ישראל כץ (צילום: מרק ישראל סלם)
ישראל כץ (צילום: מרק ישראל סלם)

דעה | התקלות ברכבת המביכה ירושלים-נתב"ג – איפה האחריות של השר כץ?

שר התחבורה ישראל כץ דחף להשיק את קו הרכבת מירושלים לא מהסיבות הנכונות - את המחיר משלמים הנוסעים שסובלים מתקלות חוזרות ונשנות | מאמר דעה

פורסם בתאריך: 22.12.18 18:20

חודשיים חלפו עברו מאז נחנך קו הרכבת המחבר בין ירושלים ונתב"ג. חודשיים בהם פרויקט תשתית ענק, פרויקט דגל שהחל עוד ב-2010, לא יורד מהכותרות, אך במובן הכי בעייתי.

רק ביום ראשון ושני האחרונים, נסגרה תחנת נבון בירושלים לשעות ארוכות, משאירה את הנוסעים -שהזמינו מקום מראש והסתמכו על לוחות הזמנים – שהיה בהם שיפור מסוים – של הקו בדרכם לעבודה, מבלי שאף אחד התריע בפניהם מראש וכשהם מאחרים, עצבניים, וללא תשובות.

בתוך כל התקלות האינסופיות, דרך הפרסומים בדבר סיום תפקידו של מנכ"ל הרכבת, חייבת לעלות השאלה – מדוע לא המתינו ברכבת ישראל עד שהמערכת תהיה מוכנה יותר?



ח"כ איילת נחמיאס ורבין, המחנה הציוני (צילום: מיכל דור)

ח"כ איילת נחמיאס ורבין, המחנה הציוני (צילום: מיכל דור)


אני לא מקבלת את התשובה הנפוצה בחדרי ישיבות שהאויב של הטוב, הוא הטוב יותר. באירוע שלפנינו, עולה שהקו נפתח תוך ידיעה על בעיות הנדסיות קשות.

בעלי זיכרון ארוך, זוכרים כי הפרויקט היה אמור להיחנך בסוף 2017 – כפי שפורסם בזמנו בשילוט. כמה שנים לתוך הפרויקט, באופן טבעי למען ההגינות, עודכן התאריך לאפריל 2018, עם ההבנה של כמות העבודה הנדרשת בתנאי השטח. בסופו של דבר, גם ששת חודשי הדחייה לא הספיקו, והרכבת נחנכה בספטמבר 2018 – באיחור של כשנה. בפרויקטים של תשתיות, למרבה הצער, קורה לא אחת שהלו״ז משתנה.

אבל השאלה האמיתית כאן קשה בהרבה – תוך ידיעה על מצבו האמיתי של הפרויקט חנכו אותו ככל הנראה בשל לחצים פוליטיים. כאשר הפרויקט כבר נמצא בפיגור, בוודאי מהסיבות שמדובר בהן בקו הזה, צריך היה להמתין להתקדמות והבשלה של הפרויקט. קו רכבת, המחבר לראשונה בין בירת ישראל והבירה הכלכלית של ישראל, תוך פחות מחצי שעה, הוא אירוע דרמטי ובעל משמעות לאומית.

אך כנראה שגם כאן העדיפו לפעול משיקולים קצרי מועד של גזירת סרטים על ידי השר, נסיעת בכורה של ראש הממשלה, תוך התעלמות מוחלטת מהעובדה כי הקו אינו מחושמל במלואו, וצפוי להיות עתיר בעיות.


הרכבת בתחנת האומה בירושלים (צילום: שלומי כהן)

הרכבת בתחנת האומה בירושלים (צילום: שלומי כהן)


המנכ"ל צפוי לשלם בתפקידו. איני באה בנעלי הדירקטוריון וייתכן כי ההחלטה הזאת נכונה. אני מוטרדת הרבה יותר משאלת הלחצים הפוליטיים בהוצאה מואצת לפועל של קו רכבת כשאינו מוכן. דירקטוריון הרכבת, היו"ר והמנכ"ל, אמורים להיות עצמאיים לחלוטין. מי שדחף בהם לפתוח את הקו בידיעה שאינו מוכן, בראש וראשונה מטעמים בטיחותיים, גרם לנזק לא פחות מהמנכ"ל שישלם בכיסאו.

אני נוהגת לומר ליריביי הפוליטיים שלא הכל פריימריז, ולשר כץ – שקידם גם פרויקטים טובים, לא חסרות כבר תמונות מגזירת סרטים. הגיעה העת לנהל כאן פרויקטים כראוי ובעיקר לזכור שאזרחי ישראל לא נוסעים בנסיעות בכורה מתוקשרות ומאורגנות אלא ביום יום האפור יותר.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר