הרכבת הקלה (צילום: באדיבות סיטיפס)
הרכבת הקלה (צילום: באדיבות סיטיפס)

קלה ונקייה דרכנו: הרכבת שמייפה לנו את ירושלים

עם 170 אלף נוסעים ביום ו-45 מיליון נוסעים בשנה שעברה שמהווים חמישה אחוזים מנפח התחבורה בישראל, הרכבת הקלה היא כיום מערכת התחבורה הציבורית המתקדמת ביותר בארץ, וגם בסביבת הציר שלה חווים בשנים האחרונות תמורה משמעותית: אוויר נקי, מדרחוב שוקק, עלייה בערך הנכסים וקרונות נקיים ונעימים מאי פעם

פורסם בתאריך: 28.3.19 11:52

לפני שבע שנים וחצי נפל דבר בירושלים – הרכבת הקלה נכנסה לחיינו בסערה, ושינתה את כל מה שהורגלנו אליו. אחרי חבלי לידה, שיפורים ופיתוחים, הרכבת היא כיום מערכת התחבורה המתקדמת ביותר בישראל ומערכת הסעת ההמונים היחידה בארץ, שנוסף על התמורה המדהימה שחוללה בסביבתה ובהרגלי הנסיעה שלנו גם מתגאה בקרונות נקיים ויפים שגורמים לנו, יותר מתמיד, להרגיש אירופה.

עוזאל (צילם: נחשון פיליפסון)

עוזאל (צילם: נחשון פיליפסון)

"כאשר אנחנו מכבדים את הנוסעים ברכבת הקלה ומקפידים שתהיה נקייה, הם יכבדו אותנו וישמרו עליה", מספרים בחברת סיטיפס שמפעילה את הרכבת הקלה מאז השקתה בשנת 2011, והם יודעים על מה הם מדברים: אשתקד, בשנת 2018, נסעו בה 45 מיליון נוסעים, כלומר חמישה אחוזים מנפח התחבורה בארץ, וכיום נוסעים בה מדי יום 170 אלף איש – נתון מדהים בהתחשב בעובדה שמדובר במסלול של שמונה קילומטרים בלבד.

נא לא לזרוק קבלות על הרצפה

ההשפעה הידידותית של הרכבת הקלה הפתיעה גם את הספקנים ביותר. תוך שבע שנים וחצי היא הצליחה לעשות את הבלתי ייאמן: להחליף ציר מפויח ורועש משאון אוטובוסים ומכוניות למקום שקט עם אוויר נקי. סקר שערך המשרד להגנת הסביבה ברחוב יפו בתחילת פעילותה של הרכבת הקלה אושש את התחושה לאחר שנמצא כי זיהום האוויר באזור פחת ב-70 אחוזים, וגם מד הרעש לא אכזב. "אחד מבעלי החנויות סיפר לי כי בעבר הוא נאלץ מדי בוקר לנקות את חלונות הזכוכית של החנות שלו ברחוב יפו שהיו מלוכלכות מפיח", מספר ל"כל העיר" עוזאל ותיק, דובר סיטיפס, "ואילו היום הוא כבר לא זוכר מתי הייתה הפעם האחרונה שעשה זאת. לא רק מדד זיהום האוויר ירד פלאים מאז נכנסה הרכבת הקלה לירושלים – היא גם חסכונית בחשמל והרעש פחת משמעותית".

סיטיפס (צילום: באדיבות סיטיפס)

מעבר לרמת הזיהום בציר המרכזי ברחוב יפו שפחתה משמעותית וגם בזכותה, סביבת ציר הרכבת הקלה נהנית בשנים האחרונות מפריחה חסרת תקדים – המדרחוב נעשה נאה ושוקק חיים יותר, ניתן להגיע בקלות למרכזי המסחר וערך הנכסים באזור עלה. "אנחנו נתפסים בציבור כגורם השומר על איכות הסביבה", מסביר ותיק ומספר כי גם ניקיון הרכבת והתחנות נמצאים בראש סדר העדיפויות. לפני שנתיים, בשיתוף עיריית ירושלים, החלו בחברת סיטיפס במסורת של "מבצעי ניקיון" עם ילדי השכונות בעיר. "כדי לעודד את הילדים להשתתף במבצע הניקיון חילקנו למשתתפים קרטיבים וקיימנו הגרלה שהפרס הראשון היה זוג אופניים", הוא מספר, "ואנחנו משתדלים להתחבר לקהילה גם בנושאים נוספים – בפורים יצאו 17 בקריות ובקרי הרכבת לשמח את הילדים המאושפזים בבתי החולים הדסה עין כרם והדסה הר הצופים".

בסיטיפס מאמינים שאם הרכבת הקלה תהיה נקייה, הנוסעים לא ילכלכו אותה. "אנחנו מאוד מקפידים על כך", מספר ותיק, "יש לנו שומרי ניקיון שעובדים יומם ולילה. בתום כל נסיעה, בתחנה הסופית, עובד ניקיון מנקה את פנים הרכבת ובסוף כל יום הרכבת הקלה עוברת ניקוי יסודי, גם פנימי וגם שטיפה חיצונית. אם המקום נקי ומזמין, אנשים יכבדו אותו". ואכן, בסקר שהתקיים בין נוסעי הרכבת הקלה בשנת 2018, 90 אחוז מהנשאלים ענו שהם מרוצים מניקיון הרכבת, 84 השיבו שהם מרוצים מניקיון התחנות ו-82 ענו שימליצו לחברים, אך בסיטיפס עדיין לא מרוצים. "אחד הדברים שמציקים לי הוא קבלות של כרטיסים שזרוקות בתחנות", מתוודה דובר החברה, "אני אשמח לנצל את הבמה ולפנות לכל הנוסעים בבקשה – אם אינכם זקוקים לקבלה, לחצו על האפשרות שקיימת במכונות 'כרטיס ללא קבלה'. משום מה הרבה נוסעים מבקשים שהכרטיס ייצא מהמכונה עם קבלה ומשליכים את הקבלה על המדרכה בתחנה".

 

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר