זריקה, חיסון נגד החצבת (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

משרד הבריאות: זינוק במספר חולי השעלת בירושלים

לפי נתוני משרד הבריאות ירושלים היא שיאנית חולי השעלת בארץ - במהלך שנת 2019 התגלו בעיר 454 מקרי שעלת, לעומת 189 חולים בשנה שעברה. חברת המועצה עינב בר-כהן: "עיריית ירושלים צריכה להפנות משאבים גדולים יותר לעידוד המודעות לחשיבות החיסונים"

פורסם בתאריך: 23.12.19 07:56

לפי משרד הבריאות – ירושלים היא שיאנית במספר חולי השעלת בארץ: לפי נתונים שפורסמו החודש על ידי המשרד – מחוז ירושלים מוביל במספר חולי השעלת – במהלך שנת 2019 התגלו בעיר כ- 454 מקרי שעלת, מדובר במספר הכי גבוה מבין כל הערים בארץ. לעומת זאת בשנת 2018 נרשמו 189 חולי שעלת במחוז ירושלים. מדובר בזינוק של פי שניים וחצי בכמות החולים בירושלים.

במקום השני ברשימת משרד הבריאות – במהלך שנת 2019 ניצב מחוז תל אביב עם כ-261 מקרים. כמו כן, באזור המרכז ניצבות הערים רמלה עם 244 מקרי שעלת, ופתח תקווה עם 238 מקרים. לשם ההשוואה במחוז דרום נרשמו כ-53 מקרי שעלת. בסך הכל לפי הדוח שפורסם על ידי משרד הבריאות – במהלך השנה האחרונה נרשמו ברחבי הארץ כ- 1,565 חולי שעלת, זאת לעומת שנת 2018 בה נרשמו כ-729 מקרי שעלת.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת8"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


עוד לפי הדוח שפורסם על ידי משרד הבריאות במהלך 2019, כ-198 פעוטות בארץ לקו בשעלת בשנה הראשונה לחייהם, המהווים כ- 66 אחוז מהאשפוזים שנרשמו בקרב תינוקות בני פחות מ-12 חודשים, זאת לעומת שנת 2018 בה לקו כ-84 פעוטים בשנה הראשונה לחייהם.

במשרד הבריאות מציינים כי מחלת שעלת, שנגרמת על ידי החיידק Bordetella Pertussis, מתאפיינת בהתקפים חוזרים של שיעול עוויתי, המסתיימים בשאיפת אוויר מאומצת. התקפי השיעול עלולים להיות קשים ומלווים באודם בפנים ובהכחלה, "לעתים ורידי הצוואר והעיניים בולטים וייתכנו הקאות והפרשה מוגברת של רוק מהפה", מציינים במשרד הבריאות. "בתינוקות קטנים תיתכן הפסקות נשימה עם או בלי השיעול. השיעול הקשה יכול להימשך מספר שבועות". הדרך היעילה ביותר למנוע את המחלה – היא על ידי חיסון. "מאחר ותינוקות מתחת לגיל שנה הם הפגיעים ביותר, חשוב להתחיל לחסנם במועד – בגיל חודשיים", מדגישים במשרד הבריאות, "חיסון נשים הרות בין השבועות 36-28 להריון חשוב להגנת התינוקות עד שיוכלו להתחסן".

חברת מועצת העירייה עו"ד עינב בר כהן (התעוררות) מוסרת ל"כל העיר" כי "העובדה שהעיר ירושלים היא שיאנית במקרי התחלואה של מחלת השעלת היא מדאיגה ומטרידה מאוד, ובעיקר צריכה להדיר שינה מעיני כל הגורמים המקצועיים הקשורים בנושא. עיריית ירושלים כגורם האחראי והמפקח על טיפות חלב בעיר, נדרשת לבצע עבודת עומק משמעותית יותר לצורך השגת המטרה החשובה של עידוד התושבים לבצע חיסונים".


עינב בר כהן (צילום: ראובן קפוצינסקי)

עינב בר כהן (צילום: ראובן קפוצינסקי)


"הדוח אשר מצביע בבירור על שיא במקרי התחלואה בקרב ילדים עד גילאי שנה", מציינת עו"ד בר כהן, "בהם השעלת היא הקטלנית ביותר, מחדד לכולנו את חשיבות הקריטית של הטיפול בנושא. מדובר בהצלת חיים של ממש, דבר שאסור להקל בו ראש. אני סבורה כי הגיע העת שעיריית ירושלים תפנה משאבים גדולים יותר לנושא, לשם עידוד המודעות לחשיבות החיסונים בקרב המגזרים השונים זאת באמצעות קמפיינים, הקמת ניידות חיסונים בשטח, והרצאות וסדנאות חובה להורים במוסדות החינוך. אלה הצעות שכבר העליתי בעבר בפני ראש העיר והגורמים המקצועיים ואני מקווה שהפעם לאור הדוח החמור, הן יקודמו. אני קוראת לראש העיר להיות קשוב לנתוני הדוח החמור ולפעול במידי לשנות את המציאות בשטח, לפעול לצמצום התפשטות המחלה לצד הגברת מספר המתחסנים. זאת לטובת בריאות תושבי העיר ירושלים".


התפלגו חולי השעלת ברחבי הארץ - לפי נתוני משרד הבריאות

התפלגו חולי השעלת ברחבי הארץ – לפי נתוני משרד הבריאות


במשרד הבריאות מדגישים כי דרכי ההדבקה הן על ידי פיזור החיידק לסביבה בעת שיעול, עיטוש או מגע עם הפרשות מהאף וליחה. מדובר במידת הדבקה גבוהה מאוד, כך לפי משרד הבריאות. הסיכון להידבקות במידה שאדם שוהה בקרבת אדם חולה הוא 100-90 אחוזים.

לגבי החלמה משעלת – במשרד הבריאות אומרים כי "ההחלמה היא הדרגתית עם הפחתה בתדירות התקפי השיעול ועוצמתם עד להבראה מלאה".

חשוב לציין כי שעלת יכולה להופיע בכל הגילאים. "בתינוקות המחלה קשה ומסוכנת יותר בגלל סיבוכים הקשים כגון: הפסקות נשימה, דלקת ריאות, התכווצויות, שטפי דם בלחמיות ודלקת חדה במוח העלולה לגרום לנכות קבועה או למוות", כך לפי משרד הבריאות.

בעיריית ירושלים מוסרים ל"כל העיר" כי "חיסון שעלת ניתן בארבעה מועדים וצריך להשלים את המנות עד גיל 18 חודשים. שיעור החיסון בעיר ירושלים עבור ילידי 2017 עומד על כ-85 אחוזים, כאשר המטרה היא להגיע ל-90 אחוזים. בנתונים המצוינים מדובר על מחוז ירושלים כולו ולא על העיר ירושלים. מן הסתם המחוז גדול משמעותית. בנוסף, מדובר על כלל החולים בכל הגילאים ולא על גילאי הגיל הרך, דווקא שם המספרים נמוכים יותר. הנתונים שהועברו הינם לגבי חולים ולא לגבי חיסונים. נתונים אלה הם באחריות משרד הבריאות והמידע שפורסם אינו מדויק. מומלץ לקבל ממשרד הבריאות מידע שלם. בשבועות הקרובים, כפי שתוכנן מראש, העירייה תצא שוב במבצע רחב היקף לחיסון ילדים, יש לציין כי מבצעי החיסון הקודמים הוכתרו בהצלחה".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בגלל שהתחלתם לחסן נגדה שיעור ההדבקה גבוה
    תפסיקו להרעיל אותנו
    המחלה הזו פשוט ברוב המקרים

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר