שרה כהן (צילום: סילבי יודלשטיין)
שרה כהן (צילום: סילבי יודלשטיין)

שרה כהן – הוסמכה בבית המדרש לרבנים ע"ש שכטר בעיר ותתמנה לרבה על ידי המדינה

הישג ליהדות המסורתית: לאחר לימודים של שלוש שנים בבית המדרש לרבנים ע"ש שכטר בירושלים - שרה כהן, תוסמך בשבוע הבא לשמש כרבה במועצה אזורית חבל אילות בדרום - את משכורתה היא תקבל ממשרד התרבות, לעומת הרבנים האורתודוכסיים שמתוקצבים על ידי משרד הדתות

פורסם בתאריך: 29.11.17 18:26

הרבה שרה כהן, 55, תוסמך ביום שני הקרוב, 4.12, לשמש כרבה במועצה דתית בדרום הארץ, וזאת לאחר שלוש שנות לימודים בבית המדרש לרבנים ע"ש שכטר שבירושלים. "הרבה זמן רציתי ללמוד את זה", מציינת כהן בשיחה עם "כל העיר", "החלום שלי התגשם". כהן, למעשה, צפויה להתמנות לרבה במועצה אזורית חבל אילות, ולקבל משכורת ממשרד התרבות. היא מבקשת להדגיש את ההבדל בין הזרם המסורתי – רבנים ורבות שמקבלים משכורות ממשרד התרבות, לבין הרבנים האורתודוכסיים שמתקוצבים על ידי משרד הדתות.

במשך תקופת הלימודים, מספרת כהן, היא התארחה אצל מספר חברים טובים שמתגוררים בירושלים – בין השאר בשכונות בקעה, רמת דניה וארמון הנציב, וחזרה לביתה שבערבה בסופי השבוע. היא איננה הרבה היחידה בארץ שעובדת במועצה דתית – עד כה בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר בירושלים, בראשות הדיקן הרב אבי נוביס-דויטש, הסמיך 94 רבנים ורבות מסורתיים, מתוכם 24 נשים. הרבה כהן היא אמא לשלושה ילדים, הבכורה מתגוררת בירושלים ושניים בקיבוץ קטורה.

מה עושה רבה במסגרת התפקיד?

"אני רוצה לקיים באזור שלנו מוקד של טקסים יהודיים, לאו דווקא אורתודוכסיים, כלומר חתונות ובני ובנות מצווה שמחוברים למסורת, ולשקף ערכים וחיבור מודרני. אני חושבת שזה קיים פה והייתי רוצה להרחיב את זה עוד יותר. הייתי רוצה להיות מוקד לבית מדרש פלורליסטי שיהודים מכל מיני סוגים יכולים ללמוד יחד ולהחליט שכל הדרכים האלו לגיטימיות".

 



בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר בירושלים (צילום: יח"צ)

בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר בירושלים (צילום: יח"צ)


 

מינויה של כהן לרבה מתקיים על רקע המשבר הנוכחי שבין ממשלת ישראל לבין יהדות ארה"ב, שמורכבת ברובה מהזרמים המסורתי והרפורמי. המשבר נוצר על רקע מתווה הכותל, שאינו מיושם, להקמת רחבת תפילה שלישית, שוויונית, ללא הפרדה בין גברים ונשים."הכותל שייך לכלל עם היהודי", מדגישה כהן, "וחלק גדול מהעם היהודי זה אנשים שמתפללים בצורה שוויונית. ראוי שנכנסים לרחבת הכותל שיהיה מקום מסודר וברור לעין, ששם מקיימים תפילות שוויוניות. אני בעד שאנשים יתפללו בדרך שמתאימה להם. אם רוצים להתפלל בצורה לא שוויונית – אין בעיה, אבל צריך גם לתת מקום לאנשים שרוצים להתפלל בצורה שוויוניות. להתפלל בצורה שוויונית משמע – שנשים וגברים לוקחים חלק שווה בתפילה ומניחים תפילין".

 

 


שרה כהן, רבה מסורתית (צילום: סילבי יודלשטיין)

הרבה שרה כהן (צילום: מתוך האלבום המשפחתי)


 

 

 

 

איזה תגובות פגשת בירושלים להיותך רבה?

"הציבור שאני פוגשת לרוב מאוד תומך ומתלהב. היו כמה שיחות עם אנשים אורתודוכסיים שלא חושבים שזה נכון. אני גם אגיד שאני לא אישה פרובוקטיבית בטבע שלי, למרות שאם תמונה שלי עם טלית ותפילין מסתובבת אולי מישהו יכול לחשוב שאני מנסה ליצור פרובוקציה, אבל זה מגיע מרצון דתי, אמונה, רגש וחיבור למסורת היהודית".

 


שרה כהן (צילום: סילבי יודלשטיין)

שרה כהן (צילום: סילבי יודלשטיין)


 

"לכולנו תמיד יש תחושה שאנחנו באמצע העולם והיקום", מסכמת הרבה כהן. "וההרגשה שלי היתה שבירושלים, מה שקורה מחוץ  לעיר פחות מעניין. כמי שחיים בערבה, שמרוחקת ממרכז הארץ, אנחנו תמיד מסתכלים החוצה ולא רק מתמקדים במה שקורה רק כאן. אני חושבת שנכון שכל אחד ירים מדי פעם את הראש ויסתכל לראות מה קורה במקומות אחרים. ירושלים היא עיר עם הרבה גוונים, וממה שאני ראיתי, מבחינת היהדות יש באופן כללי רצון לחידוש לצד שמרנות מאוד גדולה".

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר