חגית משה (מימין לשמאל), משה ליאון, צביקה כהן, אליעזר ראוכברגר (צילומים: רמי זרנגר, ישי ירושלמי, דגל התורה, רפי בן חקון)
חגית משה (מימין לשמאל), משה ליאון, צביקה כהן, אליעזר ראוכברגר (צילומים: רמי זרנגר, ישי ירושלמי, דגל התורה, רפי בן חקון)

מה שהיה הוא שיהיה – כך תיראה הקואליציה הבאה של ליאון?

למעלה מחודש מאז הבחירות, וראש העיר משה ליאון מתקשה להרכיב קואליציה. בינתיים, ל"כל העיר" נודע כי דגל התורה וש"ס ימשיכו להחזיק בתיקים הבכירים – תכנון ובנייה, כספים והקצאות – וגם יקבלו 2 סגני ראש עיר כל אחת. חגית משה תמשיך ככל הנראה בתיק החינוך, אך תיאלץ להתפשר בעניין תפקיד הסגן בשכר. ואיפה המכשולים הגדולים?

פורסם בתאריך: 1.4.24 08:28

חודש ימים לאחר הבחירות לעיריית ירושלים – אתמול, חמישי, התקיימה ישיבת מועצת העירייה ה-17 הראשונה. היתה זו ישיבה חגיגית, שבה נפרדו מ-10 חברים שלא ממשיכים בקדנציה הנוכחית וקיבלו בברכה 9 חברי מועצה חדשים (המועצה הקודמת מנתה 32 חברים בשל העובדה שרשימת ראש העיר ליאון לא קיבלה אף לא מנדט אחד): יוסף מועלם (ש"ס), יעל דה-לנגה ויונתן פלג פולק (האיחוד הירושלמי), מרים סלע ואריאל בזיז (התעוררות), רונית הכהן חודג'ייב (ירושלים אחת), דור לוי (מאוחדים), יעל ענתבי (הליכוד), אלדד רבינוביץ' (נעם).

מה שלא היה במועצת עיריית ירושלים אתמול זה הצגת קואליציה. כפי שכבר פורסם ב"כל העיר" לפני כשבועיים, ראש העיר ליאון אינו ממהר לשום מקום, וגם לא חושף את הקלפים. הוא נותן לחברי המועצה השונים להתפתל (לחלקם אף להתעצבן), תוך שעד כה לא באמת נוהל משא ומתן אמיתי על תיקים ועל סגני ראש עיר בתשלום.

מדובר על טקטיקת ניהול משא ומתן שבה בחר ליאון, שקשורה גם לאילוצים שונים שנכפו עליו בשבוע החולף – משבר משפחות החטופים סביב אירוע 'עדלאידע'/תהלוכת 'פורים מאוחדים'.


משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


באשר לטקטיקה – אחרי שהכריז לאורך כל מערכת הבחירות שבכוונתו להקים קואליציה רחבה מקיר לקיר – כזו שתכלול את כולם – שואף כעת ליאון להוריד מהמחיר של כל הסיעות הנוספות.

אז בינתיים, כאמור, לא התקיימו דיונים ממשיים על תיקים. שיחות התקיימו כל העת בדרגים שונים, אבל כפי שמציינים גורמים רבים המעורים בפרטים – לא ניתנו הבטחות והוצגו קווים כללים בלבד.

יחד עם זאת, ל"כל העיר" נודע כי שאיפתו של ליאון לקואליציה מקיר לקיר נשארה כשהיתה. יתרה מכך – רבים משוכנעים שאכן כל הסיעות השונות יסכימו בשלב כזה או אחר, כשהלקח של 'התעוררות' מהקדנציה החולפת מרחף מלמעלה.


אליעזר ראוכברגר (צילום: דגל התורה)

אליעזר ראוכברגר (צילום: דגל התורה)


סגן וממלא מקום ראש עיריית ירושלים, צביקה כהן (צילום: ישי ירושלמי)

סגן וממלא מקום ראש עיריית ירושלים, צביקה כהן (צילום: ישי ירושלמי)


כך או כך, נראה כי לא הרבה ישתנה בקואליציה הקרובה. התיקים הבכירים ביותר – תכנון ובנייה, כספים והקצאות – יינתנו לסיעות החרדיות הגדולות – דגל התורה וש"ס, שנחשבות גם לתומכות הגדולות של ליאון. על פי המסתמן, אליעזר ראוכברגר (דגל התורה) ימשיך כמחזיק תיק התכנון והבנייה, ואילו ש"ס תקבל את תיקי הכספים (צביקה כהן) וההקצאות (חיים כהן). בין הסיעות החרדיות הגדולות ישנו מאבק על תיק החינוך החרדי – ולמרות המאבק הגדול שש"ס מנהלת, הצפי הוא שהוא יישאר בידיים של דגל התורה – בדיוק כמו בקדנציה החולפת. בנוסף, ש"ס ודגל התורה צפויות לקבל 2 סגנים כל אחת – כפי שהיא בקדנציה החולפת, מה שמשאיר מאבק גדול על הסגנים הנותרים (ששווים שכר של כ-42,000 שקלים).

תיק משמעותי נוסף – תיק החינוך – יישאר, כך מסתמן, בידיים של חגית משה (המפד"ל-הציונות הדתית), שנחשבת למועמדת המועדפת על ליאון וגם לזו שמקורבת אליו ונאמנה לו יותר מהאחרים. פלונטר מסוים עשוי להיווצר מולה על נושא הסגנות בשכר – שכן עם 2 מנדטים הסיכוי שהיא תקבל סגנות ליותר מחצי קדנציה נמוך עד לא קיים בכלל.


חגית משה (צילום: ארנון בוסאני)

חגית משה (צילום: ארנון בוסאני)


 

 

נושא הסגנות יהיה משמעותי מאוד גם מול יוסי חביליו, שכזכור התמודד על תפקיד ראש העיר (קיבל פחות מ-20 אחוז), אך הרשימה שלו היא ה-3 בגודלה עם 4 מנדטים, מה שאמור להקנות לו סגן בשכר לקדנציה מלאה. באשר לתיק אותו יקבל חביליו (וכלל התיקים של הרשימה) – הרי שכאן צפויה מחלוקת לא קטנה. חביליו רוצה ושואף לקבל תיק משמעותי – אך המשמעותיים ביותר, כאמור, תפוסים – מה שמשאיר אותו עם תיקי דרג הביניים כמו מינהלים קהילתיים, סביבה וכו'.


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)


לעומת חביליו, עם התעוררות לא צפויה לליאון בעיה מיוחדת. הרשימה הצעירה של התעוררות למודת ניסיון מהקדנציה האחרונה, שמנגד גם ראש העיר מכיר בחשיבות הכנסת הרשימה הליברלית לקואליציה שלו, וסביר להניח שיהיו הסכמות והבנות בין הצדדים.


אדיר שוורץ (צילום: שרון גבאי)

אדיר שוורץ (צילום: שרון גבאי)


הנושא הבוער ביותר הוא זה של סגני ראש העיר והחלוקה שתהיה. כך למשל, אגודת ישראל מבקשת סגן לאורך כל הקדנציה, אך סביר שתקבל רק חצי (בטח אם חביליו יקבל סגנות לקדנציה מלאה). לגבי תפקידים – ברגע שייפתר הפלונטר עם חביליו, יהיה קל יותר לחלק את התיקים הנוספים לשותפות הנוספות בקואליציה.

כשמדברים על סגני ראש העיר, יש לקחת בחשבון גם את עופר איובי, מקום 3 ברשימתו של ליאון (ירושלים אחת) ומי שנחשב למקורבו. איובי, כידוע, לא נכנס למועצת העירייה לאחר שהסיעה קיבלה 2 מנדטים בלבד, אך לפי כל ההערכות – במסגרת מהלך של רוטציה ברשימה, מספר 2 – ד"ר רונית אחדות חודז'ייב הכהן – תפרוש באמצע הקדנציה ותפנה את מקומה לאיובי, שבאותה הזדמנות גם יקבל את תפקיד סגן ראש העיר, שבו הוא כל כך חושק.


עופר איובי (צילום: שריה דיאמנט, דמקה בית הפקה ירושלמי)

עופר איובי (צילום: שריה דיאמנט, דמקה בית הפקה ירושלמי)


העניין הזה מסבך את ליאון עוד יותר במשא ומתן, שכן אם איובי מקבל סגנות מבלי שנכנס בכלל למועצה – כולם מרגישים שמגיע להם נתח בשכר משמעותי (למעלה מ-40,000 שקלים בחודש).

תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מסכנים התושבים שאין ועדת תכנון ובניה יש תיקים שתקועים הרבה זמן עם הרבה הפסדים

  2. ישראלה

    קןואליציה פרימיטיבית וחשוכה, אנאלפאביתים, לא יכולה להביט על פרצופה של חגית משה שנדחפת לכל מקום, אוי ואבוי, עכשיו יבנו רק לחרדים, משה ליאון תתעורר ותכניס לקואליציה שלך את "התעוררות" לפחות אנשים עם רמה, משה ליאון מנהיג חלש

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר