גן ילדים (צילום אילוסטרציה: Pixabay.com
(צילום אילוסטרציה: pixabay.com)

בעירייה לא מוצאים פתרון: היום, שלישי, שוב שביתה בצהרוני 'ניצנים'

מכה להורים בירושלים: אחרי למעלה משבוע של חופשת פסח - עם החזרה ללימודים, שוב תתקיים שביתה של עובדות הצהרנים בגני המתנ"ס. בעירייה ובארגון ההורים טוענים: פגיעה מיותרת באלפי הורים וילדים

פורסם בתאריך: 29.4.24 11:51

המשבר בצהרונים בירושלים נמשך: היום, שלישי (30.4), לאחר למעלה משבוע של חופשת פסח – שוב שביתה בצהרוני 'ניצנים' (הצהרונים של גני המתנ"ס בירושלים).

המכה הזו לאלפי הורים ירושלמים, שיצטרכו כעת למצוא פתרון לילדיהם במקום לשוב לעבודה מלאה, מגיעה לאחר שבית הדין האזורי לעבודה דחה את בקשת עיריית ירושלים והמינהלים הקהילתיים להוציא צו מניעה כנגד השביתה המתוכננת.

"העובדות מסרבות לעבור כסחורה מזכיין לזכיין ללא הבטחה לביטחון תעסוקתי ותוספת שכר המגיעה לנו לאחר שש שנים ללא עדכון שכר", טוענות חברות ועד הצהרוניות המאוגדות תחת 'כוח לעובדים'.

בעירייה ובמינהלים הקהילתיים, מנגד, טוענים כי מדובר בפגיעה לא מידתית באלפי הורים וילדים ומאשימים את ארגון 'כוח לעובדים' בניהול מאבק כוחני ולא הוגן.

כזכור, כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר"כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר", בין איגוד הצהרונים לבין המינהלים הקהילתיים ועיריית ירושלים מתנהל מו"מ לכינון הסכם קיבוצי מאז 2020.

מכאן ישנן שתי טענות מנוגדות – מחד, באיגוד העובדות טוענים כי, "איגוד הצהרונים בכוח לעובדים המאגד את 900 העובדות נאות לדחות את המו"מ בתואנות שונות פעם זו הקורונה, פעם בחירות הארציות, הבחירות המוניציפליות. התוצאה היא שבשש השנים שחלפו מאז ההסכם הקודם לא עודכן שכרן של מובילות הצהרון גנננות הצהרונים".

בנוסף, באיגוד הצהרוניות דרשו כי במקרה של החלפת הזכיין לתוכנית (כפי שיקרה בסוף השנה – עם מעבר לתאגיד החינוך 'לביא' של עיריית ירושלים), ישמרו תנאי העסקתן של העובדות.

"בניגוד לבקשת האיגוד", כל נטען, "סירבה העיריה להתחייב כי תנאי העובדות יישמרו במעבר בין הזכיינים".

מארי לוי ידיד מובילת צהרון בפסגת זאב וחברת איגוד הצהרונים בכוח לעובדים מוסיפה: "במקום להיגרר לבית הדין שוב ושוב, כל שנדרש הוא לנהל מו"מ בתום לב. מה אנו דורשות בסך הכל? הבטחה כי תנאי ההעסקה שלנו, לא יפגעו כתוצאה מהמעבר ל"לביא"? תוספת שכר בסיסות למובילות? מי מסוגלת להתמודד עם יוקר המחיה שעלה כאן בשש השנים האחרונות מאז ההסכם הקודם?

"לצערנו, במקום לדבר עם וועד העובדים בחרו בעיריה לפנות בעקיפין לעובדות ולהותיר אותנו דווקא בימים מתוחים ממילא בחוסר וודאות לגבי עתידנו".

דנה קציר, ראשת ענף הגיל הרך בכוח לעובדים: "בית הדין אמר שוב את דברו – מדובר במאבק לגיטימי על תנאי ההעסקה. העיריה לא יכולה לנהל משחק כפול- מצד אחד לטעון שאין לה יכולת להתערב בשיקולי "לביא" ומאידך להפעיל את לביא כתאגיד עירוני המצוי בקשר הדוק לעירייה, ומנהליה הם בעלי תפקידים בעירייה ומהווים לדברי המנכ"ל את הזרוע הביצועית שלה. העירייה יכלה כבר מזמן ליידע אותנו בהחלטה להפוך את לביא ל"זכיין" ולהבטיח את זכויותיהן האישיות והקיבוציות של כלל העובדות, להתחייב להעביר את כולן ולהעלות את שכר המובילות.
ללא התקדמות במו"מ מתכוונים באיגוד הצהרונים בכוח לעובדים, להשבית את הצהרונים במועדים נוספים".

 

 

מנגד, כאמור, בעירייה, במינהלים הקהילתיים ובארגון ההורים טוענים כי חוסר תום הלב הוא דווקא של ארגון 'כוח לעובדים' המאגד את עובדוח הצהרון.

"ארגון 'כוח לעובדים' החליט שוב להשבית את עובדות תוכנית ניצנים בירושלים ללא כל סיבה מהותית והוגנת", אומרים בעיריית ירושלים ומוסיפים: "מדובר בשביתה לא מוצדקת ומיותרת לחלוטין תוך סירוב לשבת למו"מ במקום לפגוע אנושות בילדים ובהורים".

בעירייה, כפי שכבר פורסם, טוענים כי שכר העובדות בצהרונים במדינה נקבע על ידי משרד החינוך בקול קורא שמפורסם בתחילת כל שנה.

עוד נמסר כי "עיריית ירושלים איננה המעסיקה של עובדות הצהרונים ולמרות זאת, לאור החשיבות שהעירייה מייחסת לתוכנית 'ניצנים', לילדים ולהורים, אנו פועלים בנחישות להיטיב עם העובדות. גם כעת הציעה העירייה לארגון 'כוח לעובדים' הצעות מרחיקות לכת על מנת לבטל את השביתה, לרבות תשלום מענקים.

"לצערנו, ארגון כוח לעובדים דחה את כל ההצעות על הסף מסיבותיו, ללא התחשבות בעובדות עצמן, שלא מקבלות שכר על ימי שביתה מיותרים, בילדים ובהורים, ומסרב לחזור לשולחן המו"מ".

לדברי העירייה: "בזכות עיריית ירושלים, נחתם בחודש יוני 2023, הסכם בין המנהלים הקהילתיים המעסיקים את העובדות לבין ארגון העובדים שמייצג אותן, כוח לעובדים. בהתערבות העירייה הועלה שכרן ושולמו לעובדות, גם בהשתתפות ההורים, מענקים כספיים גבוהים וחסרי תקדים.

"עובדות המנהלים הקהילתיים בירושלים מסורות ועושות עבודת קודש. בזכות העירייה הן מרוויחות כבר כעת יותר מכל העובדות האחרות וסירוב ארגון כוח לעובדים לחזור לשולחן המו"מ והתעקשותו לשבות בכל מחיר, דוקא עכשיו, בסיטואציה הזו, על גב ההורים והילדים, היא חסרת אחריות. זהו ניצול ציני של העובדות".

עוד טוענים בעיריית ירושלים: "מתברר שה״מאבק״
כולו כלל לא עוסק בשכר הסייעות שהן מרבית עובדות הצהרונים אלא בשכר הגבוה יותר, של הגננות המובילות ולמרות זאת מושבתות כלל עובדות הצהרונים.

"בנוסף מסתבר שעמותת 'לביא' שתפעיל את פעילות הצהרונים בשנה הבאה הסכימה לקלוט את העובדות באותם תנאי שכר מכאן שגם הדרישה ל"בטחון תעסוקתי" אינה מצדיקה גרימת נזק כל כך גדול לילדים ולמשפחותיהם. אנו מצרים על החלטת בית הדין לאפשר את השביתה ועל ההתנהלות הכוחנית של ארגון כוח לעובדים".

בארגון ההורים הירושלמי, כאמור, מצדדים בעירייה. יו"ר הארגון אריק קפלן מסר: "אנו מצרים על התנהלות כח לעובדים , אשר חוזרת ומשביתה את הצהרונים ופוגעת באלפי הורים בעיר.

"שכר עובדות הצהרונים הוא הוגן והגון, גבוה ממקביליהן, וזאת אף בזכות הורי ילדי הצהרונים המשקיעים מיוזמתם כספים לשם רווחת העובדות ושכרן ומתוך כוונה שהצהרון יעבוד ללא שביתות.
לצערי, אנו נתקלים שוב ושוב בהתנהלות לא מכבדת ולא מכובדת כלפי הילדים וההורים. אני קורא לארגון כוח לעובדים להשיב בחיוב לפניית העירייה ולשוב למו"מ מיידי".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. בין השורות

    לצערי במקרה הזה, העירייה צודקת וההורים צודקים.
    1. הן מקבלות שכר הולם (ואפילו הכי גבוה בגן).
    2. יש להן יותר מ120 ימי חופש בשנה- כמות חסרת תקדים בקנה מידה ארצי.
    3. הן יכולות תמיד לגשת להיות מפעילות צהרון פרטיות ולקבל אלפי שקלים על שעתיים וחצי-שלוש ביום.
    4. הילדים לא צריכים להיות שבויים וספק אם השביתה מידתית- רעיון לשביתה מידתית: תפחיתו חצי שעה/שעה ולא את כל היום.

    בשורות טובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר