הדמיית תוכנית אפשטיין (צילומי הדמיה: משרד האדריכלים AS+GG)
הדמיית 'מתחם אפשטיין' - בורג' חליפה הירושלמי (צילומי הדמיה: משרד האדריכלים AS+GG)

בורג' חליפה הירושלמי: מתחדשת ההתנגדות לפרויקט הגרנדיוזי

התוכנית להקמת מגדל בגובה 200 מטר בסמוך להר הרצל מגיעה ליישורת האחרונה. רגע לפני שהיא מאושרת, סגן ראש העיר יוסי חביליו אוסף התנגדויות ומסביר: "זו זילות ומסחור של מורשת ישראל, זיכרון השואה ובית הקברות הצבאי"

פורסם בתאריך: 4.1.24 08:15

זוכרים את פרויקט הענק שזכה לכינוי 'בורג' חליפה' הירושלמי? מדובר על פרויקט להקמת מגדל בגובה של כ-200 מטר במיקום משמעותי בירושלים – מתחם אפשטיין הנמצא בסמיכות לאתרי מורשת וטבע לאומיים – בית הקברות הצבאי בהר הרצל, יד ושם ומורדות עין כרם.

כעת הפרויקט הזה, שזכה לכינויו בורג' חליפה בשל העובדה שמי שתכנן אותו הוא אותו אדריכל שתכנן את המגדל הידוע בדובאי – 'אדריאן סמית וגורדון גיל אדריכלים' – מגיע ליישורת התכנונית האחרונה שלו ונמצא רגע לפני אישור סופי של ועדת התכנון המחוזית ירושלים, אשר הפקידה אותו להתנגדויות.

כבר לפני כשנתיים, בזמן שהתוכנית הגיעה לראשונה לוועדות התכנון בעיריית ירושלים, הביעו תושבים בקרית היובל ובעין כרם התנגדות לפרויקט הגרנדיוזי, וכעת חובר אליהם גם סגן ראש העיר יוסי חביליו, המועמד מטעם 'האיחוד הירושלמי' לראשות העיר, אשר קורא לכלל תושבי העיר להגיש התנגדויות להקמת מגדל הענק.

"זו זילות ומסחור של מורשת ישראל, זיכרון השואה ובית הקברות", אומר חביליו ל"כל העיר", "מדובר בפרויקט מגולומני ומיותר, שמנותק מהאופי הירושלמי וקו הרקיע של הבירה, לאן הגענו, שאפילו השמים הם לא הגבול? מי שרוצים לראות את הבורג' חליפה, שיסעו לדובאי".

עוד טוען חביליו: "לפרויקט הולילנד מתייחסים עד היום כאנדרטה לשחיתות, למגדל זה יתייחסו כסמל לזילות במורשת ישראל, אין שום הצדקה למגדל של 50 קומות שיאפיל על אתרי ההנצחה הלאומיים ועל שכונת עין כרם. מוכרים בכסף את נכסי צאן ברזל של מדינת ישראל, זה מקומם שבעתיים בימים אלה".

 

 

הפרויקט עצמו מציעה הקמת מגדל אייקוני ובית מלון במתחם אפשטיין. התוכנית, שביוזמת חברת בי.טי.ווסט, הינה על שטח כולל של כ-7 דונם, במתחם בעל מיקום ייחודי בקו הרכס העובר בשדרות הרצל, המהווה מעין נקודת קצה עירונית הצופה אל נוף מרהיב של הרי ירושלים והמוסדות הלאומיים בהר הרצל ויד ושם.

התוכנית כוללת הקמת 240 יחידות דיור במגדל בן 40 קומות, כאשר 48 מכלל יחידות הדיור יוקצו עבור דירות קטנות. התוכנית כוללת בנוסף הקמת בית מלון בשטח של כ-9,000 מ"ר, ומבנה ציבור לתרבות בשטח של כ-5,000 מ"ר.

במהלך הדיון המקדמי לפני כשנה וחצי הוצגו שתי חלופות לבינוי בהתאם למדיניות הבינוי לאורך צירי הרכבת הקלה, שמטרתה העצמת הבינוי ועירוב שימושים לאורך צירים אלו. חלופה אחת כללה שני מבנים בגובה 20-30 קומות, וחלופה נוספת המציעה מבנה אחד בגובה 40 קומות על בסיס צר, זאת כדי ליצור מרפסת עירונית רחבת ידיים המשקיפה אל הנוף ונקודת ציון ייחודית, וכן צמצום של חסימת המבטים לנוף.

במינהל התכנון ציינו אז כי "התוכנית מצטרפת לשורת תוכניות המממשות את מדיניות הוועדה לבינוי לאורך צירי הרכבת הקלה שמטרתה ציפוף העיר לאורך צירים אלו, מתן העדפה לשימוש בתחבורה ציבורית, ושילוב עירוב שימושים המסייע להפוך את הרקמה העירונית לפעילה מגוונת ומעניינת".

מעיריית ירושלים נמסר: "מדובר בתוכנית שהופקדה, כדין, להתנגדויות. ככל שיוגשו התנגדויות, הן יידונו בכובד ראש וייענו במסגרת וועדות התכנון, כמקובל".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. אין חדש תחת השמש

    ועל כך נאמר במקורותינו ובמידרשנו : "מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו " אכן מעשה חורבן בחסות
    עגל הזהב , תאוות הבצע ,רדיפת כבוד ושאר חסרונות ופגעים שנביאינו התריעו עליהם !
    זו מהדורה מודרנית של "מגדל בבל" בנוסף להרס הנוף הנדיר ,עומס תשתיות שיגרום ועוד ועוד …

  2. נביא זעם

    תיזכורת קצרה : רבים מתושבי הבירה זוכרים ומזכירים את "אנדרטת השחיתות" שניבנתה על רכס
    הולילנד וניראית למרחוק . את המיפלצות הללו הכשיר תמורת טובות הנאה ושלמונים , ראש עיריית ירושלים דאז , אהוד אולמרט שנישפט וישב בכלא על כך . גם כיום ,אין זכות קיום למיפלצת הנופית ברכס הר הרצל.
    אם ראש העיר ליאון יכשיר את השרץ הנדון , תהיה
    זו בכייה לדורות , לדראון עולם !!!

  3. אסף

    תפסיקו להרוס את העיר . הייתי ברומא ונדהמתי איך הם לא מסכימים לבנות בנינים לגובה הכל אותנטי ומרגש כמו לפני חמישים שנה בלי שינוי ושמירה על חזות העיר לא רוצים מגדלים לעיר הקודש זה כל היופי שלה הבניה הנמוכה . מספיק כבר אם הנדלן

  4. ירושלמי

    נראה פרוייקט מדהים, המיקום שלו מסמל בעיניי יותר מכל דבר את תקומת ירושלים והעם היושב בציון, ידע כל מנהיג שיבוא להר הרצל ויד ושם כי אנחנו עם שיודע להנציח את בניו שנפלו ומרים את ראשו בגאווה ובונה את הארץ
    מגיע לירושלים לקבל פרוייקטים ברמה בינלאומית ולהיות עיר בירה יפה לא פחות מערי בירה אחרות בעולם
    שאפו ליזמים ולעיריית ירושלים

  5. שירושלמי

    מבאס שכל כך הרבה פרויקטים להם הוזמנו אדריכלים מקומיים ובינלאומיים מוכרים במיוחד נכשלים בירושלים בגלל תכנון הזוי שלהם, שמרנות יתר שלנו או מיקום שגוי בעיר בעלת רגישות נופית. אותו מגדל אם היה מתוכנן ברובע הכניסה לעיר למשל, בגבעת שאול, בתלפיות וכו', היה מתקבל שם בברכה. כך הפסדנו מוזיאון של פרנק גרי, מגדל של דניאל ליבסקינד וכעת גם הפרויקט הזה של אדריאן סמית וגורדון גיל יבוטל לא בגלל תצורת המגדל אלא בגלל מיקומו הצורם.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר