חירבת בורגין (צילום: מועצה אזורית מטה יהודה)
חירבת בורגין (צילום: מועצה אזורית מטה יהודה)

טיול לפסח באזור ירושלים: דוד מול גוליית בעמק האלה

קצת אחרי בית שמש, בעמק האלה, ממוקמת חורבת קיאפה - אתר טבע שמשלב היסטוריה עם נוף מרהיב. באתר, כך על פי ארכיאולוגים שונים, היתה העיר המקראית 'שעריים', שבסמוך אליה נערך הקרב המפורסם בין דוד לגוליית. טיול נעים

פורסם בתאריך: 20.4.19 19:40

חול המועד הוא זמן קלאסי לטיולים עם כל המשפחה, כדי ליהנות מהפריחה המדהימה של תחילת האביב, שניה לפני שהקיץ הישראלי יהפוך את כל הירוק לצהוב. במעוצה האזורית מטה יהודה, בקק"ל ובחברה להגנת הטבע ממליצים על כמה אתרים באזור ירושלים לטיול בתקופה הזו של השנה, המשלבים טבע, היסטוריה, ארכיאולוגיה ואפילו קצת אקטואליה.



  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

"כל העיר" מביא לכם מספר אופציות מעניינות לטיול בימי חול המועד. מחר, ראשון (21.4), מזג האוויר בירושלים צפוי להיות קריר ואולי אף גשום, ועל כן זו הזדמנות מצוינת לצאת קצת מהעיר ולבקר באחד האתרים הסמוכים לעיר. אתר מיוחד שכזה הוא חורבת קיאפה שבעמק האלה, אתר היסטורי אשר משלב בתוכו גם ויכוח מעניין בין ארכיאולוגים. האתר, כך מספרת ל"כל העיר" רחל הראל ממחלקת התיירות במועצה האזורית מטה יהודה, נקרא גם מבצר האלה. וכפי שכבר מצוין, הוא בעל ערך היסטורי גדול עבור העם היהודי.



בשנת 2007 נערכה באתר חפירה ארכיאולוגית על ידי פרופ' יוסי גורפינקל מהאוניברסיטה העברית, סער גנור מרשות העתיקות ופרופסור מייקל הייזל מהאוניברסיטה האדוונטיסטית הדרומית בטנסי. החופרים גילו במקום עיר מתוכננת, מוקפת בחומה איתנה הכוללת שני שערים, גילוי אשר הביא אותם לזהות את העיר עם "שעריים" המקראית. אם השם נשמע לכם מוכר, הרי שהסיבה היא בעיר שעריים המקראית התקיים הקרב המפורסם ביותר בהיסטוריה היהודית – הקרב בין דוד לגוליית. על סמך תיארוך פחמן 14 של גלעיני זיתים מפוחמים שהתגלו בחפירות, התברר כי העיר התקיימה בסוף המאה ה-11 וראשית המאה ה-10 לפני הספירה, התקופה אליה מייחסים את ראשית המלוכה בישראל. עובדה זו עוררה ויכוח סוער בין טובי הארכיאולוגים וההיסטוריונים ברחבי העולם, שדנו בשאלה האם אכן מדובר בשעריים המקראית. לפני כשלוש שנים הקדיש המוזיאון לאמנות המקרא תערוכה שלמה לשאלות העולות מהממצאים יוצאי הדופן שהתגלו באתר ולאותה עיר עתיקה ומסתורית שהופיעה בו.


חירבת בורגין (צילום: מועצה אזורית מטה יהודה)

חירבת בורגין (צילום: מועצה אזורית מטה יהודה)


הארכיאולוג גורפינקל אמר על העיר הקדומה כי היא "הש.ג. של ממלכת יהודה", והיה משוכנע כי מדובר בשעריים המוזכרת בספר שמואל א'. בתנ"ך מוזכרת שעריים רק בימי דוד באזור עמק האלה. על פי הסיפור המקראי, לאחר שדוד הרג את גוליית הפלישתים ברחו בדרך שעריים.

"בגלל שבחפירות נמצאו שני שערים הסיקו כי זו העיר שעריים", אמרת הראל, "מדובר באתר שהוא בדרך כלל פחות מתויר והוא מרשים מאוד. האתר נמצא בעמק האלה, בין שתי ערים מקראיות נוספות: סוכו ועזקה. באתר יש נוף מרשים מאוד לעמק האלה, ובתקופת הפריחה אפשר ליהנות מאוד מהמראה המרהיב של האזור כולו".


חירבת בורגין (צילום: מועצה אזורית מטה יהודה)

חירבת בורגין (צילום: מועצה אזורית מטה יהודה)


את הטיול ניתן להתחיל בחורבה בכניסה דרך אבן הסף לשער המערבי הבנוי סלעים. ניתן לראות בבית השער תאים בהם ככל הנראה התמקמו השומרים של העיר. כדי להגיע לאזור נוסף של חפירות העיר העתיקה ניתן לעלות ישר ואז לפנות ימינה בשביל סביב ראש הגבעה. בשטח ניתן לראות את השער הדרומי.

כאמור, סביב העיר ניטש ויכוח בין היסטוריונים ואריכאולוגיים הסוברים כי מדובר בשעריים המקראית לבין אלה המפקפקים בקביעה זו. מה שעורר עוד את סקרנותם של החוקרים הוא כתובת עתיקה שהתגלתה במקום שבה הופיעו באלפבית פרוטו-כנעני המילים "עבוד את", "מלך", "שופט", "אל תעש" ועוד.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 38 משער הגיא דרומה ועוברים את בית שמש, מושב זכריה וצומת עזקה. מיד לאחר צומת עזקה פונים שמאלה לשביל עפר נוח לכל רכב המסומן בסימון שבילים כחול. ממשיכים כ-300 מטר ושומרים כל הזמן על קו הגובה (דהיינו בתוך הנחל), כשהנחל נפתח ימינה פונים אליו ונוסעים עוד כמה מאות מטרים עד שהנחל חסום, כאן עולים ימינה עד ראש הגבעה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר