(צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
(צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

מחשבים מסלול מחדש

מגמות שוק הרכב בישראל

פורסם בתאריך: 24.9.17 12:47

שוק הרכב בישראל, מונה כ- 3.3 מיליון כלי רכב. 2.7 מיליון מהם מכוניות פרטיות. אם זאת רמת המינוע (כמות כלי רכב ל- 1,000 תושבים) שנאמדת בכ- 365, ונחשבת נמוכה ביחס למדינות מתקדמות. מכאן שיש לאן לגדול.
בישראל, מוכרים בשנים האחרונות יותר מכוניות חדשות מאי פעם, 287 אלף מכוניות נמסרו ב- 2016 ולפיכך נקבע שיא חדש. אתחיל במספרים, ואחר כך אעבור לניתוח: כ- 27,000 מכוניות חדשות נמסרות מדי חודש בממוצע, שזה קצב המסירות השנתי. בחודשים ינואר עד אוגוסט השנה, כבר נמסרו כ- 218 אלף מכוניות. מדובר בהתמתנות של כ- 1% לעומת אשתקד. אם קצב המסירות לא ישתנה משמעותית, נחצה עד סוף השנה את הרף של 280 אלף מכוניות חדשות. אלא שהניסיון מלמד כי בשוק הרכב בישראל, חוק ההתמדה אינו מתקיים. השוק שלנו נחשב ספקולטיבי, המתבסס על שערי מטבעות, על דגמים חדשים, ובעיקר על הקצאות של יצרני הרכב לישראל. "שנת הדגם", שמתחילה בישראל בחודש ינואר, היא גורם ממתן את המכירות ברבעון האחרון של השנה, ומאיצה את המסירות ברבעון א' של כל שנה. כל שכן את שוק הליסינג, המושפע מאוד ממועד העלייה לכביש ומרישום השנה החדשה ברישיון הרכב. גם הציבור בכללו, מעדיפים להמתין כמה חודשים כדי לקבל מכונית חדשה משנתון חדש.

העדפות הקונים
שיקולי הרכישה למכוניות חדשות משתנים עם השנים. נתוני המכירות של 2016-17 מעידים על העדפה למכוניות בקטגוריות משפחתיות וקומפקטיות שנאמד בכ- 67% מהמכירות. קטגוריות מובילות בקטגוריית מכוניות הנוסעים, הם מכוניות המיני והסופר מיני, שהוזלו בהרבה עם ירידת מסי הקנייה שלהן בשנים האחרונות, זאת בשל היותן ידידותיות לסביבה. הראיה לכך, היא מכונית המיני קיה פיקנטו שבולטת במצעד המכירות לדגם בשנים האחרונות. מנגד, הציבור מוכן להשקיע קצת יותר מעלות של מכונית משפחתית רגילה ולהתפנק בג'יפון קרוסאובר שרירי, המוגדר כרכב פנאי-שטח, והוא גבוה, מודרני ועביר בשבילי עפר וכמובן מטפס על מדרכות. מדובר בהיקף מכירות של 26%. גם השנה קיה ספורטאג' הינו הדגם הנמכר ביותר. המעבר לקרוסאובר, הביא לידי ירידה בביקוש למכוניות משפחתיות גדולות למנהלים, שהעלות שלהם מעל ל- 150 אלף ₪.
גם השנה בחודשים ינואר עד אוגוסט, בצמרת המסירות מובילות, יונדאי בראש 31 אלף מכוניות שמסרה. קיה שניה, לאחר שמסרה 28 אלף וטויוטה שלישית עם 24 אלף מכוניות. לאחר מכן ניצבות בדרוג: סקודה, סוזוקי, ניסאן, מאזדה, רנו, מיצובישי וסיאט.
תנופה מסתמנת גם בשוק מכוניות היוקרה. אאודי מובילה בהתמדה עם 3,800 מסירות. מרצדס עם 3,300 מסירות לאחריה ב.מ.וו עם 2,600 מסירות. 955 לוולוו, 917 ללקסוס וקאדילק גם בתנופה עם 454 מסירות מתחילת השנה.
מגמת ההתמתנות שמסתמנת השנה, נובעת מבעיות אשראי של רוכשי המכוניות ומכך תנאי גורמי המימון. מסתמן כי שוק המכוניות החדשות רווה, והוא מתחיל למצות עצמו. גם לשוק המכוניות המשומשות השפעה משמעותית למגמה. שכן יש היצע רב מאוד וביקוש נמוך. המציאות שבה יכולת מכירה או החלפה של כלי רכב משומשים, בעייתית יותר ואינה אטרקטיבית לעומת השנים שקדמו, גורמת לבלימת המגמה לעבור למכונית חדשה.

מהיכן מגיעות המכוניות לישראל?
לארץ מיובאות מכוניות בעיקר ממדינות אירופה בשנת 2017 מכוניות אירופאיות שנמסרו שמהוות כ- 48% מהיקף השוק. דרום קוריאה שנייה בדירוג עם נתח שוק של 16%. יפן ניצבת במקום שלישי עם 14.5% מנתח השוק מטורקיה מגיעים ארצה כ-12.5% מהמכוניות, מתאילנד כ- 3.5%, מצפון אמריקה כ-2.2% מהודו כ- 2.5% ומ- מקסיקו 1.6%.

מכוניות 0 ק"מ
המסירות של מכוניות חדשות מחברות הליסינג צוברות תאוצה גם השנה. אלו מכוניות "חדשות מהנילונים". היקף המכירות בערוץ זה נאמד ב-35 אלף מכוניות בשנה. על פי הערכה, מדובר בכ-12% מהשוק. המכוניות החדשות נרכשות על ידי חברות הליסינג ונרשמות על שמן כבעלות (יד) ראשונה. המכוניות נמכרות לציבור במחירים אטרקטיביים מאוד, וההנחות מגיעות בדגמים מסוימים למספר דו-ספרתי. המגמה מתאפשרת מכיוון שההנחה הניתנת בעד רכישה כמותית מתגלגלת לצרכן הסופי. גובה ההנחות מגיע ליותר מ-10% בדגמים מסוימים. מלבד ההוזלות המפליגות, חברות הליסינג מאפשרות שירותי טרייד אין, תנאי מימון ופריסת תשלומים לרכישת המכוניות. גם את לקוחותיהן הפרטיים, בחברות שחוכרות ציי רכב, מפתות חברות הליסינג במבצעי מכירה אטרקטיביים. אכן, ניכרת מגמה של מעבר ממסלולי רכב צמוד לרכישת מכוניות חדשות בהנחות מחברות הליסינג.
שוק ה" 0" ק"מ, מתנהל גם באתרי אינטרנט מיוחדים שבהם ניתן למצוא מגוון רחב של דגמים שנמכרים בשיטת מכרז מקוון. האתרי הרכב, הם פלטפורמה המשמשת את גם את חברות הליסינג והיבואנים למכירת דגמים שבמלאי משמעותי. לאחרונה נכנסה לתחום חברת הליסינג "קל אוטו", לאחר שהשיקה את אתר המכירות Car Bay, שמציע ללקוחות פרטיים רכבים חדשים בהנחות משמעותיות. החברה תפתח אולמות תצוגה. הרוכשים יוכלו לשלם ולקבל את המכונית החדשה ישירות לביתם.

ליסינג לפרטיים
שוק הליסינג הפרטי, משגשג בשנים האחרונות, לאחר שחברות הליסינג התאימו עצמם לדרישות הצרכנים הפרטיים. היתרון במסלול, בכך שהצרכנים רוכשים מכונית חדשה בקלות רבה. בתמורת תשלום פיקדון נמוך ופריסת תשלומים לתקופות גמישות של 18 עד 36 חודשים. בתום התקופה, כמה אפשריות: עוברים למכונית חדשה, או שרוכשים את המכונית או שמזדכים עליה. העסקה מגוונת וניתן להרחיבה ולרכוש בה חבילות טיפולים ותחזוקה, וביטוח בעלות זולה ומשתלמת, בעיקר כשמדובר בכיסוי ביטוחי לנהגים צעירים. הפריחה בתחום, הביאה למסלול ליסינג גם למכוניות משומשות שזה עתה סיימו את מסלול הליסינג שלהם. כאן, עלות העסקה מתבססת על מחיר המכונית המשומשת שהינו זול משמעותית. ותקופת העסקה קצרה וגמישה יותר. ערוץ הליסינג הפרטי, מתמקד כיום בלקוחות פרטיים ובלקוחות ציי הרכב, שמקבלים רכב צמוד ממקום עבודתם ויכולים במעבר למסלול זה לחסוך סכום לא מבוטל בכל חודש.

יבוא מקביל
שוק היבוא המקביל נבלם בשנים האחרונות. חברת אלבר פועלת בייבוא כמויות קטנות של דגמי טויוטה עממיים. מלבדה פועלת עד היום חברת אילון מוטורס, שמייבאת בעיקר דגמי יוקרה. רעיון היבוא המקביל, מבחינת יעדי משרד התחבורה, כשל. הפתרון המסתמן באופק, הקלה בתנאי הייבוא שתאפשר ליבואנים זעירים לייבא ארצה מכוניות בכמות מוגבלת מחו"ל.
הבעיה העיקרית בתחום הייבוא המקביל, היא שהיבוא המקביל, מתבסס על דגמי יוקרה שאינם מתאימים לצרכן הישראלי. בעיה נוספת ליבואני הרכב ביבוא המקביל, היא שיבואני המותגים הרלוונטיים בישראל, הוזילו מאוד את מחירי הדגמים שלהם, ולפיכך כבר לא משתלם לרכוש ביבוא מקביל דגם המיובא לארץ ביבוא סדיר וכולל אחריות ועוד יתרונות. חוק רישוי ושירותי רכב שאושר לפני שנה, מנסה לאושש את הרעיון הייבוא באמצעות היתר הניתן ליזמים לייבא עד 20 מכוניות למטרה מסחרית. אותם יבואנים, יוגדרו כיבואנים זעירים, והדבר עשוי לשפר את המגמה ולעודד את התחרות. ימים יגידו.

שוק המשומשות
ככל שנקנות מכוניות חדשות רבות יותר, נפלטות לשוק מכוניות משומשות רבות יותר. שוק המשומשות גדל באופן ניכר. יותר מ-500 אלף עסקאות מכירה של מכוניות משומשות נעשות בשנה. כפי שמציין לוי יצחק שמאי הרכב שקובע את מחירי המשומשות. ההיצע גדל לעומת הביקוש, ומחירי המשומשות במגמת ירידה. נוסף על כך, מאחר שמכוניות חדשות נמכרות בהנחות ניכרות, מחיר המחירון שלהן נגזר מהמחיר החדש. כיום מכירת מכונית משומשת היא משימה קשה, והצרכנים מעדיפים לבצע את הרכישה בעסקאות טרייד אין.

לסיכום, עוד שנת פעילות ענפה עוברת על ענף הרכב בישראל. אולם ניכרת התמתנות במכירות. ניכר כי השוק הגיע לרוויה יחסית. גם בעיות החזרי האשראי מעידות על השינוי. ההכרזות בעניין הגברת התחרות בענף הרכב, הביאה לידי שינויים בעלי משמעות בשוק הרכב. מכונית חדשה כבר אינה חלום רחוק. מוצעים שלל מבצעים ולכל המגזרים, החל בלקוחות פרטיים, עבור ללקוחות עסקיים וכלה בקבוצות רכישה. הנחות ומבצעים ניתנים על ידי כל גוף שמוכר כלי רכב חדשים. הצרכנים נותנים עדיפות בולטת למכוניות מוזלות, קטנות וחסכוניות, ומנגד ניכרת העדפה לג'יפונים, או כהגדרתם בישראל רכבי "פנאי שטח", שמסירותיהם הוכפלו לעומת אשתקד. הם מהווים תחליף למכוניות המשפחתיות שהיו כה נפוצות בשנים האחרונות. שוק המשומשות גדל ללא היערכות מתאימה לכמויות המכוניות החדשות, ומחיריהן נקבעים בהתאם. השנה צפויה להסתיים במגמה חיובית במסירות שינועו סביב ה- 280 אלף מכוניות.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. עמרי

    אלבר הפסיקה לעשות יבוא מקביל וחבל דווקא כי זאת הייתה דרך מעולה להוריד מחירים

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר