נתונים נבחרים מהדוח אודות שורדי השואה (צילומים: ועידת התביעות, ארנון בוסאני)
(צילומים: ועידת התביעות, ארנון בוסאני)

בשבת – יום השואה הבינלאומי: כ-245,000 שורדים ברחבי העולם, כ-9,000 מהם בירושלים

ועדת התביעות מפרסמת דוח דמוגרפי ראשון מסוגו אשר מציג ממצאים על ניצולי השואה שחיים במעל 90 מדינות ברחבי הגלובוס. 49 אחוז משורדי השואה, כ-120,050, מתגוררים בישראל, מהם 9,000 בירושלים

פורסם בתאריך: 23.1.24 12:37

ביום שבת, 27.1.2024, יצוין ברחבי העולם יום השואה הבינלאומי: דוח דמוגרפי ראשון מסוגו של הוועידה לתביעות חומריות יהודיות נגד גרמניה (ועידת התביעות), מציג ממצאים על ניצולי השואה החיים כיום במעל ל-90 מדינות.

על פי הדוח – ברחבי הגלובוס, במעל 90 מדינות, חיים נכון להיום כ-245,000 שורדי שואה. 49 אחוז מתוכם – כ-120,050 במספרים מוחלטים – מתגוררים בישראל. על פי נתוני עיריית ירושלים – כ,9,000 מתוך שורדי השואה מתגוררים כיום בירושלים. (16 אחוז מבין הניצולים – כ-39,200 – מתגוררים כיום בארצות הברית).

נתונים נוספים מהדוח: הגיל החציוני של ניצולי השואה הינו 86 – שורד/ת השואה הצעירה ביותר היא בת 77. המבוגרת ביותר – בת 112 שנה. רוב כמעט מוחלט של הניצולים – 95 אחוז – שרדו את השואה כילדים/נערים.

61 אחוז משורדי השואה הן נשים, 39 אחוז גברים.

כ-40 אחוז מניצולי השואה מקבלים תשלומי פיצויים חודשיים – 60 האחוז הנותרים זכאים לתשלום חד פעמי/חד שנתי.

62 אחוז מבין שורדי השואה קיבלו במהלך השנה שעברה (2023) תשלום מקרן הסיוע – מה שמעיד על מצבם הכלכלי הרעוע.


נתונים נבחרים מהדוח של שורדי השואה בעולם


***

מאז הקמתה של ועידת התביעות בשנת 1951, פעילותה מוקדשת להבטחת מידה של צדק עבור שורדי השואה. כתוצאה מהמשא ומתן המתמשך עם ממשלת גרמניה, ועידת התביעות מממנת ומנהלת תוכניות פיצויים שהגיעו (נכון ל-2023) לסך כולל של כ-90 מיליארד דולר, ביניהן תשלומים ישירים לשורדי שואה ברחבי העולם ומענקים למעל 300 ארגונים סוציאליים ברחבי העולם. "כך מבטיחה ועידת התביעות לשורדי השואה שירותי בריאות ורווחה קריטיים כמו טיפול ביתי, מזון, תרופות, תחבורה, ושירותים קהילתיים", כך נמסר.

גרג שניידר, סגן נשיא ועידת התביעות: "הדו"ח הציג לנו נתונים מעניינים וחשובים, אבל חשוב גם להסתכל מעבר למספרים. האנשים שמאחורי המספרים הם יהודים שנולדו לעולם שרצה לראות אותם נרצחים, עברו את זוועות השואה בצעירותם, ונאלצו לבנות מחדש חיים שלמים מאפר המחנות והגטאות ששמו קץ למשפחותיהם וקהילותיהם. הנתונים והמספרים שאנחנו רואים בדו"ח מאלצים אותנו לקבל את המציאות ששורדי השואה לא יהיו איתנו לנצח. ואכן, כבר איבדנו את רוב השורדים".

מרים גרייבר, שורדת שואה מירושלים, שעברה את השואה כתינוקת וכילדה קטנה מספרת: "לאחר השואה התאחדנו בגרמניה, אחותי, אמי, ואני עם אבי – ניצול אושוויץ, עם ההגעה לישראל בשנת 1949 ביום העצמאות הראשון למדינה, ואני פה מאז. כשהגענו לארץ אמי הורתה לנו שאסור לדבר על מה שהיה קודם לכן, ורק בגיל מבוגר, עשורים אחר כך, הרשיתי לעצמי לדבר, לזכור, ולהזכיר את זוועות השואה. בימים אלה, אנחנו חייבים להעביר את זיכרון השואה מדור לדור. במיוחד שהאנטישמיות שאנחנו רואים מאז ה-7/10 היא בדיוק אותה האנטישמיות שהייתה אז, והשינוי יבוא מלמעלה – דרך ממשלות העולם, ומערכות החינוך. אנחנו שורדי השואה מנסים להעביר לדורות הבאים לא רק את מה שקרה בשואה. אלה את חשיבות ארץ ישראל. מאחר ואין לנו ארץ אחרת. אלא עם ישראל חי, ובימים אלה אנחנו מחזקים את החיילים שלנו, שהם הילדים והנכדים שלנו, ומחכים לחטופים כמה שיגיעו כמה שיותר מהר".


גרג שניידר סגן נשיא ועידת התביעות מרים גרייבר באדיבות ועידת התביעות

גרג שניידר ומרים גרייבר (צילום: באדיבות ועידת התביעות)


 

 

שורדת השואה רעיה בנניקסה היא בתה של רוז גירון, שורדת השואה המבוגרת ביותר החיה היום בעולם על פי הרישום. רוז, ילידת 1912 חיה בגרמניה (היום שטח פולין) ולאחר אירועי ליל הבדולח הועברה למחנה הריכוז בוכנוולד, בעוד רוז הייתה בהריון עם בתה רעיה. בשנת 1939 ברחה המשפחה לשנגחאי שהייתה אחד המקומות המקלט היחידים ליהודים, אך לאחר שנתיים בשנגחאי ועם כיבוש הכוחות היפנים, המשפחה הועברה לגטו בשנגחאי שם שהו עד לקבלת הויזה לארה"ב בשנת 1947. "אמי ואני שרדנו את הדיכוי הנאצי בגרמניה, ואת גטו שאנגחאי תחת השלטון היפני. אמי שהיום היא בת 112, היא דוגמא נפלאה, לכוחם של שורדי השואה לנוכח הזוועות, ולחיים החדשים שבנו שורדי השואה לאחר אותן זוועות. עם הירידה במספר שורדי השואה, לצד העלייה באנטישמיות בעולם, עלינו לפעול בכל העולם לטובת העברת הידע על ההיסטוריה הקולקטיבית שלנו, על מנת שזוועות השואה לא יחזרו".

גדעון טיילור, נשיא ועידת התביעות: "הנתונים שאספנו, לא רק מספרים לנו כמה שורדי שואה ישנם, והיכן הם נמצאים, אלא מראים לנו שמרבית שורדי השואה החיים היום נמצאים בתקופה שבה הצורך שלהם בטיפולים רפואיים ושירותי תמיכה הולך וגדל. זה השלב שבו שורדי השואה הכי צריכים אותנו, ועלינו להכפיל את מידת תשומת הלב שלנו".

דני דיין, יו"ר יד ושם: "ברצוני להביע את תודתי מעומק הלב לועידת התביעות על עריכת הדו"ח המכריע הזה על ניצולי השואה. מחקר זה מהווה אזהרה עבורי כאשר מדגיש את המצב הדמוגרפי הנוכחי של ניצולי השואה בעולם. הדוח מבהיר את הדחיפות של עבודתנו להמשיך לאסוף ולחקור את העדויות והשמות של האנשים המדהימים האלה לפני שדור השורדים נעלם. מי ייתן ונוכחותם תמשיך לחזק את נחישותנו לעצב עתיד טוב יותר".

פרופ' (אמריטוס) סרג'ו דלה-פרגולה, לשעבר יו"ר המכון ליהדות זמננו ע"ש אברהם הרמן באוניברסיטה העברית: "הדו"ח של ועידת התביעות, מציג לנו את מספר שורדי השואה החיים היום ברחבי העולם, והוא תרומה חשובה לחובה שלנו לספק את כלל התמיכה לאותם שורדים – עדים חיים לשואה, בשנים אשר נותרו להם".

פרופ' מייקל בירנבאום, פרופסור ללימודים יהודים באוניברסיטה היהודית-אמריקאית: "מדובר בדו"ח ברור ומקיף המבוסס על ניתוח חשוב של נתונים שנאספו מתוך תוכניות הפיצויים השונות, כפי שרק ועידת התביעות יכולה לעשות. הדו"ח ממחיש לנו עד כמה מספר שורדי השואה יורד מיום ליום, אולם הצרכים של אלה שעדיין בחיים רק גדלים. יחד עם זאת, הדו"ח הדמוגרפי של ועידת התביעות ממחיש שיש מדינות רבות, בהן רק קומץ מהאנשים יוצאי הדופן הללו עדיין חי עמנו, וכן מדגיש בפנינו עד כמה חשוב שנלמד מיכולות ההישרדות והחוסן של שורדי השואה. אנו נמצאים בנקודת זמן שהיא ההזדמנות האחרונה שלנו לאתר את שורדי השואה, ללמוד מהם, לשאול את עצמנו מה אנחנו עושים כדי שזה יקרה לפני שיהיה מאוחר מדי".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר