יד יצחק בן-צבי (צילום: אביגיל הופמן)
יד יצחק בן-צבי (צילום: אביגיל הופמן)

פסח בירושלים: מרכז אריאל לתולדות בית ראשון

הפתעות במרכז אריאל של יד יצחק בן-צבי ברובע היהודי

פורסם בתאריך: 26.3.18 18:46

בסמטת אבן צדדית ושקטה ברובע היהודי פועל כבר למעלה משלושים שנה 'מרכז אריאל לתולדות בית ראשון'. בתוך המבנה העתיק מרובה הקשתות מסתתרת הפתעה של ממש: ממצאים מתקופת ימי הבית הראשון, המספרים לנו על ימי העבר בירושלים שלפני 3000 שנה.

הממצאים אמנם אינם מקוריים, אבל הם מאפשרים לנו לצאת ל'טיול' קצר להיסטוריה של ירושלים בה נתגלו אוסף תכשיטים בתוך קברי האצולה הירושלמית של אותם הימים, מערת קבורה חצובה באבן, כתובות בכתב עברי קדום, חותמות אבן של חשובי העיר בימים ההם, כתובת השילוח, ידיות 'למלך' ועוד.

יד יצחק בן-צבי (צילום: אביגיל הופמן)

יד יצחק בן-צבי (צילום: אביגיל הופמן)

 

 

דמיינו לעצמכם שאתם עומדים בפתחה של מערת קבורה בת 2,700 שנה ומולכם מתנוססת כתובת אזהרה החקוקה על הסלע בכתב עברי קדום ומזהירה בזו הלשון: 'אין פה כסף וזהב… ארור האדם אשר יפתח את זאת'. מה הייתם עושים? פותחים את המערה או שמא מתגברים על הסקרנות ומחליטים שלא לפתוח? כתובת מעין זו אכן התגלתה בירושלים, ומי יודע על קברו של מי הגנה? ייתכן והיה זה קברו המפואר של שבנא, הסוכן 'אשר על הבית', זאת אומרת מנכ"ל ארמון המלך חזקיהו. במרכז אריאל לתולדות ירושלים בימי הבית הראשון מוזמנים המבקרים לפתור יחדיו את התעלומה: מי כתב את הכתובת, את מי היא נועדה להזהיר? האם הקללה התגשמה? ובכלל מי שומר כסף וזהב במערות קבורה?
בהדרכה חווייתית של צוות מרכז אריאל נשמע את הסיפור כולו ונערוך היכרות עם ירושלים של ימי הבית הראשון. נלמד מי היו תושביה של העיר? האם ידעו קרוא וכתוב? כיצד כתבו מכתבים בימים עברו, וכיצד דאגו שזר לא יפתח אותם…?

 

 

 

 

 

חג פסח הוא הזדמנות מצוינת לבקר במרכז אריאל, כשהמונים פוקדים את רחבת הכותל לטקס ברכת הכוהנים המסורתי, זה הזמן ללמוד ולגלות הפתעות מרגשות על ירושלים ובית המקדש הראשון.

במרכז אריאל תגלו תכשיט מיוחד ועתיק יומין, שהתגלה בחפירה ארכאולוגית, לא רחוק מהכותל ומהרובע היהודי. נכיר את התכשיט וננסה לגלות יחדיו מיהי אותה גברת נכבדה שענדה את התכשיט לפני כ 3,000 שנה. הדבר המדהים הוא שעל התכשיט המרשים נחקקה תפילה עתיקה, ברכת הכהנים. אלף שנים אחר כך, לגמרי במקרה התגלה התכשיט בחפירות הירושלמיות, וכיום אנו יכולים לקרוא את הברכה העתיקה שעד היום נאמרת בבתי כנסת. שרשרת דורות מופלאה ומרגשת!

 

יד יצחק בן-צבי (צילום: אביגיל הופמן)

יד יצחק בן-צבי (צילום: אביגיל הופמן) 

 

בביקור גם נצפה בירושלים ממבט הציפור באמצעות דגם מרשים אשר ימחיש לנו כיצד התפתחה ירושלים, מדוע דווקא כאן והאם באמת הייתה עיר מרכזית וחשובה כבר בימים ההם. נדבר כמובן גם על בית המקדש הראשון, ונספר על ימי דוד, שלמה, חזקיהו והמלכים האחרים ששלטו בעיר.
לא נוכל להבטיח כסף וזהב, אך בסוף הביקור במרכז אריאל כולם ידעו לכתוב את שמם בכתב עברי קדום…

בימי חול המועד המקום יהיה פתוח בימים ראשון עד רביעי, בשעות 15:00-9:00.
כתובת: רחוב בוני החומה פינת פלוגת הכותל. הכניסה בתשלום. לפרטים נוספים 02-6286288

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר