שלט לתל אביב

איך אפשר לעצור את ההגירה השלילית של הצעירים מירושלים?

המועמדים לראשות העיר מנסים להציע פתרונות לאחת הבעיות הכואבות והמדאיגות של העיר

פורסם בתאריך: 19.7.18 12:15

עזיבת הצעירים את ירושלים הוא נושא כואב במיוחד, כשעל פי נתוני מכון ירושלים לחקר מדיניות, בכל אחת מחמש השנים האחרונות עזבו את העיר בין 7,000 ל-10,000 צעירים. הסיבות רבות ומגוונות, אך השורה התחתונה היא החשובה והמשמעותית ביותר – אותם צעירים פשוט לא רואים את העתיד שלהם בירושלים.

השבוע פורסם פוסט בפייסבוק של זוג ירושלמי בסוף שנות ה-20 לחייהם, כאלה שמגדירים את עצמם כאוהבי ירושלים, שבו הם מבשרים שהם עוזבים את העיר לטובת תל אביב.

"נפל הפור, קרה הרגע, אני מבולבל לספר שטליה ואני מחפשים דירה לזוג בתל אביב", כתב אביתר ברעם (גילוי נאות: בנו של חיים ברעם, בעל טורים קבועים ב"כל העיר"). כן. באמת".

בהמשך הפוסט כותב ברעם: "אנא עזרו לנו לגור קרוב יותר לאחוז ניכר כל כך מהחברים שלנו. אני לא מאמין שאני עוזב את ירושלים".



הפוסט של אביתר ברעם (צילום: אלה ברק)

הפוסט של אביתר ברעם (צילום: אלה ברק)


הזוג הצעיר הוא כמובן רק דוגמה אחת מיני רבות לבעיה הכואבת של צעירים וצעירות שעוזבים את ירושלים, כל זאת בעיקר על רקע בעיות תעסוקה ומחסור בדירות למגורים.

"כל העיר" פנה השבוע למועמדים לראשות העיר – משה ליאון, זאב אלקין, עופר ברקוביץ, רחל עזריה, יוסי חביליו, אבי סלמן, חיים אפשטיין – וגם למועמד החרדי הפוטנציאלי יוסי דייטש – וביקש התייחסות לנושא עזיבת הצעירים את ירושלים על רקע הפוסט הנ"ל.

יצו

ין כי חיים אפשטיין ויוסי דייטש לא השיבו לפניית "כל העיר".


משה ליאון (צילום: Kopitchinski & Yado)

משה ליאון (צילום: Kopitchinski & Yado)

משה ליאון

"קראתי את הפוסט של טליה ואביתר. הוא נגע ללבי, אך במקביל גם שיקף תמונה רחבה הרבה יותר של בריחת הדור הצעיר. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בכל שנה עוזבים את ירושלים בממוצע כ-8,000 צעירים. זה מעציב, כואב ומעורר מחשבה, אבל זו איננה גזירת גורל. יש מה לעשות ואיך לתקן ובכוונתי לפעול באופן מידי כדי לבלום את המגמה הזו.

"חשוב להבין כי לצעירים הנפלאים הללו ישנו מסלול חיים חברתי מסוים שנתקל בתקרת זכוכית, ואותה אני מתכוון לפרוץ. אחרי השירות הצבאי, הלימודים והחתונה מגיע הילד הראשון, וברוב המקרים זו נקודת השבר. תקרת הזכוכית הכלכלית הנובעת מהיעדר פתרונות תעסוקה ודיור ראויים היא המחסום העיקרי.
"את נושא הדיור אני מתכוון לפתור על ידי יישום פרויקטים למגורים עבור הזוגות הצעירים וזאת באמצעות אישור מואץ של תכניות פינוי בינוי ותמ"א 38. התחדשות עירונית מאסיבית היא שתיתן מענה הולם ומספק לצעירי העיר. את נושא התעסוקה אקדם בכל הכוח, על ידי הבאת חברות טכנולוגיה בינלאומיות ועידוד חברות תעשיה להגיע להעיר.
"אני בטוח כי השקעה מאומצת בפיתוח תעסוקה ודיור איכותיים הם המפתח לשינוי מאזן ההגירה ולביצור מעמדה של ירושלים".

 


זאב אלקין (צילום: עמית שאבי)

זאב אלקין (צילום: עמית שאבי)

זאב אלקין

"עזיבת המשפחות הצעירות את ירושלים בעיניי היא אחד מהאתגרים הגדולים והחשובים ביותר לעתיד ירושלים. התהליך שקיים היום מביא להזדקנות העיר ומעלה חשש לאובדן הרוב היהודי.
"ממחקרים שנעשו בזמנו עבור משרד ירושלים עלה באופן ברור שהסיבה העיקרית לעזיבת צעירים, אגב מכל המגזרים כמעט באופן שווה, היא מחירי הדיור הגבוהים בירושלים באופן לא פרופורציונלי. המחירים הגבוהים נובעים ממחסור חמור בהיצע הדיור בעיר. כדי לענות על הצרכים של הריבוי הטבעי של המגזר היהודי צריך לבנות בירושלים כל שנה כ-4,000 יחידות דיור, כאשר בעשור האחרון נבנו, לצערנו, רק 20 אלף יחידות במקום 40 אלף הנדרשות. לכן, אחת מהמשימות העיקריות שלי בקדנציה הקרובה תהיה לקדם תכנון מסיבי ובניה בירושלים בהיקפים חסרי תקדים, שיאפשרו גם לכסות את הפער הקיים.
"שינוי הפרדיגמה והעלאת נושא קידום תכנון ובנייה בירושלים לראש סדר העדיפויות, יאפשרו לבלום את עליית המחירים ויפתחו למשפחות הצעירות חלון הזדמנויות להישאר בירושלים.
"כמובן שלצד הפעילות בפתרון בעיית הדיור, כאמור בעיה מספר אחת, עלינו לטפל גם במציאת פתרונות תעסוקה אטרקטיביים לצעירים. בשנים האחרונות נעשו לא מעט צעדים לשם כך. ירושלים הפכה למרכז הסטרטאפים העולמי וחשוב להמשיך מגמה זו ולהרחיבה לתחומים נוספים כמו ביו-טק, ויצירת מקומות תעסוקה בתחומים כמו קולנוע, טלוויזיה ועוד. פתרונות חדשים בתחום הדיור והתעסוקה, לצד היתרונות שירושלים כבר מציעה כיום בתחום ההשכלה הגבוהה, בחיי הקהילה הפעילים המתקיימים בתוכה ועוד, יובילו למהפכה אשר תשאיר את הדור הצעיר בעיר הבירה ובעתיד אף יהוו מוקד משיכה למשפחות צעירות מחוץ לירושלים".


עופר ברקוביץ (צילום: אורן בן-חקון)

עופר ברקוביץ (צילום: אורן בן-חקון)

עופר ברקוביץ

"כראש העיר ירושלים אוביל מהלכים אסטרטגיים נחושים להשארת צעירים ומשפחות בירושלים, בתחומי פיתוח כלכלי, דיור ויצירת עיר תוססת. זה העתיד של ירושלים.
"גם בקדנציה האחרונה הובלתי יחד עם חבריי בהתעוררות שורה של צעדים דרמטיים לביסוסה של ירושלים כעיר מובילה לצעירים: הגדלת כמות סטארטאפים וחברות טכנולוגיות בעיר בכ-300 ב-3 שנים, הכפלת המס על דירות הרפאים ופעילות נגד נכסים נטושים, הנחות של 50 אחוזים למשפחות צעירות במוסדות תרבות, שדרוג היסטורי של 14 מרכזים מסחריים ברחבי העיר בסכום של כ-17 מיליון שקלים, יצירת מאות אירועים במרחב הציבורי, הקמת פסטיבלי עוגן בכל השכונות, פיתוח מאסיבי של מרכז העיר ותמיכה באמנים, יוצרים עצמאיים וצעירים ומיצובה של ירושלים כעיר תרבות, סיוע ליזמים וליוזמות קהילתיות דוגמת פאב המפלצת.
"יש לי את ההבנה לצרכי הצעירים והמשפחות. נילחם לשחרר יחידות דיור שהוקפאו, לבנות דיור להשכרה מסובסד, להאיץ תהליכי התחדשות עירונית ומכרזי מחיר למשתכן, ליצור הלוואות ומענקים לקניית דירות, לחזק את מהפכת ההייטק, לפתח אזורי תעסוקה חדשים ואטרקטיביים, לפתח את התיירות והעסקים הקטנים.
"יש לי את היכולת לספק לצעירי ירושלים את מה שנדרש עבורם כדי להשתקע כאן בירושלים ואני מבטיח שכראש עיר, השארתם תהיה אחד מנושאי הליבה אליהם אהיה מחויב, כפי שפעלתי בעשר השנים האחרונות".


רחל עזריה (צילום: פרטי)

רחל עזריה (צילום: פרטי)

רחל עזריה

"ירושלים היא עיר מדהימה, שרבים רבים רוצים לגור בה, רק שבגלל העדר ניהול של העיר, החיים כאן יותר קשים ממה שהם אמורים להיות. כיום ישנם אתגרים רבים כמו תעסוקה שחסרה מאוד בעיר, הדיור יקר, התחבורה הציבורית אינה נגישה ויש הרבה מה לשפר בתחום החינוך.
כראשת העיר אעסוק בכל אלה – ירושלים תהפוך למוקד משיכה להייטק ולתעסוקה בכלל. אדאג לבניית יחידות דיור רבות ואתכנן מחדש את ירושלים כך שתוכל להכיל את כלל התושבים בצורה לא צפופה. התחבורה הציבורית תהפוך נגישה לכלל התושבים ותשרת את כל תושבי העיר, בדיוק כמו בכל ערי הבירה הגדולות בעולם.
"אביתר וטליה, אני יודעת שלא פשוט אבל אני מבטיחה שאם תחכו עוד קצת ולא תוותרו יהיה פה מדהים".


יוסי חביליו (צילום ישראל כהן)

יוסי חביליו (צילום ישראל כהן)

יוסי חביליו

"אחת הבעיות המרכזיות של ירושלים היא נטישת הצעירים ואחריהם המבוגרים. מבחינתי מניעת הנטישה היא אחת המטרות המרכזיות, לכן הסלוגן אותו בחרתי כאשר הודעתי על התמודדותי הוא להציל את ירושלים.
"לציבור הצעיר בירושלים נמאס ממי שמבטיחים לו הרבה, אבל לא מקיימים. נמאס מדיבורים שאין מאחוריהם פתרון אמיתי . מסיבות ותרבות זה חשוב, אבל לא מספיק כשאין התמודדות עם הבעיות המרכזיות.
"כראש עירייה אמנע את דחיקת הציבור החילוני והדתי לאומי מהשכונות בהן הוא חי היום והפתרונות לחרדים יינתנו בשכונות שלהם. אדאג למקומות בילוי ומסחר גם בימי שישי ושבת באופן מאוזן, כפי שדאגתי לפתיחת פאב המפלצת ושמירה על המרכולים פתוחים בשבת. אדאג לקדם פתרונות דיור לזוגות צעירים ומשפחות על ידי בנייה למגורים ועל ידי בנייה של דירות להשכרה במחירים מוזלים גם בשטחים חומים. אדאג ליצירת מקומות עבודה על ידי השארת משרדי הממשלה בירושלים גם אם יידרש לכך הליך משפטי, וכן על ידי הבאת חברות ועסקים לירושלים באמצעות מתן הנחות בארנונה, הקלות ומענקית בתחומים שונים וצמצום הבירוקרטיה בקבלת היתרי בניה ורישיונות עסק. בנוסף, אדאג לפיתוח מרכזי תעסוקה גם בשכונות.
"רוב המועמדים היו שותפים לשלטון ברקת בשנים האחרונות בהן הוחרפה מגמת הנטישה, אני מתכוון להביא שינוי שיעצור מגמה זו וימשוך צעירים ומבוגרים לירושלים".

אבי סלמן (צילום: אסף קרלה)

אבי סלמן (צילום: אסף קרלה)

אבי סלמן

"לדאבוני הרב המגמה בקרב תושבי ירושלים, בדגש על הצעירים, לעזוב את העיר נמשכת ומתרחבת. תוכניתי לבניית 100 אלף יחידות דיור ציבורי הינה הפתרון הריאלי, הזמין והמהיר שיש בה כדי לתת פתרון הולם למצוקת הדיור בכלל ולזוגות צעירים בפרט.
"כמועמד יחיד שגיבש פתרון בתחום הדיור אני קורא לזוג הצעיר ולאחרים שיעכבו את עזיבתם את העיר, יאמינו ויבחרו בי לכהן כראש העיר בירושלים, כדי שאפעל לממש את תוכניתי בתחום הדיור שתוקפה על ידי גורמי המקצוע והתכנון בעיר".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

13 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אין טעם להשאיר צעירים ולא צעירים בעיר מלוכלכת,פקוקה ואנטיפאטית.
    למה הם חייבים לסבול??
    כל ראשי הערים שהיו ושיהיו ,פרט לטדי ע"ה,רואים בראשות העיריה מקפצה לראשות ממשלה או לתפקיד פוליטי בכיר אחר או אופציה להגיע בשלום לגמלאות.

  2. יהודה

    לא יעזור כלום לא רק הצעירים בורחים מכאן גם אוכלןסייה מבוגרת יותר ירושלים זו עיר של דוסים וערבים אי אפשר לחיות כאן זו עיר ענייה עצמאים בעלי יסקים מתים כאן וקורסים תחת המיסים אין מה לחפש פה היו מדפחה חילונית.שרוצה ללכת לשבת במסעדה בשבת נוסעת.למרכז במרכז יש עבודה יד פרנסה ויש חיים ומי שרוצה לחיות כמו שצריך.שיברח מכן כמה שיותר מהר

  3. יצחק בר-לב.

    "איך אפשר לעצור את ההגירה השלילית של הצעירים מירושלים?"

    המנעות מכפייה דתית אלימה כלפי האוכלוסיה הלא דתית…המנעות מהחרפת התהליך של ההדתה.

  4. רונית

    אם יורידו את מחירי הדיור בשכירות, לקניה וגם ארנונה… אז….

  5. אחת העם

    הסיבה היא אחת: השתלטות החרדים על העיר, והעובדה שאין כאן מספיק פעילויות תרבות בשבת לרווקים וגרושים בני 20-40

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    את עופר ברקוביץ צריכים לפסול מידית,!!!
    בקשתי ממנו שיטפל בשכונה הקטנה שלי במרכז העיר והוא לא עשה כלום, אז הוא רוצה לערוך שנוי בירושלים,?
    הא הא , הצחקתם אותי!

  7. אור

    כמה חודשים אני מחפש עבודה בהייטק .
    בת"א היו קופצים עלי עם שכר של 23 אלף .
    אבל פה בקושי יש חברות ואין תחרות אז מציעים לי 8 אלף וכמובן שאסרב

  8. אחד שעצוב לו

    תמשיכו לתמוך בחרדים. תקבלו ירושלים ללא חילוניים, עם לכלוך עזובה ועוני.

  9. דודו

    הירושלמים סקפטיים לגבי עתיד העיר. הלב נקרע מלקרוא את הכתבה הזו, דור הצעירים בני 30 + ואף צעירים יותר נאלצים בכפייה לא פורמלית לעזוב את הבית לטובת ערים זרות. אני בספק אם ניתן להציל את העיר שלנו, עם כל הכבוד לראשי הערים המתמודדים, אני בספק רב האם בעיית ירושלים יכולה להפתר על ידי העירייה ולא על ידי הממשלה. הבעיה בירושלים גדולה מכפי לפתור אותה לדעתי נזכרנו להציל את העיר לאט מידי ומאוחר מידי. אין תקווה לדור הצעיר. הערבים והחרדים מתרבים בקצב אדיר ולצערי איני יודע כבר מה עדיף להיות מוקף בערבים או חרדים, 2 אוכלוסיות בעלות אינטרס למען הקהילה האישית שלהם בלבד, שאינן לוקחות חלק בעתיד הורוד של העיר אלא משמשות כסרטן ממאירעבור אוכלוסיית הצעירים המסורתיים והחילוניים. בכל מקום שתלך בעיר הזו תפגוש ערבים וחרדים. איום על החיים הפיזיים שלך מצד אחד ואיום על אורח החיים שלך מצד שני.
    אני כותב את הדברים בלב כואב כל כך אך אני יודע שמרבית ההורים הצעירים כמוני מרגישים וחשים את אותו הדבר. הקרב שלנו אבוד מראש!
    מדוע אנו צריכים לסבול מהאוכלוסיות חסרות התועלת הללו ????!!!!
    אין מקומות בילוי בשבת, אין גני שעשועים ראויים ומקומות התעסוקה די מוגבלות, וגם כשמוצאים מקום עבודה השכר בעיר הזו לא תואם לאורח החיים היקר בעיר.
    מקווה לנס…

  10. דן ידין

    הצעירים של ישראל פשוט מתקרבים לשדה התעופה הבינלאומי. השלב הבא לעזוב את הארץ.
    מדינה שלא מציעה עתיד נורמלי לצעיריה

  11. ברקוביץ סתם מדבר

    לפני מספר שבועות התחילה מחאה בפייסבוק על מחירי השכירות בעיר. פניתי להתעוררות על מנת שיתפסו יוזמה ויעזרו. הם החליטו להתעלם כי זה כנראה לא מתאים להתנגד לבעלי דירות אשר יש להם זכות הצבעה. את הקול שלי וכל מכרי הפסדתם.

  12. ד

    כל המועמדים פה מדברים על הקמה של עוד שכונות ועוד יחידות דיור – אבל כבר עשו את זה פעם – בגילה, רמות, הר-חומה וזה לא מנע בריחה של צעירים כי התכנון הוא תמיד בצורה של "שכונות שינה" – במהלך היום אלה שכונות עזובות, אין שם נפש חיה, לא מתפתח שם שום דבר מעניין. כל העסקים זה רק מכולות או מזון מהיר ברמה הכי נמוכה. אין תרבות, אין אומנות, אין נשמה, אין איזור בילוי נחשק כמו שיש במרכז העיר.
    בחופשת הקיץ מתפתחת תרבות שיעמום של נערים ונערות שפורקים עול ברחובות…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר