למצולמים אין קשר לכתבה - שוק מחנה יהודה (צילום: ארנון בוסאני)
למצולמים אין קשר לכתבה - מתחם הבילויים בשוק מחנה יהודה (צילום: ארנון בוסאני)

מותר להרעיש: עסקי חיי הלילה בשוק יכולים להיות רגועים. השכנים קצת פחות

בית המשפט ביטל 39 דוחות שניתנו לשני ברים בשוק בגין הקמת רעש אחרי השעה 23:00. בעל הברים איתמר טריווקס, בסיוע 'התעוררות', עתר לבית המשפט ואחרי שלוש שנים של דיונים - הוא ניצח והדוחות בוטלו. יו"ר התעוררות אדיר שוורץ: יחזיר את הצבע לחיי הלילה בירושלים". העירייה טוענת כי "מדובר באזור משולב הכולל עסקים ומגורים ואינו אזור עסקים ובילויים בלבד"

פורסם בתאריך: 23.2.24 08:06

שלוש שנים של מאבק ארוך ומתסכל ו-39 דוחות שניתנו לשני ברים בשוק מחנה יהודה הפכו להיסטוריה – עם פסק דין משמעותי שעשויות לו השפעות מרחיקות על חיי הלילה בשוק ובירושלים בכלל.

בית המשפט לעניינים מינהליים ביטל השבוע 39 דוחות שניתנו לשני ברים בשוק המקורה בשל הקמת רעש בלתי סביר אחרי השעה 23:00. בעל הברים, איתמר טריווקס עתר לבית המשפט תוך שהוא מקבל גיבוי וסיוע מתנועת 'התעוררות' (תחילה עופר ברקוביץ' ובהמשך היו"ר הנוכחי אדיר שוורץ), ואף יוצג על ידי עורך הדין שמייצג את התנועה – ד"ר מתן גוטמן.

בהחלטה לבטל את הדוחות שניתנו פסקה השופטת כי מדיניות אכיפת הרעש בשוק תבוצע מעתה אך ורק על סמך מד דציבלים, על פי תקנות החוק לאכיפת רעש בלתי סביר, תוך אמירה שאין לתת דוחות בגלל שהשעה מאוחרת יותר מ-23:00, כפי שקרה בפועל.

להחלטה, כאמור, עשויות להיות משמעויות מרחיקות לכת, שכן בעלי עסקים שקיבלו דוחות על מפגע רעש בגין משמעת מוזיקה לאחר השעה 23:00 בלילה בשבע השנים האחרונות – והיו מאות כאלו (683 בין השנים 2019 ל-2022 על פי חוק חופש המידע) – יוכלו לתבוע החזר כספי מהעירייה ולדרוש לקבל חזרה את הציוד שהוחרם להם לאורך השנים.

העירייה טענה שאזור השוק הוא אזור מגורים לעניין חוקי הרעש, ולכן משעה 23:00 יש חובה לסגור את המוזיקה. בהתאם למדיניות זו, נתנו פקחי העירייה אלפי דוחות בשנים האחרונות והחרימו רמקולים של בעלי עסקים.

יצוין כי תנועת התעוררות בירושלים מלווה את מאבקם של בעלי עסקי חיי הלילה בשוק מזה שנים והגישה מספר הצעות במועצת העירייה להסדרת נושא הדוחות ואכיפת הרעש. במקביל החל הליך משפטי, שבו ייצג עו"ד ד"ר גוטמן מספר בעלי עסקים שביקשו לערער על הדוחות. בהליך המשפטי הוצגו מעל 60 מקרים בהם פקחי העירייה נתנו דוחות בסך עשרות אלפי שקלים על טענה לרעש באזור מגורים.

ד"ר גוטמן טען שמדיניות העירייה אינה חוקית משום שאזור שוק מחנה יהודה הסגור אינו מוגדר כאזור מגורים, אלא כאזור מסחרי. בנוסף טען שעיריית ירושלים נוהגת בדרך של אכיפה בררנית משום שהיא אוכפת את חוקי הרעש של אזור מגורים רק על עסקי חיי הלילה, ולא על אף פעילות רועשת אחרת בשוק כגון פריקת סחורות או עבודות שיפוצים וניקיון המתבצעות בשעות הלילה.

 

 

השופטת יעל ענתבי שרון קיבלה חלק מהטענות (נדחתה טענה האכיפה הבררנית) וקבעה שאזור שוק מחנה יהודה המקורה אינו אזור מגורים לצורכי חוקי הרעש. עוד קבעה השופטת כי מדיניות האכיפה של העירייה היתה בלתי חוקית. זאת ועוד, בית המשפט מתח ביקורת על התנהלות העירייה וציין כי "יש להודות שהתנהלות המשיבה מעוררת אי נוחות… היא אוחזת בחבל בשני קצותיו שכן מתייחסת לאותו אזור פעם אחת כאזור מסחרי לעניין תשלום ארנונה, לעניין אגרת רישיון עסק לפריקה וטעינה וכו׳ ופעם אחרת כאזור מגורים לעניין אכיפת דוחות בגין גרימת רעש". עוד נכתב בהחלטה: "התנהלות העירייה מעוררת אי נחת משום שהיא בחרה להטיל עשרות קנסות כאשר ברור שאין בכך כל אפקטיביות".

ד"ר מתן גוטמן שייצג את בעלי העסקים מסר: "במשך שנים ניסינו להסביר לגורמי האכיפה בעירייה שאין כל היגיון וכל בסיס חוקי לאכיפת חוקי הרעש של אזור מגורים על השוק. אם אכן מדובר באזור מגורים אז אסור למשל לפרוק בו סחורה לאחר השעה 22:00, וזה יהיה כמובן סופו של השוק. אני שמח שבית המשפט לאחר הליך ארוך בו נשמעו הראיות, קיבל את עמדתו ופסל את מדיניות האכיפה הפוגענית והבלתי חוקית של בעירייה שפגעה בעשרות עסקים".

יו"ר התעוררות אדיר שוורץ: "מדובר בהישג ענק שנותן תקווה לחיי הלילה בירושלים. הצעירים והמבלים יוכלו לשבת על כוס בירה בשוק להנות ממוזיקה ולא לחשוש מהרגע שבו יגיעו לכבות להם את הבילוי בשעה מוקדמת ולא סבירה. אני שמח שהצלחנו לתקן את העוול הזה ולהחזיר קצת צבע ללחיים של בעלי העסקים בשוק מחנה יהודה שאוהבים את העיר הזאת ורוצים להתפרנס בכבוד".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "הנהלת עיריית ירושלים מעריכה ומוקירה את עבודתם המסורה של עובדי מערך האכיפה של עיריית ירושלים. חשוב לתת את הלב לכך שבית המשפט דחה את הטענה להגנה מן הצדק, בגין אכיפה בררנית וכן דחה את הטענה לאכיפה בסתירה למדיניות העירייה לעידוד ופיתוח חיי הלילה של שוק מחנה יהודה. החלטת בית המשפט מתייחסת ל-39 דו"חות בלבד, שהם ורק הם בוטלו".
עוד נמסר מהעירייה, שצפויה על פי ההערכות לערער על פסק הדין: "על פי עמדת העירייה ועמדת המינהל הקהילתי, מדובר באזור משולב הכולל עסקים ומגורים ואינו אזור עסקים ובילויים בלבד. כמובן שעיריית ירושלים מכבדת את החלטת בית המשפט ותפעל על פי הוראות פסק הדין, כפי שהיא נוהגת, מעשה של שגרה, בפסקי הדין השונים, מאז ומעולם".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ירושלמית שמזהה בלבולי מוח פופוליסטים

    כל כך אופייני. גביית ארנונה גבוהה כמו עסק ,כיסוח אחרי שמקבלים את הכסף.צבועים.תגבו כסף מאוהדי בית"ר שחונים בלי חשבון במלחה ובקטמון

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר