בר 55 במתחם יס פלאנט (צילומים: מני סומך, בר 55)
בר 55 במתחם יס פלאנט (צילומים: מני סומך, בר 55)

המתחם פתוח בסופ"ש, הירושלמים מגיעים – אז למה הבר הזה ייסגר בשבת?

ממשיכה להיסגר בשבת: במתחם היס פלאנט, אחד ממקומות הבילוי הבולטים בסופי שבוע בירושלים, פעל ב-8 השנים האחרונות בר 55. ביום שני הבר ייסגר, ובמקומו צפוי להיפתח מקום חדש שלא יפעל בשבתות ובחגים. ירושלים פינת בני ברק?

פורסם בתאריך: 7.3.24 07:22

מתחם היס פלאנט באבו-תור הוא אחד המתחמים החמים בירושלים בסופי שבוע. הסיבה, כמובן, היא 16 אולמות הקולנוע שיש בו, שמושכים אל המקום אלפי ירושלמים בכל הגילאים בכל סוף שבוע. כל מי שנקלע למקום בשבתות בצהריים, או בשעות הערב של יום שישי יכול להעיד על לקוחות רבים ועל תורים שמשתרכים בקופות של מקדונלדס וארומה במתחם.

בין העסקים המצליחים ניתן למנות גם את בר 55, שלמרבה ההפתעה ולמרות ההצלחה – צפוי לסגור את שעריו ביום שני הקרוב. את מקומו יחליף בר-מסעדה כשר, שיהיה סגור בשבתות ובחגים – בניגוד להיגיון, יש לומר – שכן המתחם פועל בשבתות ופועל מצוין.

סגירתו של בר 55 מצטרפת לשורה ארוכה של מקומות בילוי ירושלמים שפעלו בסופי שבוע ואינם עוד. החליפו אותם, במרבית המקרים, מקומות חדשים שסגורים בסופי שבוע. המשמעות היא – פחות ופחות אופציות לצעירים הירושלמים ולמשפחות הירושלמיות הליברליות-חילוניות.
כשסגירה כזו מתרחשת למרות שהמקום מצליח – התמיהה מצד הבליינים הולכת וגדלה.

"המון בליינים מבולבלים לא מבינים איך עסק מצליח נסגר. זו אחת הסגירות המוזרות שהיו וזה נשמע להם לא הגיוני", מודה מני סומך, מנהל הבר בשיחה עם "כל העיר".

סומך, חשוב לציין, הוא רק המנהל בפועל – סוג של זכיין. הבעלים הרשמיים של הבר היא חברת 'תיאטראות ישראל' שמחזיקים גם ב'יס פלאנט'. לחברה, שהתפתחה וגדלה בשנים האחרונות, פחות מתאים כבר, כך מסתמן, להחזיק את הבר – ולכן הם חיפשו מישהו שיהיה גם הבעלים. העובדה שהבעלים החדש – איש העסקים שי עזרא, בעלי מסעדת 'עזרא' בתלפיות', לא מתכוון לפתוח בסופי שבוע ובחגים לא שינתה להם ולא מנעה מהם לחתום איתו על החוזה.

סומך מנסה להסביר אך אינו יכול לשתף בכל הפרטים ומסכים לומר: "בעלי המקום הם 'פלאנט' דרך חברת תיאטראות ישראל ויש להם את השיקולים שלהם שזה מניעים אישיים ועסקיים שקשורים להם ואני לא מעוניין לפרט מעבר לכך".

ומה באשר לנושא השבת?
"זה בכלל לא קשור לנושא השבת. לחברה יש הרבה עסקים שפתוחים בשבתות, כולל מתחם היס פלאנט עצמו – בירושלים ובכל הארץ".

אתה אולי לא הכתובת – אבל לבטח מבין שזו החלטה שפוגעת בציבור הבליינים שלכם?
"האמת שהופתעתי מכמות הפניות שקיבלתי מהבליינים, ששואלים ומנסים להבין אם אנחנו עוברים מקום או סוגרים לגמרי. אבל זו ההחלטה של הבעלים. אני מבין לליבם של הבליינים שכן מחפשים מקום בילוי בסופי שבוע. אבל צריך להבין גם את מי שלקח את המקום. בסופו של דבר ירושלים היא עיר הקודש ויש בה הרבה דתיים, וכדי להצליח בירושלים צריך משהו שמתאים לרוב הקהל בעיר. אין כמות גדולה של אנשים שצורכים חיי לילה בשישי ולכן קשה להצליח כאן, למרות שאני מדגיש שוב שהסגירה של העסק לא נבעה מכך, אלא משיקולים אישיים של בעלי הבית".

"אני באמת מתבאס בשביל הבליינים, אין הרבה חיי לילה בירושלים והרבה מקומות נסגרו ואין כמעט מועדונים בעיר", הוא ממשיך ואומר. "אותי באופן אישי זה מצער. אני בעד שחיי הלילה יפרחו ושמגמת העזיבה של העיר תיעצר. בעיר בירה כמו ירושלים יש מעט מאוד תרבות חיי לילה ויש בה רק כמה מסעדות וברים. היו ימים יותר יפים ואני מקווה שזה ישתנה".


בר 55 (צילום: מני סומך, בר 55)

בר 55 (צילום: מני סומך, בר 55)


***

כאמור, בר 55 מצטרף לרשימה ארוכה של מקומות בילוי שהיו פתוחים גם בשבת ונסגרו בשנים האחרונות ובין היתר אפשר למנות את 'קפה לנדוור', 'הצעצוע', 'הז'בוטינסקי', 'קפה טרמינל', 'תל אביב בר', 'בולינט', 'עזה ארבעים', 'שאנטי' ו'קפטן בורגר' – שאומנם לא נסגר, אבל הסניף הפך לכשר וסגור בשבת. זו רק רשימה קטנה מתוך עסקי פנאי, הסעדה ובילוי שנסגרו בירושלים בשנים האחרונות לצמיתות או הפכו את אופי פעילותם לכזה שלא נותן פתרון לתושבים הירושלמים.

 

הסגירה של בר 55 – גם בשל העובדה שהוא נמצא במתחם שפתוח כמעט כולו (למעט בית עסק אחד) בשבת – הצליחה להפתיע רבים. ביניהם, ליאור שפירא – ירושלמי מבטן ומלידה, איש פרסום ושיווק המומחה למדיה, ומי שהיה במקום ה-12 ברשימת התעוררות בבחירות למועצה העירייה האחרונות.

"אני חי את העיר, מכיר את האנשים שבה, מכיר את העסקים שבה, וכואב לי על כל עסק דוגמת בר 55 שהיה לי לבית בשנים האחרונות – שנסגר".

לדברי שפירא, "נדרשת מחשבה למחוץ לקופסה. זהו עניין מיתוגי. בערים רבות ובעיריות רבות, יש תוכניות שעוסקות במיתוג ושיווק העיר. ישנם בעלי תפקידים שפשוט יושבים וחושבים מבוקר עד ערב איך להפוך את העיר לתוססת יותר ואטרקטיבית. זה לא נראה שבירושלים מישהו חושב בכיוון הזה. אפשר לדוגמא לצאת בקמפיין שיווקי פרסומי שמעלה על נס את העסקים הירושלמים שפתוחים בשבת – כדי לחזק אותם ואת הטראפיק המשוטט אצלם".


בר 55 (צילום: מני סומך, בר 55)

בר 55 (צילום: מני סומך, בר 55)


למרות מה שאתה אומר – אנשי עסקים ויזמים רבים אומרים שלא משתלם להם. שאין ביקוש מספיק לבילויים בסופ"ש, בטח אם הדבר מונע הגעת קהל בימי חול מטעמי כשרות.
"נכון, השוק הוא שוק חופשי. אל לנו לחשוב שאם נתערב במסחר נוכל למנוע מבעל עסק שרווחיו לא מספיקים לסגור את שערי הפאב שלו. ההיפך הוא הנכון. צריך לשחרר מהעסקים הירושלמים כל נטל בירוקרטי ועירוני. לתת להם לנשום, לתת להם להרוויח, להתפתח. מצד שני אסור לנו לוותר על הבילוי בסופ"ש, ולהסתפק בפתרון של להתניע את הרכב ולצאת לבלות בעיר אחרת.

"זאת קריאת התעוררות – הגיע הזמן שירושלמים יבינו שמדובר בעניין עקרוני. יש צורך להפעיל את חיישני האידאולוגיה שלנו התושבים. אם לא נצא אנחנו כירושלמים לחזק את העסקים הקטנים במהלך שבת, כולנו נמשיך לבזבז כסף על דלק בסופי השבוע, ונמשיך להחליש את הכלכלה העירונית".

***

כאמור, במקום בר 55 מיועד להיפתח במתחם היס פלאנט בר-מסעדה חדש, 'הקומה השניה', בבעלות של איש העסקים שי עזרא.

בשיחה עם "כל העיר" אומר עזרא כי "חברת "תיאטראות ישראל" פנתה אלי, והחלטתי לקחת את המקום. "כנראה שפחות התאים להם להמשיך להיות הבעלים של המקום ולנהל אותו בשלט רחוק. אולי זה קשור להתרחבות שלהם, לעובדה שהם כבר חובקי עולם. בכל מקרה – הם לא רצו לנהל יותר וחיפשו רעיון אחר".

כשסגרתם את החוזה – הם ידעו שהמקום לא יפעל בשבתות?
"בוודאי. אמרתי להם שאני לא מוכן יהיה פתוח בשבת, ולמרות שהדבר נוגד את תפיסת העולם של המתחם – הם קיבלו ותמכו".

למה בעצם אתה לא פותח בשבת ולמה לקחת מקום במתחם שכן פתוח בשבת?
"אני אומנם לא דתי, אבל העסקים שלי שומרי שבת וכשרים. זה חשוב לי. אני מבין את האכזבה בקרב הציבור החילוני, אבל אני איש עסקים, ואני עושה את השיקולים האישיים שלי".

תגובת תיאטראות ישראל לא נמסרה למרות פניית "כל העיר".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר