רותי זינדל-אוכמן וילדיה אביב ועידו בגן העצמאות (צילום: פרטי)
רותי זינדל-אוכמן וילדיה אביב ועידו (צילום: פרטי)

רותי המאמנת | אין מה למהר – ריצות ארוכות לילדים לא מומלצות

ריצות ארוכות לילדים כה צעירים הן מיותרות ועלולות אף לגרום לנזקים

פורסם בתאריך: 28.4.18 14:16

במרתון ירושלים האחרון, הפתיע וסיים את המרתון המלא נער בן 13 בפחות מארבע שעות. בטקס חלוקת הגביעים קיבל הנער פרס בקטגוריית הגיל שלו. כשעלה לקבלת הפרס הקהל הריע לו במחיאות כפיים סוערות והתפעל מכך שאותו נער צנום וקטן השלים מרחק כה רב. הרץ הצעיר היה מאושר עד הגג ולקח בשתי ידיים את הגביע שהוענק לו.

עכשיו, תנו לי לאכזב אתכם מעט.

אני חושבת שריצות כאלה ארוכות לילדים כה צעירים הן מיותרות מכמה סיבות.



איכות עדיפה על כמות. בעולם שלנו יש נטייה לחשוב שמה שהוא יותר הוא יותר טוב. מנה גדולה יותר במסעדה, שתייה בגודל XXL וגם מינון יותר גבוה של מרחקי ריצה. לטעמי, לרוץ 5 ק"מ בצורה איכותית אינה נופלת מהישגים במרחקים ארוכים יותר.

כשנשאל היילה גבריאלסאלסי, הרץ האגדי, בהרצאה שהתקיימה ערב מרתון ירושלים האחרון אודות השיאים במרחקים הבינוניים שממעטים להישבר והשיאים במרתון שנשברים בתדירות גבוהה יותר הוא השיב שכיום ממהרים ללכת למרחק המרתון משום ששם נמצא רוב הכסף. לפיו, ישנם רצים צעירים שרצים מרתון בתוצאות נהדרות, אך כעבור שנה או שנתיים הם נשרפים ואף אחד לא שומע עליהם יותר. הוא הסביר שהוא הגיע עם רקע רחב מאוד בריצה כשעבר להתחרות במרחק המרתון.

הפן הבריאותי. אמנם אין מספיק מחקרים בתחום, אך בהחלט ישנם נזקים שעשויים להיגרם מקילומטרים רבים מדי בגיל צעיר מדי. ד"ר אלעד שפיצר, אורתופד ספורט, מדבר על הסכנות. "רוב הפציעות אצל ילדים שרצים למרחקים ארוכים נגרמות על ידי עומס יתר הגורם לשברי מאמץ ,עומס על גידים וכאב ירך פיקה (כלומר כאב בקדמת הברך)".

ד"ר אלעד שפיצר (צילום: יפעת קלינהנדלר)

ד"ר אלעד שפיצר (צילום: יפעת קלינהנדלר)

ד"ר שפיצר מדגיש כי "לילדים יש קושי רב יותר ממבוגרים בוויסות חום הגוף בריצה ממושכת, במיוחד במצבי מזג אוויר קיצוניים. במצבים כאלו הם חשופים יותר למכות חום או קור". לדבריו, נרשם גם שוני בין המינים: "אצל נערות הרצות למרחקים ארוכים יכול להיות איחור או אי סדירות בקבלת מחזור. במצבים הללו ממליצים לספורטאית הצעירה להפחית או להפסיק לרוץ עד שהמחזור יתחיל או יסתדר ומפנים אותה לפעילות ספורטיבית אחרת. ישנן עבודות שמראות שנערות שרצות, במיוחד למרחקים ארוכים, סובלות מעצם פחות צפופה לעומת כאלו שאינן רצות. שני המצבים שהוזכרו נגרמים ככל הנראה ממצב הורמונלי".

בנימה אופטימית, ממליץ ד"ר שפיצר על תוכנית חיזוקים הכוללת בתוכה גם תרגילים פליאומטרים וחיזוק שרירי ליבה למניעת פציעות.

בנימה אישית: הבן שלי אביב כמעט בן 9. הוא אוהב לרוץ ומתאמן אצלי בחוגי האתלטיקה. האהבה והמוטיבציה שלו לריצה היא אדירה ובמקום מסוים אני מרגישה שפעמים רבות אני בולמת אותו על מנת שלא יישרף מוקדם. אני אשמח בשבילו שתמיד יישאר לו טעם של עוד לריצה, שתמיד ישאף לשפר את עצמו ושהיסודות האתלטים שלו יהיו חזקים. אני יודעת שזה הרבה לבקש בתרבות בה הכל הוא אינסטנט, אבל זה שווה את המאמץ.

 


אולי יעניין אתכם לקרוא:

רותי המאמנת | 5 טיפים שיגרמו לילדים שלכם לזוז


 

רותי זינדל אוכמן (צילום: פרטי)

רותי זינדל אוכמן (צילום: פרטי)

רותי זינדל-אוכמן,

מאמנת ריצה מקצועית בירושלים והסביבה,

בעלת תואר ראשון בחינוך גופני מוינגייט,

רצה ואמא לשלושה מתוקים.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר