קרית היובל, מבנה 'עמל' בקרית היובל (צילומים: אורן בן חקון, פרטי)

מימון ההסעות לתלמידות מקרית היובל: הורים בירושלים נגד העירייה – "לא דוברת אמת, בהמעטה"

עיריית ירושלים טוענת שמימון ההסעות לתלמידות 'בית יעקב' הוארך "לנוכח המצב הביטחוני", אך לא מספקת דוגמא לבתי ספר אחרים שזכו באותה הטבה. בכיכר ספרא גם לא הצליחו להצביע על תקדים למימון הסעות למוסד חינוכי שממוקם בשכונת המגורים של התלמידים. כעת יוסי חביליו, ביחד עם הורים, מתכוונים לעתור לבית המשפט. העירייה: "הפנייה של חביליו לוקה בצביעות ובהיעדר שקיפות"

פורסם בתאריך: 25.1.24 18:14

ההסעות שמקבלות תלמידות בית הספר 'בית יעקב' בקרית היובל ממשיכות להעסיק לא מעט הורים ברחבי ירושלים, שלא מצליחים להבין את פשר זכויות היתר שניתן למוסד החינוכי, שעבר בתחילת השנה מבית וגן לקרית היובל.

גם התשובות שמספקת עיריית ירושלים לא מצליחות להרגיע את ההורים – אפילו להיפך. חלק מההורים טוענים בשיחות עם "כל העיר" כי "העירייה לא דוברת אמת – וזה באנדרסטייטמנט". כעת, ההורים ביחד עם חברי הקואליציה העירונית סגן ראש העיר יוסי חביליו ולורה ורטון (האיחוד הירושלמי) שוקלים להגיש עתירה ולדרוש הסעות לכלל התלמידים בירושלים או הפסקת המימון העירוני לתלמידות בית הספר 'בית יעקב'.

בעקבות פנייתם של חברי הקואליציה העירונית חביליו את ורטון ופניית ההורים, "כל העיר" פנה שוב לעיריית ירושלים בנושא.

"כל העיר" פנה שוב וביקש "לדעת על אלו בתי ספר מדובר, והאם כמו במקרה של 'בית יעקב' – רוב מוחלט של התלמידים מתגוררים באותה שכונת מגורים שבה נמצא בית הספר.

"בנוסף, נבקש לדעת אילו בתי ספר זכו בתחילת שנת הלימודים בהסדרי היסעים, בדומה להסדר שהוענק לתלמידות 'בית יעקב' עוד לפני תקופת המלחמה".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "כפי שנמסר בעבר, לנוכח המצב הביטחוני והחששות של הורים רבים החליטה עיריית ירושלים באופן קטגורי, שלא להפסיק הסדרי היסעים זמניים לתלמידים עד לאחר תום תקופת החירום, ובכלל זה גם לתלמידות בית יעקב, ובכך להימנע מפגיעה בתחושת הביטחון ובחוסן העירוני. עיריית ירושלים לא החלה סידור חדש של היסעים, לקבוצה כזאת או אחרת, אלא פשוט המשיכה הסדרים קיימים. מטעמים אלה בלבד.

"כמו כן, כחלק ממעברי בתי ספר בין אזורים, עיריית ירושלים מסייעת באופן זמני לתלמידים ולהורים בבתי ספר להסתגל ולצלוח את תקופת המעבר תוך מתן סיוע בהגעה למוסד.

"הסיוע לבית הספר בית יעקב אינו סיוע ייחודי. כך נעשה בעבר כאשר בית הספר הניסויי ארגנטינה הוקם, ותלמידי שכונת עין כרם זכו לסיוע ולהקלה בהגעה לבית הספר. כך נעשה גם עם מעבר בית הספר נועם רמות, ובית הספר נווה עציון. עיריית ירושלים תמשיך לתמוך ולסייע לכלל התלמידים וההורים בכל שכונות העיר ובהתאם לצרכי האוכלוסיות השונות".

על הדברים הללו של העירייה, אמר ל"כל העיר" אחד מההורים "עיריית ירושלים אינה דוברת אמת – וזה באנדרסטייטמנט". להלן ההסבר.

ולמה הכוונה? קחו למשל את הדוגמא שנתנה העירייה על 'הניסויי ארגנטינה'. הסיפור רחוק מלהיות זהה לסיפור 'בית יעקב'. היחידים שזכו לעזרה בהסעה היו תלמידים שהתגוררו בשכונת עין כרם ולא בקרית היובל. תלמידים מקרית היובל (ואזורים אחרים בעיר) לא זכו להסעות. ואף לא אחד מהם קיבל הסעות במימון העירייה בזמן המלחמה. תלמידות 'בית יעקב', כאמור, לומדות רובן ככולן בקרית היובל – כך הכריזה העירייה פעם אחר פעם וכך גם אמר ראש מינהל חינוך בבית המשפט – והן עדיין מקבלות הסעות בימון כספי הציבור.

גם הסיפור של בתי הספר הנוספים שצוינו אינו דומה לזה של 'בית יעקב'. כשבתי הספר המדוברים – נוה עציון ונועם רמות – עברו לשכונה חדשה – מי שקיבלו הסעות הם לא תלמידים מהשכונה שאליה עבר בית הספר, אלא תלמידים מאזורים אחרים בעיר.

באשר להסדרים החריגים בזמן מלחמה – עיריית ירושלים לא הצליחה לתת שום דוגמא לבית ספר שלם, פרט לבית יעקב כמובן, אלא רק לבודדים, שגם הם הוגדרו מלכתחילה כחריגים ונמנו על אוכלוסיות מוחלשות שזכו בהסעה בתחילת השנה, שהוארכה בזמן המלחמה.

אז איך אמר אותו הורה על "האמת" של העירייה – אנדרסטייטמנט.


קרית היובל (צילום: אורן בן חקון)

הסעות בתוך השכונה – קרית היובל (צילום: אורן בן חקון)


***

וישנם עניינים נוספים שאותם מבקשים ההורים להזכיר: הראשון, בתחילת שנת הלימודים – בניגוד לנטען על ידי העירייה בנוגע להסדרים קבועים עבור מוסדות חינוך שעוברים אזור – לא ניתנו הסעות לתלמידות 'בית יעקב'. ההסעות ניתנו במימון עירוני רק לאחר השבתת בית הספר למשך יומיים והתערבות של רבני קרית היובל.

העניין השני, הארכת ההסדר של מימון ההסעות לא התקבל כהחלטה גורפת של העירייה – אלא במשא ונתן שהתקיים בין סגן ומ"מ ראש העיר צביקה כהן (ש"ס) לבין מנכ"ל העירייה איציק לארי. העניין התגלה להורים בהודעה שפרסמה 'ש"ס ירושלים', שמתגאה בהישגה של סגן ראש העיר כהן, שבה נכתב: "בפעילות מ"מ וסגר"ע צביקה כהן מול מנכ"ל העירייה – הוסדר תקציב ההסעות למאות תלמידות מרחבי שכונת קריית יובל אל בית הספר 'בית יעקב' המרכזי בשכונה, בעלות של מאות אלפי שקלים לשנת 2024. רב השכונה הרב אלפון וועד הורי בית ספר היובל הודו לצביקה כהן על הירתמותו לנושא, ועל הסיוע הרב למאות התלמידות בפרט בימי החורף הגשומים וימי הקיץ החמים" – שום מילה על הלחימה, שום מילה על הארכה זמנית עד לסיום הלחימה.


רכב הסעות - צילום אילוסטרציה

רכב הסעות – צילום אילוסטרציה


בשל הפערים הללו וחוסר הדיוקים, פנו הורים רבים גם לסגן ראש העיר יוסי חביליו, המועמד לראשות העיר מטעם 'האיחוד הירושלמי', ולחברת סיעתו לורה ורטון.

 

 

בתגובה לפניות ההורים – השניים שיגרו מכתב חריף לראש העיר משה ליאון (שאליו היו מכתובים גם מנכ"ל העירייה איציק לארי, היועמ"ש לעירייה אלי מלכה וראש מנח"י יואב זימי זמרן) שבו הם דורשים השוואת תנאים לכלל תלמידי ירושלים – או בימון הסעות באותו האופן שהעירייה דאגה למימון עבור תלמידות 'בית יעקב', או לחילופין – ביטול המימון של ההסעות ל'בית יעקב' שניתנו, לטענתם "שלא כדין ומתוך אפליה קשה".

במכתב מגוללים חביליו ו-ורטון – חברי הקואליציה העירונית יש להזכיר – את השתלשלות העניינים סביב פתיחת בית הספר 'בית יעקב' בקרית היובל, כולל הצהרה מפורשת של ראש מנח"י בפני בית המשפט כי כל התלמידות של 'בית יעקב' מתגוררות בשכונת קרית היובל. "לאור האמור, ועל פי הקריטריונים של עיריית ירושלים ו/או משרד החינוך, תלמידות בית הספר אינן זכאיות להסעה על חשבון העירייה", טוענים השניים במכתבם. עוד הם טוענים כי עולה חשש כבד לאפליית שאר התלמידים בירושלים.


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)


"אנו דורשים שעיריית ירושלים תודיע באופן רשמי כי היא מתחייבת לממן הסעות לכל תלמידות ותלמידי ירושלים… במידה וההודעה הזו לא תינתן, אנחנו דורשים לבטל לאלתר את ההסעות לבית הספר "בית יעקב" ולהשתמש בכספים לטובת כל ילדי ירושלים, למשל מימון אבטחה בגני ילדים או סעיפים חשובים אחרים", נכתב על ידי חביליו ו-ורטון.

"העובדה שההחלטה נעשתה בתקופת הבחירות, אף מקנה חומרה יתרה להחלטה ואי חוקיותה", כותבים חביליו ו-ורטון בסיום מכתבם ומודיעים כי "אנחנו מבקשים לקבל את תשובתכם בהקדם האפשרי ומבקשים כי יחד עם התשובה תינתן חוות דעת של היועץ המשפטי של העירייה על חוקיות ההחלטה. אנחנו מבקשים לראות במכתבנו מיצוי הליכים לפני נקיטת הליכים משפטים, בין אם ההליכים ינקטו על ידנו ובין אם על ידי הורי הילדים בירושלים".


לורה ורטון (צילום: עיריית ירושלים)

לורה ורטון (צילום: עיריית ירושלים)


במענה לפנייה בנושא נמסר מעיריית ירושלים: "פנייתם של חברי המועצה ורטון וחביליו לוקה בצביעות ובהיעדר שקיפות. חברי המועצה ורטון וחביליו מתעלמים מהעובדה שעם ישראל, מדינת ישראל והעיר ירושלים נמצאים בתקופת מלחמה – תקופה אשר לה צרכים משלה ורגישות משלה.

"כפי שנמסר בעבר, לנוכח המצב הביטחוני והחששות של הורים רבים החליטה עיריית ירושלים באופן קטגורי, שלא להפסיק הסדרי היסעים זמניים לתלמידים עד לאחר תום תקופת החירום, ובכלל זה גם לתלמידות בית יעקב, ובכך להימנע מפגיעה בתחושת הביטחון ובחוסן העירוני. כאמור, עיריית ירושלים לא החלה סידור חדש של היסעים, לקבוצה כזאת או אחרת, אלא פשוט המשיכה הסדרים קיימים. מטעמים אלה בלבד.

"אילו נהגו העירייה וראש העיר על פי המלצתם של חברי המועצה ורטון וחביליו ומתחילים בהסדרי נסיעה חדשים, שלא היו קיימים עובר לפרוץ המלחמה, היה בכך טעם לפגם שלא לומר הפעלת שיקולים זרים בתקופת בחירות.

"בקרוב יתקיימו הבחירות ומכתבים מיותרים ופרובוקטיביים מסוג זה, שאין בהם אמת או יושרה, לא ייכתבו ולא יישלחו. עד אז אנו ממליצים לחברים ורטון וחביליו לזכור כי למרות ענייניהם האישים יש דברים חשובים מהם, למשל: החוסן הלאומי ותחושת הביטחון של הציבור בירושלים".

תגובה זו, כאמור, לוקה באי דיוקים לא מעטים, ולכך מתייחס גם סגן ראש העיר חביליו שמוסר: "תגובת העירייה מהווה עלבון לאינטליגנציה ומקוממת אף יותר. בדברי העירייה אין כל התייחסות עניינית, מדוע לבנות החרדיות של בית הספר בית יעקב, מגיע יותר ביטחון בימים קשים אלו, מכל שאר תלמידות ותלמידי ירושלים. בין אם היתה קיימת הסעה קודם ובין אם לא. יקרא הציבור וישפוט האם הוא מעוניין להצביע למשה לאון שנכנע פעם אחר פעם לעסקנים החרדים, ושמקפח ומפלה לרעה את הציבור הממלכתי לעומת הציבור החרדי בירושלים, ומנסה להסתתר מאחורי נימוקי סרק שאין בהם ממש. או שהוא מעוניין להצביע ליוסי חביליו ולאיחוד הירושלמי שנאבקים באפליה הבוטה ויתנו מענה לכולם. הבחירה היא בין ירושלים ישראלית לחרדית".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר