נחלאות - אורן בן חקון
(צילום: אורן בן חקון)

מדד השבת העירונית לשנת 2023: היכן ממוקמת ירושלים?

רגע לפני הבחירות לרשויות המקומיות, בעמותת 'ישראל חופשית' יצרו מדד הבודק את מידת החופש של השבת בערי ישראל שאינן חרדיות. אז היכן מדורגת ירושלים במדד הבודק את יום המנוחה בישראל? מסתבר שבמקום טוב באמצע עם 4 נקודות מתוך 7 אפשריות. מסכימים עם הקביעה?

פורסם בתאריך: 11.2.24 15:12

השבת בירושלים ובישראל בכלל מהווה את קו פרשת המים בציבוריות (הירושלמית ובכלל ישראל). רק אתמול, מוצ"ש, קיבל הדבר ביטוי משמעותי ביותר. ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם במהלך השבת הודעה המתייחסת להורדה בדירוג הכלכלי שספגה ישראל, וספג בשל כך ביקורת נוקבת מצד המפלגות החרדיות וגם מצידו של יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

וכשלראש הממשלה "אסור" להוציא הודעה חשובה בשבת, עד כמה מחלחלים הדברים גם עבור תושבי ישראל? זה בדיוק מה שניסתה לבדוק עמותת ישראל חופשית רגע לפני הבחירות לרשויות המקומיות – מדד השבת העירונית. מדד חדש וייחודי ליום המנוחה בישראל.

עמותת ישראל חופשית, כידוע, היא עמותה המגדירה את מטרתה כ"כינון חברה ישראלית המקיימת פלורליזם תרבותי ודתי במדינת ישראל, תוך שמירה על זכויות הפרט, על ערכי הדמוקרטיה ועל עקרונות הציונות כפי שנכתבו במגילת העצמאות",

ברוח הזו יצאה העמותה לבדוק היכן בישראל היכן ניתנים שירותים שונים בשבתות לתושבים. "השבת היא קו פרשת מים בחברה הישראלית – סלע מחלוקת איתן באיזון העדין שבין דת ומדינה", מסבירים בעמותה את המדד החדש. "ממשלות קמו ונפלו עליה (על השבת, ר"ג), מאבקים ציבוריים מרים ניטשו סביבה, והיא מהווה אבן בוחן חשוב למידת החופש של התושבים".

בדברי ההסבר למדד החדש, מסבירים בעמותת 'ישראל חופשית' כי "השבתה כפויה בשבת, בערים שאינן חרדיות, היא לא שוויונית. ואכן, מתברר שישנם פערים אדירים בין עיר לעיר: בזמן שבאחת מתנהל מסחר, מתקיימים חיי תרבות ופנאי ענפים וניתן להתנייע בחופשיות בתחבורה ציבורית, אצל שכנתה נאלץ מי שאין ברשותו רכב פרטי או כסף למונית, לצעוד ברגל – או להסתגר בדלת אמותיו. קפיצה לחוף הים, לחיק הטבע או למשפחה מחוץ לעיר, אינם אפשריים עבורו".

אז איזו עיר מציעה לתושביה שפע של אפשרויות ומי כלל לא סופרת את הציבור הליברלי שחי בה? והיכן ממוקמת ירושלים בתוך המדד החשוב הזה?

אז ככה, אולי תופתעו לגלות שירושלים זוכה לניקוד ממוצע (ביחס לערים שנבדקו) – 4 נקודות מתוך 7 אפשריות (החלוקה בהמשך).

במדד של 'ישראל חופשית' מצוין כי "אפשר להגיע אל העיר ולצאת ממנה במוניות שירות, ללא השתתפות העירייה. אפשר גם למצוא בה מעט מכולות פתוחות, והעירייה לא ניסתה לשנות את חוק העזר האוסר מסחר בשבת.

"באשר לאירועי חוצות – מתקיימים בעיר רק אירועי "שבת ישראלית" – תוכנית העומדת בסכנת ביטול. אולמות התרבות מושבתים וכך גם המוסדות העירוניים, אבל מצאנו ספרייה אחת פתוחה בסוואחרה שבמזרח ירושלים".

 

 

ירושלים, כאמור, מדורגת במקום טוב באמצע – 15 עד 18 (מבין 32 ערים שנבדקו), כשהיא מקבל 4 נקודות מתוך 7 קטוגריות. אם תהיתם – את הדירוג מובילות אילת, גבעתיים, הוד השרון, הרצליה, מודיעין-מכבים-רעות ותל אביב יפו, אשר קיבלו את מירב הנקודות האפשריות (7 מ-7). את הדירוג סוגרת העיר בית שמש – עם 0 נקודות, כשבישראל חופשית מדגישים כי העיר אינה עיר חרדית, ולכן היא נכללת במדד.

באשר לירושלים, להלן פירוט הניקוד שצברה העיר במדד 'השבת העירונית':
– מרכולים פתוחים
– יש אירועי חוצות, מופעים ופעילויות
– מוסדות תרבות בתמיכה עירונית פועלים
– בריכות ומועדני ספורט פועלים

להלן פירוט הקטגוריות בהן לא צברה ירושלים ניקוד:
* תחבורה ציבורית בינעירונית פעילה (אינה פעילה)
* אולמות ומוסדות עירוניים פועלים (הכוונה שאינם פועלים)
* הוגשה בקשה לשינוי חוק עזר לפתיחת מרכולים (עצם אי הגשת הבקשה הינה להשאירם סגורים בשבתות, ר"ג)

הסך הכל, כאמור, הינו 4 נקודות מתוך 7 אפשריות – אשר מדרגות את ירושלים במקום טוב באמצע (מבין 32 הערים שנבדקו).

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אליאס נחלאות

    לא יודע למה לא מפורסם ברבים, אבל בשבת החל משעות הצהריים יש תחבורה ציבורית לירושלים ממגוון יעדים:
    קו 962 מטבריה, 960 מחיפה, 963 מקרית שמונה ועוד כמה. נכון שזה מעט מאוד, אבל עזר לי לא מעט פעמים.
    יידע הציבור ויהנה!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר