השיפוצים במוסדות החינוך ברחבי העיר (צילומים: שירן גרנות)
השיפוצים במוסדות החינוך ברחבי העיר (צילומים: שירן גרנות)

מתכוננים לשנת הלימודים התשע"ט: 160 כיתות חדשות ו-150 מרחבי חדשנות

במנח"י מתכוננים במרץ לשנת הלימודים החדשה תשע"ט, עם השקעה בסכום כולל של 170 מיליון שקלים. "כמעט בכל בית ספר יורגש שינוי"

פורסם בתאריך: 4.8.18 17:58

מדי שנה, כשהקיץ מתחיל להשתלט על הסביבה, יוצאים הילדים לחופש של חודשיים (ואף יותר) כדי 'לנקות את הראש' ולנוח מעוד שנת לימודים אינטנסיבית. בזמן שאלו נופשים ונהנים, אחרים מכינים את השטח לקראת השנה הבאה. כחודש לפני פתיחת שנת הלימודים הבאה, שנת התשע"ט, בודק "כל העיר" מה מתרחש מתחת לפני השטח, במוסדות החינוך בעיר שבהם אין הרבה תלמידים בימים אלו, אך התרחשות ופעילות יש גם יש, וללא הפסקה.



השיפוצים במוסדות החינוך ברחבי העיר (צילום: שירן גרנות)

בית ספר בשועפאט, השבוע (צילום: שירן גרנות)

אנשי העירייה ומנהלת חינוך ירושלים (מנח"י) עמלים, מרגע סיומה של שנת הלימודים הקודמת, על שיפור ושדרוג התנאים בבתי הספר הקיימים, ועל פתיחת מוסדות חינוך וכיתות חדשות. בסך הכל, כך נמסר מהעירייה, ייפתחו השנה כעשרה מוסדות חינוך חדשים בעיר ו-160 כיתות לימוד חדשות (הודות להלוואה שקיבלה העירייה ממשרד הפנים) בכל המגזרים. נוסף על כך, נערך שיפוץ מעמיק בתשעה בתי ספר קיימים, ושיפוצים נרחבים בעוד 37 מוסדות, והדובדבן שבקצפת – פתיחת כ-150 מרחבי חדשנות בבתי ספר שונים בכל רחבי העיר.

"במהלך חופשת הקיץ מתבצעים שיפוצי עומק בבתי הספר זיו, חמ"ד עיר גנים, ברושים, נעורים, אדי-שור, אגרון, אוהל רחל, שועפט ובית צפאפא, בעלות כוללת של כ-23 מיליון שקלים", נמסר מהעירייה. "שיפוצים גדולים יתקיימו גם ב-37 בתי ספר בכל רחבי העיר, וביניהם בית הספר הניסויי–ארגנטינה, בית הספר יאסא-גוואטמלה, בית יעקב בית וגן, בית הספר שערי ציון ובית הספר אל-אעוולה, בעלות כוללת של עשרות מיליוני שקלים. כמו כן, עתידות להיבנות ספריות חדשות ב-11 בתי ספר, וביניהם בצור באהר, בית צפאפא, פלך בנות, במשוך היובל, דרור ותיכון פסגת זאב. לצד אלו נערכים שיפוצים ב-25 מגרשי ספורט ואולמות ספורט, בעלות כוללת של כ-7 מיליון שקלים".

כאמור, לצד כל אלו ייפתחו בתחילת השנה באופן רשמי תשעה בתי ספר חדשים ברחבי העיר: אורט גבעת רם – חטיבת ביניים ממלכתית; רמות אלון – חטיבת ביניים ממלכתית; נווה עציון קרית היובל; בי"ס אדם (המקבל סמל מוסד); סמינר שושנים ביפה נוף – בית ספר חרדי רשמי לבנות על-יסודי; בית ספר מכיל (חינוך מיוחד ורגיל) בקטמון – ממלכתי-דתי; בית ספר לשפות בהר הזיתים; בית ספר לרובוטיקה ומדעים בשועפט; ובית ספר ניסויי יסודי בבית הכרם.

השיפוצים במוסדות החינוך ברחבי העיר (צילום: שירן גרנות)

תיכון זיו (צילום: שירן גרנות)

יו"ר מנח"י אביב קינן מתייחס לעניין: "מדובר בשמונה מוסדות לציבור הכללי, בית ספר לתושבי מזרח העיר ומוסד נוסף למגזר החרדי. מדובר בדרמה שלא מתרחשת בכל שנה בירושלים: פתיחת בתי ספר בשכונות, שנותנים מענה לתושבים ליד הבית – זה באמת עניין משמעותי".

מה עוד מתבצע בימים אלו במוסדות החינוך בעיר? מהעירייה נמסר כי שבעה גני ילדים עוברים בימים אלו שיפוצי עומק, בעלות כוללת של כ- 1.5 מיליון שקלים, בשכונות גילה, רחביה ובית הכרם. שיפוצים קטנים יותר מתקיימים במאות גנים ברחבי העיר, מכל המגזרים.

בסך הכול מתבצעות במהלך חופשת הקיץ כ-150 עבודות שיפוץ ב-150 מוסדות ברחבי העיר, בעלות כוללת של 170 מיליון שקלים.

שמעון אטיאס, סגן יו"ר מנח"י והממונה על הבינוי: "אנחנו עובדים כמעט שנה שלמה על שיפוצי הקיץ – מתחילת השנה שחלפה. בעקבות הפעולות המבורכות שהחיל באחרונה משרד החינוך, כדוגמת 'בית הספר של החופש הגדול', חלון ההזדמנויות הכמעט בלעדי שלנו הוא בקיץ, ובמסגרת זה אנו מנהלים יותר מ-600 פרויקטים ברמה כזו או אחרת, בבתי ספר ובגני ילדים, מהחלפת מטבח בגן ועד לשיפוץ עומק רחב ומשמעותי. השנה היא ללא ספק שנה מאוד מאסיבית ומתוכננת, שנה שבה אנחנו עושים הרבה מאוד פעולות, משום שהצלחנו להשיג תקציבים גדולים ממה שקיבלנו בעבר. נוסף על כך, ניהלנו את התהליכים בצורה כזו שתאפשר לנו למקסם את כמות הפרויקטים שננהל".

השיפוצים במוסדות החינוך ברחבי העיר (צילום: שירן גרנות)

(צילום: שירן גרנות)

אחד השינויים הבולטים של השנים האחרונות במערכת החינוך בירושלים מסתכם בצירוף המילים 'מרחבי חדשנות'. מה שהחל בתור יוזמה מקומית אומץ ויושם על ידי משרד החינוך בכל הארץ, והמרוויחים מכך הם ללא ספק תלמידי העיר, שיזכו לכ-150 מרחבי חדשנות בבתי ספר בכל רחבי העיר, ומכל המגזרים.

אביב קינן (צילום: אורן בן-חקון)

אביב קינן (צילום: אורן בן-חקון)

"לפני שנה וחצי התחלנו במהלך, ויישמנו את פרויקט 'מחדש' להקמת מרחבי חדשנות בעיקר בבתי ספר יסודיים במערב העיר. במהרה הוא התפשט לכלל המערכת", מספר יו"ר מנח"י קינן. "לשמחתנו, משרד החינוך בא בעקבותינו והשיק את הפרויקט הארצי, M21. כעת התלמידים נהנים משני הפרויקטים, וכך קורה שכמעט בכל בית ספר המעוניין בכך, מוקם מרחב למידה. כמות מרחבי החדשנות בעיר גדולה פי שניים ממה שנעשה בכל הארץ".

 

השיפוצים במוסדות החינוך ברחבי העיר (צילום: שירן גרנות)

בית ספר בשועפאט (צילום: שירן גרנות)

מהי המשמעות החינוכית של מרחבי חדשנות כאלו?

"אנחנו שואלים את בתי הספר מה החלום שלהם, כיצד הוא מתבטא בשטח ומה הצרכים הפיזיים והפדגוגיים הנדרשים לשם כך – ומאשרים להם תוכניות. אנחנו יוצרים סביבה שונה, מרחב גדול – ממש שוברים קירות ומאחדים כמה כיתות יחד – וכך מספקים למורה ולתלמידים סביבה שבה אפשר ללמוד אחרת, וליצור חוויית למידה אחרת בתוך בית הספר".

השנה מתפשטים מרחבי החדשנות בקצב מהיר מבעבר אל המגזר החרדי, באמצעות פרויקט 'מחדש' של העירייה. שלושה מרחבי חדשנות של 'מחדש' עתידים להיפתח בשנת הלימודים הקרובה במוסדות המשתייכים למִנהלת החינוך החרדי (מנח"ח), ושניים מהם בולטים במיוחד: המרחב המוקם בבית הספר איילת השחר, המציע למידה דיפרנציאלית, והמרחב שבבית הספר עזרת תורה, שבו ייעשה שימוש במוזיקה כדרך להטמעת חומר לימודי בשלל מקצועות.

השיפוצים במוסדות החינוך ברחבי העיר (צילום: שירן גרנות)

בית ספר ברושים (צילום: שירן גרנות)

נוסף על אלה, במסגרת פרויקט M21 של משרד החינוך יוקמו בירושלים 59 מרחבי למידה חדשניים, בבתי ספר מכל המגזרים, בעלות כוללת של כ-5 מיליון שקלים.

גם במגזר הערבי מורגש אט-אט השינוי. פרויקטים רבים, בגני ילדים ובבתי ספר במזרח עיר, מתבצעים ממש בימים אלו ומתקדמים בצורה יפה, וגם למגזר זה מוכנס המושג 'חללי למידה'. אחת הדוגמאות לכך היא הפרויקט שנעשה בבית הספר שועפט בנים, שמשנה את פניו בהדרגה והופך ממוסד מוזנח מאוד לכזה שנעים ללמוד בו. "לקחנו בית ספר ישן, כזה שבפעם הראשונה שנכנסתי אליו התחושה היתה 'לא נעים להיות פה' – והחלטנו לשנות אותו לגמרי", מספר אטיאס, הממונה על הבינוי במנח"י. "מה שאנחנו עושים במוסד הזה הוא יצירת חלל למידה מיוחד: לקחנו רצועת חצר מוזנחת שנמצאת לאורך הכיתות בקומת הכניסה, יצרנו גישה מכל כיתה ישירות אל החצר, ואפשרנו בעצם את יצירתם של חללי למידה משולבים, פנים וחוץ גם יחד, לרשות המורה והתלמידים. ככלל, אנחנו משקיעים השקעה רבה במוסדות במזרח העיר השנה".

 

השיפוצים במוסדות החינוך ברחבי העיר (צילום: שירן גרנות)

(צילום: שירן גרנות)

"העבודות המתבצעות בימים אלו נעשות בהיקף חסר תקדים, בכל פרמטר", מצהיר קינן. "אנחנו מתחילים לראות את התוצאות של תנופת הבינוי: אם עד היום היו נוספות מדי שנה בירושלים 50-40 כיתות חדשות, השנה נוסיף 160 כיתות, וזו רק ההתחלה. בשנה הבאה יתווספו 250 כיתות, בשנה שאחריה עוד 300, וכך, בתוך חמש שנים, ייפתחו קרוב לאלפיים כיתות. שיפוצי העומק בבתי הספר הם שיפוצים נרחבים מאוד. לא מדובר כאן בהשקעה של כמה עשרות אלפי שקלים בכל בית ספר, אלא בהשקעה של שני מיליון שקלים ויותר בכל מוסד. כידוע, המבנים בירושלים ישנים, ולכן בכל שיפוץ מעמיק אנחנו מטפלים בתשתיות, בחשמל, בצבע, במראה הכיתות עצמן ולמעשה בכל פרט ופרט. כל מי שיסתובב במוסד ביום פתיחת השנה, כמעט בכל בית ספר, ירגיש בשינוי כלשהו".

ראש העיר ניר ברקת מתייחס גם הוא לפעולות שנעשות בימים אלו לקראת השנה החדשה: "כמו בכל שנה, גם השנה אנו מבצעים שיפוצים נרחבים ביותר במוסדות החינוך בעיר, לרווחת תלמידינו. אלו לא רק שיפוצים חיצוניים: הם מלווים בתהליך עמוק ומשמעותי יותר שעובר על החינוך בירושלים. חינוך מוביל, פורץ דרך, חדשני, אשר מעניק הן לאנשי החינוך והן לילדינו למידה משמעותית, הנאה ואתגר. גם אני, כמו התלמידים, נרגש לקראת שנת הלימודים המתקרבת ולקראת הבשורות החינוכיות שאנו נביא איתה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר