משה ליאון (למעלה משמאל עם כיוון השעון), אריה דרעי, צביקה כהן, חיים כהן (צילומים: ראובן קפוצ'ינסקי, מתוך פייסבוק, יעקב כהן)
משה ליאון (למעלה משמאל עם כיוון השעון), אריה דרעי, צביקה כהן, חיים כהן (צילומים: ראובן קפוצ'ינסקי, מתוך פייסבוק, יעקב כהן)

כאוס בש"ס בירושלים: דרישות מוגזמות מליאון ותסיסה בתוך הסיעה

האם זו הסיבה לחוסר ההצלחה של משה ליאון להרכיב קואליציה? ל"כל העיר" נודע כי אריה דרעי מציב דרישות מופרכות במשא ומתן, כמו למשל הקמת אגף למורשת מן המזרח, לצורך מינויים ותפקידים נחשקים. "הוא לא מתעניין בצרכים של השטח הירושלמי", מאשימים גורמים בסיעה את היו"ר הכל יכול. וגם – מדוע נדחק חיים כהן לשוליים?

פורסם בתאריך: 9.4.24 21:38

על הנייר, סיעת ש"ס בירושלים היתה אמורה להיות חתומה כבר לפני כחודש על הסכם קואליציוני מול הראש העיר משה ליאון. אבל שוב מסתבר שבפוליטיקה הנייר לא שווה הרבה, וגם לא מה שנראה כמו יחסי חברות – כי בפוליטיקה, כך אומרים ל"כל העיר" בכירים בכיכר ספרא, "אין באמת חברים".

כ-40 יום חלפו מאז הבחירות לעיריית ירושלים, שאותן ניצח משה ליאון בצורה מוחצת (למעלה מ-80 אחוז מקולות הבוחרים), כשניצחון נוסף רשמה 'ש"ס', שהגדילה את כוחה ל-6 מנדטים (לעומת 5 בקדנציה הקודמת). על פניו, כאמור, ליאון וש"ס היו אמורים לחגוג את ההישג הכפול ביחד – שכן יו"ר ש"ס הכל יכול אריה דרעי, הוא האיש שמלכתחילה המליך והצניח את ליאון לתפקיד ראש העיר ירושלים.

אלא שכעת, לאור עניינים כאלה ואחרים, בהם הרגשה, כך על פי בכירים במערכת הפוליטית בעיר, שליאון מנסה ללכת בדרך יותר עצמאית ולהתנתק מהחיבוק של דרעי, האחרון מעביר אותו "סדרת חינוך במשא ומתן", כך לדברי אותם גורמים.


כיכר ספרא - ללא קרדיט - נועם שרפלר צילם

כיכר ספרא


ההתנהלות הזו של דרעי, שבאה לידי ביטוי בדרישות מוגזמות, יש שאומרים אף מופרכות (פירוט בהמשך), גורמת לתסיסה בתוך סיעת ש"ס ירושלים – גם בקרב חלק מחברי הרשימה ובעיקר בקרב דרג היועצים והתומכים, אשר טוענים בשיחות עם "כל העיר", כי "אריה בכלל לא מתעניין בצרכים של השטח בעיר".

בין הטענות העיקריות של אותם גורמים בש"ס ירושלים – שחברי הסיעה בעיר מודרו לחלוטין מהמשא ומתן, שמתנהל למעשה מעל הראש שלהם וללא כל מעורבות שלהם. את המגעים עבור ש"ס, חשוב לציין, מנהלים חברי הכנסת מיכאל מלכיאלי וח"כ לשעבר חיים ביטון.


אריה דרעי (צילום: מתוך פייסבוק)

אריה דרעי (צילום: מתוך פייסבוק)


"נטרלו את כל הנציגים של ש"ס במועצה מהמשא ומתן והנחיתו את מלכיאלי וביטון שמנהלים בלעדית את המגעים", אומר בכעס גורם בש"ס ירושלים בשיחה עם "כל העיר". "הבעיה היא שהם לא מכירים את הקהילות ואת הצרכים בעיר. הם ממדרים אותנו לחלוטין, מתעקשים על דברים לא רלוונטיים ומנהלים את המגעים בצורה מאוד פוליטית, תוך חיפוש בעיקר מינויים ודברים נוספים שלא מחוברים לצרכים של סיעת ש"ס בעיר".

בין הדרישות המוגזמות שאותן מזכירים אותן גורמים בש"ס – הפיכת המחלקה למורשת מן המזרח לאגף שלם בעיריית ירושלים, דבר שאין בו צורך וייצור כפילות מיותרת של עשרות תפקידים – שבזה למעשה חושקים בש"ס. דרישה נוספת – מינוי יועצים מטעם ש"ס בחברות העירוניות ובלשכות בכירים בעיריית ירושלים – כולל בלשכת מנכ"ל העירייה ואולי אף בלשכת ראש העיר – וזאת כדי להגדיל את האחיזה והשליטה בנעשה בכיכר ספרא. "הדבר גם עשוי ללמד על משבר אמון חריף בין דרעי לליאון", טוען גורם הבקיא בפרטים, "אחרת אין הסבר לדרישות הללו".


משה ליאון צילום רפי בן חקון

משה ליאון (צילום: רפי בן חקון)


 

 

בתוך הסיעה בירושלים פנימה, ההתנהלות הזו מובילה לתסיסה משמעותית. "היתה לנו קדנציה מצוינת ובכלל לא ברור למה אריה דרעי מעכב את הקמת הקואליציה", אומר גורם בכיר בש"ס ירושלים ל"כל העיר". "זה לא רק חברי הרשימה – חשוב להבין שהרבה מהיועצים והאנשים מסביב לא מקבלים כיום משכורות, אנחנו לפני פסח ונראה שזה לא מזיז לאף אחד".

אחד מאותם יועצים מספר: "לא קיבלנו שי לחג, והדבר שהכי מפריע הוא שאין לנו יכולת לעזור לבקשות שעולות מהשטח. במקום להקים קואליציה שתשרת את ירושלים – מערימים עוד ועוד דרישות כנראה במטרה ׳לחנך׳ את ליאון".


סגן וממלא מקום ראש עיריית ירושלים, צביקה כהן (צילום: ישי ירושלמי)

סגן וממלא מקום ראש עיריית ירושלים, צביקה כהן (צילום: ישי ירושלמי)


ולמה דרעי מרגיש צורך ל"חנך" את ליאון? במערכת הפוליטית העירונית מציינים כי אחוזי התמיכה הגבוהים שקיבל ליאון בבחירות, שמעידים שהוא כבר לא זקוק באופן אבסולוטי לש"ס גורמת לדרעי לחשוש ש"ליאון בורח לו מתחת הידיים", לדברי גורם הבקיא בפוליטיקה העירונית. "ליאון הוכיח שיש לו אהדה גדולה בציבור, ודרעי כנראה לא אוהב את זה ורוצה לשלוט ביד רמה במתרחש".

עניין נוסף שעולה בשיחות עם הגורמים בש"ס הוא ניסיון לדחוק החוצה את חיים כהן, מספר 2 ברשימה בבחירות. גם במקרה זה, כך טוענים אותם גורמים, דרעי מרגיש שכהן הופך לעצמאי יותר מדי – בדומה לליאון.

כהן, כך נמסר ל"כל העיר" באופן רשמי מש"ס, יקבל את תפקיד סגן ראש העיר בשכר (בנוסף למספר 1 צביקה כהן), אך בשלב זה לא בטוח בכלל שהוא יקבל תיק משמעותי.


חיים כהן (צילום: יעקב כהן)

חיים כהן (צילום: יעקב כהן)


בש"ס מצביעים על כך שבמספר מקרים חיים כהן בחר לפעול באופן עצמאי יחסית ולא לקבל את החלטות הסיעה לגמרי. כך קרה, למשל, בהצבעה בנוגע להקמת גשר פארק המסילה – הצבעה שממנה כהן נעדר.

איך זה יסתיים? בסופו של דבר הסיכויים שש"ס לא תהיה בקואליציה העירונית אינם גבוהים. היא תהיה חברה, ואפילו חברה בכירה. השאלה המרכזית היא האם תהיה השותפה ה-בכירה ועד כמה יצליח דרעי להכפיף את ליאון לדרישותיו. "אגף מורשת מן המזרח, אם יוקם, יוכיח בסופו של דבר מי האיש ששולט בכיכר ספרא", מסכם גורם בכיר בפוליטיקה העירונית, "אסור שזה יקרה מהרבה סיבות, ואסור גם שליאון ייכנע לדרישות המוזרות האחרות".

אז מה יהיה עם הקואליציה? בשלב זה כלל לא בטוח שהיא תוקם עד היעד שהציב ליאון – ישיבת מועצת העירייה ה-2 שתתקיים ביום שלישי הבא, כי עד כמה שהמו"מ מול ש"ס קשוח – הוא לא היחיד שלא מצליח להתקדם כמצופה.

מש"ס נמסר בתגובה: "תפקידי סגני ראשי העיר ירושלים בשכר יישארו כפי שהיו עד כה. יו״ר הסיעה צביקה כהן ימונה לסגן בשכר, וחיים כהן ימונה לסגן שני בשכר. חלוקת התיקים בתוך הסיעה טרם נעשתה בשל הימשכות המו״מ הקואליציוני, אותו מנהלים השרים מיכאל מלכיאלי וחיים ביטון מול ראש העיר בהכוונת יו״ר ש״ס הרב אריה דרעי. בתום המו״מ תתפרסם גם חלוקת התיקים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. מרי

    שמתי לב שאחרי כתבות על עירית ירושחים
    נראה שאין מקום לכתוב תגובות או לייק וההפך
    זה נראה לי במכוון הם כותבים כתבה ארוכה ומייגעת וכשתרצה חהגיב
    תתייאש מלחפש אפה תוכל להגיב זה נראה לי ממש במתכוון
    ושלא תחשבו שם שלא
    שמנו חב לזה
    אני רואה את זה בכל הכתבות על עירית ירושחים
    במיוחד אלה שנכתבות על התחדשות עירונית
    פשות תקראו ואז תתחילו בחיפוש אחרי התגובות
    פה גוללתי מס' דקות אבל לא התייאשתי בושה

  2. עובדיה

    1. שס עלו ל6 מנדטים בזכות חסידות גור שהצביעה להם כפי שסוכם בין דרעי לגור ערב הבחירות. כדי להגדיל את כוח שס במשא ומתן.
    2. דגל התורה הריצה את משה ליאון ולא שס!! . ליאון נבחר ע"י הליטאים בריצה הראשונית של ליאון מול ניר ברקת ולא שס בכלל הביאה את ליאון. זה המצאה של שס שכביכול הםתהביאו את ליאון. שקר וכזב. בגלל שחושקים בכל התיקים ומחפשים יחד עם חסידות גור לדפוק את דגל התורה ואת פרוש.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר