חתימות ההסכמים עם ש"ס (למעלה משמאל עם כיוון השעון), דגל התורה, המפדל-הציונות הדתית, אגודת ישראל (צילומים: ארנון בוסאני, אריה לייב אברמס)
חתימות ההסכמים עם ש"ס (למעלה משמאל עם כיוון השעון), דגל התורה, המפדל-הציונות הדתית, אגודת ישראל (צילומים: ארנון בוסאני, אריה לייב אברמס)

הישג מרשים למשה ליאון: קואליציה מקיר לקיר; רוב מכריע של הכוח – בידיים חרדיות

אחרי משא ומתן מייגע וארוך, שכלל גם פיצוצים ועימותים מתוקשרים, ראש העיר משה ליאון הצליח לרשום הישג ענק - קואליציה שכוללת את כלל הסיעות במועצת העירייה. על פי חלוקת התיקים והוועדות השונות - החרדים שולטים בענק, באופן לא פרופורציונאלי לכוחם

פורסם בתאריך: 16.4.24 15:16

אחרי למעלה מחודש וחצי של משא ומתן מייגע וארוך, שכלל לא מעט מהמורות, דרישות מופרכות ואפילו פיצוצים ועימותים מתוקשרים – ראש העיר משה ליאון בדרך להקמת קואליציה היסטורית בירושלים – ככל הנראה מקיר לקיר ללא אופוזיציה, שתכלול את כלל 31 חברי מועצת העירייה.

אז ברכות לראש העיר ליאון על הרכבת קואליציה שמסתנת כהיסטורית. ברכות חמות גם לסיעות החרדיות, בעיקר ש"ס ודגל התורה (אבל גם אגודת ישראל), שיהיו השותפות הבכירות מאוד-מאוד של ליאון, ויחזיקו ברוב מכריע של התיקים החשובים והוועדות העירוניות המכריעות. ברכות פחות חמות לסיעות מהמגזר הציוני/כללי – החילונים והדתיים-לאומיים – אשר יהיו אף הן בקואליציה, אך מעט מאוד כוח להזיז דברים מהותיים.

במהלך השיחות להקמת הקואליציה בלטו לרעה קרבות האגו בין הסיעות השונות, בעיקר אגו בין מגזרי. אולי זה קצת מוגזם לומר, אבל נדמה שיש משמעות גם לזו שחתמה ראשונה על הסכם (וזה עוד לפני שצוללים לפרטי הפרטים של מה שנכתב בו) – והראשונה היום היתה 'דגל התורה' – הסיעה שגרפה את מספר הקולות הגדול ביותר בבחירות האחרונות וביחד עם ש"ס הן הסיעות הגדולות במועצת העירייה (6 מנדטים כל אחת). דגל התורה יכולה להתגאות בכך ששמרה על כוחה מהקדנציה הקודמת ואף הגדילה אותו. דגל התורה תקבל, בדומה לש"ס, שני סגני ראש עיר בשכר, מ"מ ראש העיר ומשנה לראש העיר. בנוסף, תקבל את התיק היוקרתי של התכנון והבנייה (שהיה אצלה גם בקדנציה הקודמת), מבני ציבור, נכסים, תרבות תורנית, קידום נוער חרדי וראשות ועדת מכרזים ונציגות בוועדת התכנון המחוזית. בנוסף, תקבל דגל התורה את התיקים הבאים: שפ"ע, תמיכות ומנגון ומשאבי אנוש ברוטציה.

ההישגים של דגל התורה כפי שפורסמו בתקשורת החרדית:

– שני סגני ראש עיר
– מ"מ ראש עיר
– משנה לראש העיר
– מינהל תכנון ובניה
– תרבות תורנית
– מבני דת
– מבני ציבור
– רווחה
– משאבי אנוש
– קידום נוער חרדי
– נכסים
– שירותי הנדסה ותשתיות (תושי"ה)
– אגן העיר העתיקה
– שיפור פני העיר (חצי קדנציה)

הבאה בתור לחתום היתה סיעת ש"ס, שאחרי מחלוקות ומריבות קשות ולא פשוטות בין צוות המשא ומתן של ש"ס לבין הצוות המקביל של ליאון – הגיעה לבסוף להסכם על כניסה לקואליציה העירונית. ליד השולחן ישבו ראש העיר משה ליאון ומשני צדדיו מנהלי המשא ומתן – השרים מיכאל מלכיאלי וחיים ביטון וחברי מועצת העירייה צביקה כהן וחיים כהן.

רשימת ההישגים של ש"ס גדולה, וכפי שהיא הגדילה את כוחה במספר המנדטים (מ-5 ל-6) היא גם הגדילה את התיקים והוועדות שקיבלה. ש"ס, כפי שכבר פורסם ב"כל העיר", תקבל שני סגני ראש העיר (בשכר) לאורך כל הקדנציה. מבחינת תיקים – ש"ס נשארת עם תיק הכספים ובנוסף אליו תקבל את תיק החינוך החרדי, במה שמסתמן כהישג ענק בקרב מול דגל התורה (עם מנגנון מיוחד לפתרון מחלוקות בהשתתפות דגל ומנכ"ל העירייה איציק לארי). עוד תקבל ש"ס את ועדת ההקצאות, גידול יחסי של המחלקה למורשת מן המזרח, שמוציאה מאות אירועים לציבור החרדי, נציגות בוועדת המחוזית לתכנון ועוד.

ההישגים של ש"ס כפי שפורסמו בתקשורת החרדית:

– שני סגני ראש עיר
– מ"מ ראש עיר
– חינוך חרדי
– כספים
– מינהלים קהילתיים חרדי
– ארנונה
– ספורט חרדי
– עלייה וקליטה
– תיק מורשת מן המזרח
– קידום נוער חרדי
– יו"ר ועדת שימור
– יו"ר ועדות הנחות בארנונה

 

 

באופן לא ממש מפתיע – השלישית לחתום על הסכם קואליציוני היא הסיעה החרדית השלישית (והרביעית בגודלה במועצת העירייה) – אגודת ישראל, אשר גם היא רושמת לעצמה הישגים לא מבוטלים.

במסגרת ההסכם הקואליציוני יקבלו 3 חברי סיעת אגודת ישראל – יצחק (צחי) ברים, יוחנן ויצמן ומיכאל הלברשטאם – תפקיד סגן ראש עיר לחצי קדנציה, משנה לראש העיר לחצי קדנציה, תיק מע"ר חרדי מורחב, תיק שפ"ע (ברוטציה עם דגל התורה), תמיכות (ברוטציה עם דגל התורה), תקציבים לתרבות חסידית, תיק חניה, תיק שימור כולל יו"ר ועדת שימור, נציגויות בוועדות סטטוטוריות, ממלא מקום יו"ר דירקטוריון מוריה ומספר דירקטורים בחברות העירוניות.

אחרי הסיעות החרדיות הגדולות – חתם גם חיים אפשטיין, נציג הפלג הירושלמי, על הסכם כניסה לקואליציה העירונית. אחריו חתם עם ראש העיר משה ליאון נציג סיעת 'נעם ירושלים' אלדד רבינוביץ' על הסכם.

בהסכם עם 'נעם ירושלים' נכתב, בין השאר, "הסיעות מציבות בראש מעייניהם את החשיבות אשר בחיזוקה, בנייתה ושמירת אופיה של ירושלים כעיר הקודש והמקדש". עוד נכתב כי "הצדדים מצהירים כי הם מכירים בחשיבותה ההיסטורית והדתית של ירושלים כעיר הבירה של העם היהודי ויפעלו בכל דרך לשמור על ירושלים יהודית כבירתה המאוחדת של ישראל  תוך שמירה רשמית ומעשית  על הריבונות של מדינת ישראל והעם היהודי בכלל חלקי העיר ועל הזהות היהודית שלה".

יו’"ר 'נעם ירושלים' רבינוביץ': "שמח ומברך את ירושלים ואת ראש העיר מר משה לאון לרגל הקמת הקואליציה הרחבה. אני מאמין שנעבוד היטב יחד למען ירושלים יהודית וציונית, ומתפלל שנזכה לעשות יחד טוב לירושלים, לשמור עליה ולחזק אותה כעיר הבירה של העם היהודי לדורותיו".

הלאה – הסיעה הבאה לחתום היא 'המפד"ל-הציונות הדתית', וזאת אחרי משא ומתן שכולו פיצוצים. על פי המפד"ל-הציונות הדתית, ההסכם מבטיח הישגים משמעותיים עבור הציבור הדתי לאומי בירושלים, תוך חיזוק משמעותי של תחומי החינוך, הרווחה, החברה והקהילה.

במסגרת ההסכם, חגית משה תכהן כסגנית ראש העיר לחצי הקדנציה ותחזיק בתיק החינוך. עוד תקבל הסיעה – אחריות על התיקים החברתיים, לרבות תיק צמי"ד מורחב (טיפול אנשים עם מוגבלויות) ותיק האזרחים הוותיקים. עוד יקבלו – חברות בוועדות שונות ומשמעותיות בעירייה. בנוסף, תיק הקהילות יורחב ויהיה תחת אחריותה של חגית משה, וכן מ"מ תיק קליטה ועלייה דבר שיאפשר לה השפעה משמעותית יותר על נושאים קהילתיים חשובים לתושבי ירושלים וכן לעידוד עלייה לירושלים ושיפור הקליטה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר