הדמיית הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים (הדמייה: תכנית אב לתחבורה‎)
הדמיית הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים (הדמייה: תכנית אב לתחבורה‎)

הוועדה המחוזית הכריעה: הרכבת הקלה תעבור בעמק רפאים

אחרי מאבק ארוך, שחצה את המושבה הגרמנית לשני מחנות - הוועדה המחוזית החליטה לקדם את תוכנית סלילת הרכבת הקלה בעמק רפאים

פורסם בתאריך: 18.6.18 11:29

הוועדה המחוזית ירושלים החליטה הבוקר, שני, לקדם את החלופה לפיה הקו הכחול עבור הרכבת הקלה יעבור ברחוב עמק רפאים. "הוועדה מצאה כי לתוכנית זו יש יתרונות משמעותיים בהיבטים תחבורתיים, סביבתיים ואורבניים", כך נמסר מהוועדה.



כזכור, החלטת הוועדה היום, באה בהמשך להחלטת ועדת המשנה להתנגדויות מיום 30.11.2017, בה הוחלט לאשר את תוכנית הקו הכחול, תוך החרגת המקטע העובר ברחוב עמק רפאים שבשכונת המושבה הגרמנית. בהמשך להחלטת הוועדה, צוות אב לתחבורה קידם בחינה של החלופות השונות להעברת הקו הכחול במרחב שכונת המושבה הגרמנית. הצוות הציג מספר חלופות – חלופת עוקף המושבות (שלא תעבור כלל בשכונת עמק רפאים), חלופות ברחוב עמק רפאים, חלופות על קרקעיות לאורך פארק המסילה וחלופות תת-קרקעיות. הוועדה התבססה על דוח מקיף שהוכן ע"י אנשי מקצועה מדיסציפלינות שונות ובהן: אדריכלות, תנועה, תחבורה, סביבה ונוף, איכות הסביבה, תשתיות וקונסטרוקציה.

"בראש ובראשונה, הדגישה הוועדה את הצורך החיוני בהקמת שלוחה שתעבור בתחום המושבה הגרמנית", מציינים בוועדה. "בהקשר זה ציינה הוועדה כי השלוחה מקשרת את קריית הספורט, את הגן הטכנולוגי ואת קניון מלחה עם שכונת רמות ועם יתר השכונות המרוחקות הנמצאות לאורך תוואי הקו הכחול, וכן בהיותה משרתת את שכונת גוננים על חלקיה השונים". עוד ציינה הוועדה, כי "תרומתה של שלוחה זו לעיר הינה קריטית משום שהיא נותנת רוח גבית למימוש תכניות להתחדשות עירונית בדרום העיר ובמיוחד לתוכנית האב לגוננים א-ו ולתוכניות קטמונים ח-ט השואפות להגדיל את אוכלוסיית שכונות אלה באופן משמעותי על ידי תוספת יחידות דיור. על כן, החליטה הוועדה לפסול את 'חלופת עוקף המושבות' (חלופת אפס)".

הדמית הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

הדמית הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

באשר לחלופת פארק המסילה, נמסר מהוועדה כי היא "התרשמה שלא ניתן להעביר את מסילת הרכבת הקלה על פני הקרקע בפארק המסילה, מבלי לפגוע באופן מהותי בפארק ובשימוש בו, עד כדי ביטולו. חברי הוועדה הדגישו כי לפארק המסילה חשיבות רבה לתושבי השכונות הסמוכות לה ולתושבי העיר כולה. הפארק משמש כריאה ירוקה עירונית וכציר הליכה וציר אופניים מרכזי בדרום העיר הן לצורכי ספורט ופנאי והן לצורכי תנועה, ניתן אף לומר כי הפארק הינו עורק תחבורה למי שבוחר להימנע מתחבורה ממונעת ולעבור לתחבורה רגלית או לאופניים. כאמור, גם חלופה זו נדחתה".

פארק המסילה (צילום: ארנון בוסאני)

פארק המסילה (צילום: ארנון בוסאני)

באשר לחלופה להעברת קו הרכבת הקלה במנהרה תת-קרקעית מתחת לפארק המסילה: "נמצא כי חלופה זו פוגעת פגיעה קשה בתפקודו של פארק המסילה בכך שהיא קוטעת את רצף הפארק ובשל המתקנים העל קרקעיים הנדרשים עבור תחנת נוסעים, יציאות מילוט ופתחי אוורור שמהווים הפרעה לרצף הפארק. כמו כן, תחנות תת-קרקעיות פחות נגישות עבור אוכלוסיות בעלות ניידות מוגבלת (עגלות ילדים, אוכלוסייה מבוגרת, נכים, נשים בהריון) וכי הגישה המוסתרת לתחנות הופכת את הגישה ללא נעימה. הניסיון מלמד כי מרחבים אורבניים המוסתרים מעיני הציבור (כגון מעברים תת קרקעיים) הינם אזורים עם רמת בטיחות אישית נמוכה ומביאים חוסר נעימות רבה לציבור המשתמשים. גם בהיבט הכלכלי נמצאה חלופה זו כלא יעילה, מאחר ועלות הפרויקט כפי שהוצג מצביע על עלויות הקמה ותפעול של פי 3 ופי 4 לעומת החלופות האחרות".

הפקקים בעמק רפאים (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

עמק רפאים (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

לפי החלטת הוועדה – בניגוד לחלופות אלה, נמצא כי לחלופה על קרקעית בעמק רפאים יש יתרונות רבים בהיבטים תחבורתיים, סביבתיים ואורבניים:

בהיבט התחבורתי, החלופה מציעה פתרון תחבורתי למערכת הרכבת הקלה, בכך שהיא משלימה את שלוחת מלחה של הקו הכחול, ומאפשרת את חיבור שכונות דרום העיר לרשת הרכבת הקלה. כמו כן, הוועדה כי ביצוע מקטע של מסילה בודדת, לא יעכב את תפעול הרכבות ולא יפגע בשירותיות של הקו, זאת בהתבסס על חוות דעת שקיבלה מחברת "סיסטרא" (החברה הצרפתית המייעצת לתוכנית אב לתחבורה).

בהיבט הסביבתי, מצאה הוועדה כי בטווח הארוך, חלופת עמק רפאים היא העדיפה ביותר מאחר ותביא להפחתה ניכרת בזיהום האוויר וברעש ברחוב עמק רפאים בשל הצמצום המשמעותי בשימוש של כלי הרכב.

בהיבט האורבני, הרכבת תביא להפחתה דרסטית של רכבים, משאיות ואוטובוסים ברחוב ותהפוך את הרחוב לנעים יותר לשהייה ובכך תתרום לכל השימושים הקיימים ברחוב (מגורים, מסחר, תעסוקה ושימושים ציבוריים). מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים, יביא לחשיפת רבה של הרחוב לנוסעי הרכבת בעוד שהחלופות האחרות מונעות את החשיפה הזו ממי שעמק רפאים אינו היעד שלו. כמו כן, חלופה זו אף מחזקת את האופי של הרחוב כרחוב היסטורי. הפחתת תנועת כלי הרכב והחלפתה בתנועת רק"ל החולפת אחת לכמה דקות תשווה לרחוב אווירה רגועה ופסטורלית יותר, כפי שנעשה ברחובות היסטוריים בעולם כגון ברמן, רומא, וברן.

לסיכום, לאחר שהוועדה בחנה את מכלול השיקולים הכרוכים בהקמת הקו כולל הקשיים שייגרמו בתקופת העבודות, קבעה הוועדה כי "חלופה זו, לא רק שלא תפגע ברחוב עמק רפאים, אלא תביא לשיפור ניכר באופיו כרחוב תוסס בעל עירוב שימושים וחיי רחוב חיוניים ותתרום להעצמת רחוב עמק רפאים כמתחם בילוי עירוני".

שירה תלמי-באבאי מתכננת המחוז, הדגישה במהלך הדיון את תרומתו הרבה של הקו הכחול לירושלים: "מדובר בתוכנית המצעידה את העיר קדימה ותתרום לחיזוקה הכלכלי והחברתי של ירושלים. התוכנית מאפשרת לוועדה המחוזית לקדם את פיתוח העיר, תוך השענות על מערכת תחבורה ציבורית יעילה לצד פיתוח מוקדי תעשיה, תעסוקה ומסחר. הקו צפוי לשפר באופן משמעותי את מערך התחבורה הציבורית בעיר ואת הקשר בין חלקיה".

פרופסור אריאל הירשפלד, יו"ר עמותת רפאים במושבות בשם 4,200 בתי אב המתנגדים למעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים: "אנו מתקוממים ומצטערים על החלטתה של הוועדה המחוזית בעניין מעבר הרק"ל בעמק רפאים. החלטה שגויה זו בטעות יסודה, ומתוך קפריזה של מי שהוביל וקידם אותה. למרות ההחלטה הכואבת, אנו מתייחסים אליה כעוד אבן נגף בדרך ומבטיחים לאלפי תומכינו כי המאבק לא הסתיים אלא רק מתחיל ואנו נמשיך ונאבק בכל הדרכים החוקיות עד לניצחוננו המלא. ברור לנו מעל לכל ספק שרכבת לא תעבור בעמק רפאים ולא בפארק המסילה, אלא רק במנהרה".

עדית רובין, תושבת עמק רפאים וחברת הנהלה במינהל קהילתי גינות העיר, מתומכי מעבר הרכבת ברחוב עמק רפאים מסרה: "אנחנו שמחים ומברכים על החלטת הוועדה המחוזית להפקיד את החלופה שהומלצה ואושרה על ידי שר התחבורה, עיריית ירושלים ותכנית האב. זהו ניצחון גדול לתושבי ירושלים. עמק רפאים היא התוואי הטבעי והנכון לרכבת קלה, והרכבת תקצר את זמן הנסיעה למרכז העיר ותקשר בין השכונות בצורה הטובה ביותר. הרכבת תשמר את הרחוב ותשדרג אותו מעידן הרכב הפרטי וזיהום האוויר לעידן של קישוריות, הליכתיות ופריחה מסחרית".

בשבוע שעבר, כפי שפורסם ב"כל העיר", החליט שר התחבורה ישראל כץ כי הוא מצדד במעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים. בין השאר במסגרת התוכנית משרד האוצר יקצה 250 מיליון שקל לצורך הקלות לתושבים, וזמן העבודות יקוצר בחצי. לפי התוכנית העבודות על הקו הכחול בתוואי עמק רפאים יימשכו שנתיים בלבד, במקום 42 חודשים, בשלוש משמרות, 24 שעות, כאשר בשעות הלילה יבוצעו עבודות תשתית. כמו כן, במהלך העבודות נתיב אחד יישאר פתוח בעמק רפאים לטובת התושבים ופריקת סחורות.

תוואי המקטע של עמק רפאים, שאורכו כ-1,200 מטרים בלבד, היה בסיס למאבק תושבים, מהגדולים ומהיצריים ביותר שנראו בירושלים. מדובר על מאבק עתיר ממון, שחצה את המושבה לשני מחנות. בין השאר נערכו הפגנות, לא מעט כנסי תושבים, דיונים וקידומים ממומנים ברשתות החברתיות.

כזכור, ההצעות שהועלו במהלך הדיונים הן: מעבר הרכבת בעמק רפאים, כפי שתוכנן מלכתחילה; חלופת מעבר הרכבת בפארק המסילה או במנהרה תת קרקעית; וחלופה שעוקפת את רחוב עמק רפאים דרך רחובות פייר קניג, התנופה ודרך חברון – מסלול שמאריך את הנסיעה ומייקר את עלות ההקמה.

הקו הכחול עתיד לחבר את ירושלים לאורך כ-23 ק"מ. משכונת רמות ועד לגילה, מצפון לדרום, ולעבור בשכונות המושבה הגרמנית, המושבה היוונית, קטמון, בקעה וקטמונים. כל זאת על פני 42 תחנות בדרך. הקו הכחול צפוי לשרת כרבע מיליון נוסעים, ועלותו  נאמדת על סכום של כ-8 מיליארד שקלים. הצפי לתחילת העבודות בשנת 2020, ולהפעלת הקו בשנת 2025.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אריה

    החלטה נכונה, אם לא עושים רכבת תחתית מלאה אין טעם במנהור וכמובן אסור להרוס את פארק המסילה.

  2. אריה האמיתי

    עירייה מושחתת
    במקום להעביר את הרכבת ברחוב הרכבת הורסים חיים לתושבי המושבה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר