רכס לבן (צילום: אוליבייה פיטוסי)
רכס לבן (צילום: אוליבייה פיטוסי)

רכס לבן: תוכנית לבניית 4,500 דירות מעוררת התנגדות עזה

מינהל התכנון מקדם תוכנית להקמת אלפי יחידות דיור ברכס לבן, שנמצאת בשלב ראשוני בלבד ומעוררת התנגדות חריפה: "הבנייה תגרום להשמדה נרחבת של שטח טבע"

פורסם בתאריך: 6.2.18 17:21

התנגדות תושבים לבנייתן המתוכננת של כˉ4,500 יחידות דיור ברכס לבן: בימים אלו מקדמים מנהל התכנון הארצי, רשות מקרקעי ישראל, משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר תוכנית ענק לבניית שכונה חדשה ברכס לבן, בנקודה המתנשאת מעל עמק לבן ומעל המעיינות עין לבן ועין שריג. לטענת התושבים, המהלך נעשה בניגוד גמור למדיניות התכנון, שקבעה כי יש לחזק את העיר ירושלים פנימה.

"השכונה הענקית מתוכננת על שלוחה ירוקה היורדת מצומת אורה לעבר נחל רפאים", טוענים במינהל קהילתי יובלים. "הרים ועמקים אלו הם נכס ציבורי ייחודי המייצג את ערכי הטבע, הנוף, התרבות והמורשת של האזור ומהווה ריאות ירוקות לעיר. הבנייה תגרום להשמדה נרחבת של שטחי טבע, יער ומדרגות חקלאיות, ותביא כמעט בוודאות להרס ולייבוש המעיינות המשמשים את תושבי השכונות הסמוכות בפרט ואת תושבי העיר בכלל כאתרי נופש מרכזיים".

רכס לבן (צילום: אוליבייה פיטוסי)

רכס לבן (צילום: אוליבייה פיטוסי)

כזכור, לפני שנים ספורות הועלתה תוכנית אחרת לבנייה ברכס לבן, 'תוכנית ספדי', אך היא נדחתה, בין היתר בעקבות מאבק ציבורי רחב. "הניצחון הציבורי הגדול נגד תכנית ספדי נבע לא רק מהיבטים סביבתיים, אלא גם מהמסקנה לפיה ישנן מספיק עתודות בנייה למגורים בתוך העיר, ואין צורך להתפרס נוספים", מוסיפים המתנגדים, ומביאים כדוגמה את תוכנית האב של יובלים-גנים, שנמצאת במרחב הנושק לרכס הר לבן ומאפשרת הגדלה משמעותית של היצע הדירות באזור, עד הכפלת מספר יחידות הדיור, לדבריהם, באמצעות תהליכי התחדשות עירונית. "זוהי אחת הדוגמאות הבולטות לעתודות הבנייה למגורים הקיימות בתוך ירושלים. כך העיר מרוויחה כפל כפליים: גם מרחב ציבורי איכותי, גם יחידות דיור רבות יותר וגם שמירה על אתרי הנופש והפנאי הצמודים לה".

המוחים מציעים פתרון למצב: "ניתן היה להסכים לבנייה חלקית ברכס לבן, אם זו תקדם את מטרות ההתחדשות העירונית, תיטיב עם המרקם העירוני הקיים ותעודד פיתוח עירוני הפונה פנימה ולא החוצה. כדי שזה יקרה, חייבים לוודא כי כל הקרקעות שייבנו ברכס לבן יוקדשו לטובת התחדשות עירונית, ויאפשרו את הורדת רמת הצפיפות בפרויקטים אלו לרמה סבירה".

חבר הוועדה, המועמד לראשות העיר עופר ברקוביץ, יו"ר התעוררות: "ירושלים צריכה את הריאות הירוקות והשטחים הפתוחים, לכן תנועת התעוררות בראשותי התנגדה לבנייה ברכס לבן עד היום. עם זאת, ירושלים גם חייבת התחדשות עירונית על מנת לאפשר למשפחית הצעירות לקנות כאן בית. לכן אם התוכנית תאפשר 50 אחוז שטחים משלמים להתחדשות עירונית, נהיה בעדה. כעת, משרד השיכון והבינוי החליט לקדם את התכנית למרות החלטת רשות מקרקעי ישראל והורדת אחוז הקצאת הקרקעות לשטחים משלמים רק ל-10 אחוז, והתנהלות כזאת אינה מתקבלת על הדעת ואינה הגיונית. נושא חידוש האזורים הישנים של ירושלים והוספת אלפי דירות בהם, הוא בנתיב הקריטי לצמיחתה של ירושלים. אנו ניאבק על שינוי ההחלטה הזו ונפעל ככל שנוכל ליישום התכנית המקורית של 50 אחוז שטחים משלמים. לכן פניתי במכתב לשר האוצר כחלון ולראש מטה הדיור, שיאפשרו 50 אחוז שטחים משלימים ברכס לבן, אני יודע שנושא הדיור חשוב להם ולכן משוכנע שפנייתי לא תיפול על אוזניים ערלות".

 

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים נמסר: "תוכנית הבנייה המדוברת נועדה לתת מענה למצוקת הדיור בירושלים ולצורך בתוספת יחידות דיור לזוגות צעירים, ובמסגרתה יוקמו כ-4,500 יחידות. התוכנית כוללת פיתוח צמוד לשכונות הוותיקות קרית מנחם וקרית היובל, על מנת למזער את הבנייה בשטחים הפתוחים, לצד פרויקטים של התחדשות עירונית בשכונות. טרם קביעת גבולות התוכנית בוצעה בדיקה סביבתית מקיפה על ידי צוות בין משרדי, אשר הוביל פרויקט מקיף לאיתור מקורות הנביעה של המעיינות באזור. בהתאם לכך, ועל מנת להגן על המעיינות, נשמר המרחק בין אזור הפיתוח לבין מקורות הנביעה ולעמק לבן. מדובר בתוכנית המאזנת בין הפיתוח הנחוץ לשכונות ולעיר כולה לבין השמירה על הערכים הסביבתיים וההגנה על המערכת האקולוגית".

רכס לבן (צילום: אוליבייה פיטוסי)

רכס לבן (צילום: אוליבייה פיטוסי)

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי "המשרד מקדם הקמת שכונה בסמוך למושב אורה בתוספת של כ-5,000 יחידות דיור. התוכנית מאוזנת מבחינה סביבתית, ולוקחת בחשבון את ההשפעה על האזורים הרגישים. במסגרת התכנון, יישמר נחל רפאים הכולל בוסתנים, שטחי ארכיאולוגיה ומעיין עין לבן, ואין כל הפרה של האזורים הרגישים האלה. התוכנית תבטיח את שפיעת המעיינות באמצעות איתור אזורי חלחול בשטחים הפתוחים שבתחום השכונה, הכוללים את עמק לבן המיועד לגן לאומי לשימור. כמו כן, האזור כולו יונגש לטובת הציבור הרחב וישופרו שבילי האופניים ושבילי הגישה אל השטחים הפתוחים הסובבים את ירושלים".

תגובות

3 תגובות
3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אין טיפת שיקול דעת והבנה. אם נעזוב את הנביעות ונדגיש רק נתון אחד: מכניסים לריאה הירוקה של ירושלים 4,500 יחידות דיור שהם יותר מ- 20,000 בני אדם ובמקרה הגרוע כ- 10,000 מכוניות. מה חושבים שיקרה בריאה הירוקה הזו?? מה שמניע את הפרויקט הזה הם נדלניסטים מכוערים שחושבים על הכסף שלהם ולא על איכות החיים שלנו הירושלמים. לחזק את פנים העיר ולא להרוס את הריאות הירוקות בפרברים!!! הרי כבר במאבק כנגד תוכנית ספדי הוכח שקיימות עתודות בנייה של יותר מ- 60,000 יחידות דיור בתוך ירושלים ולא בפרברים.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חבל שלא כתוב איך מצטרפים להגשת התנגדויות ולמי אפשר לפנות כדי לסייע. אם לא נדאג לעצמנו אף אחד לא ידאג לנו.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר