(מימין) הלוחמת אסתר ציילינגולד ז"ל, שרה עזריהו ז"ל (צילומים: מתוך אתר יזכור, מתוך ויקיפדיה)
(מימין) הלוחמת אסתר ציילינגולד ז"ל, שרה עזריהו ז"ל (צילומים: מתוך אתר יזכור, מתוך ויקיפדיה)

שמותיהן של נשים – דמויות מובילות – יונצחו ברחובות העיר

בין הנשים - הלוחמת אסתר ציילינגולד ז"ל, הפמיניסטית הציונית שרה עזריהו ז"ל והחוקרת פרופ' סוזן דניאל-נטף ז"ל; צומת בר אילן ייקרא על שמו של הרב עובדיה יוסף ז"ל וכביש 16 על שמו של אריאל שרון ז"ל

פורסם בתאריך: 24.12.17 17:55

ועדת השמות העירונית של עיריית ירושלים, בראשות סגנית ראש העיר יעל ענתבי (פ"ז), שהתכנסה היום, ראשון, 24.12, החליטה על מתן שמות לרחובות וכיכרות בירושלים. לחלק מהשמות שאושרו נמצאו כבר מיקומים מתאימים ולשאר השמות יאותרו מיקומים בקרוב.


 

הוועדה החליטה להנציח את שמה של הלוחמת אסתר – בשכונת רחביה, בשביל המוביל לתיכון אוולינה דה רוטשילד, על שם המורה והלוחמת אסתר ציילינגולד ז"ל שלחמה בשטח להדיפת החיילים הירדנים בירושלים במלחמת יום העצמאות. היא נפצעה פצעים אנושיים מפגיעת פגז – עד לרגעיה האחרונים היא דאגה לחבריה – היא נפטרה ביום 29.5.1948, שעות אחדות לאחר פינוי העיר העתיקה ונקברה בשייח באדר בירושלים. על גבורתה נכתב הרבה בעיתונות בארץ, באנגליה ובאמריקה. לאחר כשנתיים, 10.9.1950, היא הועברה למנוחת עולמים בבית העלמין הצבאי בהר הרצל.

 

הלוחמת אסתר ציילינגולד ז"ל (מתוך אתר יזכור)

הלוחמת אסתר ציילינגולד ז"ל (מתוך אתר יזכור)

 

עוד תונצח – שרה עזריהו ז"ל – פעילה ציונית, פמיניסטית, סופרג'יסטית ואשת חינוך. שימשה כציר בקונגרס הציוני וממקימות התאחדות הנשים העבריות לשוויון זכויות, ממובילות המאבק למען זכות הבחירה לנשים ביישוב היהודי בארץ ישראל, לוחמת למען זכויות האישה ושחרורה. שמה יונצח במרכז העיר – בגרם המדרגות בין רחוב יפו לרחוב כורש.
שרה עזריהו ז"ל, 1933 (צילום: מתוך ויקיפדיה)

שרה עזריהו ז"ל, 1933 (צילום: מתוך ויקיפדיה)

בנוסף, יונצח שמה של פרופ' סוזן דניאל-נטף ז"ל, חוקרת יהדות באוניברסיטה העברית בירושלים ועסקה במחקר הלשוני על תרגום השבעים ופילון האלכסנדרוני, היא נפטרה ב-21 ביוני 2004. שמה יונצח במשעול בחורשת הירח, המקביל לרחוב הגדוד העברי.

 

פרופ' סוזן דניאל-נטף ז"ל, (צילום: מיכל בר אשר, מתוך ויקיפדיה)

פרופ' סוזן דניאל-נטף ז"ל, (צילום: מיכל בר אשר, מתוך ויקיפדיה)

 

עוד בין השמות שאושרו להנצחה נכללים גם הרבנים הראשיים לשעבר – הרב עובדיה יוסף ז"ל, הרב אברהם שפירא ז"ל והרב מרדכי אליהו ז"ל וכן הרב יוסף שלום אלישיב ז"ל. לפי החלטת ועדת השמות העירונית: צומת הרחובות בר אילן ושמואל הנביא, בסמוך לבית הקברות סנהדריה, ייקרא ע"ש הרב עובדיה יוסף ז"ל, שהיה נחשב בעיני רבים כבכיר הרבנים הספרדיים בדורו וכונה בידי תלמידיו "מרן" – נפטר ב-7 באוקטובר 2013. כמו כן, הרב אברהם שפירא ז"ל, דמות מרכזית בציונות הדתית, יונצח ברחוב הרב צבי יהודה בקרית משה, לא רחוק מישיבת מרכז הרב – נפטר ב-27 בספטמבר 2007.

 

הרב עובדיה יוסף ז"ל (צילום: אוליבייה פיטוסי)

הרב עובדיה יוסף ז"ל (צילום: אוליבייה פיטוסי)

עוד החליטה הוועדה כי כביש מספר 16, שנסלל בין מוצא לבית החולים שערי צדק, ייקרא על שמו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון – נפטר ב-11 בינואר 2014.

 

ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון (צילום: אי.פי דיוויד גוטנפלדר)

ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון (צילום: אי.פי דיוויד גוטנפלדר)

בתוך כך, לרגל שנת ה-70 למדינת ישראל החליטה הפעם הוועדה באופן חריג על הנצחת לוחמים שביצעו פעולות חריגות במיוחד של הקרבה עצמית למען חבריהם הלוחמים. הוחלט כי יונצח שמו של נתן אלבז ז"ל – חייל צה"ל שהקריב את חייו למען חבריו בקפיצה על רימון ועל כך הוא עוטר בעיטור המופת – מעשהו של אלבז הפך להיות לסמל של גבורה, בהמשך אף המשורר נתן אלתרמן כתב עליו שיר – אלבז ז"ל נהרג ב-11 בפברואר 1954. זאת ועוד, הוחלט להנציח את שמו של רועי קליין ז"ל, קצין צה"ל שנהרג ב-26 ביולי 2006 בקרב בבינת ג'בייל במלחמת לבנון השנייה לאחר שזינק על רימון כדי להציל את חייליו – על מעשה זה הוענק לו עיטור העוז. בנוסף, תאותר כיכר בירושלים שתיקרא על שמם של החיילים הדרוזים -כהוקרה לשוטרים ולחיילים הדרוזים שנהרגו בעת שירותם.

מוועדת השמות עוד נמסר כי בפסגת זאב יונצחו שמותיהם של שני הרמטכ"לים לשעבר  אמנון ליפקין שחק ז"ל – הרמטכ"ל ה-15 של צה"ל ששימש גם ששר התיירות והתחבורה, נפטר ב-19 בדצמבר 2012 – יונצח בכביש המרכזי בשכונת פסגת זאב; ומשה (מוישה וחצי) לוי ז"ל – הרמטכ"ל ה-12 של צה"ל בין השנים 1987-1983 בתקופת מלחמת שלום הגליל, נפטר ב-8 בינואר 2008, שמו יונצח ברחוב חדש בשכונה.

נתן אלבז ז"ל

נתן אלבז ז"ל

רועי קליין ז"ל

רועי קליין ז"ל

בנוסף הוחלט על קריאת רחובות או ככרות בירושלים ע"ש הרב משה צבי נריה, המשורר נתן אלתרמן. הרב אברהם אלברט חזן שהיה רב המשטרה, רב קהילות בירושלים ומקים הארגון למען שיקום אסירים אחר שחרורם. מושקה אורנשטיין, מרדכי (מישה) ג'נאשוילי – צייר בעל שם עולמי שעלה מגיאורגיה לירושלים בה המשיך את עבודתו האומנותית.

יעל ענתבי (צילום: יח"צ)

יעל ענתבי (צילום: יח"צ)

ענתבי מסרה: "ועדת השמות הנציחה שמות ראויים לירושלים. יותר מאשר העיר ירושלים נותנת כבוד לאנשים ראויים אלה, השמות שאישרנו היום, מכל גווני  האוכלוסייה, מכבדים ומעטרים את ירושלים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר