בניין עיריית ירושלים בכיכר ספרא (צילום: ארנונה בוסאני)
בניין עיריית ירושלים בכיכר ספרא (צילום: ארנונה בוסאני)

כיף להיות ירושלמי: הארנונה היקרה בארץ תעלה בעוד 5 אחוז

משרד הפנים עדכן היום, שלישי, על העלאת תעריפי הארנונה בכל הארץ ב-5.3 אחוז. לעיריית ירושלים לא תהיה ברירה אלא ליישר קו עם הגזירה

פורסם בתאריך: 21.5.24 21:53

יוקר המחייה מכה שוב, כשהפעם הממשלה לא יכולה להפנות אצבע מאשימה לעבר חברות המזון, המונופולים או את התייקרות שינוע הסחורות לישראל בשל המלחמה. במה מדובר? מס הארנונה צפוי להתייקר בשנה הבאה, 2025, ב-5.3 אחוז.

עבור תושבי ירושלים, שגם כך משלמים ארנונה מהגבוהות בישראל, אם לא הכי יקרה, יאלצו להיפרד מעוד מאות שקלים.

כידוע, מס הארנונה נקבע על ידי צו של משרד הפנים שמוחל על כל הרשויות המקומיות בישראל. לכל רשות ורשות שמורה האפשרות שלא לקבל את גזירת העלאת תעריפי הארנונה, אך למעשה לעיריית ירושלים אין את האפשרות שלא ליישר קו עם משרד הפנים בשל מענקי האיזון שמקבלת העיר מדי שנה – מענקים שבכל שנה הולכים וגדלים וכבר מתקרבים לכדי מיליארד שקלים בשנה.


תעריפי הארנונה למגורים בשנת 2024 (צילום מסך - אתר עיריית ירושלים)

תעריפי הארנונה למגורים בשנת 2024 (צילום מסך – אתר עיריית ירושלים)


 

 

בעיריית ירושלים, יש לציין, טוענים כי הארנונה בעיר אינה הכי יקרה בישראל. לטענתם, שיטת החישוב שונה בין ערים וגם אם המחיר למ"ר בעיר גבוה יותר, בחישוב הכולל הארנונה בירושלים פחות יקרה מבערים אחרות. "מבדיקות השוואתיות שנערכו בשנת 2022 ע"י מכון ירושלים לחקר מדיניות באמצעות יוגב שרביט, חוקר וכלכלן אורבאני, עבור העירייה, עולה כי בשקלול הפרמטרים לעיל ירושלים אינה העיר היקרה ביותר מבחינת ארנונה ממוצעת", הסבירו בעירייה לפני מספר חודשים. "בניגוד לרוב הרשויות המקומיות, שיטת המדידה בירושלים היא "נטו נטו", כלומר בשטח לחיוב לא נגבה תשלום ארנונה עבור קירות פנים וחוץ ושטחים משותפים בבניין. אלה, כן נכנסים בארנונה המחושבת ברוב הרשויות, 'ברוטו ברוטו'.

"על כן, ייתכן כי המחיר למ"ר בודד יהיה נמוך יותר, אך השטח הסופי לחיוב יהיה גדול יותר (תוספת של 25-15 אחוז), זאת בשל תוספת תשלום עבור שטחים משותפים בבניין כולו ותוספות אחרות. לכן, בעת עריכת השוואה, יש לבחון את סך החיוב השנתי הכולל עבור דירת 100 מ"ר ולא את המחיר למ"ר בודד. על פי נתוני התעריף הממוצע בירושלים לדירת מגורים ששטחה 100 מ"ר (ללא מרפסות או מחסנים) עומד לשנת 2024 על 78.85 ש"ח למ"ר, 'נטו נטו'".

הבנתם? סביר להניח שלא, אבל בכל מקרה – גם אם נלך על שיטת המדידה של העירייה – עבור דירת 100 מ"ר תשלמו, כאמור, 7,885 שקלים לשנה. עכשיו לסכום הזה תוסיפו 5.3 אחוז – ותעדכנו את הסכום לכ-8,303 שקלים – תוספת של 420 שקלים למשפחה.

עבור העסקים מדובר על סכום גבוהים עוד יותר. כיום משלמים בעלי עסקים 364.66 שקלים למ"ר, לשטח של עד 150 מ"ר (לעסק עם שטח גדול יותר הסכום גבוה יותר) – אם ניקח שוב עסק ששטחו 100 מ"ר – העלות השנתית כיום עומדת על 36,466 שקלים בכל שנה. אל הסכום הזה תוסיפו עוד 5.3 אחוז – 1,837 שקלים – והנה הארנונה כבר חוצה את סך ה-38,000 שקלים.

עם עדכון התעריף הזה של משרד הפנים – אין ממש פלא שתקציב עיריית ירושלים לשנה הקרובה, שאושר ממש השבוע בוועדת הכספים העירונית, צמח שוב והגיע לשיא כל הזמנים של 9 מיליארד שקלים.

 

תגובות

6 תגובות
6 תגובות
  1. ירושלמית

    אם דירה היא 100 מ"ר נטו (שאין בה מרפסת ומחסן) והיא נמצאת באזור שאינו א', אז מובן שהתשלום יהיה 78.85 ש"ח, כי באזורים ב,ג,ד זה פחות מ-100.61 ש"ח למ"ר. אני לא מבינה מדוע ירושלים "חייבת ליישר קו" אם כתוב שהרשויות המקומיות לא חייבות להפעיל את תוספת היוקר. בירושלים יקר עובדתית, ומצד שני משפחות רבות לא יכולות לשלם את הארנונה בגלל שהיא יקרה, ואז ירושלים "נאלצת לקבל מענק כדי לספוג את ההנחות מהתושבים". מסקנה: תפחיתו את גובה הארנונה מלכתחילה למחיר ריאלי, התושבים ישלמו ואז לא יצטרכו לקבל מענק. הפעילו שכל בריא.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ראש עיר שמאשר כזה דבר בתקופה כזאת צריך להיות מוחלף!!

  3. אדווה

    חוצפה מאין כמוה‼️ ולא כולם מטומטמים בעיר הזאת אז תפסיקו לחרטט ‼️ הסכום ממילא הכייי גבוה בארץ ואתם עוד מעלים‼️‼️ ב י ז י ו ן
    תמשיכו כך וכל הירושלמים יעזבו את העיר ותישארו עם המגזרים שלא משלמים אגורה , נראה מה תעשה העירייה המושחתת הזו אז‼️‼️‼️
    אני אם חד הורית שחיה מפנסיה עלובה מושלמת הון תועפות על כלום, השכונה שלי נראית פחות טוב מעזה
    חשבתי שלא איאלץ לעזוב את העיר האהובה שלי אבל נראה לי שאין ברירה אלא לחפש לאן לעבור מכאן
    גם ככה רוב החברים שלי עזבו את העיר‼️תתביישו לכם!!!!!!!!

  4. ציפי

    ראש העיר לך הביתה
    אתה מחריב את העיר את העיר הכי יפה בארץ‼️‼️‼️‼️
    זה כבר בלתי נסבל ובלתי נסלח‼️

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר