השטח המיועד למתקן ההשבה בעטרות, מתקני השבה בדנמרק, בגרמניה וביפן (צילומים: עיריית ירושלים, המשרד להגנת הסביבה)
השטח המיועד למתקן ההשבה בעטרות, מתקני השבה בדנמרק, בגרמניה וביפן (צילומים: עיריית ירושלים, המשרד להגנת הסביבה)

הופכים את הפסולת לזהב – החזון הסביבתי המתקדם מגיע לירושלים

האם ירושלים תצטרף לערים מרכזיות ומובילות בעולם בהן מתקיים חזון מתקדם וחדשני בתחום הקיימות והטיפול בהפיכת פסולת לאנרגיה? כל הפרטים על התוכנית שתציב את ירושלים בקדמת חזית הקיימות והחדשנות

פורסם בתאריך: 7.6.24 07:28

לפני קצת פחות מחודש, ב-12.5, התלוננו רבים מתושבי צפון העיר על מפגעי עשן וריח חמורים. הסיבה – שריפה שפרצה באתר פסולת זמני באזור שדה התעופה הישן בעטרות. במשך שעות ארוכות נאבקו לוחמי האש של כבאות והצלה ירושלים כדי לכבות את השריפה שפרצה באתר הפסולת, תוך שהם נלחמים, כאמור, גם נגד מפגעים סביבתיים חמורים.

זו לא היתה הצתה מכוונת וגם לא שריפה מתוכננת, אלא תוצאה של אתר פסולת אחד מיני רבים שנמצא באזור – רבים מהם פיראטיים ולא חוקיים, שבהם (בעיקר בכפרים הערבים) שבהם רווחת תופעה של שריפה אשפה – מה שמוביל פרט למפגעי העשן והריח גם לזיהום אוויר חמור ולפגיעה קשה בסביבה.

כדי לשים סוף לתופעה הכעורה, המסוכנת והמזהמת הזו – ביום רביעי האחרון, אישרה ממשלת ישראל, בישיבתה חגיגית לכבוד יום ירושלים שנערכה במוזיאון ארצות המקרא, הצעת מחליטים על הקמת מתקן השבת פסולת גדול מאוד בסמוך לאתר הפסולת הזמני – ליד שדה התעופה של עטרות, בסמוך לקלנדיה וגם בסמיכות לשכונה המגורים (החרדית?) שאושרה להקמה על ידי ועדת התכנון של עיריית ירושלים.


השטח המיועד למתקן ההשבה בעטרות, (צילום: עיריית ירושלים)

השטח המיועד למתקן ההשבה בעטרות, (צילום: עיריית ירושלים)


כידוע, וכפועל יוצא מגודלה של העיר, ירושלים היא יצרנית הפסולת מספר 1 בישראל, ובין הפתרונות השונים שקיימים ישנם מטמנות פסולת (באבו דיס לדוגמא) ולפני מספר שנים אף הוקם בהשקעה עצומה של העירייה והמשרד להגנת הסביבה גם מפעל המחזור והטיפול בפסולת גרינט באזור התעשייה עטרות. מדובר על מפעל המחזור הגדול בישראל ואחד הגדולים במזרח התיכון, שמספק פתרון יעיל לטונות של אשפה – אך גם הוא לא מספיק ולא מטפל בכלל האשפה הביתית.

מתקן השבת הפסולת שיוקם בירושלים, ביוזמת ובדחיפת עיריית ירושלים וראש העיר משה ליאון ביחד עם המשרד להגנת הסביבה, ייתן מענה מקיף וכוללני לכ-1,500 טונות של אשפה – מה שיהפוך אותו למפעל ההשבה הגדול בישראל – יותר מזה שקיים ברמת חובב.

***

אז מהו מתקן השבת פסולת והאם הוא גורם לסכנה למי שמתגורר לידו? ראשית יצוין כי במדינות המתקדמות והירוקות ביותר באירופה ובעולם כולו – דוגמת דנמרק, אוסטריה, יפן, אוסטרליה ואחרות – ישנם מתקני השבת פסולת שנמצאים בתוך ריכוזי אוכלוסייה ואף בתוך שכונות מגורים של ממש. מדובר על מתקנים ירוקים ומתקדמים שלא רק שלא פוגעים בסביבה ובתושבים – אלא גם מעניקים להם לא מעט, בין השאר בשל עיצוב מודרני ומתקדם. אחד כזה הוא מתקן ההשבה 'קופנהיל', שבקופנהגן, דנמרק – שבו בעיר שהיא כולה מישורית – נהנים התושבים בעקבות העיצוב המיוחד של המתקן, ממדרון גלישה שמשרת אותם הן בתקופות המושלגות והן בימי הקיץ.


אסתטיקה ושימושיות - מתקן ההשבה קופנהיל בדנמרק (צילום: המשרד להגנת הסביבה ועיריית ירושלים)

אסתטיקה ושימושיות – מתקן ההשבה קופנהיל בדנמרק (צילום: המשרד להגנת הסביבה ועיריית ירושלים)


מתקן ההשבה שיוקם בעטרות (כמו זה שהיה מתוכנן לקום באזור "השומרני הטוב") יטפל בכ-1,500 טון אשפה ביום (יותר ממפעל גרינט שמטפל בכ-1,000 טון אשפה ביום), כאשר הפסולת תעבור מיון ורוב מכריעה שלה ילך למחזור. החומרים שאינם מתאימים למחזור המתקדם ביותר יעבור תהליך בעירה מבוקר, שממנו ייצר המתקן בסופו של דבר חשמל נקי בהיקף לא מבוטל.

כמעט מיותר לציין כי עלויות ההקמה הכוללות של המפעל מוערכות במאות מיליוני שקלים – כשהאומדן מדבר על כמיליארד שקלים – אך הוא לא סופי, שייצאו מקופת המדינה.

החזון, כאמור, הוא של ראש העיר ליאון, שמבקש לצרף את ירושלים לערים המתקדמות ביותר מבחינת קיימות וחדשנות סביבתית. על פי התוכנית, כפי שהיא עלתה בהצעת מחליטים של ממשלת ישראל, הביצוע יהיה של החברה העירונית לפתח כלכלי 'עדן', שכבר איתרה את המקום ופועלת כדי לבצע את הפרויקט המורכב.

***

היתרונות של מתקני השבה גדולים ומשמעותיים – גם בפן הכלכלי וגם בפן האקולוגי סביבתי. כיום, מרבית הפסולת בירושלים (ובישראל כולה) הולכת להטמנה, שמחיריה הולכים ומאמירים, ההובלה של הפסולת יוצרת מפגע אקולוגי בפני עצמו ואת החשמל מפיקים מאנרגיית מאובנים (גז, נפט).

לצד זאת, כאמור, ברחבי יהודה ושומרון, על גבול העיר ירושלים הפסולת הולכת לשריפה, שהיא בפני עצמה גורם זיהום חמור. אם זה אינו מספיק, מחירי ההטמנה וההיטלים עולים וימשיכו לעלות, כחלק ממדיניות המשרד להגנת הסביבה ואלה מעודדים השלכת פסולת פירטית באתרי טבע ומזהמים את הסביבה.


בתוך שכונת מגורים - מתקן השבה בגרמניה (צילום: באדיבות המשרד להגנת הסביבה)

בתוך שכונת מגורים – מתקן השבה בגרמניה (צילום: באדיבות המשרד להגנת הסביבה)


גורמים שונים המעורים בפרטים מספרים ל"כל העיר" שישנם עוד יתרונות רבים. ביניהם – במקום חשמל ממקורות מזהמים (דלק, מאובנים), ייצור החשמל מפחית ייצור ממקורות מזהמים. בנוסף, 1,000 טון ליום משמעותם מאות משאיות שמעמיסות על הכבישים, ובעיקר מהוות גורם מזהם בשל הפליטון שלהן; קליטת הפסולת באופן מסודר ולא בדרך היקרה והמזהמת של הטמנה מקטינה את עבריינות שפיכת הפסולת. זאת ועוד, קליטת אשפה מיהודה ושומרון, תעצור את השריפה הפירטית והמאורגנת בכפרים הפלסטינים.

 

 

בצד השני של המתרס, כפי שהדברים עלו בניסיונות אחרים להקמת מתקני השבה, ישנן טענות שצריכות להילקח בחשבון על פליטות מזהמות ממתקני השבה, אסתטיקה, היעדר פיקוח ואכיפה, חוסר שקיפות – דברים אשר ניתנים בקלות לבוא לידי פתרון, בטח אם לוקחים כדוגמא, לומדים ואולי גם מביאים חברות בינלאומיות שכבר הקימו מתקני השבה לתפארת בערים שונות בעולם כמו קופנהגן, מלבורן, אוסקה, וינה ועוד ועוד.

על ההצעת המחליטים שאושרה בממשלה, מתקן ההשבה שיוקם בעטרות יוקם על פי התקנים האירופיים המתקדמים ביותר, שמצמצמים למינימום את הפליטה ואת הסיכון לזיהום – כשבמקום עשן שחור שנצפה תמיד בסמיכות לכפרים פלסטיניים יוחלף במה שמכונה 'עשן לבן' – אדי מים וכו'.
באשר לטענה האסתטית – כפי שכבר צוין, וכפי שניתן לראות בתמונות – בעזרת עיצוב מודרני ונכון בעיית האסתטיקה מתקני ההשבה ברחבי הגלובוס הן במבנים מעוצבים להפליא, שגם, כאמור, נותנים ערך מוסף לאזורי המגורים שבתוכם הם ממוקמים.

כאמור, המתקן עצמו מונע זיהום סביבתי חמור על ידי הפחתת פליטה ממשאיות, הפחתת שריפת פסולת, הפחתת הטמנה בכלל והטמנה פירטית בכלל.

***

דגש מיוחד צריך לתת לטענות שעלו לא אחת על ידי מתנגדים להקמת מתקני השבה (למשל בגוש אדומים) שטענו שוב ושוב על הקמת "משרפה" לפסולת. מומחי סביבה שונים – גם ברמה הבינלאומית – מדגישים כי מתקן השבה אינו משרפה ואינו קרוב לכך. מדובר על מערכת מתקדמת וחדשנית של השבת אנרגיה נקיה מפסולת מזהמת. מערכת שתורמת לסביבה בכמה וכמה אופנים, כפי שפורט לעיל.


מתקן השבה ביפן (צילום: עיריית ירושלים, המשרד להגנת הסביבה)

מתקן השבה ביפן (צילום: עיריית ירושלים, המשרד להגנת הסביבה)


לאחר אישור הצעת המחליטים בישיבה המיוחדת ליום ירושלים – חברה עדן, שהיא כאמור החברה העירונית האחראית לפיתוח כלכלי של ירושלים שהוציאה תחת ידה שורה של פרויקטים, תקבל בשלב הראשוני תקציב בסך כ-30 מיליון שקלים לצורך הסדרת זמינות הקרקע, התכנון והכנת המכרז להקמת מתקן ההשבה.

בהמשך, לאחר שהדברים יוסדרו – כשבין השאר ישנה בעיה הדורשת פתרון של מיקום גדר ההפרדה ביחס לשטח שבו אמור המתקן לקום (כשאחד הפתרונות הנשקלים הוא הזזה של תוואי הגדר), ניתן יהיה להמשיך ולהפוך את החזון למציאות.

"ירושלים תהייה העיר המתקדמת, החדשנית והנקייה במדינת ישראל", אומר ראש העיר ליאון בהתייחסו לתוכנית ולחזון להקמת מתקן ההשבה. "שמירה על הטבע והסביבה הולכות יד ביד עם החזון של קיימות והשבה. אנחנו נמשיך להציב את העיר שלנו בחזית העשייה הירוקה לטובת העיר ולטובת הדורות הבאים. בדרך הזאת נמנע זיהום, נצמצם את הפליטות ונעניק אוויר טוב יותר לכל תושבי העיר. אנחנו נוודא שהמתקן שיוקם יהיה מתקדם, חדשני, מפוקח ופועל בשקיפות מלאה. המתקן ישמש גם לצרכים קהילתיים וחינוכיים ולצידו נקים מערכת שתקדם חינוך לקיימות ולשמירה על הסביבה".


מתקן השבה באוסטריה (צילום: עיריית ירושלים, המשרד להגנת הסביבה)

מתקן השבה באוסטריה (צילום: עיריית ירושלים, המשרד להגנת הסביבה)


מנכ"ל חברה עדן עידו הרשקוביץ מוסיף: "אנחנו מובילים מהלך חשוב ומרכזי בחיי העיר. המתקן המתוכנן יהיה מהמתקדמים בעולם, ולא זו בלבד שהוא יהיה על בסיס תקני סביבה מהמתקדמים בעולם אלא שהוא יפחית את הזיהום הקיים היום, גם בסביבה הקרובה לו. בערים בעולם גאים במתקני השבה המוקמים בהן והופכים להיות מוקד קהילתי ותיירותי. מה שטוב לקופנהגן, לווינה, למלבורן ולאוסקה ולעוד עשרות ערים מתקדמות, טוב גם לנו. אני מבין את החששות אבל, במודל שלנו: ניטור, שקיפות פיקוח ואכיפה הם מרכיבים מרכזיים".

 

תגובות

3 תגובות
3 תגובות
  1. יוני

    לצוות האתר
    ממש יפה ששדרגתם את האתר עד שבלחיצת כפתור נוכל להגיע ישירות לתגובות,
    צוות של אלופים…

  2. מושון

    ביקרתי במתקן בקופנהגן. אין לידו מבני מגורים. המתקן עצמו מדיף ריח עז של אשפה רקובה.

  3. ש

    משערת שריח של עשן בין מחברת מחזור ובין מערבים יהיה מפגע סביבתי…מה זה משנה מי ישרוף?

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר