המעבר התת הקרקעי לשערי צדק (צילומים: באדיבות חברת מוריה, שערי צדק)
המעבר התת הקרקעי לשערי צדק (צילומים: באדיבות חברת מוריה, שערי צדק)

המעבר התת קרקעי לשערי צדק: "עולה חשש כבד שמדובר בפרויקט מיותר ובזבזני"

משרד התחבורה, עיריית ירושלים ובית החולים שערי צדק מקדמים הקמת מעבר תת קרקעי מתחת לצומת הרצל-בית. בהתנגדות מפורטת שהוגשה נגד התוכנית טוענים תושבים בבית הכרם ואחרים: "המנהרה תפגע במרקם האורבני של האזור כולו"

פורסם בתאריך: 31.1.24 07:57

בשורה לציבור הולכי הרגל והמטופלים בשערי צדק או פרויקט מיותר ומפגע אורבני? השאלה הזו תלווה בחודשים הקרובים את התוכנית להקמת מעבר תת קרקעי שיחבר בין תחנה הרכבת הקלה 'יפה נוף' לבניין החדש שצפוי להיבנות במתחם בית החולים שערי צדק, מצידו השני של צומת הרצל-שמואל בייט.

מצד אחד, כפי שפורסם בשבוע ר ב"כל העיר", משרד התחבורה, עיריית ירושלים ובית החולים אשר מקדמים יחדיו את התוכנית להקמת מעבר/מנהרה מתחת לצומת הרצל-בייט. מהצד השני – תושבים בבית הכרם ונוספים, אשר טוענים כי "אין בתוכנית דבר או חצי דבר עם טובת הציבור".

כאמור, בשבוע שעבר פורסמה ב"כל העיר" התוכנית עצמה עם הנימוקים והצורך החיוני בהקמתה. כבר אז נרשם כי ישנם התנגדויות לפרויקט וכי לא בטוח שהוא יאושר. כעת הגיע לידי "כל העיר" עיקרי ההתנגדויות:

– אי תקפות של תכנית בניין העיר (תב"ע).

– המנהרה תשמש מרכז מסחרי פרטי ולא את בית החולים עצמו – אורך המנהרה כ-160 מטר והיא מגיעה לקצה הצפון מערבי של מתחם בית החולים. קצה זה אינו מרכז הכובד של פעילות המרכז הרפואי, שכן הוא רחוק מהקבלה הראשית ומחדר המיון.

לדברי אדריכל גדי עירון, שהגיש חוות דעת בנושא: "המנהרה מגיעה לבניין מסחרי שאינו שייך למערכת הרפואית. בהתאם, נראה כי מטרת המנהרה לשרת בעיקר את הבניין המסחרי הזה ולא את בית החולים… בנוסף, המנהרה תייצר הולכי רגל שבויים אשר ייאלצו לעבור באתר מסחרי שאינו מטרת בואם לבית החולים".

– המנהרה במפלס נמוך המקשה את הנגישות – לפי חתך המנהרה והמבנה המסחרי, במפלס הרחוב המבנה המסחרי בגובה 3-2 קומות. על מנת להגיע אליו – הולכי הרגל יאלצו לרדת שלוש קומות מתחת לפני הקרקע.

 

 

– מבנה כניסה בעייתי הגורם לפגיעה במרחב האורבני:
* המרחק של המעליות מהכניסה מקשה לבצע בדיקה ביטחונית.
* המעברים אינם ברוחב תקני במפלס התחתון.
* המבנה עולה על נתיב הנסיעה של האוטובוסים בצד יד שרה – לפחות בעת העבודות תהיה פריצה לנתיב האוטובוסים.
* בביצוע יהיה צורך להשבית את תנועת האוטובוסים וגם את רכבי השרות של יד שרה.
* המבנה חוסם את המעברים למי שמבקש להגיע לאתרים אחרים ולא לשערי צדק, וכן למי שלא מעוניין להשתמש במנהרה, בכך הוא מהווה הפרעה לכלל תושבי בית הכרם הולכי הרגל.
* מבנה הכניסה למנהרה מצריך לעקור את כל העצים הנמצאים כיום על הרחבה, מה שיגרום לפגיעה סביבתית ונופית בכל אזור התחנה.

– לא נבחנו חלופות למנהרת הולכי הרגל:
1. החלופה האורבנית: במקום מנהרה להולכי רגל,יש לתכנן את כל אזור התחנה כסביבה אורבנית מזמינה, כולל תכנון נופי והצללה טובה בעזרת עצים גדולים, יצירת כיכרות/גינות ישיבה על אזור שדרות הרצל וצומת הרצל/בייט – בכך תנועת הולכי הרגל תהיה נוחה ונעימה כולל נגישות נינוחה לבית החולים.

2. ראייה תחבורתית כוללת והפרדה מפלסית לתנועת רכבים – יש לבחון את תכנית המנהרה בהקשר של תכנון כולל ויסודי של הצומת כמכלול. במקום מנהרת הולכי רגל – מוצע ליצור הפרדה מפלסית לכל רכב בצומת הרצל-בייט. הפרדה זו נדרשת עקב עומסי תנועה בצומת הצפויים לגדול משמעותית כתוצאה מפרויקטים דוגמת חניוני חנה-וסע של שיכוני האלף, אזור תעסוקה עמק ציון, מרכז החיים ורובינשטיין, ההרחבה של שערי צדק ועוד.

3. הפרדה מפלסית לתועלת הסביבה ובריאות הציבור: עומסי התנועה גורמים לבעיה חמורה של זיהום אויר, כתוצאה מזינוק בעליה, בעיקר מכיוון רחוב יפה נוף, ששם השיפוע קרוב לשיפוע המקסימלי של כביש מסוג זה.

בסיכום חוות הדעת שהוגשה נגד התוכנית כותב אדריכל עירון: "עולה חשש כבד שמדובר בפרויקט מיותר ובזבזני, שיסודו בתהליכי תכנון לקויים ומונע משיקולים זרים, ואין לו דבר וחצי דבר עם טובת שכונת בית הכרם-יפה נוף או טובת הציבור. זאת מכיוון שהמנהרה תשרת בקושי זכיין ולקוחותיו בשיפולי בית החולים שערי צדק, אך מנגד תפגע במרקם האורבני של האזור כולו".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. יוסי אדריכל

    פרויקט מצוין לכולם בעיקר לתושבים שלא יצטרכו לבוא עם רכב וגם בית החולים יחסוך בבניית חניות
    הטענות נגד הפרויקט מטופשות כגון הפרעה לתנועה בזמן העבודות או חיתוך עצים

  2. ג

    משה ליאון הפך את החילונים בעיר לאזרחים סוג ג'. מיד אחרי היזמים והחרדים

  3. שי

    איזו רשימה מטופשת של טענות מצד המתנגדים. ומילה לכתב: הכותרת מטעה מאוד! האם הכול מותר בשם משיכת קוראים? אין גבול לצהוב?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר