הקו הכחול של הרכבת הקלה (הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)
הדמיית הקו הכחול של הרכבת הקלה במרכז העיר (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)

אחרי עיכוב של חודשים: נבחר זכיין להפעלת הקו הכחול של הרכבת הקלה

חברת Jtrain, אשר מורכבת מהחברות הישראליות דניה סיבוס ודן ביחד עם COMSA הספרדית נבחרו להפעיל את הקו השלישי והארוך ביותר של הרכבת הקלה בירושלים. הצפי להפעלה מלאה: 2030

פורסם בתאריך: 21.9.23 16:43

חברת 'Jtrain ltd' תהיה זו אשר תפעיל את הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים, כך החליטה ועדת המכרזים המשותפת למשרד האוצר, משרד התחבורה ועיריית ירושלים.

Jtrain, בדומה ל'כפיר' ו'סיטיפס', היא חברה ייעודית שהוקמה לטובת פרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים והיא בבעלות משותפת של החברות דניה סיבוס ודן הישראליות וחברת COMSA הספרדית.

המכרז היה בשיטת PPP (בעלות ציבורית-פרטית – Public Private Partnership), ובמסגרת זו Jtrain תקים, תתפעל, תתחזק ותממן את הפרויקט לתקופה של 7 שנים עם אופציה ל-18 שנים נוספות, כשבנוסף היא תתחזק את הרשת למשך 25 שנה.

כידוע, כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר", הקו הכחול של הרכבת הקלה הוא הארוך והמורכב ביותר מבין קווי הרכבת בירושלים. עבודות התכנון והתשתית להקמת הקו כבר החלו למעשה, והפעלת הקו תבוצע, כך על פי המכרז, החל משנת 2028 ועד להפעלה מלאה ב-2030.

הקו הכחול, כאמור, הוא הארוך ביותר בירושלים – כ-31 ק"מ אשר מחברים בין גילה ותלפיות בדרום העיר לרמת אשכול ורמות בצפון ירושלים. הקו כולל 53 תחנות בסך הכל. המורכבות הגדולה היא העבודה שהקו עובר במע"ר החרדי ואף צפוי להיות בחלקו תת קרקעי (מקטע באורך 2 ק"מ מרחוב יפו ועד סנהדריה עם 3 תחנות). בנוסף, בשל הסמיכות לשכונות החרדיות – צפויה התנגדות של גורמים קיצונים מקרב המגזר החרדי, כפי שקורה בשנתיים האחרונות עם הקו הירוק בבר אילן.


מפת ה-JNET (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

מפת ה-JNET (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)


בנוסף, על פי המכרז, חברת Jtrain תקים מוסך רכבת קלה חדש (דיפו) בשכונת מלחה שיכיל צי של 66 רכבות חדשות תוצרת PESA הפולנית.
בהודעה משותפת של משרד האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים נאמר, בית היתר, כי "הניסיון המצטבר בהצלחת הקו האדום בירושלים, הפועל בהצלחה כבר למעלה מעשור, מוכיח כי הקו הכחול יקדם ביתר שאת צמצום של שימוש ברכבים פרטיים, ייצר העדפה לתחבורה ציבורית, וכמובן יוביל לשיפור מהותי של איכות הסביבה ושדרוג המרחב העירוני".

כשיושלם הקו הכחול – ירושלים תרושת ברשת של 8 מסלולי רכבת קלה (JNET) שתנוע בשלושה קווים – האדום (שכבר פועל), הירוק (שצפוי להתחיל לפעול ב-2025) והכחול, שמהם ייצאו קווי משנה. רשת הרכבות, כך אומרים בעירייה, תהווה פתרון תחבורתי מתקדם, ובכך היא תוביל שדרוג ושיפור מהותי במטרופולין ירושלים, ותאפשר לתושבי העיר ולמבקרים המגיעים בשעריה ליהנות ממערכת תחבורתית חכמה ומקושרת, המצטיינת בנגישות, זמינות, נוחות ואמינות.

יש לציין כי אתגר נוסף צפוי ברחוב עמק רפאים, שם יש התנגדות משמעותית מצד תושבים וסוחרים למעבר הרכבת מתוך חשש לפגיעה ממשית בהם בתקופת העבודות. למרות התנגדותם הנחרצת – כלל ועדות התכנון החליטו כי תוואי הקו הכחול יעבור בעמק רפאים, אך אין זה אומר שהתושבים לא ימשיכו בהתנגדותם.


התחנה התת קרקעית של קו הרכבת הקלה הכחול בצומת בר אילן (צילום מסך: באדיבות עיריית ירושלים)

התחנה התת קרקעית של קו הרכבת הקלה הכחול בצומת בר אילן (צילום מסך: באדיבות עיריית ירושלים)


 

 

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "מדובר באבן דרך משמעותית נוספת, בהקמת רשת הרכבות הקלות שתחבר את מאות אלפי תושבי ירושלים והסביבה, בקלות ובנוחות. ההצלחה הגדולה של הרכבת הקלה בירושלים הביאה את משרד האוצר לפעול יחד עם השותפים להארכת קו הרכבת לכל רחבי העיר, משכונת גילה, דרך תלפיות, המושבה הגרמנית ועד שכונת רמות. המהפך התחבורתי בירושלים, בעיצומו, הן בדרכים המובילות אליה והן בתוך העיר. רשת קווי הרכבת הקלה המוקמים בימים אלה בירושלים, תהפוך את מערך התחבורה בעיר למהיר, הנוח והמתקדם ביותר בישראל".

שרת התחבורה מירי רגב מוסיפה: "הדרך שבה אנו מקדמים במרץ את הארכת הקו האדום, הקו הירוק וכעת את הקו הכחול, מלמדת על העשייה ועל המחויבות שלנו במשרד התחבורה להובלת רשת הרכבות הקלות בירושלים ואת החשיבות שאנו מעניקים ליצירת מציאות תחבורתית פורצת דרך בבירת ישראל. העניין שעורר המכרז בקרב החברות המובילות בעולם בתחום הרכבות הקלות מוכיח שוב את האמון שהתעשייה רוחשת לישראל בכלל ולפרויקט זה בפרט. יחד עם הצוותים במשרד התחבורה נמשיך להוביל את הפרויקט הלאומי הזה ולהפוך את ירושלים למובילה בתחום התחבורה הציבורית".


התחנה התת קרקעית של קו הרכבת הקלה הכחול בצומת בר אילן (צילום מסך: באדיבות עיריית ירושלים)

התחנה התת קרקעית של קו הרכבת הקלה הכחול בצומת בר אילן (צילום מסך: באדיבות עיריית ירושלים)


החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "ממשלת ישראל ממשיכה בקידום פרויקטי התשתית הלאומיים מחוללי הצמיחה, שחשיבותם מתעצמת בתקופה זו, כאשר הקו הכחול בירושלים הוא מהמרכזיים שבהם. הקו הכחול ימשיך את תנופת התחבורה בירושלים יחד עם פרויקט ה-JNET שהקמתו נמצאת בעיצומה. אגף החשב הכללי, יחד עם שותפים רבים בממשלה ומחוצה לה, ממשיך לבצע בהצלחה פרויקטי תשתית לאומיים, מורכבים וחדשניים, בתחומי התחבורה ובתחומים נוספים לטובת קידום יעדי הממשלה ורווחת אזרחי ישראל".

ראש עיריית משה ליאון: "מערך התחבורה הציבורית בירושלים משנה את פניו וקורם עור וגידים שיובילו את ירושלים להיות הראשונה שתצא מהפקקים. אל הקו הירוק שנמצא בתהליך בינוי מואץ מצטרף היום הקו הכחול אשר יחבר בין גילה לרמות דרך מרכז העיר ויכלול ממשקים גם לקוים הנוספים (הירוק והאדום). עם סיום בינוי הקו הכחול עתידה הרכבת הקלה בירושלים להסיע בין 500 ל-600 אלף נוסעים ביום. זוהי בשורה אמיתית וייחודית לעיר ירושלים שיחד עם מתחמי התעסוקה והדיור תהפוך לאבן שואבת עבור משפחות וזוגות צעירים. אני מודה לשרי האוצר והתחבורה ולצוותי המשרדים על עבודת וקידום הרכבת למען תושבי הבירה ומבקריה".


נקודות החיבור של תוואי הקו הירוק והקו הכחול של הרכבת הקלה בצומת בר אילן (צילום מסך: באדיבות עיריית ירושלים)

נקודות החיבור של תוואי הקו הירוק והקו הכחול של הרכבת הקלה בצומת בר אילן (צילום מסך: באדיבות עיריית ירושלים)


מנכ"ל תכנית אב לתחבורה ירושלים זהר זולר: "התוואי הכחול הוא השלישי ברשת הרכבות הקלות בירושלים, ועם השלמתו יתבצעו ברשת כ- 600 אלף נסיעות נוסע ביום באמצעות 8 קווים תפעוליים. במקביל לתהליך המכרז, קידמנו את שלבי התכנון באופן מואץ והם יושלמו בעתיד הקרוב, במקביל לתחילת עבודות התשתית בארבעה מקטעים, מתוך 25. קידום שלבי התכנון, יחד עם תחילת עבודות התשתית במקטעי הקו, מעידים על מחויבות כל הגורמים לקידום הפרויקט באופן מהיר ויעיל. עם השלמתו בירת ישראל תיהנה ממציאות עירונית חדשנית, בה המרחב הציבורי ישודרג ברמה האורבנית, התשתיתית והאסתטית. התושבים והמבקרים בעיר ייהנו מנגישות לתחבורה ציבורית זמינה, אמינה ואיכותית".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יעקב

    כל הזמן נותנים במה בכל העיר לציבור הפלוראליסטי לגבי נזקי הרכבת הקלה ויוזמות תחבורתיות אחרות. (ראו עמק רפאים)
    מה עם הזוועה כבר שנים באיזור כנפי נשרים? מה עם הנזק לעסקי מרכז העיר שלא התאושש עד היום מרכבת הקלה?

  2. הנוסע

    מרכז העיר נראה לי פורח והומה אדם, שלא כמו בשנות התשעים והאלפיים האומללות, שבהן האפיר וננטש. בעוד שנתיים תהייה רק"ל באיזור כנפי נשרים והמרחב ישתדרג משמעותית, ואז יש סיכוי שגם אני אטרח להגיע לשם (ברק"ל כמובן). לגבי עמק רפאים, זו הייתה השתוללות נימבי בהיקף מלא מצד אנשים עם יותר מדי כסף, פחות מדי הבנה בעירוניות ובתפקידה של תחבורה ציבורית ויותר מדי קרבה לערוצי תקשורת. התנהגות כזו דווקא לא צריך לעודד.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר