(צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
(צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

המדריך לקניית מכונית

בטיחות או ביצועים, נוחות או עיצוב, מה באמת חשוב לדעת בכדי להצליח ולהינות מקניית המכונית הבאה שלכם.

פורסם בתאריך: 24.9.17 12:57

(צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

(צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

למי המכונית מיועדת
השלב הראשון בתהליך הרכישה יהיה התאמת המכונית למטרה המבוקשת. בדיקה זו נעשית תוך שימוש בקטגוריות המקובלות למבנה המכונית: מיני, סופר מיני, משפחתיות, מנהלים, סלון, טנדר, מיניואן, ורכבי פנאי ושטח. השיקול הכלכלי והפיננסי כורך בתוכו את ההוצאות הקבועות בהם: מחיר קניה, רישוי וביטוח וההוצאות המשתנות קרי דלק ותחזוקה במוסך.
מחיר הקניה – בקנייה עצמית זהו השיקול הראשון במעלה. מבצעים והנחות מתקיימים לעיתים ואם הנכם קשורים לארגון או מועדון צרכנים כלשהו סביר כי תקבלו הצעות מפתות, שכדאי לנצלן, לדגמים מסוימים.
ירידת ערך – חשוב לצפות מה נקבל בתמורה למכונית ביום מכירתה, כאן נדרש ידע וניסיון שכן זהו נתון שקשה להעריך. ניתן לערוך סטטיסטיקות על פי מחירון המשומשות (לוי יצחק) לאורך השנים, או באמצעות משאל בין חברות ליסינג וסוחרי רכב מנוסים. מומלץ לנצל את שיטת שיטות הטרייד-אין הנהוגות כיום בסוכנויות יבואני הרכב, ובכך להבטיח את עלות ירידת הערך (הגרט) החשוב לתחשיב כדאיות הקניה.
אגרת רישוי – המחיר לצרכן ממצב את המכונית בקבוצת רישוי ובהתאם לכך יקבע בהתאם תעריף אגרת הרישוי. תעריף האגרה נקבע על פי השיוך של המכונית לקבוצת רישוי בהתאם לטווחי מחיר הקניה הרשמי של יבואן הרכב.

ביטוחים – עלות ביטוח החובה או צד ג' אינם קבועים ואף הם משתנים בין חברות הביטוח השונות. הסקר החשוב יהיה בקביעת חברת הביטוח לגבי הביטוח מקיף שכן בתחום זה יתגלו שינויים משמעותיים בין חברות הביטוח. השינויים חלים בהתאם לעלויות חלקי חילוף או רמת הסיכון לגניבת המכונית. מומלץ לבצע סקר שוק באתרי אינטרנט.
צריכת דלק – עלות הדלק מהווה נתח משמעותי במחיר אחזקת הרכב. יש צורך במדגם מדויק כל האפשר של תצרוכת הדלק שכן במקרה של רכישת מספר רב של כלי רכב ההפרשים הכספיים יכולים להיות משמעותיים ביותר.

(צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

(צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

באם מדובר ברכישה בליסינג יש לבחון בנוסף למחיר השכירות גם את עלות הדלק שכן לעיתים יתברר כי מכונית שעלות השכירות שלה נמוכה היא אינה חסכונית בדלק ואפשר יהיה לרכוש במקומה דגם מפואר יותר.
עוד יש לבחון חלופות לבנזין כמו הנעה היברידית או בסולר, אם כי כיום הדבר כבר פחות משתלם למעט למקרים בהם נוסעים למרחקים ארוכים (מעל ל-30,000 ק"מ בשנה). נתוני צריכת דלק ריאליים, שמתבססים על מבחן נהיגה מעשי, מתפרסמים באתר רכב המקצועי www.autocom.co.il.
עלות טיפולים – ניתן לחשב במדויק את עלות הטיפולים לתקופת האחריות או ל-100 אלף ק"מ. תדירות הטיפולים חשובה לתחשיב העלות השנתית והתקופתית.
אחריות יצרן – תקופת האחריות המקובלת היא ל­-3 שנים או ל-100 אלף ק"מ, ישנם יבואנים שמרחיבים את התקופה ליותר זמן. חשוב מכל לברר מה בדיוק מה כלול בתנאי האחריות כלומר אילו מכללים נכללים בה. במקרים בהם מוכרים גם כל מכללי החשמל והאלקטרוניקה. ההטבה משמעותית בהיבט הכלכלי.
המנוע – נפח המנוע הוא כבר לא הקובע, יצרני הרכב ממזערים את נפחי המנוע למטרות איכות סביבה. מנועים קטני נפח, משולבים במגדשי טורבו לשיפור העוצמה. הספק המנוע הוא הכוח המפורסם במפרט הטכני מטעם היצרן, ההספק קובע למעשה את מידת הכוח ויכולת הסחיבה של המכונית. יחידת ההספק ביחידות נמדדת בכוח סוס במהירות סיבובי המנוע לדקה (סל"ד), היא באה לבטא את מידת המאמץ שנדרש מהמנוע. מומנט המנוע, שהינו נתון חשוב בא לבטא את זמינות הכוח של המכונית. המומנט נמדד ביחידות ק"ג למטר, נתון זה נמדד ביחס למהירות סיבובי המנוע
תיבות ההילוכים – התיבה הנפוצה בישראל היא התיבה האוטומטית בשל יעילותה לתנאי הכבישים ועומסי התנועה. קיימות תיבות הילוכים שונות ממוחשבות עם מספר הילוכים ויחסי העברה משתנים ותיבות המתאימות עצמן לסגנונות נהיגה. בשנים האחרונות משווקות תיבות רובוטיות, שהן למעשה תיבות ידניות רגילות עם מצמדים אוטומטיים, וגם תיבות אוטומטיות רציפות. מבחינת פעולת הנהגים לתפעול, אין שינוי אך התחושה בנסיעה קצת אחרת בזמן החלפת ההילוכים. התיבות הללו נפוצות משיקולי יעילות בביצועים, חיסכון בדלק ואיכות הסביבה.
ביצועים – הביצועים החשובים שיש לקחת בחשבון, הם נתוני צריכת הדלק. חובת הייבואן לפרסם את נתוני היצרן לכל דגם רכב. הנתונים מתפרסמים בק"מ לליטר או בכמות הליטרים של הדלק למאה ק"מ.
מהירות מירבית – הנתון מעיד על יכולות המנוע ותיבת ההילוכים ביחס למבנה הרכב ומשקלו.
תאוצת המכונית – הנתון מבטא את היכולות המכונית בביצועים בשילוב המכללים שלה. מדד התאוצה המקובל, הוא למעשה יכולת האצה ממהירות עמידה 0 ועד למהירות של 100 קמ"ש בשניות, מדד זה מבטא למעשה את ביצועי המנוע והגיר יחד.

בטיחות
בטיחות אקטיבית – תכונה חשובה במיוחד שכן רמת בטיחות אקטיבית היא זו המונעת מאיתנו להיקלע לתאונה. בתחום זה יש להתייחס לקיומם של מכללים ברכב כמו: מערכות בלימה מתקדמות, מערוכת לתגבור בלימת חירום ומערכת בלימה אוטונומית מקורית ליצרן. ישנן מערכות אקטיביות נוספות וחשובות לניטור מרחק, סטייה מנתיב, זיהוי הולכי רגל, רכב דו גלגלי ותמרורים, זיהוי רכב ב"שטח מת", החלפת אורות אוטומטית, מצלמת רוורס, ומערכת בקרת שיוט אדפטיבית, היודעת לבלום ולהאיץ את המכונית באופן אוטומטי וללא פעולה מצד הנהג. בנוסף קיימות מערכות בקרת יציבות ואחיזה, הגה כוח בתגבור חשמלי, מערכות מתלים מתקדמות, מערכת תאורה ומערכות התראה שונות. לכל מכונית חדשה, נקבע דרוג בטיחות ישראלי, הציון מתבסס על כל אותן מערכות המותקנות במכונית, בן אם באופן מקורי מהיצרן או בהתקנה מקומית. ציון הבטיחות מתעדכן מעת לעת, בהתאם לקריטריונים שקבע משרד התחבורה.
בטיחות פסיבית – במקרה תאונה יגנו עלינו מערכות פסיביות כמו: חגורות בטיחות עם קדם מותחנים וכריות אוויר המשלימות את פעולת חגורות הבטיחות. כריות צד נועדו להגן במקרה של תאונות צדיות, כריות הוילון יגנו עלינו בתאונות צד משברי זכוכיות ישמשו ויגנו על הנוסעים מאחור. התקני איזופיקס יעילים לעגינה בטוחה של מושבי הבטיחות לילדים, מנגנון ביטול כרית אוויר לצד הנהג נדרש להסעת ילד כחוק. כלוב תא הנוסעים שהוא המגן העיקרי על הנוסעים ויעילותו נבחנת במבחני ריסוק הבודקים מצבים של התנגשות חזיתית או צידית במהירויות ובעוצמה התואמת לתנאי הכביש. הציון מתבטא בניקוד באמצעות "כוכבי ריסוק".
מבנה ועיצוב

התכנון והעיצוב הפנימי חשובים הרבה יותר מהעיצוב החיצוני, למרות זאת, למראה החיצוני ניתנת עדיפות, בו בזמן שאת עיקר הזמן אנו מבלים בפנים המכונית. למבנה המכונית יש משמעות רבה בכל הנוגע לאופן השימוש. יש לקחת בחשבון את אופי הנסיעה, מספר הנוסעים החזוי, ונפח המטען הנדרש. באשר לעיצוב הוא עניין סובייקטיבי ולכן צורת הרכב ככל שהיא חשובה איננה יכולה להיכנס לקטגוריות מובנות. הנהג הישראלי הממוצע מעדיף מכונית משפחתית 4 דלתות )סדאן(. למידות המכונית יש חשיבות רבה ככל שהדבר נוגע לנוחיות הנוסעים. אורך, רוחב וגובה חשובים למראה ולנוחות, לעומתם מידת בסיס הגלגלים מבטאת את המרחב הפנימי בתא הנוסעים. מרווח המושבים, איכות הריפודים ומרווח הרגלים יקבעו את נוחות הנסיעה.
רוחב מושב אחורי הנו משתנה וחשוב לאילו שנדרשים להוביל מושבי בטיחות לילדים. יש להתייחס להנדסת האנוש של סביבת הנהג: לעיצוב הפנל קדמי, עיצוב לוח השעונים, גלגל ההגה ומנגנוני התפעול השונים, ובמקביל לנוחות הפעלת המכלולים, לאיכות החומרים ולרמת הרעש בתא הנהג.

אבזור
רמת האבזור קובעת את יכולת השליטה ונוחות הנהיגה. ניתן לקבל כיום מערכת שמע מקורית נשלטת בגלגל ההגה MP3, שקע USB ו-AUX, הדיבורית בלוטות, מערכת מולטימדיה וניווט כולל וויז וחבילת גלישה, בקרת אקלים ובקרת שיוט לקביעת מהירות הנסיעה. יש לדרוש מנגנוני הפעלה חשמליים לדלתות, לחלונות ולמראות. מחשב דרך המספק מידע נחוץ לנהג. ההגה מצופה עור מתכוונן לגובה ולעומק, מושב נהג מתכוונן, תאי אחסון חשובים לנוחות, תא מקורר ותא למשקפיים יועילו. מערכות התראה כמו חישני חנייה מקובלות כאבזור סטנדרטי בדגמים משופרים.

מבחן הכביש
התכלס בנהיגה בכביש, הוא שקובע מבחינתנו כיצד נהנה מהמכונית הנבחרת. את המידע ניתן לקבל ממבחני דרכים וממשוב משתמשים לכל דגם. אתר "אוטוקום" עורך מבחנים לרוב דגמי המכוניות הנפוצות בשוק הישראלי. כמו כן תמצאו בו נתונים לתצרוכת דלק בתנאים כביש ממוצעים המתבססים על מבחני דרכים ונתוני ציי ­רכב. המבחנים מבוצעים בתנאי דרך אופייניים במשך מספר ימים כמו כן המידע מתבסס על משוב של נוהגים. המבחן כולל את ביצועי המנוע, פעולת ההילוכים, תצרוכת הדלק, מידת היציבות ואחיזת כביש, מרווח פנימי, רמת אבזור, ונוחות כלכלית לנהג ולנוסעים כמו כן מצוינים היתרונות והחסרונות לכל מכונית.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר