צפיפות, ונדליזם ושכרות - שוק מחנה יהודה בפורים (תיעוד מתוך מצלמות אבטחה)
צפיפות, ונדליזם ושכרות - שוק מחנה יהודה בפורים (תיעוד מתוך מצלמות אבטחה)

לאחר דרמת פורים – לאן הולכת סצנת חיי הלילה בשוק?

בשל ריבוי אירועי ונדליזם, אלימות, שכרות וסכנה ממשית לחיי אדם – סגרה המשטרה את מתחם הברים בשוק בשעות הערב של יום שני. בשוק מגבים באופן גורף את ההחלטה, אך גם עולה חשש לגבי העתיד, כשיום העצמאות ממש מעבר לפינהה

פורסם בתאריך: 29.3.24 08:17

"אם המשטרה לא היתה סוגרת את השוק – היו הרוגים ופצועים. היתה פה החלטה נכונה מאוד וחכמה", כך אומר בשיחה עם "כל העיר" אביעד גולן, בעלי ה'בסטה בר' בשוק מחנה יהודה, בהתייחסו לדרמה הלילית שהתרחשה ביום שני בשוק – אז החליט מפקד תחנת לב הבירה על סגירת כלל הברים במתחם למשך הלילה.

גולן ממשיך ומתאר את שהתרחש בשעות שקדמו לסגירה בשוק: "היה לחץ של אנשים מטורף. אני כבר שנים בשוק – לא היה משהו דומה לזה בשנים האחרונות. וזה לא רק הכמות – הגיעו לפה אנשים שיכורים, נערים, שהתנהגו בצורה לא תקינה. הרסו דברים. אני אגיד את האמת – אם המשטרה לא היתה סוגרת, אני הייתי סוגר לבד. היה מסוכן. ממש".

והיו מי שלא המתינו להנחיה של המשטרה לסגור את השוק. חלק מבעלי העסקים סגרו עוד קודם לכן – הרבה קודם לכן. "אני סגרתי כבר בסביבות השעה 16:00", מספר ל"כל העיר" אחד מבעלי הברים בשוק. "אני בשוק משהו כמו עשור – מעולם לא ראיתי משהו דומה: עשרות קטינים שיכורים, היתה אלימות, ונדליזם. היה ממש מפחיד. הם פירקו את השוק לחתיכות – הרסו שלטים, שברו בסטות, זרקו דברים – והחלטתי שאין טעם להישאר פתוח. לכן אני אומר חד משמעי – המשטרה צדקה שהחליטה לסגור את השוק".

למה?
"כי אנשים שנמצים במצב כזה של אובדן שליטה – בקלות יכולים להפוך לאלימים. העדפתי להימנע מזה ולא להיקלע לסיטואציות בעייתיות".
"בגדול", ממשיך ואומר אותו בעל בר, "יש 3 ימים בשנה שאנחנו יודעים שצפוי להיות המוני עם פוטנציאל לבלגן ותופעות כאלו – הסילבסטר, יום העצמאות ופורים. השנה לא היה את הסילבסטר בגלל המלחמה אז אנשים אולי פרקו יותר".

מה היה שונה בעצם משנים קודמות?
"שבשנים קודמות המשטרה ידעה לטפל בזה. הם שמו מחסומים, הצליחו לווסת את כמויות האנשים. המשטרה ניהלה את האירוע, והשנה – נראה שהאירוע ניהל את עצמו. אין לי, כאמור, טענות למשטרה – אבל לצערי, שיטת הפעולה של השוטרים היא או אפס או אחד – אין באמצע".


צפיפות, ונדליזם ושכרות - שוק מחנה יהודה בפורים (תיעוד מתוך מצלמות אבטחה)

צפיפות, ונדליזם ושכרות – שוק מחנה יהודה בפורים (תיעוד מתוך מצלמות אבטחה)


אברהם לוי, שמחזיק בבסטה ברחוב עץ חיים, מתאר: "אני סגרתי את המקום בסביבות השעה 17:00 – כבר אז ראיתי נהירה של ילדים – ממש ילדים בגילאי 13 ו-14 שיכורים. בבוקר למחרת, כשהגעתי – חשכו עיני. הבאסטה שלי היתה מרוסקת. שבורה ממש. השכן שלי, שמוכר קיורטוש, שברו לו את כל הזכוכיות של הבאסטה – שכן נוסף, סובל מוונדליזם גם כן".

מה זה אומר שברו?
"מה שאתה מבין. פשוט שברו את הברזלים, עקרו את הבאסטה מהמקום. זה נראה מכוון. לא משהו שקורה רק כי רוקדים על הדוכן. וזה לא הכל – מתחת לדוכן, מישהו פשוט הוציא את הנשמה שלו – היו כמויות של קיא. גם על הדוכן עצמו. זה היה מחריד. ממש".

לוי ממשיך ואומר, "בכל שנה בפורים וביום העצמאות יש תופעות קשות, אבל הפעם זה היה חריג. עוד לפנ שאני הלכתי – ראיתי כבר את הצעירים האלה מגיעים שיכורים. אני בן 76 – לא זוכר אף פעם ילדים כאלה צעירים שותים כמויות כאלה. אני די בטוח שאם לא היו סוגרים – היה קורה פה אסון".

מה לדעתך יהיה בעתיד? יום העצמאות ממש מעבר לפינה?
"צריכים למצוא פתרון לחגים האלה. לא יכול להיות שזה המצב. אני חבר ועד הסוחרים בשוק, וכבר ביקשתי שנכנס ישיבה לקראת יום העצמאות גם עם מפקד המחוז כדי לחשוב מה עושים. אי אפשר להמשיך במצב הזה. מישהו חייב לתת את הדעת על מה שקורה פה בחגים, אחרת כולנו נצטער על כך".


צפיפות, ונדליזם ושכרות - שוק מחנה יהודה בפורים (תיעוד מתוך מצלמות אבטחה)

צפיפות, ונדליזם ושכרות – שוק מחנה יהודה בפורים (תיעוד מתוך מצלמות אבטחה)


 

 

***

יו"ר ועד סוחרי השוק טלי פרידמן מברכת גם היא על החלטת המשטרה, שלדבריה מנעה אסון כבד. "קצת לפני פיזורם של אירועי פורים בשוק מחנה יהודה, התקבצו אלפי מבקרים במוקדי הבילוי השונים, חלקם היו בגילופין ובמשך שעות המשטרה התעסקה בניסיון להרחיקם מהשוק בשל אירועי תקיפה.

"אין ספק שיש להפיק לקחים על מנת שאירוע זה לא יחזור, ולמצוא פתרונות על ידי קביעת מדיניות ברורה לשוק מחנה יהודה. פסיקת בית המשפט לאחרונה שקבעה כי שוק מחנה יהודה אינו איזור מגורים והינו איזור בילוי, חטאה למטרה, וחטאה לשוק, לסוחריו ולתושביו. פסיקה זו מעודדת קיום רעש ברחבי השוק, מה שמוביל להתקהלות המוניות ולצערי, למקרים דוגמת אלו שהתרחשו בפורים.

"על משטרת ישראל ועיריית ירושלים לדאוג לשלום הציבור, וכמו כן להמשיך לדאוג לפרנסת העסקים השונים ברחבי השוק. ועד סוחרי השוק שקיבל עשרות תלונות על ונדליזם והרס דוכנים, מעודד בימים אלו דיונים עם הגורמים הרלוונטים כדי להסדיר את חיי הלילה על פי מדיניות שתהיה מקובלת על כלל העסקים, התושבים והמבלים".


צפיפות, ונדליזם ושכרות - שוק מחנה יהודה בפורים (תיעוד מתוך מצלמות אבטחה)

צפיפות, ונדליזם ושכרות – שוק מחנה יהודה בפורים (תיעוד מתוך מצלמות אבטחה)


צפיפות, ונדליזם ושכרות - שוק מחנה יהודה בפורים (תיעוד מתוך מצלמות אבטחה)

צפיפות, ונדליזם ושכרות – שוק מחנה יהודה בפורים (תיעוד מתוך מצלמות אבטחה)


יצוין כי הסוחרים בשוק לא לבד. עשרות תלונות התקבלו במהלך פורים גם מהתושבים. חלקם תיארו בליינים שעושים את צרכיהם במרחב הציבורי, אחרים על ונדליזם והשחתה של כל הבא ליד והיתה גם תלונה אחת על קיום יחסי מין. הכל מהכל.

ד"ר אופיר לנג, יו"ר מינהל קהילתי לב העיר, מוסיף: "כמדי שנה, האירועים האלה לא קלים בכלל לתושבים. היו תלונות רבות מצד תושבים. אנחנו מבינים לגמרי את ההפרעה והמטרד. חשוב לציין שרשויות האכיפה – השיטור העירוני והמשטרה –קשובים לנושא ופועלים כדי לעשות סדר".

לנג מוסיף ומספר כי חלק מהתושבים לא היו בבתיהם, ומציין כי "כבר כמה שנים, ביוזמת המינהל הקהילתי ובמימון העירייה וחברת אריאל, יש פינוי של תושבים לבתי מלון ליממה של מסיבת הפורים בנחלאות. זה פתרון, אבל כמובן שלא נותן מענה לכלל התושבים ולבעיות הוונדליזם וההשחתה. בנוסף, דאגנו שיוצבו מחסומים בכניסות לבניינים, כולל מאבטחים. אנחנו מנסים לעשות את האיזון בין הבליינים לבין התושבים".

לנג מסכם ואומר: "היינו מעדיפים שכל האופרציה המורכבת הזו היתה מתרחשת באזור אחר, אבל מבינים שזה אזור בילוי ופנאי, ואנחנו עושים מה שאפשר כדי לפגוע כמה שפחות באיכות החיים של התושבים".

ממשטרת ירושלים נמסר: "המשטרה פעלה לאורך פורים לאבטחת המבקרים והמבלים בעיר ירושלים, באירועי ומסיבות חג הפורים. ביום שני בלילה, לקראת השעה 22:00, הוחלט על סגירת הברים בשוק מחנה יהודה, זאת לצורך שמירת שלום הציבור ומניעת אלימות, מעשי ונדליזם וכן סכנה מדוחק.

"החלטה זו התקבלה על ידי מפקד התחנה בתום הערכת מצב שקיים בשטח, זאת בעקבות ריבוי מקרים ודיווחים באזור על מבלים השרויים בגילופין ואינם שולטים על מעשיהם, ריבוי מקרים של ונדליזם באזור השוק וחסימת צירים, צפיפות שסיכנה את המבלים במקום, וכן מקרי אלימות בין מבלים שהצריכו התערבות וטיפול משטרתי".

***

אם כן, סגירת המתחם ביום שני בלילה היתה ככל הנראה ההחלטה החכמה והמתבקשת, בטח לאור התיאורים של בעלי הברים עצמם על הכאוס ששרר במתחם השוק, אך עולה השאלה לגבי המשך הפעילות הלילית בשוק.

וכמו שאמר ל"כל העיר" גורם המעורה בפרטים: "ההחלטה היתה נכונה, אבל היה צריך לטפל באירוע הרבה לפני שהוא מגיע לכאוס שהתרחש. אני לא בדיוק יודע איך, כי אני לא אחראי על האכיפה. אפשר לעשות פעילויות יזומות, לעשות בדיקות תכופות של הברים ושל ממכר אלכוהול לקטינים, להפגין יותר נוכחות. צריך למצוא את האיזון הנכון – אבל אסור שהמתחם ייסגר בלילות".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. בועז

    אחד השיגעונות המרושעים של ברקת זה היה להפוך את מחנה יהודה למרכז בלוי וזאת במטרה לדרוס את הוואי הירושלמי האותנטי ולהפוך את ירושלים לסוג של תל אביב.
    אין שום סיבה בעולם להמשיך עם המטרד הפסיכי והמיותר הזה.
    מי שרוצה לשתות ולבלות שילך לתל אביב או לאילת ירושלים זה עיר איכותית שלא מקיאים ומשתינים ברחובות.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר