סובב הדסה עין כרם (למעלה מימין עם כיוון השעון), מפת ההסכם בין רמ"י להדסה, משה ליאון (צילומים: חגי אגמון-שניר, CC BY-SA 4.0, מתוך ויקיפדיה, ארנון בוסאני, מ.כ. ניהול פרויקטים)
סובב הדסה עין כרם (למעלה מימין עם כיוון השעון), מפת ההסכם בין רמ"י להדסה, משה ליאון (צילומים: חגי אגמון-שניר, CC BY-SA 4.0, מתוך ויקיפדיה, ארנון בוסאני, מ.כ. ניהול פרויקטים)

שכונה חדשה בסובב הדסה? ליאון מתנגד נחרצות: "לא נאפשר לקדם שום תוכנית"

רשות מקרקעי ישראל דיווחה היום, שלישי, על הסכם שנחתם מול הדסה באשר לבנייה מסיבית של למעלה מ-8,500 יחידות דיור בסובב הדסה עין כרם, שטח שרובו המכריע מיוער. בתגובה חריפה להסכם מבהיר ראש העיר: "אפעל בכל דרך חוקית וציבורית על מנת למנוע תוכניות בנייה באזור זה"

פורסם בתאריך: 19.12.23 21:00

אחרי הניצחון במלחמה על רכס לבן – ראש העיר משה ליאון ועיריית ירושלים יוצאים לקרב נוסף מול רשות מקרקעי ישראל: התוכנית לבניית שכונה חדשה בסובב הדסה עין כרם, שטח פתוח שרובו המכריע ירוק ומיוער.

ליאון, כפי שפורסם בעבר, הביע כבר ב-2021 התנגדות נחרצת לבנייה בשטח זה, וגם היום, שלישי, לאחר ההסכם שנחתם בין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לבין הדסה, הוא מדגיש: "עיריית ירושלים בראשותי לא תאפשר לקדם שום תוכנית בנייה בסובב הדסה, מעבר לצרכיו המיידיים של בית החולים".

הדברים מגיעים ברקע ההסכם להשבת קרקעות של הדסה לרמ"י שנחתם בין הצדדים, במסגרתו הכריזה רמ"י על הקמת שכונה חדשה עם למעלה מ-8,500 יחידות דיור בסמוך להדסה עין כרם (ועוד כמה מאות יחידות דיור בסמוך להדסה הר הצופים).

ההסכם הזה, כך מתברר במענה לפניית "כל העיר", נערך ללא ידיעת העירייה וראש העיר וללא הסכמתם.

יצוין כי מוקדם יותר היום פנה "כל העיר" לראש העיר בנושא, והזכיר לו את ההבטחות מהעבר שלא יאפשר שום בנייה בשטח הפתוח סביב הדסה עין כרם. ליאון עומד מאחורי הצהרתו מ-2021 גם כיום.


סובב הדסה עין כרם (צילום: חגי אגמון-שניר, CC BY-SA 4.0, מתוך ויקיפדיה)

סובב הדסה עין כרם (צילום: חגי אגמון-שניר, CC BY-SA 4.0, מתוך ויקיפדיה)


כאמור, בחודש מאי 2021 הודיע ליאון בישיבת מועצת העירייה כי כל עוד לא ימוצו כל אפשרויות הבנייה במסגרת העיר, בדרך של התחדשות עירונית, ציפוף ובנייה גבוהה לאורך ציר הרכבת הקלה, העירייה לא תאפשר קידום תוכניות בנייה בשטחים ירוקים ופתוחים. בהודעה זו התייחס ראש העיר באופן מיוחד ל"סובב הדסה" ואף הצהיר כי כל עוד הוא יכהן כראש העיר, הוא לא יאפשר לקדם תוכניות ב"סובב הדסה". "עמדתו זו של ראש העיר ידועה לכל", אומרים היום בעירייה. "דברים אלה היו נכונים אז ונכונים לא פחות היום".

יצוין כי לפני כשבועיים הגישה עיריית ירושלים מכתב התייחסות והתנגדות למנהל התכנון ולמועצה הארצית לתכנון ובנייה, להרחבת בית החולים, מעבר לצרכיו המיידיים, במסגרת תמ"א 1/20. התנגדות זו מונחת בפני המועצה הארצית לתכנון ובנייה.


משה ליאון בעין לבן (צילום: ארנון בוסאני)

משה ליאון בעין לבן (צילום: ארנון בוסאני)


"ראש העיר קורא לכל המעורבים בהסכם הזה לחזור בהם", חוזרים ומדגישים בעירייה, "שכן הוא עומד בניגוד לאינטרס הציבורי, בניגוד לעמדה התכנונית של העיר ירושלים ובניגוד לערכים החברתיים של מדינת ישראל".

מרמ"י נמסר בתגובה: "ראש העיר מדבר על בניה ופיתוח העיר אך לצערנו חוסם כל פרוייקט לדיור. עלית המחירים בירושלים מעידה יותר מהכל על המחסור בדירות לזוגות צעירים בעיר. בניית מגדלים, המשנים את קו הרקיע של העיר ומורשתה והצפיפות הנוצרת כתוצאה מכך, אינה נותנת מענה לכלל הצרכים. רמי תקדם את התכנית לטובת תושבי העיר ולטובת חיזוק בית החולים".

 

 

כמעט מיותר לציין כי ליאון והעירייה הם לא היחידים שמתנגדים לתוכנית. גם הארגונים הירוקים השונים מביעים התנגדות נחרצת. כך למשל, מהחברה להגנת הטבע נמסר: "מדובר בבשורה רעה מאוד, לעיר ירושלים ולטבע הארצי. ירושלים היא העיר הגדולה בישראל ובשנים האחרונות מתקיימת בה תנופה של תכניות התחדשות עירונית, שמקדמות את השכונות הקיימות ומחזקות אותן. העיר לא צריכה להתפשט על חשבון השטחים הפתוחים, שמגינים עליה אלא לחזק את השכונות הקיימות ולשפר אותן. שלוחת הדסה היא שטח יער נהדר וערכי מאוד, המהווה בית גידול לצבי הארצישראלי, מין בסכנת הכחדה. במרחב ישנם מעיינות, שמהווים חלק מהתרבות המקומית של תושבי העיר, והבנייה המתוכננת, עלולה לייבש אותם. המרחב של סובב הדסה, מהווה חלק מהמסדרון האקולוגי הארצי של נחל שורק ובנייה עליו, תפגע אנושות בתפקודו.

"תמוה מאוד לראות כיצד מתכננים שכונה חדשה, באזור בו ראש העירייה הצהיר מספר פעמים, שהשטח מבחינתו עתיד להישאר יער והוא אף נתן הנחייה לקק"ל, לתכנן תכנית יער בשטח זה ממש.

"החברה להגנת הטבע, רואה את כל אגן השורק העליון, כמרחב פתוח מוגן, שמשלב טבע, חקלאות ותיירות, ומייצר רצועה ירוקה, ששומרת על ירושלים ממערב. החברה להגנת הטבע, תיאבק בכל כוחה, על מנת לשמור על שלוחת סובב הדסה, כשטח פתוח וטבעי".

מתנועת מצילים את הרי ירושלים נמסר: "במקום לדאוג לציבור, רמ"י ובית החולים הדסה, רומסים אותו ועוד בזמן מלחמה. התנועה ואלפי חבריה ותומכיה, ימשיכו לדאוג שהרי ירושלים יהיו ירוקים ומוגנים מבחינה סטאטוטורית, לשנים קדימה".


מפת הסכם השבת הקרקע בין רמ"י לבית חולים הדסה (צילום מפה: מ.כ. ניהול פרויקטים)

מפת הסכם השבת הקרקע בין רמ"י לבית חולים הדסה (צילום מפה: מ.כ. ניהול פרויקטים)


עיקרי ההסכם בין רמ"י להדסה

כאמור, מוקדם יותר הבוקר (שלישי, 19.12) נחתם ההסכם בין רמ"י לבין המרכז הרפואי הדסה, שעיקרו השבת קרקעות לטובת הקמת שכונות מגורים בהיקף של כ-9,000 יח"ד בעין כרם והר הצופים. להלן עיקרי ההסכם:

– רמ"י תקדם תכנון ושיווק למגורים ותעסוקה בשטחים שיוחזרו למדינה תוך מיקסום פוטנציאל יחידות הדיור ושימוש יעיל ומיטבי בקרקע. מדובר על תוספת של כ-8,400 יחידות דיור ואלפי מ"ר למסחר בעין כרם וכ-400 יחידות דיור בהר הצופים. וכן תוספת של כ-90,000 מ"ר לתעסוקה.

– רשות מקרקעי ישראל תשווק את המגרשים במכרזים פומביים בהתאם להחלטות מועצת מקרקעי ישראל וחלוקת התמורות תיעשה כפי הקבוע בהסכם בין הרשות לבין הדסה באופן שבו הכספים שיועברו מרמ"י במסגרת מתווה זה ישמשו לשם פיתוחו של בית החולים.

– הסכם זה הוא נוסף על השטחים שהוחזרו למדינה על-ידי הדסה, במסגרת ההסכם שנחתם בין הצדדים בשנת 2014 במסגרת הסדר ההבראה.

–  במסגרת מימוש ההסכם, רמ"י תעביר להדסה מקדמות בסך כולל של 350 מיליון שקלים לצורך פיתוח בית החולים הדסה עין כרם, בפעימות על פי קצב התקדמות התכנון, המקדמות יקוזזו מהתמורות שישולמו.

– רשות מקרקעי ישראל תישא חלקית בהוצאות הפיתוח להקמת מנהרה חדשה שתידרש בעקבות השכונה החדשה בעין כרם.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

17 תגובות
  1. ירושלמי

    כל הכבוד ראש העיר! סומכים עליך!
    לא ניצן להרוס את עין כרם והטבע של ירושלים!

  2. ירושלמית

    לא להריסת הרי ירושלים! בטח שלא סובב הדסה!
    טוב שראש העיר שומר על אינטרס הציבור! רמי מנותקים!!!?

  3. -

    רק שינוי ייעוד הקרקע סביב הדסה תמנע את הבינוי והרס הטבע הקסום שסובב את ירושלים. ראש היער יכול לפעול ולא רק לדבר! אם התכנית הזו תתקדם תדעו שראש העיר הוא או חלש או שקרן או שניהם.

  4. ---

    ! דרוש שינוי ייעוד קרקע סביב הדסה! רק ככה נבטיח את המשך היופי שסובב את ירושלים!

  5. מחריד!

    התכנית הזו תהיה חורבנה של עין כרם וירושלים כולה. באדיבות שר השיכון שלוקה בתאוות בצע שלא ברא השטן.
    אם ליאון יעמוד איתן ויתנגד, הוא יקבל את קולנו!

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מחטף בחסות המלחמה, בושה! טוב שהעירייה עומדת לצד התושבים, נראה אותם משנים יעוד לקרקע כדי שנהיה רגועים באמת.
    הכתבה דורשת תיקון משצעותי, רכס לבן ממש עטד לא ניצל, ובטח שלא על די ליאון.המקום עדין מאוים ונתוכנית המקורית עדין עומדת.

  7. ירושלמית

    הבנייה באיזור הזה תהיה אסון! הרס של אזור שלם שכולם יכולים להנות ממנו – שימור הטבע חשוב לא פחות עבור תושבי העיר!
    מחזקת את דבריו של ראש העיר

  8. שבוזה מהבניות, כן לטבע!

    סוף סוף מישהו מסרב לבניות בעיר הזו!
    בגלל חברת מוריה ועוד, מאז הקורונה, העיר הפכה להיות חצר בנייה אחד גדול. אין שכונה בלי בנייה. הפקקים עצומים, האבק דוחה. הטבע והיצורים החיים סובלים!
    תנו לעיר לחיות!
    רוצים לבנות? תעבדו על שימור מבנים קיימים ועל אותו הסגנון הירושלמי. הבניינים המודרניים פשוט לא משתלבים בקו האופק הירושלמי.
    חסר לכם איפה לגור? יש מספיק מקומות ליד ירושלים שלא מיוערים!
    יש לאכלס את האזורים הצחיחים, ולא את אלו שסבינו עמלו, נטעו ושתלו בהם עצים!

  9. רועי

    אסון, יחנוק את ירושלים, אזור הכי יפה בארץ. חייבים לעצור את התכנית

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני עם ראש העיר,משה לאון כל הכבוד לך,לא מוכנים להרוס את יופיים של הרי ירושלים,עין כרם מהמקומות היחודיים והמקסימים ביותר שיש לירושלמים.יש גבול לא הכל זה כסף וכסף ועוד כסף.מה יש עוד לפתח בבי החולים?מה עם הבריאים הם לא ראויים למרחב נשימה של הרים ויופי וחמצן?הטבע הירושלמי חשוב לכל אדם שחי בעיר.לא ניתן לרמוס אותו.

  11. שומרים עם היער המיוחד!

    אסור לבנות בשטח הזה, לא ניתן להחריב את היער. לא בשיטת הסלמי ולא בזמן מלחמה

  12. ירושלמי 2

    ראש עיר אלוף.צריך להגן על הטבע המועט בישראל בירושלים בפרט.

  13. סתם לתוהה לעצמי

    כל פעם ליאון מבטיח משהו ובפועל אחרי כמה חודשים מתגלה שבטח קורה בדיוק ההפך. או שהוא לא מצליח לנהל עיר או ראש העיר מקשקש ומשקר במצח נחושה. עצוב עד כמה העירייה מושחתת ומתקפלת ללוביסטים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר