פסטיבל צלילים בעיר העתיקה, מוזיאון מגדל דוד, מתוך פסטיבל האור 2019 (צילומים: קובי שרביט, פמ’’י, פסטיבל האור שביל אור עבודה של avs ישראל)
פסטיבל צלילים בעיר העתיקה, מוזיאון מגדל דוד, מתוך פסטיבל האור 2019 (צילומים: קובי שרביט, פמ’’י, פסטיבל האור שביל אור עבודה של avs ישראל)

העיר העתיקה – העוגן התרבותי של ירושלים

פסטיבל האור ביוני, פסטיבל הצלילים באביב, פסטיבל אוכל באוקטובר, מוזיאונים וסיורים מעל ומתחת לאדמה. התרבות השוקקת שיש בעיר העתיקה

פורסם בתאריך: 13.6.19 07:48

העיר העתיקה הפכה כבר מזמן לעוגן תרבותי ותיירותי חשוב בירושלים, עם מגוון רחב של אירועים ופסטיבלים שמתקיימים במהלך השנה בסמטאות הציוריות ובשווקים השונים.

הפסטיבל הקרוב הצפוי להתקיים בעיר העתיקה הוא פסטיבל האור הבינלאומי, שזוהי כבר השנה ה-11 לקיומו. הפסטיבל החווייתי יחל ביום רביעי הבא, 26.6, ויימשך עד מוצ"ש בשבוע שלאחר מכן (4.4). עד כמה מדובר בעוגן? די לציין כי הפסטיבל מושך אליו מדי שנה מאות אלפי מבקרים, כשהשנה מעריכים יוזמי ועורכי הפסטביל כי הוא ימשך אליו למעלה מ-600 אלף מבקרים.

הפסטיבל, כמו מרבית האירועים הגדולים שמתקיימים בעיר העתיקה, הוא יוזמה משותפת של משרד ירושלים ומורשת, העירייה והרשות לפיתוח ירושלים. המנהלים האמנותיים שלו הם מירב איתן וגסטון צהר.



מוזיאון מגדל דוד (צילום: פמ''י)

מוזיאון מגדל דוד (צילום: פמ"י)


ברשות לפיתוח ירושלים מעריכים השבוע כי מאז השנה הראשונה לקיומו של הפסטיבל – אי שם בשנת 2009 – ביקרו בו מיליוני אנשים – ירושלמים ולא ירושלמים, ישראלים ותיירים. עוד מציינים ברשות לפיתוח ירושלים כי השנה ישתתפו בפסטיבל האור מספר שיא של אמני אור בינלאומיים המגיעים לירושלים מרחבי העולם, לצד שישה אמני VJ (Visual Jockey) הנחשבים לטובים בעולם.

הפסטיבל יכלול השנה כ-30 מיצגי אור וטכנולוגיה שיתפרסו, כמדי שנה, ברחבי העיר העתיקה. אחד מההיילייטס של האירוע יהיה ה-VJ, מסיבת ענק ובה מיצג ויזואלי ואקוסטי המשלב סגנונות שונים, צבעים וקולות למופע לייב על גבי חומות העיר העתיקה.

עוד בין היצירות השנה: 15 עמודי אור שיוצרים מסך אחד הנראה מופרד לרסיסים ומאפשר לקהל לעבור בין השברים, 25 מנסרות אינטראקטיביות מסתובבות שמפיצות אור למרחקים, מזרקת המוריסטאן תהפוך לנווה מדבר, אלפי מראות ומיליוני השתקפויות במסיבת מראות שבמרכזה כדור דיסקו מואר וגדול, מבנה מתנפח המוסיף רקמה חדשה לבניין ישן, מכונות זעירות ודגמים אופטיים של ציוד מעבדה, מוצרי חשמל וציוד חשמלי הנעים במהירויות שונות ויוצרים סיפור של אור וצל במערת צדקיהו, מבנה בגובה עשרה מטר המציג את המגוון האנושי של העיר העתיקה ויוצר את "המסה המופלאה" של ירושלים ועוד.



"גם בשנים קודמות היו מעל ל-600 אלף איש שהגיעו לפסטיבל, ואנחנו מעריכים שהשנה הכמויות יהיו דומות", אומר עזר עוזרי, הממונה על אגן העיר העתיקה ברשות לפיתוח ירושלים. "אנחנו רואים שהציבור צמא לאירועים כאלה, בהם ניתן להגיע לעיר העתיקה, ששנים רבות לא היתה נגישה מהרבה מאוד סיבות. היום היא פתוחה, זמינה ונגישה פיזית בחלקה הגדול לאנשים עם מוגבלויות. הפסטיבל הוא אמצעי להחיות את העיר העתיקה באמצעים מודרניים מבלי לפגוע בייחודיות של המקום. לא מכניסים אטקרקציות זולות אלא פסטיבל שונותן פן נוסף של העיר העתיקה והופך את המקום ליותר מזמין".


פסטיבל צלילים בעיר העתיקה (צילום: קובי שרביט)

פסטיבל צלילים בעיר העתיקה (צילום: קובי שרביט)


לדברי עוזרי, ההערכות בהרל"י מדברות על כעשרים אחוז תיירים מכלל המבקרים בפסטיבל. "מדובר בקהל ברור שרובו ישראלי", הוא אומר, "מהלימוד שלנו והמשיח שאנחנו מקיימים עם סוכנויות התיירות, התיירים לא מגיעים במיוחד לאירועים ופסטיבלים. זה נדיר. מה שכן, הם בוחרים את מועד ההגעה בהתאם לאירועים או לפסטיבלים. אלה מבקרים שתכננו לבוא בלאו הכי, אבל כשהם מגיעים הם מקבלים עוד פעילויות שאפשר להינות מהם".

עוזרי מספר כי השלב הבא המתוכנן הוא להוציא את הפסטיבל מגבולות העיר העתיקה, ולהרחיב אותו לעיר כולה. "זה משהו שאנחנו חושבים עליו בימים אלה", הוא אומר, "בין אם זה אומר להאיר מבנים ברחבי עיר, ובין אם זה אומר לקיים סצנות של הדרכה או סדנאות אמן בנושא אור ברחבי העיר. אנחנו רוצים להפוך את זה לסצנה רחבה יותר, מעבר לשוטטות אלא משהו עוד יותר משמעותי, ומעבר לגבולות העיר העתיקה".


פסטיבל צלילים בעיר העתיקה (צילום: שמואל כהן)

פסטיבל צלילים בעיר העתיקה (צילום: שמואל כהן)


פסטיבל עוגן בולט נוסף בעיר העתיקה הוא כמובן פסטיבל "צלילים בעיר העתיקה", המתקיים מדי שנה בתחילת האביב. באפריל השנה ציין הפסטיבל את שנתו השמינית וכלל תערוכה מיוחדת שהוקדשה לשלמה ארצי ומופעי של דודו אהרון מארח ולינה מחול, הדג נחש, שלומי שבן, נורית גלרון, עופר לוי, מנדי גרופי ועוד. מדי שנה הפסטיבל פתוח לקהל הרחב והמופעים ללא תשלום.

הפסטיבל מתקיים ביוזמת משרד ירושלים ומורשת, עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים, ומתפרש על פני מספר מוקדים שונים בעיר העתיקה בהם רחבת שער יפו, כיכר צה"ל, גן משעול הפנינים, גן הבונים, גן התקומה ומערת צדקיהו.


מתוך פסטיבל האור 2019 (צילום: פסטיבל האורשביל אור עבודה של avs ישראל)

מתוך פסטיבל האור 2019 (צילום: פסטיבל האורשביל אור עבודה של avs ישראל)


מעבר לפסטיבלים הגדולים, ברשות לפיתוח ירושלים מתכננים אירועי תרבות נוספים קטנים יותר שיתקיימו במהלך הקיץ, כולם ללא תשלום. מדי יום חמישי במוריסטאן יתקיימו אירועי תחריר של בר התחריר, הנערכים כבר זו השנה השלישית. מדובר במופעי מוזיקה מזרחית ייחודית ממקומות שונים בעולם כמו אלג'יר ומרוקו. "התפתחה שם סצנה ייחודית שסוחפת קהלים רבים", אומר עוזרי, "כמובן לא במספרים של פסטיבל האור אבל אלה אירועים משמעותיים". המופעים מתקיימים בימי חמישי במהלך חודשי יולי אוגוסט. הכניסה, כאמור, חופשית.


מנהרות הכותל (צילום: גדעון אבינערי)

מנהרות הכותל (צילום: גדעון אבינערי)


גם חלק מאירועי פסטיבל הקולנוע, שיחל ב-25 ביולי ויימשך עד 4 באוגוסט, צפויים להתקיים באזור העיר העתיקה. "אנחנו מושכים את הפסטיבל לעיר העתיקה", אומר עוזרי, "והשנה יתקיימו אירועים מיוחדים בגן הבונים כחלק מפסטיבל הקולנוע בירושלים, בדופן המערבית של העיר העתיקה. יהיו הקרנות סרטים, מופעים ומתחם סטודנטים גדול. כך אנחנו מחברים את העיר העתיקה ומייצרים מוצר משלים לפסטיבל גדול".

לצד האירועים הללו, ברשות לפיתוח ירושלים מתמקדים גם באירועים בגיא בן הינום. מדי שישי אחרי הצהריים מתקיימים אירועי יוגה חינמיים הכוללים הדרכה ובייביסיטר. לצד זאת, צפויים להתקיים גם אירועי הקיץ, במסגרתם יחזור ה"אוטו-אוכל", יריד הפוד-טראקס בגיא בן הינום שיתקיים ביולי-אוגוסט, בימים שלישי עד חמישי, ויכלול גם הופעות ופעילויות מיוחדות.


מנהרות הכותל (צילום: באדיבות הקרן למורשת הכותל)

מנהרות הכותל (צילום: באדיבות הקרן למורשת הכותל)


פסטיבל חדש הצפוי להתקיים באוקטובר הקרוב בעיר העתיקה הוא פסטיבל אוכל הנקרא "טועמים עולם" שכבר התקיים בערים שונות בישראל ומגיע לראשונה לירושלים.

בני סאסי, מנכ"ל פמ"י (פיתוח מזרח ירושלים) מספר כי "הפסטיבל יכלול מתחמים שונים, כאשר כל מתחם מוקדש ארץ אחרת בעולם, ויהיה מעוצב בסמלי תרבות המאפיינים של אותה ארץ, יהיו מופעי מוזיקה במתחם המתאימים לאותה ארץ ובדוכני האוכל יימכר אוכל אופייני לאותה הארץ".

הפסטיבל יתקיים בגן הבונים, במדשאה שבין שער יפו לשער ציון, בחומה המערבית. הכניסה לפסטיבל תהיה חופשית, והאוכל בתשלום.


החיזיון הלילי במוזיאון מגדל דוד (צילום: רון פלד)

החיזיון הלילי במוזיאון מגדל דוד (צילום: רון פלד)


במסגרת אירועי התרבות בעיר העתיקה ניתן לציין גם את מערת צדקיהו, שם מתקיימות במהלך השנה כולה הופעות של מיטב האמנים. ההופעות הקרובה במקום הן של לירן דנינו שיופיע בחמישי 13.6, של יהורם גאון ב-11.7 ושל בועז שרעבי ב-18.7. ב-25.7 יתקיים ערב מחווה לזוהר ארגוב. פמ"י החלו לקיים באופן קבוע את ההופעות המוזיקליות במערה לפני ארבע שנים.

"חשבנו שחסרות פעילויות תרבויות ותיירותיות בירושלים בשעות הערב, ועלה הרעיון לקיים מופעים במערה", מנכ"ל פמ"י סאסי, "התחלתי לבחון את העניין, וזה תפס מצוין. חלק מהעניין במיקום של המערה הוא שזה מקום שאנשים צריכים לבוא לבחור בו במיוחד, זה לא מקום שמגיעים אליו 'על הדרך'".


החיזיון הלילי במוזיאון מגדל דוד (צילום: נפתלי הילגר)

החיזיון הלילי במוזיאון מגדל דוד (צילום: נפתלי הילגר)


הוא מוסיף כי "המטרה היתה להביא למערה מגוון של קהלים מכל הארץ כמה שניתן ולכן הקפדנו לבחור אמנים מגוונים. כל אחד מביא איתו קהל אחר ויש רבה שונות בין הקהלים. אני מגיע מדי פעם ושואל מהיכן האנשים מגיעים, ואנו רואים שהקהל מתחדש כל הזמן. עשינו מעל למאה הופעות ובכל אחת למעלה ממחצית מגיעים בפעם הראשונה".


מתוך פסטיבל האור 2019 (צילום: cindy boyce)

מתוך פסטיבל האור 2019 (צילום: cindy boyce)


לדברי סאסי, המופעים נועדו גם כדי לעודד מבקרים להגיע לעיר העתיקה, ולשלב מופע בביקור. "ההופעה מתקיימת בתשע בערב, ומי שמגיע יכול לנצל את הזמן לבקר בעיר העתיקה, או לבלות בירושלים בכלל ואז לקנח במופע", הוא אומר, "הרבה אנשים באים באמת מחוץ לעיר וזו הזדמנות עבורם גם לעשות עוד דברים בירושלים, כאשר הרעיון הוא בעיקר להעיר את האזור בשעות הערב".

הוא מוסיף כי "אנחנו עושים שאטלים ממתחם התחנה למערה, ובהתחלה רוב הקהל הגיע בשאטלים, אבל ככל שהזמן חולף אנחנו רואים יותר ויותר אנשים שמגיעים עצמאית בגלל שהם מטיילים באזור. הם בוחרים להגיע ברגל מאזור ככר ספרא או מהעיר העתיקה, וזו היתה המטרה".


עיר דוד

עיר דוד


אתרי תרבות נוספים בעיר העתיקה ניתן למצוא ברובע היהודי. על הפעילויות במקום אמונה מחלקת התיירות של החברה לפיתוח ושיקום הרובע היהודי בעיר העתיקה, שמאגדת בתוכה את בתי התרבות הבית השרוף, הרובע ההרודיאני, החורבה, המגדל הישראלי, מוזיאון חצר הישוב הישן, חוויית התנ"ך, בית פלוגת הכותל, פלוגת הכותל, בתי הכנסת הספרדים ומרכז דוידסון.

אטרקציות נוספות מפעילה הקרן למורשת הכותל, חלקן עם טכנולוגיית מציאות מדומה, שמביאה את סיפורו של העם היהודי מימי בית ראשון. "מבט אל העבר" הוא שמו של הסיור הווירטואלי בטכנולוגיית מציאות מדומה בבית המקדש. הסיור מאפשר למבקרים להתרשם מיופיו של המקדש, שנחרב לפני כ־2,000 שנה, כשבמהלכו חובש כל מבקר משקפי מציאות מדומה, שמחזירים אותו אלפי שנים לאחור ומציבה אותו בעולם המקראי. שם תבקרו בכל הנקודות המרכזיות בהר הבית – מקשת רובינסון המרשימה דרך הסתיו המלכותי, עזרות בית המקדש והדודבדבן שבקצפת, היכל בית המקדש השני.


פסטיבל צלילים בעיר העתיקה (צילום: פסטיבל האור)

פסטיבל צלילים בעיר העתיקה (צילום: פסטיבל האור)


אתר מרשים נוסף הוא 'מרכז שרשרת הדורות', שבו שמונה חללים תת-קרקעיים מתקופות שונות, שבכל אחד מהם יצירת אמנות מיוחדת המאפשרת לחוות את ההיסטוריה היהודית בדרך שונה. כמו כן, ישנו כמובן את הסיור המוכר, לבטח המדובר ביותר, במנהרות הכותל. זהו סיור שלוקח את המבקר במנהרת הזמן חזרה לירושלים הקסומה והקדומה. הסיור מלווה בדגמים וירטואליים חדישים ונחשב לאטרקציה בינלאומית. (הכניסה לאתרי הכותל המערבי בתשלום ובתיאום מראש בטל' 5958* ובאתר הקרן למורשת הכותל המערבי).


פריטי ארכיאולוגיה בעיר דוד (צילום: אלקנה שטינמץ)

פריטי ארכיאולוגיה בעיר דוד (צילום: אלקנה שטינמץ)


בעיר העתיקה, כידוע, פועלים גם כמה ממוסדות התרבות החשובים שיש בירושלים, ואולי בישראל כולה. אחד שכזה הוא מוזיאון מגדל דוד, שממוקם בכניסה לעיר העתיקה. המוזיאון, שמציג את סיפור תולדות ירושלים באמצעי המחשה מגוונים, ממוקם בחדרי המשמר של מצודה עתיקה מימי הביניים, והתצוגה עוקבת אחר רצף התקופות ההיסטוריות של העיר – מהעדויות הראשונות לקיום עיר בירושלים ועד ימינו. אחת האטרקציות הגדולות של המוזיאון היא החיזיון הלילי – מופע רב חושי תחת כיפת השמיים.


פריטי ארכיאולוגיה בעיר דוד (צילום: באדיבות החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי)

פריטי ארכיאולוגיה בעיר דוד (צילום: באדיבות החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי)


מקום נוסף שאסור לפספס בעיר העתיקה הוא עיר דוד – האתר הארכיאולוגי ששוכן על גבעה קטנה וקסומה, סמוכה לכותל המערבי, מדרום לשער האשפות, ומהווה חלק מהגן הלאומי "סובב חומות ירושלים". חוויית הביקור בעיר דוד כוללת תוכן מרגש, כאשר סיפורים תנ"כיים רבים מיוחסים למיקום שלה והאתר הארכיאולוגי מתכתב עם דפי התנ"ך בצורה חיה ובועטת. עיר דוד גם עולה לכותרות חדשות לבקרים בשנים באחרונות, בין השאר בזכות החפירות הארכאולוגיות שמתנהלות במקום שמספקות תגליות מרעישות.

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר