדיק את גניזת התוכנית והקדשת השטח הפתוח להמשך הלימוד אודות צפונות ירושלים והארץ".

המועצה לשימור אתרי מורשת: "התכנון המוצע מהווה פגיעה בחשיבות המתחם ובערכי המורשת שלו. מדובר בפגיעה במהות ההיסטורית, אדריכלית, תרבותית, סביבתית ורוחנית של המקום וכן פגיעה בזהות שלנו כחברה ירושלמית וכעיר המכבדת את עצמה. מימוש התוכנית משמעו הרס של רוח המקום ופגיעה באינטרס הציבורי. המורשת הינה נחלת הכלל ובאחריותנו במועצה לשימור אתרים לפעול להבטחת קיומו של שימור ערכי, המהווה עדות נוכחת למכלול הערכים מהם אנו שואבים את זהותנו. שמירת הזהות התרבותית והלאומית של כל הלאומים גם יחד. התוכנית עומדת בסתירה למדיניות השימור העירונית ובסתירה לעקרונות השימור ואמנות השימור המקובלות בארץ ובעולם".

בעמותת ״במקום״ אומרים: "לגבעת התנ"ך תפקיד חברתי חשוב, כמקום שמאפשר קשר עם הטבע בלב העיר ההומה, עם ההיסטוריה של העיר ותבנית הנוף הייחודית שלה ובכך מחזק את הזיקה של התושבים לעירם. את הזיקה הזו יש להעדיף על פני מסחור הנוף והאתר, בתוכנית שתתרום בראש ובראשונה ליזמיו, וקבוצה אקסקלוסיבית של תיירים שיכולים לשלם על השהות במלון בוטיק".

החברה להגנת הטבע "שמה דגש על היבט המכלול הנופי, לעצים הרבים שייכרתו, לנצפות של המונומנטים ולשינוי ייעוד השטח מייעוד ציבורי לייעוד סחיר".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר