ילדים רצים, רותי זינדל-אוכמן (צילומים: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE, פרטי)
(צילומים: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE, פרטי)

הטור של רותי המאמנת: איך בוחרים חוגים לילדים?

קיקבוקסינג, יוגה קידס או אולי טניס שולחן - איך באמת יודעים שבחרנו הכי טוב לילדים?

פורסם בתאריך: 27.8.17 16:28

פעם, כשהיינו ילדים (וזה לא היה מזמן) היינו יורדים לרחבת הבניין, בועטים בכדור ורצים בתופסת – עשינו כזה קילומטראז' בכזאת הנאה, בלי להרגיש. הזמנים השתנו לחלוטין – רוב הילדים מחליקים באצבעותיהם על מסך הטאבלט ועבור לחלק מהם מדובר בפעילות גופנית לגיטימית לחלוטין.

מבלי לפגוע בזמן האיכות עם הנייד או הטאבלט – זמן מתוכנן של פעילות גופנית הוא קריטי וחשוב מבחינת מדדים גופניים, רגשיים וחברתיים בכלל ובשנות הצמיחה השונות של הילד בפרט. אין ספק שבמיוחד בישראל 2017 כל ילדה וילד צריכים להשתתף לפחות בחוג אחד ספורטיבי בשבוע. מבלי להיכנס לסכנת מגפת ההשמנה (אופס, נכנסתי) ולתמורות הבריאותיות, אני יוצאת מנקודת הנחה שרוב ההורים מסכימים איתי שהילדים לנו פשוט חייבים לזוז. השלב הבא הוא איזה חוג בוחרים לילד? והיום יש כל כך הרבה – מכדורגל, כדורסל וטניס דרך ג'ודו, קראטה ועד לקרוס ויוגה.

 



 

אז על מה אנחנו צריכים לחשוב כשאנחנו בוחרים חוג של פעילות גופנית ואיך נסייע לילדינו בכך? הנה כמה טיפים.

לשחק ולא להתאמן: כשאנחנו, המבוגרים, חושבים על אימון גופני בדרך כלל יעלה בדעתנו חדר כושר, כפיפות בטן או לחילופין מספר הקילומטרים שנגמע תוך כדי ריצה או הליכה. אצל ילדים הסיפור הוא אחר לחלוטין. ילדים לומדים ומתפתחים תוך כדי משחק ולכן אימון ילדים הוא שונה בתכלית מאימון מבוגרים. מדריך החוג חייב להתאים ולהנגיש את תכני החוג לילדים בצורה של משחק ולא בצורה של אימון משימתי.

חיזוק, העצמה וכל מה שביניהם: פעילות גופנית זאת זכות ולא עונש. זה בעצם המסר העיקרי שהילד צריך לספוג מהחוג בו אתם בוחרים יחד. תחושת המסוגלות, ההצלחה והביטחון העצמי שילד מסוגל לספוג מחוג שכזה יכולים להיות רבים, מאידך ישנם פעמים בהם חוג של פעילות גופנית יכול לערער את כל אלה. אני לא טוענת שבכל קושי קטן צריך לבטל לילד את החוג ודווקא התמודדות עם אתגרים זה דבר חשוב, אבל חשבו טוב על נקודות החוזק של ילדכם ומשם כוונו אותו לחוג שיכול להעצים אותו.

 


רותי זינדל-אוכמן וילדיה אביב ועידו בגן העצמאות (צילום: פרטי)

רותי זינדל-אוכמן וילדיה אביב ועידו (צילום: פרטי)


 

זמן המתנה מינימלי: עידו, הבן שלי, כמעט בן שש, השתתף בשנה שעברה בחוג כדורגל. כל כך שמחתי שסוף סוף הוא החליט לבחור חוג ואף התמיד בו. לא מובן מאליו. אחרי מספר שיעורים היה תורי ללכת ולראות את החוג מקרוב. לעיני נגלה טור ארוך של עשרה ילדים מיוזעים על רחבת המגרש. עידו המתין 5 דקות עד שהגיע תורו לבעוט בכדור ולרוץ אל השער. 5 דקות זה הרבה זמן, יותר מדי. אז אמנם עידו למד סבלנות מהי, אולם חוג של פעילות גופנית צריך לאפשר זמני המתנה מינימליים וזמני פעילות מקסימליים. בשורה התחתונה – תבחנו את החוג מקרוב ואם נרשם בו עומס אפשר תמיד להירשם לאותו חוג במקום אחר.

התמדה: כאן הגענו לנקודה רגישה. הרבה פעמים אותו חוג שהיה נראה נוצץ בעלון החוגים של המתנ"ס, נראה כבר פחות כזה אחרי מספר פעמים. פתאום לקראת חנוכה הילד לא ממש מתלהב ללכת לחוג, קרה לכם? נסו לברר איתו מדוע הוא מתקשה ומה מפריע לו. אולי זה אתגר שניתן לפתור על ידי תיווך או אולי חוסר התאמה של תכני החוג לגילו ולצרכיו. שיקול דעת ההורה במקרה שכזה הוא קריטי – התחייבות ולמידה על התמדה מול זרימה עם רצונו של הילד. גם כאן, תמיד אפשר להחליף ולגוון, אך לא לוותר על חוג עם פעילות גופנית.

 


רותי זינדל-אוכמן וילדיה אביב ועידו בגן העצמאות (צילום: פרטי)

(צילום: פרטי)


 

משחק משותף: חוג טוב חייב לכלול בתוכו ערכים נוספים מלבד הפעילות עצמה. במקרה של פעילות גופנית הערך המוסף שילד יכול לקבל מהחוג הוא רב ביותר. התמודדות עם פתרון בעיות, עבודת צוות, שיתוף פעולה ועוד הם רק חלק קטן מכל העניין.

תדירות, או בקיצור על תעמיסו: ילדים בגילאים שונים מסוגלים להתמודד עם תדירות שונה של חוגים בשבוע. ככל שהילד גדל כך הוא מסוגל להתמודד עם תדירות גבוהה יותר. מצד שני, אפשרו לילדכם זמן פנוי בשעות אחר הצהריים לחברים, לפעילות ספונטנית בגן השעשועים ולהכנת שיעורי בית, וכל זאת כדי לשמור על החדווה והמוטיבציה שלהם לחוג ולתת להם להיות עדיין ילדים.

לא משנה איזה חוג הילד בסוף בחר, או אתם יחד איתו, העיקר שהילד יהיה פעיל ואף יהנה מכך, כי בסופו של דבר – ילד פעיל הופך להיות מבוגר פעיל!

 



רותי זינדל-אוכמן עם ילדיה אביב ועידו (צילום: פרטי)

(צילום: פרטי)


רותי זינדל-אוכמן,

מאמנת ריצה מקצועית בירושלים והסביבה,

בעלת תואר ראשון בחינוך גופני מוינגייט,

רצה ואמא לשלושה מתוקים.

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר