גשר המיתרים, מירב כהן (צילומים: עיריית ירושלים, רפי קוץ)
גשר המיתרים, מירב כהן (צילומים: עיריית ירושלים, רפי קוץ)

יום ירושלים? יום אחיזת עיניים

מחר, רביעי, יום ירושלים, כל הפוליטיקאים הישראלים ישבעו, שוב, בשמה של ירושלים. וכשהחגיגות ייגמרו הם יעזבו את העיר ולא יביטו לאחור. ח"כ מירב כהן, ירושלמית מבטן ומלידה, עדיין מאמינה שאפשר גם אחרת. מספיק לה להסתכל על תושבי ותושבות העיר כדי להאמין שזה אפשרי | טור דעה

פורסם בתאריך: 4.6.24 19:36

יום ירושלים הוא בדרך כלל יום של אחיזת עיניים: העיר לובשת חג, המונים שוטפים את הרחובות ופוליטיקאים, ש-364 ימים בשנה לא רואים ממטר את עיר הבירה או את טובתה, פתאום עולים אליה לרגל – שמים יד על הכותל, מצטלמים על רקע החומות, ומוציאים הודעה לעיתונות על כמה שהיא קדושה, ויפה, וחשובה, וכמובן – מאוחדת מלא-מלא לנצח-נצחים, ושייכת לנו, ורק לנו, לעולמי-עולמים. כפיים.

שעה אחר כך הם כבר ייצאו מירושלים לכיוון מערב, ויממה אחרי – הם ישכחו (שוב) מקיומה, יתכחשו למצבה, יטייחו את המחלוקות שמרכיבות אותה, ויתעלמו מכך שבדרך כלל מה שמאפיין אותה ברגע נתון – אפשר למצוא אחרי תקופה קצרה בכל שאר המדינה. זה מה שקורה תמיד, שנה בשנה, ואולי לכן הגדירו "יום ירושלים" – לעומת 364 ימים שהם לא.

ולמען הסר ספק – אני חושבת שאין כמו ירושלים. אני חלק ממנה, והיא חלק ממני. פה נולדתי, כאן גדלתי ולמדתי, פה מצאתי אהבה. פה, מבחירה, בחרנו להקים את הבית והמשפחה. אני אוהבת את ירושלים, אבל זאת לא אהבה עיוורת:

אני יודעת שמאחורי הכינוי "ירושלים של זהב" – נמצאת העיר הכי ענייה בישראל.
אני יודעת שמאחורי התיאור "בירת ישראל" – יש עיר עם מיעוט ציוני.
אני יודעת שהלחץ לבנות עוד ועוד הפך את "הרים סביב לה" ל-"ערים סביב לה".
אני יודעת שבעיר הקדושה ל-3 הדתות – הגזענות שוטפת לפעמים את הרחובות, וקשה לנוצרים ללכת בעיר העתיקה בלי לחטוף יריקות.


מירב כהן (צילום: רפי קוץ)

מירב כהן (צילום: רפי קוץ)


 

 

ירושלים מכילה בתוכה את כל הסכסוכים, כל השסעים, כל המחלוקות, כל הבעיות הישראליות כולן. ובכל זאת – היא לא נופלת מתל-אביב במספר או באיכות אירועי התרבות, יש בה אוניברסיטה מהנחשבות בעולם, בתי חולים מובילים, עשרות עסקים קואופרטיביים, קהילות ליברליות תוססות, ומערכת החינוך הטובה במדינה.

איך זה יכול להיות? איך כל הטוב הזה מתקיים בתוך כל הקשיים? התשובה היא הירושלמים והירושלמיות. יש בעיר הזאת קבוצה ענקית של תושבים ותושבות – מכל הסוגים, מכל הדתות, מכל המעמדות – שאהבת העיר שלהם מייצרת חדשנות חברתית מנצחת. ירושלים היא המעבדה הישראלית לפתרון הבעיות במדינה: בדו-קיום, בהתחדשות יהודית, בקיימוּת עירונית, באיחוד השורות הליברליות, ועוד ועוד.

אחרי שנחשפנו לסכנה החמורה שיש בהתעלמות מסימני אזהרה – אני מציעה שביום ירושלים הנוכחי, כל מי שלא באמת מכירים את העיר – ינסו רגע להפסיק להדחיק את המציאות, ולהפסיק לטייח את הסדקים. יש לנו הזדמנות חשובה להסתכל לבעיות בעיניים, ובעיקר – ללמוד מאלו שמנסים ומנסות לפתור אותן. כי אם נצליח בירושלים – נצליח בכל מקום במדינה, ואם לא נצליח בירושלים? כל הארץ נמצאת בבעיה קשה.

השנה, במקום לבזבז את יום ירושלים על הצהרות חלולות ומס שפתיים, נסתכל על הירושלמים והירושלמיות שיתנו הכל כדי להפוך אותה לעיר טובה יותר, כאלה שרוצים לוודא שיש בה מקום לכולם, כאלה שאהבת העיר שלהם – גדולה יותר מהשנאה לאחר.

יום ירושלמים שמח.

 

תגובות

11 תגובות
11 תגובות
  1. שמואל

    את מנהיגה אמיתית
    חבל שהלכת לפוליטיקה הארצית
    את יכולה להיות ראש העיר הכי טוב שהיה פה אי פעם [סליחה, משה]

  2. להלחם בלאון

    לאון עם קואליציה מקיר אל קיר של שתיקה ושחיתות . את צריכה לתקוף אותו ברמה הלאומית יום יום . הבורג׳ בהר הרצל הוא התחלה טובה כי זה מסמן את הגישה של ״עיר פתוחה ליזמים״ שכולנו זוכרים מימי אולמרט מהי הקומבינה . לאון שלה מעבר לקראת סופה הפיזי והחברתי של העיר .

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מסכים עם שמואל. עשתה כל כך טוב בחברה האזרחית ובמגזר השלישי (מלחמה בעושק קשישים, צרכנים) זה היה מיותר שקפצת לביב שופכין של הפוליטיקה הארצית. לפי הראיונות בטלוויזיה הפכת לבשר מבשרה של המערכת…חבל.

  4. אושר

    עלובת החיים מכוערת שפיסלה את הפנים גם את הפה את צריכה איכס

  5. יאללה ישראל

    וכבר שנים כולם יודעים
    אין גדולה כמו ביתר
    ואין שמאלני כמו עיתון כל העיר.

    את גיבובי השטויות שלה כבר שמענו..

  6. אבי

    שמעתי כמה ראיונות שלך בתקשורת, לצערי את לא יותר מפרצוף יפה

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כן נו, רק את יודעת מה טוב לירושלים… למי אכפת ממנה ומי רוצה בטובתה… איףףףףף רב שבענו בוז.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר