לג בעומר בירושלים, הכשרת מתחם ההילולה בשמעון הצדיק (צילומים: משרד ירושלים ומסורת, ברוך גיאן, CC BY-SA 3.0, מתוך ויקיפדיה)
לג בעומר בירושלים, הכשרת מתחם ההילולה בשמעון הצדיק (צילומים: משרד ירושלים ומסורת, ברוך גיאן, CC BY-SA 3.0, מתוך ויקיפדיה)

במקום מירון, שמעון הצדיק: האם חגיגות ל"ג בעומר המתוכננת בירושלים מסוכנת לציבור?

בקבר שמעון הצדיק מתקיימת מדי שנה הילולת ל"ג בעומר גדולה למי שאינם יכולים לעלות להר מירון. השנה, בשל המלחמה, אף אחד לא יכול לעלות למירון, ויש מי שחושש ממספר עצום של חוגגים, כמו גם מהישנות אירועי האסון הגדול שאירע לפני שלוש שנים. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 24.5.24 08:05

ל"ג בעומר כבר כאן, ממש מעבר לשבת – והשנה, בצל מלחמת 'חרבות ברזל' ואיום הטילים של חיזבאללה, האירוע הגדול לציון החג, שמתקיים מדי שנה בהר מירון, בקבר הרשב"י (רבי שמעון בר יוחאי), צפוי להתקיים בירושלים – בקבר שמעון הצדיק.

ציון ל"ג בקבר שמעון הצדיק הוא רק אחד מתוך מספר אירועי משנה המתוכננים בל"ג בעומר 2024, זאת לאחר שהתקבלה החלטת ממשלה בנושא וניתן צו מיוחד של אלוף פיקוד צפון לסגירת מרחב ההר למבקרים, למעט 30 איש שהורשו מתוקף החוק שעבר בכנסת, להיות על ההר בכל רגע נתון בשבוע הקרוב. אירועי משנה ראשונים היו בערבי שלישי ורביעי האחרונים, אליהם הגיעו רבבות חוגגים (כך על פי דיווחים שונים בכלי התקשורת), מכאן שגם את ציון ל"ג בעומר בשמעון הצדיק צפויים לפקוד רבבות.

מכאן, הדברים הולכים ונהיים פחות ופחות בהירים. עיריית ירושלים מתנערת מהאירוע ומדגישה כי הוא באחריות משרד ירושלים ומסורת, בניהול של החברה הממשלתית-עירונית פמ"י (פיתוח מזרח ירושלים) ובהפקת חברת עזריאלי הפקות, שנשכרה לצורך האירוע.

גם במשטרה, בכבאות ובכלל – אומרים שהכתובת היא משרד ירושלים ומסורת. ובכלל, כך נטען השבוע שוב ושוב בשיחות עם "כל העיר", ציון ל"ג בעומר בשמעון הצדיק מתקיים מדי שנה, בנוכחות של כ-15,000 עד 20,000 חוגגים.


הכשרת מתחם ההדלקות בשמעון הצדיק (צילום: משרד ירושלים ומסורת)

הכשרת מתחם ההדלקות בשמעון הצדיק (צילום: משרד ירושלים ומסורת)


ומה אומרים במשרד ירושלים ומסורת של השר מאיר פרוש? בהודעה רשמית שיצאה מטעם המשרד נמסר כי "יתקיימו מעמדי הדלקות מרכזיות בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק".

האירועי יתקיימו ממוצאי שבת בסביבות השעה 23:00 ולאחר מכן יימשכו ההדלקות עד ליום ראשון בשעות הערב. "המרכז הארצי למקומות קדושים יפעיל את מתחם הציון לטובת ציבור העולים, במקום יפעלו סדרנים לנוחות וויסות קהל המתפללים", נמסר עוד.

גם במשרד ירושלים ומסורת מציינים כי בקברו של שמעון הצדיק התקיימו בשנים האחרונות הדלקות גדולות בל"ג בעומר, עבור מי שאינם יכולים לעלות להר מירון, ומוסיפים: "השנה, כאשר העלייה מירונה אינה מתאפשרת על ידי פיקוד העורף – החלטנו לחזק את המנהג. השנה, מקימים במקום מתחם מיוחד, 'חצר ההילולא', שם יתקיימו מעמדי הדלקה מרכזיים".

על פי משרד ירושלים – במסגרת החגיגות צפויה תזמורת מסביב לשעון – ממוצאי השבת ועד לנעילת היום, ביום ראשון בערב. זאת לצד חלוקת ח"י רוטל, והכנסת אורחים. "בתוך הציון עצמו, יהיו סדרנים מטעם המשרד לשירותי דת והמרכז הארצי למקומות הקדושים, על מנת לשמור על הסדר ולמנוע חלילה מקרים של דוחק וצפיפות מסוכנת בשטח ציונו של שמעון הצדיק", הדגישו בהודעת המשרד.


לג בעומר בירושלים (צילום: ברוך גיאן, CC BY-SA 3.0, מתוך ויקיפדיה)

לג בעומר בירושלים (צילום: ברוך גיאן, CC BY-SA 3.0, מתוך ויקיפדיה)


במסגרת ההיערכות להילולה, הוכשר בסמוך לקבר שמעון הצדיק מתחם החניה ומתחם נוסף להקמת במות ומתחמי משנה לטובת קהל החוגגים.
שר ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש מסר: "החלטנו לעשות הכל על מנת להמשיך את המסורת ולחדש את המנהג, ולאפשר גם השנה לרבבות שלומי אמוני ישראל לחגוג את הילולת רשב"י בשמחה ובתפילה, מתוך ביטחה וביטחון, באווירה הייחודית המוכרת לכולנו מאתרא קדישא מירון. נשמח כולנו בשמחתו של רבי שמעון, ונתפלל יחד למען כלל עם ישראל".

 

 

פרויקטור ההילולא, יוסי דייטש, לשעבר סגן ראש העיר ירושלים, הוסיף: "מיד עם קבלת ההחלטה של גופי הביטחון לאסור את העלייה להר מירון מחשש לסיכון חיי אדם, נערכנו במהירות על מנת לאפשר גם השנה את קיום הילולת רשב"י, בהתאם למנהג הירושלמי, במתחם קבר שמעון הצדיק. נתפלל שבעזרת ה' נשוב במהרה להתפלל ולשמוח כימים ימינה בציון רשב"י".

***

אלא שיש גם מי שמתנגד לקיום האירוע המתכונן במתכונתו הנוכחית, בשל מיקומו, בשל זיהום האוויר ובשל החשש מסכנת דוחק – שכן המתחם יכול להכיל כ-20,000 איש במקרה הטוב, וכאן הצפי הוא למספר לפחות כפול.

"כל העיר" פנה לחברה ההפקה של האירוע כדי לקבל הבהרות, למשל על המוזיקה, על המדורות הצפויות כמו גם על הרעש שצפוי לתושבי שכונת שמעון הצדיק/שייח ג'ראח, חסימות כבישים ועוד.

מחברה ההפקה נמסר כי "לא צפוי להגיע קהל גדול מאחר שישנן הדלקות משנה ביישובים הסמוכים לירושלים – בבית"ר ומודיעין עילית ידליקו עם האדומרים שלהם ביישוב, בבית שמש תהיה הדלקה של הרב בידרמן עם כ-40,000 משתתפים. תולדות אהרון מדליקים במאה שערים ובגאולה תהיה הדלקה של האדמו"ר מגור, וגם בכותל יהיו מתחמי הדלקה".

עוד נמסר: "אנו מתורגלים בהפקת אירועים רבי משתתפים. לא ייסגר שום כביש נוסף, למעט כ-300 מ' בדרך שכם, כמו בכל שנה. התושבים יקבלו הודעה באמצעות מודעות במרחב הציבורי. לא אמורה להיות פגיעה בשגרת היום-יום".

לסיכום נמסר כי "הנחת העבודה היא שיגיעו יותר אנשים מכל שנה אחרת, בגלל הסגירה של מירון, על כן הוחלט על הפקה על מנת שההגעה תהיה מאורגנת. ההגעה של הציבור תהיה בתחבורה עצמאית וציבורית, ויש חניונים גדולים באזור".

כאמור, לא כולם השתכנעו, בהם גם חברי המועצה לורה ורטון ויונתן פלג (האיחוד הירושלמי), ששלחו מכתב הממוען לשר פרוש עם העתקים לכל גורם אפשרי שקשור לאירוע.

במכתב הם מציינים שלל בעיות אפשריות, בהן של זיהום אוויר, של חשש לדוחק וסכנה לשלום הציבור, פגיעה בתושבי שכונת 'שייח ג'ראח' הערבים ועוד.

בסביבת השר פרוש התייחסו למכתב ומסרו בתגובה: "אין כוונה להדליק 'מדורה אדירת ממדים'. גודל המדורה לא גדל בהתאם למספר המשתתפים. ההדלקה תהיה בכפוף להוראות כיבוי אש. לגבי מספר המשתתפים – מדובר במתחם גדול ורחב ידיים, של כ-10 דונם, ובאירוע שיימשך כ-24 שעות כך שתהיה תחלופת אנשים ובמצטבר יתאפשר לעשרות אלפים להגיע ולא בבת אחת. מזה שנים רבות מתקיימת בל"ג בעומר אירוע בקבר שמעון הצדיק, ואנו רואים חשיבות גדולה, כחלק מאחריות משרד ירושלים ומסורת ישראל על פיתוח אגן העיר העתיקה להגדיל את מספר המשתתפים באירועים במרחב זה".

מלשכת ראש העיר ליאון נמסר: ״עיריית ירושלים נמצאת בקשר רציף עם משטרת ישראל וארגון כבאות והצלה ופועלת עפ״י כל ההנחיות שהתקבלו מהם. חשוב לציין כי הגורם שאמון על האירוע הוא משרד ירושלים וחברת ההפקה מטעמו".

 

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. מיקי

    ליד ביתי ברחוב ארגוב ברמת שרת נבנתה מדורה גדולה. האם זה מקום מותר?

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר