העבודות בעיר העתיקה (צילום: לורה ורטון)
העבודות בעיר העתיקה (צילום: לורה ורטון)

העיר העתיקה: מדוע עבודות השיפוץ לא כוללות הנגשה לבעלי מוגבלויות?

החברה לפיתוח מזרח ירושלים החלה באחרונה בעבודות שיפוץ ברובע המוסלמי, סמוך לוויה דולורוזה. יובל וגנר, יו"ר נגישות ישראל: "אם כבר עושים שיפוץ, אז שינגישו"; החברה לפיתוח מזרח ירושלים: "הרחוב האמור - מעלות רמכים מונגש בימים אלה"

פורסם בתאריך: 10.12.18 14:37

מדוע עבודות שיפוצים שמבוצעות ברובע המוסלמי, סמוך לוויה דולורוזה, לא כוללת עבודות הנגשה לבעלי מוגבלויות? באזור עוברים מדי שנה מאות אלפי תיירים מרחבי העולם – מדובר במתחם שאינו מונגש לנכים ולהורים עם עגלות. כעת, כשנערכות במקום עבודות על ידי החברה לפיתוח מזרח ירושלים (פמ"י), הן לא כוללות הנגשה.

"מבצעים שיפוץ בעיר העתיקה, אך השיפוץ לא מסדר את נושא הנגישות לאנשים הלוקים במוגבלות מסוימת", מציין יו"ר עמותת "נגישות ישראל", יובל וגנר, בשיחה עם "כל העיר". "אנשים עם כיסא גלגלים, מוגבלות בהליכה, מוגבלות בראייה, מוגבלים בניידות, אנשים מבוגרים, ואפילו, סוחרים הנעזרים בעגלות הסחורה אינם יכולים לעבור במקום".


העבודות בעיר העתיקה (צילום: לורה ורטון)

(צילום: לורה ורטון)



"זה לא סוד שקשה להנגיש רחובות עתיקים", אומר וגנר, "ברחובות כמו מזרח ירושלים מדובר בדבר קשה, אבל אם כבר עושים שיפוץ, אז שינגישו. חיכו כל כך הרבה לבצע שיפוץ ברחובות הללו, לא יתכן שבשנת 2018 לא תהיה נגישות ושזה לא יהיה חלק מהעניין. זה ביזיון תכנוני. אנו קוראים למהנדס העיר לעצור את השיפוצים רגע, ועם כל האילוצים, וידוע שזה רחוב לא פשוט – להנגיש. אפשר לפתור את בעיות הנגישות ברחוב זה, יש כל מיני שיטות, כפי שיודעים ישנם לא מעט מקומות בעיר העתיקה וברובע היהודי שהנגישו לציבור. אז כפי שהקפידו ברובע היהודי, אין שום סיבה בעולם שגם במרחב הזה לא תהיה נגישות כמו שצריך".


העבודות בעיר העתיקה (צילום: לורה ורטון)

(צילום: לורה ורטון)


"בכל מקום שבונים חדש או משדרגים, מדובר בהזדמנות לייצר נגישות", מוסיף וגנר. "במרחב הציבורי יש חובה לנגישות. אנחנו כעמותת נגישות ישראל, קוראים למהנדס העיר לטפל בזה שהפרויקט הזה יהיה נגיש".


לורה ורטון (צילום: מולי גולדברג)

לורה ורטון (צילום: מולי גולדברג)


יו"ר סיעת מרצ בירושלים לורה ורטון מספרת כי הפנייה הגיעה ללשכתה, וכעת היא מנסה לעזור לדיירי האזור. "כביכול באו לשפץ ולשדרג, אך נוצרו יותר בעיות", אומרת ורטון. "למשל: עגלות עם תינוקות לא יכולות לעבור שם, אנשים הנעזרים בכיסאות גלגלים ועוד. פנו אלי תושבים שמתגוררים במקום, גם קשישים שבעצמם לא יהיו יכולים לעבור במקום. התקווה היא שנוכל לשנות את פני הדברים. אני מאוד מעריכה את הכוונות הטובות של האחראים בפמ"י, רק צר לי שהתוצאות הן כאלה שיקשו מאוד על התושבים. לא ברור לי איזה יועץ נגישות אישר את התוואי הזה".

מפמ"י נמסר בתגובה: "חברת פמ"י במימון המשרד לירושלים והרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י), השקיעה למעלה מעשרה מיליון שקלים בשנים האחרונות בנושא הנגישות בעיר העתיקה. בין היתר הונגשו רחובות ברובע המוסלמי והנוצרי, כמו חאלדיה, סאריה, מדראסה, מוריסטאן וברובע הארמני הונגשו הרחובות: המרונים, סנט מרק, אררט, ביקור חולים, המנזר הסיראריני, המלאך ועוד ועוד. הרחוב האמור – מעלות רמכים מונגש בימים אלה. העלייה מהרחוב שצולמה מתאפשרת באמצעות כיסא גלגלים, ובמקביל הונגש רחוב שיח ריחאן ממנו ניתן לעלות למקום גם באמצעות קלנועית, וזאת בעקבות תושב המתנייד באמצעי זה בלבד. חשוב להדגיש כי הנגישות נעשית בליווי יועץ נגישות ובתאום מחלקת הנגישות בעיריית ירושלים. עם זאת, הנגישות נעשית על-פי הטופוגרפיה בשטח ועל פי מגבלותיה. בימים האחרונים הושקה אפליקציה הממפה את הדרכים הנגישות בעיר עתיקה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר