כיכר ספרא, יוסי דייטש (צילום: דוברות עיריית ירושלים)
כיכר ספרא, יוסי דייטש (צילום: דוברות עיריית ירושלים)

גמישות מחשבתית: דעה – למה אני עשוי לבחור בדייטש

חיים ברעם מסביר למה הוא עשוי לבחור במועמד החרדי לראשות העיר יוסי דייטש

פורסם בתאריך: 4.7.18 20:30

סגן ראש העיר יוסי דייטש, איש סיעת שלומי אמונים באגודת ישראל, מסתמן כמועמד אפשרי לראשות העיר מטעם הציבור החרדי. אם אני שומע את עצמותיכם רוחשות מרוב פחד אני לא מתרשם. מועמד חרדי אמין, שבכל שנותיו כסגן ראש העיר התעסק בנושאים חברתיים ותרבותיים, יכול בהחלט להיות ראש עיריית ירושלים. מועמדותו משקפת את המצב הפוליטי בעיר, וברור שהציבור החרדי העצום עשוי להתלכד מאחוריו. למען האמת, החרדים הפסידו לא פעם במאבק לראשות העיר כי לא היו מסוגלים להתאחד ברשימה מוסכמת על כולם. אם התופעה הזו תחזור על עצמה, אין להם סיכוי.

בתוך לבי פנימה קשה לאיש חילוני גמור כמוני להמליץ על מועמד חרדי לראשות העיר. בתוך שלל המועמדים ניתן למצוא איש קרוב יותר ללבנו ולהשקפת עולמנו. למרבה הצער, לאיש מהם אין סיכוי להיבחר. אני מקווה מאוד שחבריי לדעה לא יבחרו שוב בלאומן כמו זאב אלקין (שניר ברקת בחר בו כבר ליורש במודעה ענקית מעוטרת בסמל הליכוד) ולכן יהיו גמישים יותר בחיפוש חלופה מתאימה. המאבק בהשתלטות החרדית על העיר הוא חשוב גם בעיניי, אבל הוא איננו חייב להתבטא דווקא בנושא ראש העיר. שונאי ערבים מובהקים מהליכוד הם פסולים לחלוטין; יהודים חרדים הרגילים לחיים משותפים עם ערביי העיר עדיפים עליהם לאין שיעור.

יוסי דייטש (צילום: דוברות עיריית ירושלים)

יוסי דייטש (צילום: דוברות עיריית ירושלים)

המסקנה מהניתוח הזה היא ברורה: האינטרס של הבוחר השמאלי והליברלי הוא להצביע נגד אלקין ונגד הליכוד. אלקין נחשב בליכוד כאחד הגשרים שבין מפלגת השלטון לבין הימין הקיצוני. זוהי סיבה מספקת להצביע בעד דייטש בהיעדר ברירה אחרת. האם דייטש הוא איש נחמד? אינני מכיר אותו די הצורך וגם זה לא כל כך משנה. בזמנו המלצתי על אורי לופוליאנסקי, שבאמת היה איש נעים הליכות וגם ראש עיר סביר. בדיעבד התברר שגם הוא עבר על החוק ושלשל כספי שוחד לא לכיסו האישי אלא לקופת ארגון הצדקה הנפלא שלו, "יד שרה". כעסתי עליו אז ואני עדיין כועס, אבל זה לא אומר שיש לתת גט כריתות לכל הציבור החרדי. אם ניאלץ כציבור ליברלי מגובש להצביע בעד דייטש, נוכל לשלוח אליו רשימת דרישות סבירה ושקולה: אסור לגעת במוסדות התרבות ובבתי הספר החילוניים, יש להרחיב את מערכת ההשקעות במגזר הערבי בעיר ולהגן על כל התושבים מפני רדיפות והתעמרות. יישום גזירות של כפייה דתית ייחשב לפגיעה באיזון בעיר. הסינמטק חשוב לא פחות מבית הכנסת הגדול, ופתיחת בתי קולנוע בשבתות (לפחות כמה מהם) היא חיונית לחיים משותפים נאותים.

 

ייתכן שתמיכה בדייטש תקרב את החרדים לציבור הליברלי בעיר. אין לנו שום ביטחון שזה יקרה אבל נוכל לפעול להתגשמות היעד הזה. כל תושב נאור חייב לראות נגד עיניו את הכתובת "רק לא אלקין", באותיות קידוש לבנה. יש להבהיר: ההתנגדות לאלקין איננה אישית; ייתכן שהוא איש מקסים. אבל אסור לתמוך באיש המחנה הלאומני לראשות עיר, שאמורה להיות פלורליסטית. ברקת היה למצער מצטרף מאוחר לליכוד, אבל אלקין הוא עסקן ותיק ומובהק, אין לצפות ממנו לתפנית רעיונית כלשהי.

למועצת העיר נוכל להצביע בעד סיעה חילונית וליברלית, או בעד צעירי העיר, שעושים רעש גדול אבל אין לדעת לאן מועדות פניהם. כאשר תגיע שעת ההכרעה לראשות העיר לא נוכל לפעול על פי הטיה אנטי חרדית מתלהמת. דייטש הוא בעיקר איש מעשה, והוא חותר להישגים בעבור ציבור בוחריו. לכן יש סיכוי שהוא יבין את דרישות המינימום שלנו. לא נותנים-לא מקבלים כפי שביבי אוהב לומר. מי ששונא חרדים יתקשה אולי לקבל את הנוסחה הזו לברית רופפת בינינו לבין החרדים. אבל הזמנים משתנים וקצת גמישות מחשבתית לא תזיק לאף אחד.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אורי כהן

    קשקוש.
    אם התאכזבת מאורי לופוליאנסקי, תתאכזב מיוסי דייטש שבעתיים, הוא לא לוקח לארגון צדקה…

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איך אתה מסוגל ? אם החומייני הזה יבחר אעזוב עם משפחתי את העיר אחרי 45 שנה ! האשליה התמימה שלך שהחרדים פחות גזענים ופחות ימנים היא בדיחה שמדהים איך עוד לא התפכחת ממנה. אין גזענים יותר מהחרדים האשכנזים גם כלפי ערבים וגם כלפי מזרחים. תחת ראש עיר חשוך כזה תגווע ירושלים האהובה שלנו ובמקומה תקום בני ברק חשוכה ונוראית. תתבייש חיים

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר