פינת האכלה לחתולים בארמון הנציב, חתולים (צילומים: עיריית ירושלים, באדיבות עמותת ירושלים אוהבת חיות)
פינת האכלה לחתולים בארמון הנציב, חתולים (צילומים: עיריית ירושלים, באדיבות עמותת ירושלים אוהבת חיות)

דעה | חתולי הרחוב בישראל הם בבירור בעיה

ההתפשטות של חתולי הרחוב בירושלים ובמדינה בכלל נמשכת ועולה השאלה - למה אף אחד לא עושה משהו בנושא? פתרונות, חשוב לומר, יש וגם דוגמאות להצלחה מהעולם. צריך רק רצון וחזון ליישם, וזה מתבטא יותר מפינות האכלה ברחבי העיר ב-100,000 שקלים | טור דעה

פורסם בתאריך: 15.1.24 13:01

חתולי רחוב מהווים מטרד בהרבה מדינות ברחבי העולם. באוסטרליה, לדוגמא, פגעו חתולי הרחוב משמעותית באוכלוסיית החי המקומית, וגרמו לכמה מינים להיות בסכנת הכחדה. המצב כל כך חמור, שהממשלה האוסטרלית משלמת לכל אדם שמביא חתול חי או מת לרשויות באזורו.

בישראל היו כמה ניסיונות לעצירת ההתפשטות של חתולי הרחוב, כמו למשל תחנות ההאכלה שנפרסו ברחבי ירושלים או פעולות הלכידה והסירוס בתל אביב, אבל נדמה שהבעיה רק הולכת וגדלה. ירושלים היא העיר עם אוכלוסיית חתולי הרחוב הצפופה בעולם – 2,000 חתולים לכל ק"מ.

לי אישית הבעיה כואבת בעיקר דווקא מהזווית של החתולים. חיי חתול הרחוב הם לא חיים טובים, הם נולדים לאימהות שלרוב נוטשות אותם בגיל צעיר כי הן נכנסות שוב להריון כמעט מיד לאחר ההמלטה, לרבים מחתולי הרחוב אין גישה קבועה לאוכל ולמים נקיים, והם סובלים מהמון מחלות שמורידות את תוחלת החיים הממוצעת שלהם ל-4 שנים בלבד. אז אני שואל – למה אין יותר מאמצים לטפל בהם ולסרס אותם?

דוגמאות מצליחות דווקא כן קיימות. בטורקיה, למשל, החתולים הם חלק בלתי נפרד מהערים, בעיקר באיסטנבול, שם הם תושבי העיר לכל דבר ועניין, כל חתול מקבל טיפול סירוס, ותיירים שמבקרים בעיר בטוחים שהם חתולי בית שברחו כי הם כל כך נקיים וידידותיים לכל אדם שהם רואים.
אז דוגמה מוצלחת קיימת, רצון קיים גם מהתושבים הכועסים וגם מארגוני החיות, אז מה עושים?

 

 

צעד ראשון יהיה חייב להיות תוכנית ללכידה וסירוס של החתולים בערים הגדולות לפחות. כמובן שזו בעיה לוגיסטית לא פשוטה, אבל אפשר גם לגייס את העמותות השונות שיעזרו. זו תהיה הזדמנות גם לחסן את החתולים כדי למנוע התפרצויות של מחלות שונות, שחלקן, כמעט מיותר לציין, יכולות גם לפגוע בבני אדם (כלבת למשל).

צעדים נוספים יכולים להיות לקיחה של גורים למרכזי אימוץ שונים ברחבי הארץ, רובם צעירים מספיק כדי לא להיות מורגלים לחיי הרחוב – אז למה לא לתת להם את ההזדמנות לחיים טובים יותר?

כמובן שתוכניות כאלה ידרשו אישורים ותקציבים מגורמים שונים ברשויות המקומיות ומהממשלה, אך הבעיה גדולה מספיק כדי שיהיה אפשר להתייחס אליה בהתאם, ולעשות יותר מעמדת האכלה בגינה המקומית בתקציב של 100 אלף שקל.

לסיכום, אני לא חושב שנוכל להפוך את ירושלים לאיסטנבול השנייה בשביל החתולים, אבל לריב עם השכן שמאכיל את החתולים ולרדוף אחרי כל חתול בגינה בהחלט לא ישנה את המצב, העירייה והמדינה יכולות לעשות יותר כדי לשפר את איכות החיים גם שלנו, התושבים, וגם של החתולים.

  • הכותב הוא אביחי כרוב, תושב ירושלים, בן 24, סטודנט בקורס לתקשורת ותוכן במקב"ץ ירושלים

 

תגיות:

תגובות

11 תגובות
  1. ביאטריס סקרשי

    ישנם הרבה אנשים בירושלים שמאכיליםמחתולי רחוב וישנה קבוצה גדולה שגם מאכילה וגם דואגת לעקר ולסרס חלק מהם…לכידת החתול על חשבון המאכיל ובעיקור ישנה השתתפות כספית של העיריה בחלק מן השנה.

  2. חתולאי

    חתולי רחוב הם נכס נגד חולדות, עכברים, מקקים ועוד, אפשר לסרס ואפשר לטפח, מי שחושב שהם מטרד טועה ומטעה.
    פשוט תקציבי העירייה מופנים לדת יותר מאשר לתברואה וחבל גם ככה המיסים גבוהים.

  3. רינה יוצר

    אביחי כרוב אתה חסר ידע ממש ראש כרוב ועוד תתביש שנתת דוגמא מהאוסטרלים האכזרים שצדים והורגים חיות מכל הסוגים כל שנה חייה אחרת לא מתאים להם ,בורא עולם יביא עליהם אסון טבע ובכלל אין לך ידע על הנעשה בישראל שיש באה אנשים נפלאים שמוציאים מכיסם למען חתולים במקום המדינה אבל חתול חייה מאוד מועילה בריאותית וסביבתית ממליצה לך לאמץ חתול ואז תבין

  4. ישמעאלה

    חתולים הם לא הבעיה, בני אדם הם הבעיה, אנחנו מפריעים להם

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ממש שטחי מה שכתוב פה. גם המאכילים וגם השונאים לא רוצים לראות חתולים ברחובות. ההבדל ביניהם הוא שהמאכילים עושים משהו לגבי זה. צריך לעודד שיתוף פעולה בין האוהבים לשונאים כדי להשיג את המטרה המשותפת. אם ההוצאה הכספית, השקעת הזמן והמאמץ יתחלקו בין כולם, מהר מאוד נגלה שאין יותר בעיה של ריבוי יתר של חתולים. ולידיעתך, באוסטרליה החתול הוא מין פולש כי אנשים הביאו אותו לשם, הוא לא שחה לשם. בישראל זה בעל חיים מקומי, התהליך האבולוציוני הטבעי שיצר את החתול התרחש בכנען.

  6. הזוי

    אוסף שטויות.. פשוט להפסיק להציק להם. ולא ללכוד ולמלא את המכלאות בחתולים וכלבים שלא יימצא להם בית. הם חיים ומסתדרים הרבה יותר טוב בלי שאנחנו נחטוף אותם ונכלא אותם. מי שרוצה לאמץ שייקח הביתה או לחצר לא למכלאה. חוץ מזה החיות היחידות שהחתולים מעלימים כביכול זה גם ככה חיות שאף אחד לא רוצה בסביבה.

  7. שרה

    החתולים הם לא הבעיה, הבעיה שלעירייה לא אכפת מהם. נותנים להם למות ולגווע ברעב ובקור.
    אגב פינות האכלה פניתי כמה פעמים לעירייה בנושא והם אפילו לא טרחו לענות.
    לא צריך ללכת רחוק לטורקיה ואוסטרליה. מספיק לעשות סיבוב קצר ברמת גן ולקנא ביחס של העירייה לחתולי הרחוב וכמובן לתושבים.

  8. שלומית

    צריך לעצור את התפשטות האדם. הוא בעל החיים שמהווה את המטרד הגדול ביותר לסביבה ולשאר בעלי החיים.

  9. צננח

    תגידו אתם רציניים. ברגע שלא יהיו חתולים יהיו עכברים חולדות ונחשים ואז יהיה הרבה יותר מחלות וכו. מזה הכתבות המטופשטות האלה

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר