זירת התאונה הקטלנית בפסגת זאב (צילום: איחוד הצלה)
זירת תאונה קטלנית בפסגת זאב בחוד שעבר (צילום: איחוד הצלה)

דירוג הערים הקטלניות ביותר להולכי הרגל: ירושלים במקום השני הלא מכובד בכלל

מבדיקה שביצע ארגון 'ברחובות שלנו' עולה כי ירושלים בצמרת הדירוג ביחס שבין נפגעים למספר נסיעות יומי. שיא שלילי נוסף: 10 הולכי רגל נהרגו בכבישים בשנת 2023. העירייה בתגובה: "הנתונים המובאים בהודעה מגלמים הנחות שגויות המעוותות את המציאות"

פורסם בתאריך: 26.2.24 20:48

10 הולכי רגל נהרגו בירושלים במהלך שנת 2023 – נתון אשר מוביל גם הוא לדירוג של ירושלים בצמרת רשימת הערים המסוכנות בישראל להולכי הרגל. ובמקרה הזה – אין קשר לעובדה שירושלים היא העיר הגדולה בישראל בפער מהבאות אחריה. והנה ההסבר:

מניתוח נתוני היפגעות הולכי רגל בערי ישראל ביחס למספר נסיעות יומי באותן ערים (מדד מקובל בעולם המעברי המודד את רמת הסיכון עבור הולכי הרגל בסביבת מגוריהם) עולה כי ירושלים העיר השנייה הקטלנית ביותר להולכי הרגל, כשבמקום הראשון נמצאת העיר בני ברק, ואילו במקום השלישי – תל אביב.

על ניתוח הנתונים אחראי ארגון הולכי הרגל 'ברחובות שלנו', שמצא כי ירושלים מובילה במספר הולכי הרגל מבין כל הערים (נתון שאותו כן ניתן לגודלה של העיר לעומת ערים אחרות), אולם היא מגיעה למקום השני ברמת המסוכנות להולכי רגל ביחס למספר נסיעות. מהנתונים שנאספו עולה כי בחמש השנים האחרונות נהרגו בירושלים 38 הולכי רגל (כאשר בשנת 2023, כאמור, נרשם שיא שלילי של 10 הרוגים בקרב הולכי רגל בתאונות דרכים). בנוסף, נפצעו בחמש השנים האחרונות 428 בני אדם באורח קשה (סך של 466 הרוגים ונפגעים קשה). היחס בין מספר הנפגעים (466) לבין מספר הנסיעות – כ-722 אלף ביום – מדרג את העיר במקום השני ברשימת הערים המסוכנות ביותר להולכי הרגל.


זירת התאונה הקטלנית במושבה הגרמנית (צילום: הערשי פרלמוטר - תיעוד מבצעי כבאות והצלה מחוז ירושלים)

זירת תאונה קטלנית במושבה הגרמנית בשנה שעברה (צילום: הערשי פרלמוטר – תיעוד מבצעי כבאות והצלה מחוז ירושלים)


כאמור, במקום הראשון כעיר המסוכנת ביותר להולכי הרגל ניצבת בני ברק – שבה נהרגו 5 בני אדם בחמש השנים האחרונות ונפצעו באורח קשה 88. אולם מספר הנסיעות היומי בעיר החרדית הגדולה הוא נמוך יחסית – כ-134 אלף – וזה הופך אותה למסוכנת ביותר להולכי הרגל.

במקום השלישי – תל אביב עם 353 נפגעים בחמש השנים האחרונות, בהם: 38 הרוגים ו-315 פצועים באורח קשה ברחובות העיר. מספר הנסיעות בה הוא הגבוה ביותר בישראל: מעל 800 אלף נסיעות ביום.

במקום הרביעי בדירוג הלא מחמיא – באר שבע, שבה נפגעו בחמש השנים האחרונות 116 בני אדם – 20 הרוגים ו-96 פצועים – אל מול מספר נסיעות יומי של כ-365 אלף.

יו"ר ארגון 'ברחובות שלנו' פרופ׳ איתי פישהנדלר מבהיר כי ״הפערים הגדולים בין ערי ישראל מבחינת השטח ומספר התושבים – חייב אותנו לפתח מדד אובייקטיבי הבוחן את מידת הבטיחות של הולכי הרגל ומאפשר לדרג באופן יחסי את ערי ישראל. הנתונים מראים על פערים גדולים מדי בין הרשויות המקומיות ביחס לבטיחות הולכי הרגל בערים. בני ברק מטפסת לראש הרשימה הקטלנית בשל הפער הגדול בין תושבי העיר, ששיעור אחזקת הרכב הפרטי בה הוא מהנמוכים בישראל – לבין התשתיות התחבורה העירוניות המתעדפות רכב פרטי על פני הולכי רגל ותחבורה ציבורית.

"לצערנו, גם ירושלים המככבת במקום השני ברשימה הקטלנית מתעדפת בקביעות תשתיות רכבים פרטיים על פני הולכי רגל. מספר ההרוגים הקיצוני בשנים האחרונות בעיר הוא בשל מדיניות עירונית המתעדפת שוב ושוב רכבים פרטיים על פני הולכי רגל ונוסעי תחבורה ציבורית. מרביתם המוחלט של ההרוגים בעיר מצאו את מותם על מדרכות, מעברי חציה, איי תנועה או רחובות מוזנחים ללא מדרכות כלל. תל אביב מנגד, סובלת ממאות אלפי כלי רכב הנכנסים אליה מדי יום בעוד תשתיותיה אינן מסוגלות כבר להכיל את אינפלציית הרכבים".

 

 


זירת התאונה בירמיהו (צילום: דוברות איחוד הצלה)

זירת תאונה בירמיהו שבה נפגע הולך רגל בן 12 (צילום: דוברות איחוד הצלה)


נחמן שלף, מנתח נתוני תחבורה, שניתח את הממצאים: "המדד המקובל בעולם המערבי לבחינת רמת הסיכון להולכי רגל הוא בדיקה של מספרי ההרוגים והפצועים קשה ביחס למספר הנסיעות המבוצעות בעיר. הניסיון בעולם מלמד שככל שהיחס בין מספרי הנפגעים למספר הנסיעות גבוה יותר – תשתיות העיר מותאמות עבור נהגי רכב פרטי על חשבון הולכי הרגל".

כידוע, כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר", ברחובות שלנו הוא ארגון הולכי הרגל של ישראל המקדם את זכויות הולכי הרגל ואת שיפור התשתיות למענם. לארגון קבצות פעילים בערים הגדולות בישראל, בשנה האחרונה ניהל מאבק משפטי מוצלח נגד עיריית ירושלים בגין סימון חניות לא חוקי על מדרכות, ומקדם צמצום תשתיות רכב פרטי ושיפור תשתיות הולכי רגל, בהם: צל, גל ירוק ברמזורים, תכנון עירוני מוטה הולכי רגל ועוד.

(הנתונים נאספו בידי פעיל הארגון כרמל גבעון; נתוני ההרוגים הם מאתר הרלב״ד; נתוני הפצועים מהלמ"ס; נתוני הנסיעות מסקר הרגלי הנסיעה האחרון – אחוד – של משרד התחבורה).

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "הנתונים המובאים בהודעה מגלמים הנחות שגויות המעוותות את המציאות. בירושלים אוכלוסיות מגוונות, אשר להן הרגלי התניידות שונים, תוך מתן העדפה להתניידות ברגל מאשר בכלי רכב, פרטיים וציבוריים כאחד. כך לדוגמה, בגוש דן, מרבית ההתניידות מבוצעת בכלי רכב וזאת בניגוד לירושלים, אשר בה קיימים יותר הולכי רגל. על כן, עירוב נתון הקשור להליכה בנתון לנסיעה, מטה את הנתונים כלפי מעלה ויוצר מצג מוטעה, שקרי ולא אמין. הנתון המופיע בדוח אודות כ-700 אלף נסיעות ביום, משקף את מספר הנסיעות בשעות השיא בבוקר בלבד, בעוד שבירושלים מתבצעות קרוב ל-5 מיליון נסיעות ביום.

"עיריית ירושלים פועלת לעידוד ההליכתיות ולצמצום השימוש ברכב פרטי, תוך קידום פתרונות תחבורתיים יחודיים ומתקדמים עולמית כגון קווי הרכבת הקלה, שבילי אופניים, מתן העדפה ברמזורים לתחבורה ציבורית (שעל כך אף קיבלה הוקרה בינלאומית) וכן עבודה מסביב לשעון בטיפול במפגעי בטיחות בדרכים. כל אלה במטרה לצמצם ולמנוע ככל הניתן פגיעות בגוף ולשמור על בטיחות כלל משתמשי הדרך".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. גל

    נדיר שהולך רגל ידרס אם הוא הביט ובדק שהכביש פנוי.
    כנראה שבעירקודש יש יותר הולכים שבוטחים בכוחות חיצוניים שישמרו עליהם. אחרי 7/10, בבירור התפילות ולימודי התורה לא פועלים, אז כדאי לפקוח עיניים.

  2. אזרח ותיק

    מכת האופניים ,הקורקינטים וגם הרכינועים (סקט
    בורד) ,הידועים לשימצה ,אפילו לא מוזכרת בתנ"ך . ניתן לשייך את הפגע רע הזה למכת "ערוב" (חיות רעות ומסוכנות). הם היתרבו כארבה ומסכנים על כל צעד הולכי רגל .לכן חייבים לאסור בחוק נסיעות על המדרכות ,לאסור הורים שנתנו מתנה מסכנת חיים
    לילדיהם . לחייב בביטוח ,רשיון ומספר ובחינות בהתאם . מספר ההרוגים לשנה ,חצה את גבול ה30 !!
    ונשמרתם לנפשותיכם ! להגביר אכיפה ול-ה-ח-ר-י-ם
    כלים דו גלגליים שנוסעים על המידרכות !

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר