הדמיה של הרכבת הקלה בעמק רפאים, פארק המסילה (צילומים: תכנית אב לתחבורה ירושלים JTMT, ארנון בוסאני)
הדמיה של הרכבת הקלה בעמק רפאים, פארק המסילה (צילומים: תכנית אב לתחבורה ירושלים JTMT, ארנון בוסאני)

שבוע להכרעה הדרמטית – הרכבת הקלה: בעמק רפאים או בפארק המסילה?

מאבק התושבים הגדול והאמוציונלי בירושלים בישורת האחרונה - תוכנית הרכבת הקלה בעמק רפאים, שמחלקת את התושבים למחנות, צפויה להגיע להכרעה ביום שני הבא

פורסם בתאריך: 12.6.18 09:29

האם ניתן לראות אור בקצה המנהרה? ביום שני הקרוב, 18.6, צפויה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה להתכנס ולהכריע בסוגיית תוואי הקו הכחול של הרכבת הקלה – האם הוא יעבור בעמק רפאים כפי שתוכנן מלכתחילה או שתתקבל אחת מהחלופות שהוצגו במהלך הדיונים הרבים. ההצעות שהועלו במהלך הדיונים הן: מעבר הרכבת בעמק רפאים, כפי שתוכנן מלכתחילה; חלופת מעבר הרכבת בפארק המסילה או במנהרה תת קרקעית; וחלופה שעוקפת את רחוב עמק רפאים דרך רחובות פייר קניג, התנופה ודרך חברון – מסלול שמאריך את הנסיעה ומייקר את עלות ההקמה.



בדיון האחרון, בתחילת החודש, נמנע נציג משרד התחבורה מלהביע את עמדתו בנושא – אך בעוד שבוע יצטרך המשרד שבראשותו עומד שר התחבורה ישראל כץ להחליט – האם הם תומכים במעבר הקו בעמק רפאים או בפארק המסילה.יש לציין כי בדיון האחרון בוועדה נרשמה תמימות דעים כי האפשרות הטובה ביותר היא שהקו הכחול של הרכבת הקלה יעבור בעמק רפאים – חלופה זו יכולה לשפר ולקדם את חיי המסחר ברחוב. יש לציין כי שר התחבורה נפגש עם הקבוצה שמתנגדת למעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים, אולם פגישה עם נציגי המאבק שתומך במעבר הרכבת בעמק ומתנגד לתוואי בפארק המסילה לא נערכה עד כה.

שר התחבורה ישראל כץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

שר התחבורה ישראל כץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

תוואי המקטע של עמק רפאים, שאורכו כ-1,200 מטרים בלבד, היה בסיס למאבק תושבים, מהגדולים ומהיצריים ביותר שנראו בירושלים. מדובר על מאבק עתיר ממון, שחצה את המושבה לשני מחנות. בין השאר נערכו הפגנות, לא מעט כנסי תושבים, דיונים וקידומים ממומנים ברשתות החברתיות.


הדמיית הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים (הדמייה: תכנית אב לתחבורה‎)

הדמיית הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים (הדמייה: תכנית אב לתחבורה‎)


הקו הכחול עתיד לחבר את ירושלים לאורך כ-23 ק"מ. משכונת רמות ועד לגילה, מצפון לדרום, ולעבור בשכונות המושבה הגרמנית, המושבה היוונית, קטמון, בקעה וקטמונים. כל זאת על פני 42 תחנות בדרך. הקו הכחול צפוי לשרת כרבע מיליון נוסעים, ועלותו  נאמדת על סכום של כ-8 מיליארד שקלים. הצפי לתחילת העבודות בשנת 2020, ולהפעלת הקו בשנת 2025.

במהלך הימים האחרונים וככל הנראה עד ליום שני הקרוב הצדדים ממשיכים במאבקם, שנמצא בישורת האחרונה, ומתמקד ברשתות החברתיות.


פארק המסילה (צילום: ארנון בוסאני)

פארק המסילה (צילום: ארנון בוסאני)


עדית רובין, תושבת עמק רפאים וחברת הנהלה במינהל קהילתי גינות העיר, שנמנית על תומכי במעבר הרכבת ברחוב עמק רפאים אומרת בשיחה עם "כל העיר" כי "בתום שנתיים וחצי של דיונים בחלופות השונות למעבר תוואי הרכבת הקלה בשכונת המושבה הגרמנית, אני משוכנעת מאי פעם שחלופת התוואי העילי בעמק רפאים היא הנכונה ביותר גם לתושבי דרום העיר, גם לטובת ההתחדשות העירונית הצפויה בה, גם לסוחרים שאחרי תקופת ההקמה ייהנו ממנעד רחב יותר של לקוחות פוטנציאליים, וגם לבתי הספר, שיוכלו לקלוט תלמידים נוספים מכל העיר. אני חושבת שהרכבת תייצר שוויון הזדמנויות אמיתי בירושלים. היא תצעיד את העיר קדימה וזה באמת מה שהדורות הבאים צריכים. אנחנו עבדנו בשנתיים האחרונות בהתנדבות מלאה לטובת הדורות הבאים והצעירים של ירושלים. אני מאוד מקווה שההחלטה תהיה לטובתה וחיזוקה של העיר".


עדית רובין (צילום: ללי כץ)

עדית רובין (צילום: ללי כץ)


מנגד, דובי גולדברג יו"ר ועד הסוחרים של המושבה הגרמנית, בעלי "סופר המושבה", מבהיר כי "כיו"ר ועד הסוחרים של עמק רפאים, אני אומר שעל גופתי המתה שהרכבת תעבור בעמק רפאים. קודם צריכים לדרוס אותי. לא תהיה רכבת קלה, כי לא ניתן להם להרוס את השכונה. אנחנו נעשה מלחמת עולם, נלך לבג"ץ ולאן שצריך. ככה הם רוצים להרוס שכונה שלמה? לפטר 1,200 עובדים? לסגור את הכביש ל-7 שנים? להרוס את הסמטאות, ואת בתי הטמפלרים? לחתוך עצים, מדרכות וחצרות. התכנון המקורי של הרכבת הקלה הוא ברחוב הרכבת, וזה בדוק שהותכנית המקורית והטובה ביותר היא ברחוב הרכבת. גם שר התחבורה יודע את זה. אנחנו רוצים לשמור על פארק המסילה. אנחנו בעד פארק המסילה, אבל מפה ולהביא את הרכבת לרחוב של 11 מטר ולחצות את הרחוב לשניים? עמק רפאים לא יהיה רחוב יפו. יש פה אנשים עשירים, יש פה אנשים טובים וסוחרים. אם צריך להגיע לראש הממשלה נגיע לשם. שר התחבורה איתנו. אנחנו בעד החלופה של רחוב הרכבת – מינהור מתחת לפארק".


דובי גולדברג (צילום: שרה גולדברג)

דובי גולדברג (צילום: שרה גולדברג)


מי יממן את החלופה היקרה הזו?

"שר האוצר משה כחלון ייתן את הכסף. הכסף במדינת ישראל זאת לא הבעיה. אף ראש עיר, אחרי ניר ברקת לא ייתן להרוס את עמק רפאים ודובי גולברג לא ייתן להרוס שכונה שלמה. אני רוצה לחיות ולמות בירושלים, אבל אם תהיה רכבת קלה אני לא אשאר בעיר הזאת".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה טרם קבע עמדה באשר לחלופה המוצעת, כאשר נלקחים בחשבון השיקולים של כל אחת מהחלופות המוצעות. השר כץ קיים מספר דיונים מקצועיים עם הגורמים הרלוונטיים ובימים אלה אנו נמצאים בהליך גיבוש עמדה".

תגובות

3 תגובות
3 תגובות
  1. דני

    חלופת עמק רפאים שתי מסילות בלבד כל החלטה אחרת או שהיא נגועה בשחיתות או שהיא סתם מטומטמת.
    מה שבטוח שמעבר לעסקנים ולפוליטקאים המומחים ממליצים רק על עמק רפאים מה גם שהרחוב הזה גוסס ורכבת והפיכתו למדרחוב רק תציל אותו כמו שהצילה את רחוב יפו שהיום הוא הצלחה אדירה לעומת עמק רפאים

  2. מייקל

    צורת הדיבור של דובי – פוגענית. ושרירותית. ״יש פה אנשים עשירים״! אז? לעשירים מגיע יותר?

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר