יסמין ערן-ורדי (צילום: עדו רמון)
יסמין ערן-ורדי (צילום: עדו רמון)

רגע לפני הכלא הצבאי – סרבנית הגיוס הירושלמית יסמין ערן-ורדי מסבירה: "זו הדרך המוסרית שלי"

יסמין ערן-ורדי, בת 18, מהמושבה הגרמנית, מראשי מכתב השמיניסטים נגד גיוס לצה"ל, התייצבה הבוקר בבקו"ם והצהירה על סירובה להתגייס מטעמי מצפון: "כל תפקיד בצבא בסופו של דבר משרת את הכיבוש. אני לא מוכנה לעצום עוד את עיניי; אני מתכננת לעשות שירות לאומי"

פורסם בתאריך: 13.1.19 10:59

הבוקר, ראשון, התייצבה סרבנית הגיוס מטעמי מצפון יסמין ערן-ורדי, בת 18, שמתגוררת בירושלים, בלשכת הגיוס תל השומר, והצהירה על סירובה להתגייס לצבא. היא צפויה להישלח בשל כך לעונשי מאסר בכלא הצבאי. ערן-ורדי נמנית על חותמי מכתב השמיניסטים שפורסם לפני כשנה, עליו חתומים כמאה צעירות וצעירים המצהירים כי יסרבו לשרת בצבא על רקע הכיבוש.



בהצהרת הסירוב שלה כתבה: "במבצע 'צוק איתן' נהרגו יותר מ-1,300 אזרחים תושבי עזה שלא השתתפו בלחימה. יותר מ-500 ילדים. את הנתונים האלו כולם העדיפו שלא לדעת, ובדרך כלל מי ששמע לא האמין. 13 שנים חלפו מאז שישראל החלה להטיל על עזה מצור. כמעט שני מיליון תושבים חיים ברצועה בעוני מחפיר ובבידוד כמעט מוחלט משאר העולם. ילדים שנולדו לאחר הסגר, שמעולם לא יצאו מגבולות עזה. התנאים בהם ישראל מחזיקה את האזרחים ברצועה הם הפרה בוטה של זכויות האדם הבסיסיות".


מאבק של תלמידים משני בתי ספר בירושלים הסתיים בניצחון: כביש חדש נסלל בעלות של שני מיליון שקלים


עוד כתבה ערן-ורדי, "ילדי ישראל וילדי פלסטין גדלים במקביל לשנאה ולפחד מהאחר, ומאבדים את האמון בשלום, ואחד בשני. מדינת ישראל ממשיכה את המצור על עזה ואת הבנייה בשטחים הכבושים. כל תפקיד בצבא בסופו של דבר משרת את הכיבוש. אני לא מוכנה לעצום עוד את עיניי. אני לא מוכנה לתת יד למעשים שנוגדים את מצפוני. לכן אגיע ללשכת הגיוס ואכריז על סירובי"

ערן-ורדי, שמתגוררת בשכונת המושבה הגרמנית בעיר, מספרת בשיחה עם "כל העיר, על מה שהניע אותה לסרב ולהתגייס לצה"ל, כמו שאר בני ובנות גילה. "אני מסרבת להתגייס מטעמי מצפון, אני מאמינה שזו הדרך הכי מוסרית שלי. יש פה מצב שמדינת ישראל מפעילה את הצבא בדרך שאני מאמינה שאינה מוסרית, ופוגעת בזכויות אדם גם לעם הפלסטיני וגם למדינת ישראל. אני מרגישה חובה לסרב, ולשתף פעולה עם ישראל בדברים האלו. להיות חלק מהצבא לא משנה באיזה אופן זה תורם לכיבוש וזו המטרה הראשית לצבא בשנים האחרונות".

"אני לא רואה שום דבר מוסרי במעשי הצבא", מדגישה ערו-ורדי, "אין שום דבר מוסרי בלשלוט על עם, לכבוש שטח, ולעבור על חוקי בזכויות אדם. אני מדברת על המצב בכל הגדה ובעזה".

איזה תגובות את מקבלת?
"במשפחה ישנה תמיכה רבה, ורוב החברים תומכים. אני מוקפת באנשים שמאמינים בי. יש הרבה אנשים שאני מכירה שאומרים שאינם עומדים להתגייס. החברות שלי, בניגוד אלי, כן מתגייסות לצבא, אבל הן מבינות את ההחלטה שלי גם אם הן לא מסכימות איתה. אני מכירה אנשים שחלק מההחלטה שלי, החליטו גם לא להתגייס לצבא".

ערן-ורדי, למרות עמדתה הנחושה, חוששת מהכלא הצבאי: "אני חוששת מהישיבה בכלא ובסופו של דבר, אני יותר מפחדת שהמצב יישאר כמו שהוא במדינה. אני מתכננת לעשות שירות לאומי במקום הצבא".


קריז קשה לדג בפיתה

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. גד

    זה ההבדל בין ימין לשמאל. בימין מחכים לגיוס ומתנדבים ליחידות מובחרות. בשמאל ממציאים תירוצים מכוערים ומשתמטים מלשרת את המדינה שהם חיים בה.

  2. תהיתי לעצמי...

    מעניין, אבל כנראה שלגור בבתים של ערבים שגורשו במלחמת העצמאות מהמושבה הגרמנית ומבקעה, לא נחשב כיבוש…

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    היא ממש דפוקה וכל השאר שחתמו גם הם דפוקים חסר להם בורג

  4. רותי לשם

    את ומשפחתך צריכים לעזוב את הבית בו אתם גרים אם זו הדרך שלה להביע את מצפונך????
    תמונ בעיני החד סיטריות והניצול הציני שלכם.
    המצפון שלך לא ייסר אותך ואת משפחתך להתנחל בבית של הערבים.

  5. ברוריה

    ירושלמים יקרים, אני מקווה שאתם יושבים כי יש לי חדשות מרעישות בשבילכם. במושבה הגרמנית לא חיו ערבים, אלא גרמנים. אגב, בשלב מסוים כל תושבי המושבה הגרמנית היו חברי המפלגה הנאצית. במסגרת הסכם השילומים עם גרמניה, בעלי הבתים במושבה הגרמנית קיבלו פיצויים גבוהים מאד על בתיהם שנאלצו לנטוש עם קום המדינה, כולל ראש המפלגה הנאצית בשכונה. זה כנראה בסדר גמור מבחינתכם, אבל זכות לתביעת פיצויים לבעלי הבתים הערבים מבקעה? חס ושלום, זה רק שמאלנים מכוערים ומשתמטים מסוגלים להעלות על דעתם.

  6. יעקב

    ארץ ישראל שייכת לעם ישראל ומי שרוצה לחיות פה חייב לקבל את חוקי ישראל ולא הדרך פנויה בפניו ומי שבוחר במלחמה אל יבכה על מצבו במלחמה כמו במלחמה תושבי עזה בחרו להילחם זו בעיה שלהם ואת אם אינך רוצה לשמור על עמך זכותך לעבור לעזה ולהינות מהדמוקרטיה בעזה

  7. שולתתתתת1

    שיהיה בהצלחה בכלא.
    למזלך ולמזלנו אנשי "המצפון" מעטים אחרת ראשך לא היה נשאר על כתפייך.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר