משה ליאון (למעלה מימין עם כיוון השעון), אריה קינג, חגית משה, יוסי חביליו, אריה דרעי (צילומים: ראובן קפוצ'ינסקי, מתוך פייסבוק, שגיב כהן, ישראל כהן, רמי זרנגר)
משה ליאון (למעלה מימין עם כיוון השעון), אריה קינג, חגית משה, יוסי חביליו, אריה דרעי (צילומים: ראובן קפוצ'ינסקי, מתוך פייסבוק, שגיב כהן, ישראל כהן, רמי זרנגר)

תיק החינוך במוקד: ליאון החל במלאכת הרכבת הקואליציה – ורק אחד לא זומן

ראש העיר משה ליאון החל השבוע בשיחות עם ראשי הרשימות או המפלגות שמרכיבות את מועצת העירייה הקרובה. וכך - בש"ס הוא שוחח עם המנהיג הכל יכול אריה דרעי, בגזרת הדתיים-לאומיים עם אריה קינג וחגית משה ואפילו יו"ר התעוררות אדיר שוורץ קיבל טלפון. ומי נשאר השבוע בחוץ? המפסיד בקרב על ראשות העיר יוסי חביליו. האם זה רמז לבאות?

פורסם בתאריך: 15.3.24 12:32

תיק החינוך העירוני הפך בשבוע וחצי האחרונים להיות הנחשק ביותר על חלקים גדולים במועצת העירייה הנבחרת, ונדמה שהוא יעמוד במוקד המשא ומתן הקואליציוני שינהל ראש העיר משה ליאון עד לטקס ההשבעה שצפוי להתקיים בסוף החודש.

וכך, נושא החינוך, כמו גם המינויים הצפויים לסגני ראש העיר, עמדו במוקד השיחות שקיים במהלך השבוע ליאון עם רוב מכריע של הרשימות שמרכיבות את המועצה וככל הנראה גם את הקואליציה העירונית. ככל הידוע ל"כל העיר" – היחיד שאיתו לא שוחח ליאון במהלך השבוע החולף (ולפחות עד ליום רביעי האחרון) הוא יוסי חביליו.

בין הראשונים לשוחח עם ראש העיר היו אנשי ש"ס. יותר נכון לומר האיש שמנהל את העניינים בש"ס ("המנהיג הבלעדי", כפי שכינו אותו גורמים בסיעה השבוע) – ח"כ אריה דרעי. לפי פרסומים שונים בתקשורת החרדית דרעי שוחח עם ליאון יותר מפעם אחת, כאשר בשיחות העלה דרעי את הבקשה/דרישה שש"ס תקבל את תיק החינוך בקדנציה הקרובה. תיק החינוך המלא – ממלכתי, ממ"ד, חרדי וערבי.


משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


העניין הזה חשוב וקריטי להמשך השיחות עם כלל הרשימות. רבים, כפי שכבר פורסם בשבוע שעבר ב"כל העיר", לוטשים עיניים לתיק החינוך או לחלקים ממנו, ביניהם מחזיקת התיק במועצה היוצאת חגית משה (המפד"ל-הציונות הדתית), המפסיד בבחירות לראשות העיר יוסי חביליו (האיחוד הירושלמי) כשגם אריה קינג (מאוחדים) ואלדד רבינוביץ' (ירושלים בנעם) לוטשים עין לכיוון החלק שלהם בתיק – הדתי-לאומי, כשכבר ביום הבחירות אמר קינג שהוא מתכוון להתעקש על קבלת סמוכיות בחינוך הדתי לאומי, וטען כי המגזר שאותו הוא מייצג – הדתי-לאומי והחרד"לי לא מקבל את הדרוש שלו מבחינה חינוכית. גם 'נועם' השמיעה זמירות דומות, ונושא החינוך – נכון יותר לומר המבנים והתקצוב – למוסדות שמזוהים עם הרשימה ועם הציבור היא מייצגת היו בין הנושאים המרכזיים שעלו בשיחות שנוהלו בשבוע שעבר על איחודים כאלה ואחרים.


אריה דרעי (צילום: מתוך פייסבוק)

ההחלטות יעברו דרכו – אריה דרעי (צילום: מתוך פייסבוק)


כך או כך, חביליו, שאמנם הובס בבחירות לראשות העיר את הרשימה שהוא מוביל השיגה מספר נאה של מנדטים – 4 – רוצה את תיק החינוך. מבחינת חביליו, הנושא של החינוך הוא ככל הנראה 'הטוב ביותר שאפשר להשיג'. ומה זה אומר? חביליו, שמוביל את הרשימה ה-3 בגודלה במועצה הנכנסת (אחרי דגל התורה וש"ס שקיבלו 6 מנדטים) רוצה את אחד התיקים הגדולים – בהתאם למעמדו. תיקים גדולים הם תכנון ובנייה (שצפוי להישאר בידי אליעזר ראוכברגר מדגל התורה), כספים והקצאות (שהיו בידיים של ש"ס), או חינוך. מאחר שההערכה היא שהסיעות החרדיות הגדולות – דגל התורה וש"ס – לא יוותרו על התיקים הללו מכוון חביליו לתיק החינוך.

לאור הפלונטר הזה, היו גורמים המעורים בפרטים וקשורים לשיחות שהעלו השבוע סברה לפיה ההתעניינות של ש"ס בתיק החינוך השלם היא למראית עין בלבד, כשהמטרה היא להשיג אחד מהשניים – או את קבלת תיק החינוך החרדי (שהיה בידי דגל התורה) או להקל על ראש העיר ליאון בהתמודדות במשא ומתן עם כל השאר ולהשאיר את תיק החינוך בידיים של משה, שאיתה הוא יודע לעבוד בצורה מיטבית.


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

היחיד שלא זומן – יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)


 

 

אותם גורמים הסבירו כי הסיכוי שש"ס תקבל את תיק החינוך המלא אינה סבירה ולבטח לא תעבור חלק בגרון של תושבי העיר החילונים והדתיים. "הרי לא סביר שאת תיק החינוך החרדי יקבל יוסי חביליו", מציין אחד הגורמים כדי להבהיר את עמדתו.

***

השיחות שהתנהלו השבוע בין ראש העיר ליאון לרשימות השונות היו, כך נודע ל"כל העיר", כלליות ברובן. לא היה מדובר על מו"מ קואליציוני לפרטי פרטים אלא בקווים כללים בלבד.


חגית משה צילום רמי זרנגר

חגית משה (צילום: רמי זרנגר)


בין הנושאים שכן עלו על הפרק – נושא סגני ראש העיר, שזהו פלונטר סבוך לא פחות מאשר התיקים, שטומן בחובו גם שכר לא מבוטל עבור 8 הסגנים שייבחרו (או עבור יותר סגנים שיחלקו ביניהם את הקדנציה).

מועצת העירייה מונה, כידוע, 31 חברים, בהם גם ראש העיר עצמו. המשמעות היא שנדרשים לפחות 4 מנדטים כדי לקבל תפקיד סגן לקדנציה שלמה – וכאן עלולה להיווצר בעיה קשה במו"מ.

העניין הוא כזה – ש"ס ודגל התורה קיבלו בקדנציה החולפת שני סגני ראש עיר. קשה לראות את מי משתי הרשימות מוותר ולו על תפקיד הסגן לחצי קדנציה. מלבד זה שהן הרשימות הגדולות ביותר – הן גם התומכות הבולטות של ראש העיר ליאון. כך שנראה שנותרנו עם 4 סגנים שאותם צריך לחלק.

חביליו, אם ייכנס לקואליציה (וכאמור – הוא היחיד שלא זכה לקבל הזמנה לראש העיר השבוע) – ידרוש (וגם מגיע לו בשל 4 המנדטים שקיבל) – סגן לקדנציה מלאה.

והופ – נותרו להם 3 סגנים על 15 חברי מועצה, שסביר להניח שיחולקו ל-6 חברי מועצה – כל אחד למשך שנתיים וחצי. אגודת ישראל, שלה 3 מנדטים, תקבל (כמו בקדנציה החולפת) תפקיד סגן לשנתיים וחצי. כך גם צפוי לקרות עם התעוררות (3 מנדטים). גם אריה קינג וחגית משה יבקשו סגנות לחצי קדנציה לפחות.


אריה קינג (צילום: שגיב כהן)

אריה קינג (צילום: שגיב כהן)


הסגן האחרון הוא סוגייה מעניינת, שתלויה גם במה שמכונה "משבר איובי" (עופר איובי, מספר 3 ברשימה של ליאון). איובי הוכרז בתקופת הבחירות כסגן ראש העיר המיועד, אבל הוא לא נכנס למועצת העירייה. למרות הדיבורים על כך שמספר 2 ברשימה של ליאון תפרוש – איובי, כך נראה, יישאר מחוץ למועצת העירייה לפחות בשנה הראשונה, וככל הנראה גם לשנתיים וחצי (חצי קדנציה), שכן אם ייכנס למועצה כעת – כלל לא בטוח שליאון יכול להבטיח לו סגן לקדנציה מלאה בשל מספר המנדטים הנמוך שקיבל.

אז כנראה שאיובי ימונה לסגן בחצי השני של הקדנציה ואת החצי השני – הערכה בלבד – תקבל ככל הנראה יעל ענתבי.

כמובן שהדברים פתוחים מאוד לשינוי תוך כדי המשא ומתן, כשכאמור – כלל לא בטוח שחביליו והאיחוד הירושלמי יהיה בקואליציה – לאור העובדה שטרם זומנו לראש העיר. כך או כך – נראה שהמגעים להרכבת הקואליציה יעלו הילוך בתחילת השבוע הבא. צפו להתפתחויות.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר