מתחם התחנה (צילום: יח"צ מתחם התחנה)
מתחם התחנה (צילום: יח"צ מתחם התחנה)

הסמל החילוני של ירושלים ממשיך לאבד גובה: מה קורה במתחם התחנה?

במקום קפה לנדוור החלה לפעול השבוע במתחם מסעדה נוספת שסגורה בשבתות ובחגים, ומנהל המתחם איתמר טרגן מסביר שעם כל הרצון – מדובר בשיקול כלכלי. יחד עם זאת, טרגן מודאג מהכיוון הכללי שאליו הולכת העיר, ואומר: "משהו כאן לא תקין ולא בסדר"

פורסם בתאריך: 24.3.24 13:57

מתחם התחנה נחשב לאחד המעוזים האחרונים של הציבור החילוני-ליברלי בירושלים. המתחם, כידוע, נפתח לפני קצת פחות מ-11 שנה – במאי 2013 – והביא איתו בשורה תרבותית לציבור הכללי. מתחם רווי במסעדות ובתי קפה שמציע גם פעילויות פנאי שונות למשפחות הירושלמיות הצעירות ופועל כמעט מסביב לשעון – כולל בסופי שבוע ובחגים.

עד כמה היתה הבשורה גדולה? מספיק להזכיר כי בין הראשונים שעברו למתחם היתה מסעדת 'אדום' המיתולוגית, שבצמוד אליה נפתח גם סניף ראשון בירושלים של קפה לנדוור.

אבל בשנים האחרונות המתחם הולך ומאבד מכוחו החילוני-ליברלי, כשעוד ועוד מקומות כבר לא פתוחים בסופי שבוע. האחרון ברשימה הוא 'קפה לנדוור', שתחילה הפך לכשר וסגרת בשבתות עד לסגירה הסופית. כעת מתברר שבמקומו נפתחת מסעדת בשרים כשרה למהדרין 'מוו', שכפועל יוצא מהכשרות המהודרת תהיה סגורה בשבתות ובחגים.

"אין בכלל ספק שהסגירה של 'קפה לנדוור' מהווה מכה משמעותית עבור מתחם התחנה ועבור הציבור החילוני", מודה מנהל מתחם התחנה איתמר טרגן בשיחה עם "כל העיר". "הפגיעה המשמעותית היתה כבר באוגוסט, כשהמקום הפך לכשר. כך שבשורה התחתונה, הפתיחה של המסעדה הכשרה החדשה לא משנה את המאזן הכלכלי והפוליטי, שהשתנה כבר באוגוסט".

מתחם התחנה מזוהה כעוגן עבור הציבור החילוני-ליברלי בירושלים – למה לא לדאוג להשכיר את המקום למישהו שכן עובד בשבתות ובחגים?
"לא היו לנו הצעות עסקיות מצד אנשי עסקים שרצו לפתוח בשבת. כמנהל, אני חייב לאכלס את הנכס ומדובר בשיקול כלכלי. אנחנו לא יכולים להשאיר את המקום ריק עד להגעת, אם בכלל, מישהו שירצה להיות פתוח בשבת. מדובר בחלל משמעותי, אחד מאבני היסוד הכלכליים של המתחם. אני לא יכול לחכות שנה עד שמעולם ה'פתוח בשבת' יהיו קופצים".

טרגן מוסיף ומספר כי "ניסיתי לא מעט פעמים להביא יזמים מהמרכז שישקיעו בעסק בירושלים, אבל התנאי שלהם היה שיהיה מפעיל ירושלמי. הבעיה היא שאין בירושלים מי שייקח את המושכות. מדובר בעסק יקר מאוד, שיש עלויות שיפוץ והתאמות וזה יכול להגיע ליותר ממיליון שקלים. אנחנו בזמן מלחמה ולא פשוט להתניע מהלכים ולמצוא קופצים. מבחינתי כמנהל המתחם, אני שמח על עסק חדש שיכניס רעננות והתחדשות, כי זה מכניס את העסקים האחרים לדריכות חיובית וידרוש מהם לרענן בעצמם את בתי העסק שלהם".


איתמר טרגן (צילום: פרטי)

איתמר טרגן (צילום: פרטי)


אתה מדבר על עסק אחד – אבל התחושה היא שהמתחם כולו מאבד מהצביון החילוני ליברלי שלו, כשיותר מקומות סגורים בסופי שבוע מאשר פתוחים.
"זה לא נכון. תקופת השיא של המתחם וירושלים בכלל היתה לפני הקורונה – היו פה את לנדוור, אדום, אבו שוקרי, ונילה וגם הבוטקה, שהיו ועדיין פותחים בשבת. בפועל, רק לנדוור נסגר וזה באמת היתה מכה משמעותית, אבל אם בוחנים את זה לעומק, לא באמת היתה פגיעה. להיפך, הוספנו המון יחידות עצמאות של דוכנים עם כנאפה, אוטו אוכל. בנוסף, עשינו בית קפה ברחבה המרכזית עם שירותי בר ומאפה במקום שפתוחים בשבת וכל אלה נותנים מענה הולם. אני מבין את התחושה בגלל שלנדוור היה הלב של המתחם, וזה נפגע, אבל ברמה הכללית אין פגיעה".

האם יש תוכניות עתידיות שישמרו את המתחם כפלורליסטי?
"כן. יש בתכנון בית קפה ברמה גבוהה, שיהיה פתוח אך ורק בשבת. אפשר להגיד שהוא יחליף את קפה לנדוור וזו בשורה. זה תהליך ולא זמן קצר, אבל אנחנו נמצאים בשלב שבו יש מספר מועמדים ותוכניות אדריכליות מוכנות".

 

 

מיהם המועמדים?
"ירושלמים שחיים את העיר, מאחרוני הצעירים שכבר קיבעו את חייהם פה והם לא הולכים לעזוב. אנחנו כמתחם ניתן מסגרת של תמיכה ולא נרד מהנושא הזה. נעשה עסקים שישלימו אחד את השני.

"בנוסף, אני מתכוון לחזק במתחם את חיי הלילה. יש רעיונות לברים שיהיו פתוחים בשבת. זה ישרת את הציבור החילוני בירושלים כי ברים פעילים בעיקר בסופו שבוע. יהיו חללים נוספים שנייצר".

***

טרגן, איש עסקים בעברו שהפעיל בעצמו עסקים בשבת, מבין את הצורך של מקומות שפתוחים בשבת כדי לשמר את הציבור החילוני בירושלים. כאושיית חיי לילה בעברו, עם לא מעט מקומות שהיו בבעלותו ובניהולו, הוא נע בין האינטרס הכלכלי של מתחם התחנה, במיוחד בתקופת מלחמה רגישה, לבין האינטרס הציבורי-ירושלמי בעיר שצמאה למקומות תרבות ופנאי שפתוחים בשבת.

לדבריו, "מסעדת 'אדום' לא יכולה להיות סגורה בשבת. היא לא יכולה להיות כשרה, זה המהות והיופי שלה. מנגד, אנחנו חייבים הכנסה בטוחה, וכשאין בעל עסקים שרוצה להפעיל את העסק בשבת בעלויות גבוהות אז אני לא יכול לקחת סיכון.

"אם היינו מתחילים חוזה חדש עם רכבת ישראל לטווח ארוך של עשר שנים, אז הייתי יכול להיות עם אורך רוח ולהתחיל לחפש ולהכין תוכנית לעסקים פתוחים בשבת, אבל המצב הוא כזה שאנחנו נמצאים במצב ביניים ללא חוזה עדיין כשהעתיד עדיין לא ברור לגמרי".

אתה כבר שנים בתחום – יש לך תובנה באשר לסוגיית ירושלים לאן?
"ירושלים היא מיקרוקוסמוס של ישראל כולה, שלאט-לאט מפסיקה את פעילותה בשבת. החילוניים עזבו את ירושלים, לא נשארו הרבה מבני הדוק שלי בעיר, גם הילדים של מי שכן נשארו לא רואים את עצמם ממשיכים. בסופו של דבר, הצעירים בגילאי 19-18 מבלים כיום בכל פינה בארץ, והם רואים את הפער העצום שיש בין ירושלים לבין המרכז, וזה קשוח. הם רואים את ההבדלים ומבינים כבר בגיל צעיר שהם לא יישארו בירושלים. משהו כאן לא תקין ולא בסדר. שוכחים שיש פה עדיין ציבור שצורך תרבות ופנאי בשבת".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. ג.כ.

    צריך להבין שכל עסק שיהיה פתוח בשבת,לא ישרוד,רק עסקים שסגורים בשבת ירוויחו בגדול,כי השבת היא מקור הברכה.

  2. גברת ביטון

    חחחח עוד קצת בעזרת ה כללל ירושלים תשמור שבת השבת היא מקור הברכה

  3. .מרים

    שבת היא מקור הברכה ברור שמי שחפתח יסגור בסוף.
    והמקום הזה לא מקום ליברלי הוא לכל האוכלוסיה
    וזה רק טוב שזה סגור בשבת כי אם פתוח יהיה לבני דודים
    חוץ מיזה שהם רק מרוויחים כי רוב השבוע עד שישי המקום מלא בחרדים שקונים מלא בלי עין הרע
    אני נמצאת שם הרבה ונהנת ויש כמה מסעדות כשרות ממש טובות
    וכמובן יש מלא ערבים
    אז בשביל מיעוט חילונים זה באמת לא ריווחי

  4. יוני

    מה הקשר לפלורליזם? מכריחים אנשים לחבוש שם שטריימל?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר