אלי אוחיון במעדניה, המחאה החברתית ב-2011 (צילומים: אלבום פרטי, Hanay, CC BY-SA 3.0, מתוך ויקיפדיה)
אלי אוחיון במעדניה, המחאה החברתית ב-2011 (צילומים: אלבום פרטי, Hanay, CC BY-SA 3.0, מתוך ויקיפדיה)

"יש פה עליית מחירים מטורפת, המקררים של לא מעט אנשים נשארים ריקים"

אלי אוחיון, בעלי קצביה בשכונת גילה, מספר בשיחה עם "כל העיר" על לקוחות שצמצמו למינימום את רכישת מוצרי הבשר והעוף. לטענתו, המדינה לא עושה מספיק במאבק על יוקר המחיה ואת הכעס הוא מפנה ליבואנים ולרשתות השיווק. "יש פה ניצול ציני של המצב", לדבריו. וגם - הרשימות השחורות של השר ברקת

פורסם בתאריך: 21.3.24 08:53

אלי אוחיון הוא בעל קצביה/מעדניה ברחוב הדבש בשכונת גילה, ובחודשים האחרונים הוא נתקל בעוד ועוד לקוחות שמתקשים להכניס הביתה מוצרים שקנו באופן שוטף עד לפני מספר חודשים.

"אני מכיר אינספור אנשים שבקושי אוכלים בשר, הם מוותרים על זה בגלל המחירים", אומר אוחיון ומוסיף: "זו פשוט בושה וחרפה. יש משפחות שצמצמו את כמות העוף שהם קונים ואוכלים לפעם בשבוע, ואנחנו מדברים על מוצר שהוא לא יקר. יש פה עליית מחירים מטורפת והמקררים של לא מעט אנשים נשארים ריקים".

אוחיון, כמעט מיותר לציין, לא טועה. מחר סל המוצרים הבסיסי עלה בעשרות אחוזים בחודשים האחרונים, ונראה כי הם ימשיכו לעלות. אמנם בחודש האחרון מנסה שר הכלכלה להילחם בתופעה של העלאות המחירים מצד היבואנים ואף החל לעשות שיימינג לחברות שכן מעלות מחירים עם פרסום שמן לעומת אלו שלא העלו מחירים, תוך קריאה ברורה שלא לקנות אצל מי שמעלה מחירים.

צעד מבורך, אבל נדמה שהוא בבחינת מעט מדי, מאוחר מדי. חודשים התנהל ויכוח בין ברקת לבין הממונה על ההגבלים העסקיים, ואם מספר האייטמים בכלי התקשורת היו מדד להצלחה – המחירים פה היו צריכים להיות ברצפה. אבל זה לא מדד, והמחירים רק הולכים ועולים. את התוצאה כולכם מרגישים. בכיס.

לאוחיון פשוט נמאס מהמצב. אז הוא החליט לצאת למלחה ביוקר המחיה ומקווה שרבים יצטרפו אליו. וגם לנהל מאבק שכזה, כך הסתבר לו, זה עניין כלכלי לא פשוט כלל וכלל (פרטים בהמשך). "מה שקורה אצלנו לא הגיוני. אנשים הפסיקו לקנות פירות, ירקות בשרים – אלו דברים בסיסים, אבל אין כסף".


אלי אוחיון במעדניה (צילום: פרטי)

אלי אוחיון במעדניה (צילום: פרטי)

 


מי אחראים למצב?
"כולם. היבואנים, רשתות השיווק, הממשלה, המדינה. לכולם יש חלק. היום מנסים להגיד שזה בגלל המלחמה או בגלל החות'ים. בונים על זיכרון קצר כנראה, כי המחירים עלו עוד לפני המלחמה. יש פה ניצול ציני של המצב, והכל על חשבון האזרחים".

שר הכלכלה נלחם בתופעה, הוא אפילו הוציא את 'הרשימה השחורה' וקורא לא לקנות מצרכים של מי שמעלה מחירים.
"כן. בסדר. עדיין – אין פיקוח, אין רגולציה, יש הפקרות. מבחינתי, לא יכול להיות שיבואן יעלה את המחירים ב-60 אחוז והוא לא מתערב. רשימות זה לא מספיק".


העם דורש צדק חברתי - הסלוגן של המחאה החברתית בשנת 2011 (צילום: Hanay, CC BY-SA 3.0, מתוך ויקיפדיה)

העם דורש צדק חברתי – הסלוגן של המחאה החברתית בשנת 2011 (צילום: Hanay, CC BY-SA 3.0, מתוך ויקיפדיה)


 

 

מה הגורם העיקרי לעליות המחירים להבנתך?
"אני כמעט בטוח שיש מאחורי הקלעים תיאומי מחירים. הרי לפני כשלוש שנים היו ועדות, ישיבות, צעקות ומה לא. בכולם נטען שיש תיאום מחירים. היו איומים בסנקציות. בסוף מה קרה עם זה? כלו ושום דבר כמובן.

"המדינה צריכה להקים גוף שיהיה אחראי באמת על הגבלת מחירים, על הפיקוח. מה שקיים היום לא עובד. בפועל אין תחרות וזה כולל את כולם. אנשים פה קורסים תחת הנטל הכלכלי ונראה שלמדינה לא איכפת מה האזרחים יאכלו".

***

אוחיון, שמתגורר בהר חומה, מנסה להילחם ביוקר המחיה. בשבוע שעבר הוא אף התראיין לתוכנית של גדעון אוקו בערוץ 12. לדבריו, הוא מרגיש את התסיסה שיש בקרב הציבור וטוען כי הנושא של יוקר המחייה בסוף יתפוצץ. לטענתו, "הזעם הציבורי על יוקר המחיה קצת מושתק כרגע בגלל המלחמה, אבל כולם צריכים להבין – יש תסיסה גדולה מאוד. לאנשים אין מה לאכול וזה יתפוצץ לכולם בפנים. בפסח הקרוב משפחות של אנשים שעובדים יפנו לעמותות כי לא יהיה להם מה לאכול. כל שנה יש יותר ויותר אנשים שפונים והשנה זה יהיה השיא. פשוט בושה למדינה".

כאמור, כפי שצוין בפתיח, אוחיון רצה לעשות מעשה, להיות אקטיביסט ולארגן מחאה נגד יוקר המחייה. אבל ברגע שהתחיל לבדוק את הנושא הוא הבין שגם להפגין עולה ביוקר כיום. "העלות היא סביב 100,000 שקלים", הוא אומר בכעס. "צריך לשלם לשוטרים בשכר, מאבטחים, הקמות במה, סאונד ותאורה".

חשבת לגייס אנשים נוספים לטובת העניין?
"אשמח מאוד לעזרה בנושא. זה כבד עליי לבד. חשבתי שיהיה מדובר בפחות כסף, וגם אין לי בעיה להשקיע חלק מכך, אבל אשמח מאוד אם יש תושבים בעלי אמצעים שמזדהים עם החשיבות של ההפגנה יעזרו. יש המון תושבים שרוצים לקחת חלק בהפגנה ואני בטוח שהפגנה כזו תביא לפחות 50,000 איש מכל השכונות בירושלים".


הרשימה השחורה של שר הכלכלה ניר ברקת

הרשימה השחורה של שר הכלכלה ניר ברקת


הרשימה השחורה

כחלק מהמאבק ביוקר המחיה, שר הכלכלה ניר ברקת הציג לציבור את רשימת החברות שהעלו מחירים מאז ה-7/10, ומקדם במקביל את 'חוק המדבקה השחורה'

אמנם באיחור, אמנם עדיין ללא הצלחות גדולות, אבל שר הכלכלה ניר ברקת החל בחודשים האחרונים לנהל מאבק כנגד היבואנים והחברות שהעלו מחירים. ברקת מציין את ה-7/10 כנקודת מוצא (למרות שעליות המחירים החלו עוד קודם לכן), וכחלק מכך הוא יצא לדרך עם שתי יוזמות.

הראשונה – ברקת מפרסם מדי זמן מה את 'הרשימה השחורה' – רשימה של חברות ענק ויבואנים שמביא לציבור את המידע מי מבין החברות והיבואנים העלה מחירים ומי לא, תוך קריאה ברורה לרכוש מוצרים של מי שלא העלה את המחירים.

במקביל, השר ברקת מקדם חקיקה נגד חברות המזון שהעלו מחירים בזמן מלחמה. לפי החוק החדש על כל מוצר שמחירו יעלה תודבק מדבקה שחורה, כדי שהציבור יוכל לזהות מי העלה מחירים בשעת מלחמה.

"החברות ברשימה השחורה פוגעות בציבור הישראלי בשעה קשה של מלחמה, שכל העם פועל בסולידריות ורק החברות הללו מנותקות", אומר ברקת ומוסיף: "אחיי הישראלים זה בידיים שלכם לעצור את זה. אל תקנו. אני אמשיך להילחם ככל שאני יכול לטובתכם".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר