שר החינוך יואב גלנט (צילום: מוטי מילרוד)
שר החינוך יואב גלנט (צילום: מוטי מילרוד)

על רקע סערת השימוע למנהל הריאלי: לשר גלנט מגיע ציון "נכשל" באזרחות | דעה

אין מקום לאווירת השתקה במערכת החינוך - ההוראה של גלנט על איסור הכנסת ארגון בצלם לבתי הספר מוכיחה כי השר לא למד בבית הספר את הפרק על סובלנות, אחד מעקרונות הדמוקרטיה | טור דעה מאת מורה לאזרחות בירושלים

פורסם בתאריך: 22.1.21 10:55

בטקס חילופי שרי החינוך, כשנכנס יואב גלנט לתפקידו, הוא אמר בין היתר שהיעד הראשוני שלו הוא ש"כל תלמיד יהיה אדם טוב. שיהיה איש ערכי, שיקנה דעת, שיקנה ידע". בשבוע האחרון לא עמד גלנט ביעד שהוא הציב לעצמו. במעשה כוחני וללא סמכות, ניסה גלנט להשתיק קולות שהוא לא רוצה שתלמידים ישמעו. מדובר על הנחיה לבית הספר הריאלי בחיפה, שהזמין לפאנל דוברים גם את חגי אלעד, מנכ"ל בצלם, ארגון ששר החינוך לא רוצה לשמוע מה יש להם לומר. שר החינוך רוצה תלמידים עם ערכים, אלא שהוא רוצה שיהיו אלה ערכיו שלו, ולא של אחרים.

לפני כמה ימים שאל אותי אחד מתלמידיי בקבוצת הוואטסאפ הכיתתית "נוכל לראות את הסרט 'ג'נין, ג'נין' בשיעור אזרחות?". לפני שהספקתי להגיב קפץ תלמיד אחר וכתב "אם זה יקרה – אני לא אגיע לשיעור הזה!". הדיאלוג הקצר שנוצר בהמשך הוא מבחינתי הצלחה כמורה לאזרחות, כמחנך. תלמיד אחד עוקב אחרי האקטואליה ומסתקרן לדעת מה יש בסרט, שמעורר כל כך הרבה אמוציות והתערבות במספר ערכאות של בתי המשפט, ותלמיד אחר יודע במה מדובר ונוצר שיח ביניהם. לא היתה לי כוונה להראות את הסרט, אבל בהחלט כן לדבר על רעיון חופש הביטוי, ולנסות לקרוא יחד עם התלמידים את נימוקי השופטת בבית המשפט המחוזי בלוד, מדוע היא החליטה לא לאפשר את הפצת והקרנת הסרט, והחרמת עותקיו.

באתר המפמ"ר לאזרחות נאמר בין היתר: "מקצוע האזרחות הוא מקצוע דינמי העוסק באקטואליה. … הלמידה וההיבחנות במקצוע האזרחות מחייבות היכרות עם נושאים אקטואליים. ההמלצה היא ללמד את הנושאים השונים תוך מתן דוגמאות אקטואליות, דיונים בדילמות והצגת מגוון דעות סביב סוגיות שנויות במחלוקת תוך יישום מושגים מתחום האזרחות". חובתנו כאנשי חינוך להרחיב את מגוון הקולות והדעות שתלמידינו נחשפים אליהם. מערכת החינוך לא יכולה לשמש ככלי היחידי שבו התלמידים ירכשו ידע ודעה, אבל בפרקי אבות נאמר "לֹא עָלֶיךָ הַמְּלָאכָה לִגְמוֹר, וְלֹא אַתָּה בֶן חוֹרִין לִבָּטֵל מִמֶּנָּה", וזה בדיוק מה שמערכת החינוך צריכה לעשות, את מה שאמר גלנט ביום שהוא נכנס לתפקידו: להקנות ידע, ומתוך כך התלמידים יגבשו דעה.

אין איסור בחוק להזמין את ארגון בצלם, את שוברים שתיקה או את פורום המשפחות השכולות לבתי הספר. כמעט בכל אחד מהמקרים שזה קרה בעבר, מנהל בית הספר זומן לשימוע אצל מנהל המחוז. כך יוצרים אווירת השתקה. ברגע שקוראים לפגישה כזו "שימוע", עוטף אותה איום מרומז, גם אם אין לה משמעות מעשית. אף מנהל לא יפוטר בגלל זה, לא יעצרו הזרמת תקציבים לבית הספר, ובכל זאת, מנהלים מעדיפים שלא יזמנו אותם לשימוע, ולכן, נמנעים מראש להזמין נציגים של ארגונים אלה. כך היה בתקופת בנט, וכך גם עכשיו אצל גלנט.

אחד מעקרונות הדמוקרטיה שמלמדים בשיעורי האזרחות הוא ערך הסובלנות, ומורים לאזרחות בכל המדינה מצטטים את וולטר שאמר – "אינני מסכים למילה מדבריך אך אהיה מוכן להיהרג על זכותך לומר אותם". בנוסף, מלמדים המורים שהמילה סובלנות מגלמת את הסבל שנגרם למי ששומע דברים שהוא לא מסכים איתם.

בהוראה של גלנט על איסור הכנסת ארגון בצלם לבית הספר, הוא מוכיח שהוא לא למד בבית הספר את הפרק על סובלנות.

הכותב: מנשה שרביט, מורה להיסטוריה ולאזרחות, התיכון הישראלי למדעים ולאומנויות (יאסא). 

(צילום מנשה שרביט: שמעון יאיר כהן)


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת17"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

19 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    .. שהיעד הראשוני שלו הוא ש"כל תלמיד יהיה אדם טוב. שיהיה איש ערכי, שיקנה דעת, שיקנה ידע".
    לשמוע הרצאות 'מאלפות' מפי תומכי צוררינו ומבקשי רעתנו לא יהפוך אף אחד לאדם טוב יותר. רוצים מערכת חינוך נקייה מהזבל הזה

  2. בוזו

    שוברים שתיקה בצלם
    ארגונים שבוגדים בבטחון המדינה בכל מדינה אחרת היו יושבים בכלא עד עד היום האחרון של החיים שלהם אסור להכניס אותם לבתי הספר רק לכלא

  3. קדקד

    אם אסור להזמין את חב"ד להרצות, אז יש לנהוג כך כלפי כל ארגון אחר.

  4. חביב איפרגן

    קשקשן.מה קשור סובלנות כשמכניסים תכנים מעוררי מחלוקת.ושיכולים להשפיע על התלמידים ליתר חייהם.
    מילא אם יכניסו באותו הזמן ממש את הצד השני.
    שכל אחד מהצדדים יעביר את המסרים שלו ביחד.
    מה שאתה מציע זה כפייה רעיונית ולא פלורליזם.
    נ ב
    אני בטוח שאם אלה היו מיש גבול או משהו דתי או ימני.לא היית כותב את הטור הזה.היית כותב הפוך.
    בושה לאינטלגנציה

  5. מזי

    כדי שחס וחלילה לא יצא למישהו החשק למות בעד האינטרסים של הגנרלים שמנהלים את העסק.
    כדי שלא ידעו מראש שהולכים להתעלל בבני אדם, בנשים וטף.
    עאלק דמוקרטיה! דמוקרטיה צבאית!!!

  6. קדקד

    כל עוד לא מזמינים את חב"ד וארגונים כאלה, אין שום סיבה להזמין את בצלם

  7. גל

    למה בצלם אפשר ואת חבד לא?????
    בצלם זה ארגון מסוכן למדינה ולערכיה, ואין לו מקום בחברה הישראלית, אם יש לך בעיה יש דרך להביע אותה ולפתור בעיה אבל הדרך של בצלם היא בגידה בחברים. את זה אתם רוצים ללמד בבתי ספר????? אלו ערכים??? מפיצים תמונות של חיילים בעולם כאילו היו פושעי מלחמה,,, אותם בצלם לא היו בגרמניה הנאצית אין להם מושג מה זה רוע. והמדינה לא עוצרת אותם כי הבגץ משחרר אותם

  8. ענת

    עצם העובדה שניתן כן לבצע דיון על כל דבר וכל נושא זה מספיק, מבוצע יחד עם מורים שמוסמכים לכך באוירה ניטרלית . להביא אנשים עם אג'נדות קיצוניות לנוער צעיר וקל להשפעה הינו מיותר ואין מקום לכך במערכת החינוך. בתור אמא אני תומכת בהחלטת גלנט.
    בימינו עם האינטרנט הנוער חשוף להכל וילד שיתעניין וירצה לדמוע פרטים נוספים בנקל יוכל לעשות כן.

  9. חכם חנוכה

    אז אולי בוא הכניס את מיין קאמפף כספר לימוד
    ונחזור לשנות החמישים בהם היית סבון?

    זה גם אחלה דיאלוג לאזרחות!

    מורה חמר חסר דמיון חבר דרכים איך לגרות תלמידים ולנהל דיאלוג?.
    בקיצור אתה חמוץ.
    מוטב תקשיב לגדעון לוי מה דעותיו על מחנה ריק מתוכן בגלל אנשים כמוך.

  10. אחת שאכפת לה

    כל הכבוד לגלנט על מניעת כניסה לארגון בצלם. ארגון זה ודומיו מקוים לפורר מבפנים את החברה הישראלית ולבזות את ערכיה. האינטרסים שלהם זרים ועוינים והם ממומנים על ידי גורמים עוינים למדינת ישראל. ערכי ציונות, יהדות, לכידות חברתית הם הערכים שיש לטפח בבתי הספר ולא זריית שנאה עצמית בתחפושת דמוקרטית.

  11. פנחס פרץ

    לך לא רק מגיע ציון נכשל אלא גם חסם שמשמעותו לא תוכל לגשת שוב בשלושה מועדים. אתה לא מבין מהי סובלנות שאתה מדבר עליה. ראשית יש הסכמיות. מי שחורג ממנה לא מגיעה לו סובלנות. גם בגרמניה הנאצית הייתה סובלנות. זה עלה בעשרות מליוני הרוגים. לגנץ מגיע ציון 100 פלוס הערכה.

  12. ישראלי

    מעניין אם זה בצלם אז היתם נותנים שהם סיכון ממשי למדינה אבל אם היה מדובר בחרדים שנותנים הרצאה היתם זועקים לשמיים אוי ואבויי חרדים בתוך בית סיפרינו… איזה טימטום זה נקרא צביעות!!!

  13. אס

    מנשה שרביט
    אולי תכניס גם את החמאס
    ואולי נציג גם מהחיזבאללה
    דעה של הימין מושתקת ללא הרף
    אבל שמאל רדיקלי…זה אתם אוהבים "דמוקרטיה" אתם טוענים .. צבועים כבר אמרנו

  14. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שרביט זה אומר הכל. מה קרה אתה מנסה להתחבב על מישהו. שישכחו שבאת מהשכונה

  15. שמחה

    אדון שרביט, אתה בן אדם שיא הצביעות ואתה לא ראוי ללמד, אני לא הייתי שולחת ילדים ללמוד אצלך ואנמק למה, גם אני למדתי אזרחות אבל למדתי גם שצריכים לומר וללמד את האמת ואוי לנו שאת ילדינו מלמדים לשקר, לגלנט מגיע את הציון מעולה ולתת לו את הכבוד הראוי לו, אתה זה שצריך ללמוד ערכים מהם ולא לזרוק אבן לבאר ממנה אתה שותה מים, אנחנו צריכים להיזהר ממורים כמוך

  16. משעוד

    שר חינוך בלאי! יעני חמור סבר, שוחק שיניים כול הבעתו אומרת דיסטאנס משולב בשופוני ודיר באלקום מדבר בפאתוס רווי חארטה וכל אמרותיו קאלם פאדי. ואף עיתונאי גם כאלה שמכבדים את עצמם באינטגריטי. לא שואלים ולא מאתגרים אותו בכלום ושום דבר. איך יכול להיות שלשר החינוך אין מה לומר על פתיחת מערכת החינוך החרדית בזמן סגר? איך הוא לא עוצר תקציבים של המערכות הללו שמשולמים ע"י הציבור הכללי שמשלם מיסים ומשרת בצבא ממנו הוא יצא כאלוף ואין לו שום סיי בעניין? יעני הכל פוליטיקה? כולם בממשלת פחדניהוזאורוס כולם ממלאים פיהם חארה ושותקים. בושה

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר