ההפרדה המפלסית בשז"ר (צילום: שי שחר באדיבות חברת מוריה לפיתוח ירושלים)
ההפרדה המפלסית בשז"ר (צילום: שי שחר באדיבות חברת מוריה לפיתוח ירושלים)

אחרי הפארסה והעיכוב: מנהרות שז"ר נפתחו לתנועת כלי רכב

בהודעה חגיגית של משרד התחבורה נכתב כי המנהרות ייפתחו אמש, חמישי, בשעה 23:00, אולם ההפרדה המפלסית נפתחה לתנועה רק בצהרי יום שישי. ל"כל העיר" נודע כי הסיבה היא שרק ביום שישי בבוקר ניתן אישור סופי של מהנדס, ולאחריו גם המשטרה אישרה את המקטע

פורסם בתאריך: 29.9.23 10:03

***עדכון 12:34***

בשעה טובה ומוצלחת – ואחרי מבוכה גדולה – ההפרדה המפלסית בשדרות שז"ר נפתחו לתנועת כלי רכב.

כזכור, מוקדם יותר הבוקר פורסם כי הבלגן חגג באזור הכניסה לירושלים: משרד התחבורה הכריז אתמול בחגיגויות על פתיחת ההפרדה המפלסית בשז"ר לתנועת כלי רכב. על פי ההודעה ששחרר המשרד, הפתיחה היתה אמורה להיות אתמול, חמישי, בשעה 23:00 בלילה, אולם מי שהגיע הבוקר לכניסה לירושלים גילה שההפרדה המפלסית סגורה לתנועת כלי רכב.

היכן הפער? נתחיל בזה שמשרד התחבורה חגג מוקדם מדי את הפתיחה מסיבות ששמורות עמו, ומבלי שבכלל בדק האם ניתן אישור הנדסאי לפתיחה – אישור שלא נחתם על ידי מהנדס חברת מוריה עד הבוקר. לאחר מכן, ישנה מחלוקת של מי האחריות בפועל לעובדה שהכביש עדיין סגור לתנועה. הבוקר, לאחר פניות של "כל העיר" וכלי תקשורת נוספים, ניתן האישור המיוחל של מהנדס חברת מוריה, ובשעה זו נמצאת בשטח המשטרה שאמור לתת בשעות הקרובות את האישור הסופי לפתיחה.

כך או כך – הבלגן, כאמור, חגג. ובמקום פתיחה חגיגית – קיבלנו פארסה מביכה.

***

אז מהי בעצם ההפרדה המפלסית בשז"ר? אי שם בחודש אוגוסט 2019 עברה ירושלים סוג של טראומה תחבורתית. הכניסה לירושלים (והיציאה מהעיר) שינתה את פניה, עם חסימת הענק של שדרות שז"ר. לתושבים לקח זמן להתרגל לכאוס התחבורתי הגדול ששרר, כשיש לציין שהחלופה שקיימת היום – כביש 16 – לא היתה קיימת אז. עומסי התנועה השתרכו בעליות לירושלים וכך גם בכביש בגין.

הלילה, בחלוף 4 שנים של עבודות אינטנסיביות, נפתחה לתנועת כלי רכב החסימה, עם פתיחת ההפרדה המפלסית בשז"ר-הרצל, שהיא חלק אחד מהמגה פרויקט הענק של הקמת רובע העסקים בכניסה לעיר.

בשנה הקרובה יימשכו העבודות מתחת לשיקוע שז"ר, זאת להכשרת החניון התת קרקעי הענק שנבנה מתחתיו ואמור לאכלס למעלה מ-1,000 כלי רכב ב-5 קומות תת קרקעיות.

השיקוע בשז"ר-הרצל, פרויקט משותף של משרד התחבורה ועיריית ירושלים, מורכב ממקטע הפרדה מפלסית באורך של כ- 730 מטרים וכולל שתי מנהרות ושני פתחי כניסה לחניון התת-קרקעי, הנמצא מתחת להפרדה המפלסית. השימוש במנהרות מיועד לנוסעים מהכניסה והיציאה מהעיר המעוניינים להגיע ישירות למרכז העיר. פתחי המנהרות, הכוללים אלמנטים עיצוביים עם תאורה, מצויים מצד אחד בסמיכות לגשר המיתרים ומצד שני בין צומת הרחובות בן צבי ואגריפס.המטרה, כך אומרים במשרד התחבורה ובעיריית ירושלים, "לפצל ולווסת את עומסי התנועה משדרות הרצל ושדרות רבין ובכלל באזור הכניסה לעיר".

כאמור, מתחת להפרדה המפלסית נבנה בימים אלו חניון שז"ר, "הכולל 5 קומות תת-קרקעיות בעומק של כ-40 מטר המכיל כ- 1,300 מקומות חניה", נמסר בהודעה המשותפת של משרד התחבורה והעירייה. "החניון עם קישוריות לכל מרכיבי התחבורה הציבורית ולהפרדה המפלסית, ועתיד להיפתח בשנה הבאה לאחר סיום עבודות הגמר והתקנת המערכות הנחוצות. החניון ישמש לא רק את משתמשי הרכבת הכבדה בתחנת נבון, אלא גם את אלו הבאים לעיר ברכב פרטי, תוך המשך התניידות בעיר באמצעות התחבורה הציבורית שבמפלס הקרקע".


ההפרדה המפלסית בשז"ר (צילום: חברת אלמנטס, באדיבות חברת מוריה לפיתוח ירושלים)

ההפרדה המפלסית בשז"ר (צילום: חברת אלמנטס, באדיבות חברת מוריה לפיתוח ירושלים)


שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "מרכז התחבורה העתידי שז"ר מייצג את התפיסה התחבורתית הכוללת שאני מקדמת, אשר שמה דגש על חיבוריות וקישוריות, ועל שילוב מוקדי תעסוקה, דיור ופנאי בסביבת המרכז. במרכז שז"ר ייפגשו הקו המהיר של רכבת ישראל, שני קווים של הרכבת הקלה, קווי אוטובוסים עירוניים, מטרופולינים ובין עירוניים, ואמצעי תחבורה משלימים כמו אופניים ומיקרו מוביליטי. המנהרות שייפתחו בקרוב ישמשו הן כנתיב המקצר את הדרך למרכז העיר, והן ככניסה לחניון ענק שבו יוכלו המגיעים לבירה להשאיר את הרכב ולהמשיך ליעדם בתחבורה הציבורית. זהו עוד צעד ענק בכיוון הנכון".


ההפרדה המפלסית בשז"ר (צילום: שי שחר באדיבות חברת מוריה לפיתוח ירושלים)

ההפרדה המפלסית בשז"ר (צילום: שי שחר באדיבות חברת מוריה לפיתוח ירושלים)


ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "פתיחת ההפרדה המפלסית בשדרות שז"ר מהווה בשורה של ממש לעיר ירושלים. אנו פותחים שער חדש המאפשר להגיע למרכז העיר בצורה מהירה, יעילה ובטוחה יותר. זהו צעד חשוב במהפכת התחבורה שאנו מובילים בעיר, והוא יתרום להפחתת עומסי התנועה בכניסה לעיר ולשיפור הגישה למרכז העיר, וכן יהווה חלק משמעותי מהמארג התחבורתי באזור הכניסה לעיר. אזור אשר עובר שינוי משמעותי בשנים האחרונות ועתיד להפוך למתחם שוקק חיים המרכז תיירות, תעסוקה, מגורים מלונאות ותרבות."

 

 

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "בפרויקט רובע העסקים החדש בכניסה לירושלים נפגשים תחבורה ועסקים, מסחר ופנאי, מגורים ואקדמיה. כאן יקום מרכז התחבורה המשולב הגדול בישראל, המיישם הלכה למעשה את חזון שרת התחבורה מירי רגב על 'האבים' תחבורתיים מתקדמים המבוססים על חיבוריות וקישוריות. מאות אלפי נוסעים יעברו כאן מדי יום, תוך מעברים קלים נוחים בין אמצעי תחבורה. כך ייראה העתיד – וזה קורה ממש בשנים הקרובות. בנוסף, המנהרות החדשות יפחיתו את עומסי התנועה בכניסה לירושלים וישפרו את הבטיחות לכל משתמשי הדרך".


ההפרדה המפלסית בשז"ר (צילום: חברת אלמנטס, באדיבות חברת מוריה לפיתוח ירושלים)

ההפרדה המפלסית בשז"ר (צילום: חברת אלמנטס, באדיבות חברת מוריה לפיתוח ירושלים)


מנכ"ל עיריית ירושלים, איציק לארי: "היום אנו מציינים אבן דרך חשובה בהתפתחות עיר הבירה כעיר התחבורה הגדולה בישראל. פתיחת ההפרדה המפלסית בשדרות שז"ר היא צעד משמעותי בהפחתת עומסי התנועה בכניסה לעיר ובשיפור הנגישות לירושלים עבור תושביה ומבקריה. הפרויקט מהווה חלק ממהפכת התשתיות התחבורתית שעוברת על ירושלים, אשר תאפשר מתן מענה תחבורתי מקיף להתפתחותה של העיר".

***

כפי שכבר פורסם ב"כל העיר", בעוד שבעיריית ירושלים ובמשרד התחבורה מתגאים בפרויקט ההפרדה המפלסית, כמו בפרויקטים אחרים של מנהרות והפרדות (כמו אשר וינר, צומת פת, והתוכנית החדשה להפרדה מפלסית בצומת רמת שרת), יש מי שמבקר את התוכניות הללו וטוען שהן מיושנות ואינן מתאימות לחזון הרכבות הקלות ופיתוח התחבורה הציבורית.

באשר להפרדה המפלסית בצומת שז"ר-הרצל – מתכננים שונים טוענים שהיא "תגרום ליותר נזק מתועלת". לדבריהם, "בארבע השנים האחרונות, מאז שהחלו העבודות בשז"ר – התנועה בכניסה לירושלים מסתיימת למעשה בשז"ר – והעולם לא קרס, וכך גם הכניסה לעיר. להיפך – התנועה הפכה דלילה יותר ורבים משתמשים בחלופות של כביש 16, כביש בגין וכו'".

"חייבים לשאול את עצמנו – אם אפשר היה להסתדר בלי מעבר רכב פרטי דרך רחוב שז"ר, למה בעצם צריך לפתוח אותו מחדש עם נתיב בלעדי לרכב פרטי?", תוהה מתכנן נוסף. "בדיעבד המסקנה של מי שעיני בראשו צריכה להיות: אפשר היה להעיף משם את הרכב הפרטי, להפוך את מפלס הקרקע לנת"צים, ולחסוך מאות מיליונים (אם לא יותר) על פרויקט השיקוע".

וישנה נקודה נוספת בנוגע להפרדה בשז"ר-הרצל – מה שהיא תעשה לנקודת היציאה מהפורטל. "ההפרדה בעצם נועדה להזרים את התנועה שבאה מחוץ לעיר לתוך מרכז העיר, עם מינימום חיכוך עם הסביבה", אומר המתכנן. "בפועל, מה שזה עושה זה להזריק עוד יותר נפח של כלי רכב לתוך המרקם הצפוף גם ככה של מרכז העיר/נחלאות, מרקם שכמובן לא יכול לקלוט את כל הנפח הזה. אז כל מה שיקרה זה שהפקק פשוט זז כמה צמתים קדימה, למקום שהוא הרבה יותר מפריע לעיר".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. הנאשם לכלא

    מירי רקב רצתה יח"צ לפני החג(דרך אגב, מה קורה עם הארכת הקו האדום שהייתה אמורה להיפתח ב"חגי תשרי"???), רק שכחה לבדוק, כרגיל את העובדות…

  2. יוני

    הייתי לחייב להגיב, כתבתם שמתכננים שונים סבורים שההפרדה המפלסית "תגרום יותר נזק מתועלת"
    כנראה הם או הוזים, או מנותקים לגמרי מירושלים והסביבה, עצם זה שההפרדה המפלסית תפריד בית התנועה של מרכז העיר למערב/דרום העיר, זה כבר בשורה עצומה, ושדרות הרצל ורבין יהיו עמוסים פחות, פשוט הזויים ומנותקים שמפסים רק להרוס חגיגות כי הם נגד ראש העיר.

  3. אוי אוי אוי

    איזה פארסה אוי אוי אוי אין לכם על מה לעשות כתבות? בסך הכל דחיה של כמה שעות או שאתם כותבים לפי פוזיציה פוליטית?

  4. הנוסע

    ההפרדה המפלסית חשובה כדי לאפשר מרחב בטוח וטוב להולכי רגל בשדרות שז"ר, בקרבת התחנה המרכזית, תחנת הרכבת הכבדה ושתי תחנות רק"ל (הקיימת של הקו האדום והעתידית של הקו הירוק). החניון שנבנה מתחת להפרדה הזו הוא מתכון לאסון תחבורתי. מי האידיוט שמנסה לדחוף בכוח עוד אלפי כלי רכב למרכז הצנטרום של לב העיר החדש? ועוד כשיש חלופות תח"צ כל-כך טובות מסביב? בטווח הארוך צריך לפעול כדי שאנשים ישאירו את הרכב בחניה ליד הבית ויסעו בתחבורה הציבורית, או לכל הפחות ישאירו אותו בחניוני חנה וסע מחוץ למרכז העיר.

  5. ישראל

    אין לי מושג מהם המבקרים את התוכנית, מה שבטוח שהם מקשקשים על תנועה דלילה בגשר המיתרים בשנים האחרונות… אני כל יום נוסע שם פעמיים לפחות, בוקר ואח"צ, והמצב קטסטרופלי, פקקים שלא נגמרים, אני נוסע לעבודה שעה קודם כדי חהגיע בזמן, אח"צ אני עטמד שם באזור החצי שעה באופן קבוע (בשעה 16) אז כנראה שאין להם מושג על מה הם מדברים, מה שבטוח שזה נהיה גרוע משנה לשנה

  6. זירבל

    "פארסה" וואו הכתב הפלצן משדה התלתן, חייב להיות שלילי, ועל כאלה נאמר הסובלים מבעיות חלל – החלל שבין אזניהם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר