שביל סובב עין כרם (צילומים: רון חבילי, רותי בכר)
שביל סובב עין כרם (צילומים: רון חביליו, רותי בכר)

הטיול המומלץ לסופ"ש: שביל סובב עין כרם

השביל המעגלי באורך 8 ק"מ הוקם ביוזמת תושבים - בשבוע שעבר הוא סומן באופן רשמי על ידי החברה להגנת הטבע. נקודות ההתחלה והסיום: מעיין מרים

פורסם בתאריך: 23.8.19 09:51

אם אתם מחפשים רעיון לטיול סוף השבוע, תוכלו להתנסות בטיול בשביל "סובב עין כרם", שסומן באופן רשמי בשבוע שעבר על ידי החברה להגנת הטבע. השביל הוא יוזמה שהחלה בקרב תושבי לפני חמש שנים, וקיבלה כעת תוקף רשמי. זהו שביל מעגלי, כאשר נקודת ההתחלה והסיום שלו הן מול מעיין מרים. אורך השביל הוא שמונה קילומטרים, וניתן לחלקו למקטעים קצרים יותר. רוב השביל מסומן בירוק, והוא כולל גם מקטע קצר המסומן בשחור ואחד המסומן בכחול.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


רותי בכר, תושבת עין כרם, ואחת מהפעילים שהחלו את הפרויקט מספרת כי "לפני כחמש שנים, באסיפת אנשי הכפר בקיץ 2014 ,הוחלט להתחלק לקבוצות שכל אחת מהן תפעל בכוון אחר למען שימור עין כרם, הקבוצה הסביבתית הירוקה, היתה אחת מהן. עידית קישינובסקי, ליאל תמוז, מויש צוקרמן, זוהר בן דוד ורון חביליו נפגשו בביתו של זוהר והחליטו שכדאי לפעול בדרך יצירתית חיובית. לא להילחם נגד, אלא לעשות למען שימור המקום. הדבר המתבקש היה לעשות שביל בין המקומות הקסומים והמיוחדים הקיימים בשפע".


שביל סובב עין כרם (צילום: רותי בכר)

שביל סובב עין כרם (צילום: רותי בכר)


באותה תקופה החלה בכר בצילומי סרט על עין כרם עם ביתה, שירה כהן אליאס, ("לאהוב את עין כרם") וכך נחשפו מקרוב לעבודת סימון השביל, ובכר החליטה להצטרף.

בכר מוסיפה ומספרת: "אז לקחנו פשוט מכוש ואת השרירים שלנו, והתחלנו לסמן את השביל בעצמנו. יש הרבה שבילים בעין כרם, אז החלטנו להשתמש באלה הקיימים: חלקם שבילים עתיקים, חלקם הובילו מעין כרם לכפרים אחרים, יש דרכים של צליינים, יש את הדרך הרומית ועוד. יש כמה מעיינות בעין כרם שאנשים לא מכירים, והחלטנו לעשות פרויקט שיחבר את כל אוצרות הטבע".

מכיוון שבניית השביל היתה ספונטנית נאלצו אנשי עין כרם להזיז את הסימון כמה פעמים. "בשני מקרים גילינו שאנחנו 'דורכים' על אדמות כנסיות: מנזר האחיות ציון וסנט וינסט ונאלצנו להזיז אותו", מספרת בכר, "בנוסף, לפני כשנתיים כ-200 דונם משטח אגן עין כרם הפך לגן לאומי של רשות הטבע והגנים. עובדה זו שמחה אותנו מאד, אבל הפקחים של רשות הטבע והגנים לא הסכימו שנעביר את השביל בשטח הגן הלאומי ושוב נאלצנו 'להזיז את השביל'".


שביל סובב עין כרם (צילום: רון חבילי)

שביל סובב עין כרם (צילום: רון חביליו)


במקביל לעשייה בעין כרם הגה איציק בן דב, יו"ר הוועדה לסימון שבילים של החברה להגנת הטבע, תכנית ביחד עם קק"ל, רשות הטבע והגנים וגופים נוספים, להעביר את שביל ישראל דרך פאתי ירושלים. נודע לו על פרויקט שביל עין כרם וכך נוצר קשר ראשוני. כדי שיהיה ניתן לסמן רשמית את השביל, נאלצו היוזמים שוב להזיז אותו באזורים בהם הוא חוצה כבישים באזורים שאינם בטוחים.

"כל הזזה צערה אותנו בהתחלה, אבל מאד נהנינו מהעבודה עצמה, ומההפתעות שמצאנו בכל טרסה ובכל דרך חדשה שהכשרנו", מספרת בכר. הצוות נאלץ גם לוותר על הסימון הפיראטי הראשוני שכלל צורת עין עם מסגרת כחולה ואישון זהב לטובת הסימון הרשמי של החברה להגנת הטבע.

כאמור, המסלול כולו אורך שמונה קילומטרים, אך ניתן לחלקו למסלולים קצרים וקלים יותר. כמו למשל, מסלול המתחיל מהגינה הקהילתית בעמק התימנים, ממשיך בצומת התפצלות שביל ישראל משביל עין כרם, לאחר מכן ממשיך בעמק התימנים לעץ הזית העתיק. בהמשך עובר ביער ירושלים, בצומת שביל החרוב, עובר בחרוב העתיק ומגיע עד לצומת שביל החרוב ושביל הר הרצל. חזרה דרך שביל הצוקים.


שביל סובב עין כרם (צילום: רון חבילי)

שביל סובב עין כרם (צילום: רון חביליו)


מסלול אפשרי נוסף מתחיל במעיין מרים, עובר בבוסתן המעיין, בפינת האלון ובפינת הזית דרך הטרסות עד לצומת כרם, כאשר החזרה היא דרך שביל אספלט לבוסתן המעיין.

"אנשי 'החברה להגנת הטבע' סימנו את השביל במיומנות רבה", אומרת בכר, "אנחנו מזמינים את כולם לבוא לטייל, ליהנות ולנפוש, ולתת יד לשימור עין כרם".


 



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. עדית ג'אנה

    כל הכבוד לתושבי עין כרם על השביל הנפלא!!
    תודה לחברה להגנת הטבע על עשרות אלפי השבילים המסומנים בכל הארץ. תענוג!

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תעלו מפה 1:50.000 כדי שנוכל להבין היכן השביל עובר

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר