רותי זינדל אוכמן (צילום: תני מאי)
רותי זינדל-אוכמן בחצי מרתון טבריה (צילום: תני מאי)

רותי המאמנת חזרה מחצי מרתון טבריה ונכנסה לאימונית

ובלועזית טריינינג. רותי זינדל-אוכמן עושה אימון כושר צפוף בכחול-לבן

פורסם בתאריך: 8.1.18 20:28

פתחתי את השבוע בריצת חצי מרתון בטבריה – היה מאתגר, מחוויות כאלה לומדים המון. אחד הדברים ששמתי לב אליהם במהלך אירוע מרתון טבריה, שכולל בתוכו לא מעט רצים ורצות, הוא שאנחנו ממש ממעטים להשתמש במושגים תקניים בשפה העברית הקשורים לעולם הריצה. כן, אלו הן בין השאר המחשבות שרצות לך בראש בזמן הריצה, במיוחד בעת ייאוש. טוב, לא באמת.

אליעזר בן יהודה היה ללא ספק איש אשכולות ומחייה השפה העברית, אך בניגוד להוגי הדעות הגדולים – כמו דוד בן גוריון, הוא לא היה חובב ספורט מושבע. הרבה מושגים עדיין לא היו קיימים כשאליעזר ישב בחדרו הקר והחשוך והגה ממוחו הקודח מילים בעברית, כשעוד לא היתה מרשתת (אינטרנט). אני רק מתארת לעצמי איזה שם סקסי (חושני) הוא היה נותן למילה – טייץ.

לכבוד יום השפה העברית, שבא עלינו לטובה, החלטתי לשחק אותה קצת אבשלום קור, ויצאתי לאימון כושר צפוף עם כמה מילים שחלקנו ממש לא יודעים מהי המשמעות שלהן או כיצד יש להגותן.



 

רץ או אצן – נתחיל במילה שיש לגביה בלבול גדול. כשאומרים לי שאני אצנית, אני תמיד מסתכלת על האדם שעומד מולי בעין עקומה. אצן מתייחס לספורטאי שרץ מרחקים קצרים (עד 400 מטרים). בלועזית קוראים למרחקים הללו מרחקי ספרינט (ריצה במאמץ מירבי) ובעברית מָאוֹץ. לכן כל מי שרץ מרחקים הגדולים מ-400 מטרים הינו רץ או רצה.

צמודונים – כמעט אף אחת לא תבקש צמודונים מהמוכר או מהמוכרת בחנות, אך אם יום אחד יבוא לכם ממש לגוון, ממליצה שתנסו. המילה האמתית שנמצאת בשימוש רב יותר היא טייץ מלועזית ומתארת בעצם מכנס צמוד מאוד וגמיש לנשים ולגברים כאחד. מדובר כאן על פריט כמעט חובה בכל ארון של חובב או חובבת כושר.

מֵרוֹץ או מֵרוּץ – מהי לדעתכם ההגייה הנכונה? והאם כותבים את המילה עם י' בכתיב חסר? אומרים מֵרוֹץ עם חולם וזאת לנוכח עדויות של הצורה המקראית ומילונים עבריים ישנים. אז באיזה מֵרוֹץ תשתתפו השנה – ירושלים או תל אביב?

 

סְבֹלֶת לב-ריאה – אתמול, ראשון, באימון דיברתי על החשיבות שבפיתוח סבולת לב ריאה עד שאחת המתאמנות תיקנה אותי ואמרה סיבולת. כאן הבנתי שזאת מילה שפעמים רבים מתבלבלים בהגייתה והסברתי לא שהוגים את המילה כך סְבֹלֶת. צירוף המילים המוזכר בהתחלה מתייחס ליכולת של הגוף לבצע מאמץ ממושך ולאורך זמן.

אימונית – אחרי שכל הצמודונים שלכם נכנסו לכביסה והתכווצו מעט לא נותר אלה לשלוף מהמדף אימונית מדליקה. המילה אימונית מתייחסת למה שרובנו קוראים לו פשוט מאוד טריינינג. חליפת פוטר (לרוב) שניתן לבצע בה פעילות ספורטיבית או סתם להראות בה שיקים וספורטיביים בדרך לעוד אימון מוצלח.

 

רותי זינדל אוכמן (צילום: פרטי)

רותי זינדל אוכמן (צילום: פרטי)

רותי זינדל-אוכמן,

מאמנת ריצה מקצועית בירושלים והסביבה,

בעלת תואר ראשון בחינוך גופני מוינגייט,

רצה ואמא לשלושה מתוקים.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר