מתחם הטיפול התת קרקעי בהדסה (צילום: אבי חיון)
מתחם הטיפול התת קרקעי בהדסה (צילום: אבי חיון)

מוכנים להסלמה בחזית הצפונית: הצצה למתחם החירום התת קרקעי החדש בהדסה

מאז פרצה מלחמת 'חרבות ברזל' פעלו בהדסה על הקמת שני מתחמי טיפול תת קרקעיים על שטח של מאות מ"ר, זאת למקרה חירום של הסלמה ופגיעה באחד מבתי החולים בצפון. היום הוצגו המתחמים בפני שר הבריאות אריאל בוסו, שהתחייב להשלים באופן מיידי את הקמת מרכז השיקום בהר הצופים

פורסם בתאריך: 23.10.23 13:59

בשטח עצום של מאות מ"ר נבנו מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' מתחמים תת קרקעיים שנבנו בבתי החולים של המרכז הרפואי הדסה – בעין כרם ובהר הצופים – שבהם חדרי ניתוח וכ-250 מיטות, אשר מיועדים למקרה חירום של הסלמה בחזית הצפונית ואפשרות לפגיעה באחד מבתי החולים שממוקמים בצפון הארץ או בדרומה.

מתחמי החירום החדשים הוקמו בקומה מינוס 3 בשני בתי החולים, בהם היו עד לא מכבר חדרי סמינר. בשל המלחמה והחשש הגדול מהתלקחות בצפון, פעלו במרכז הרפואי הדסה על הקמת המתחמים התת קרקעיים אשר צפויים לתת את המענה לטיפול בפצועים, חלילה, מכל רחבי ישראל.

קומות האשפוז התת קרקעיות החדשות הוצגו היום, שני, 23.10, לשר הבריאות אריאל בוסו אשר ביקר בשני בתי החולים של הדסה. השר בוסו קיבל סקירה כללית על פעילות המרכז הרפואי מתחילת המלחמה – בעיקר הטיפול בלמעלה מ-130 פצועים שפונו מאזור הלחימה בדרום וכללו הצלת חיים בניתוחים שבוצעו מסביב לשעון, ואף הפגישו את השר עם מטופלים שנפגעו בלחימה והחלו בימים האחרונים במלאכת השיקום.

הצוות שליווה את שר הבריאות בביקור, בראשות יו"ר הדירקטוריון דליה איציק, מנכ"ל הדסה פרופ' יורם וייס ומנכ״ל ארגון נשות הדסה בישראל סוזי פת בנבנישתי, תיארו בפני בוסו את ההתארגנות המהירה על מנת להיערך למצב של הסלמת המלחמה.


שר הבריאות אריאל בוסו עם בכירי הדסה במתחם התת קרקעי החדש (צילום: אבי חיון)

שר הבריאות אריאל בוסו עם בכירי הדסה במתחם התת קרקעי החדש (צילום: אבי חיון)


בין הנושאים שעלו בביקור של השר – סיום בנייתו של מרכז השיקום הגדול והמתקדם שצפוי לקום בבית החולים הדסה הר הצופים. השר בוסו התייחס בסיום הביקור למרכז השיקום הצפוי לקום בהר הצופים ואמר: "בשורת השיקום שהדסה מביאה לעיר ירושלים ולמרכז הארץ כולה היא בשורה אדירה, ומשרד הבריאות יעשה את המירב על מנת לסייע להם".

עוד הוסיף שר הבריאות: "פגשתי כאן אנשים מסורים ומקצועיים, מבחינתי מרשים להיווכח איך בעבודת צוות מאומצת בשבוע אחד נבנו שני מתחמי ענק תת-קרקעיים בבתי החולים של הדסה, והם יאלכסו מעל 100 מטופלים בהגנה מקסימלית. כעת תפקידה של מדינת ישראל הוא להאיץ את סיום בנייתו של מרכז השיקום הגדול והמתקדם ביותר במזרח התיכון על מנת לסיימו בטווח המיידי. החולים זקוקים לכך״.

לא בכדי מדבר בוסו על מרכז השיקום, שכן בעת הזו, לנוכח כמות הפצועים הבלתי נתפסת מהמלחמה ומהמתקפה הרצחנית של החמאס בעוטף עזה ובדרום, למעלה מ-3,000 פצועים ופצועות בדרגות פציעה שונות, שחלק לא מבוטל מהם יצטרך הליך שיקום לא פשוט.


שר הבריאות אריאל בוסו עם בכירי הדסה במתחם התת קרקעי החדש (צילום: אבי חיון)

שר הבריאות אריאל בוסו עם בכירי הדסה במתחם התת קרקעי החדש (צילום: אבי חיון)


 

 

יו״ר דירקטוריון הדסה איציק הדגישה בפני השר כי קידום בניית מרכז השיקום בהר הצופים הוא מטרה לאומית בעלת חשיבות אסטרטגית מיידית. ״הצלנו חיים רבים. פגשנו את החיילים והאזרחים שעברו ניתוחים מתקדמים בהדסה ועכשיו חייבים להתחיל לשקם אותם. עכשיו. אנחנו מחוייבים לאוכלוסיית ירושלים וכל סביבותיה, להציע את התהליך השיקומי המוביל והאיכותי ביותר – זה קורה ממש כאן בהדסה".

פרופ׳ וייס הציג בפני השר את מתחמי מרכז השיקום ואת העובדה שניתן יהיה לטפל בו בכ-150 מטופלי שיקום בטכנולוגיות השיקום המתקדמות ביותר בו זמנית. "עיריית ירושלים ומדינת ישראל הן שותפות מלאות לדרך", אמר פרופ' וייס. "אנחנו יודעים כי נמשיך לקבל מהן את הסיוע המיידי הדרוש בימים אלה, לפרוייקט האדיר שצומח כאן – ונמצא ממש על קו הסיום".


מרכז שיקום הדסה (צילום הדמיה: ספקטור עמישר אדריכלים)

מרכז שיקום הדסה (צילום הדמיה: ספקטור עמישר אדריכלים)


כידוע, כפי שפורסם ב"כל העיר", עלות מרכז השיקום שמוקם בהדסה הר הצופים נאמדת בכ-250 מיליון שקלים. התקציב מגיע ברובות מתרומות שגייסה הדסה ובחלקו מהמדינה, על החלק הזה של המדינה דיבר השר בוסו.

את הבניין, שטקס הנחת אבן הפינה להקמת התקיים כבר בתחילת 2019, תכנן האדריכל ארתור ספקטור, תוך שימת דגש להיטמעותו בנוף הירושלמי הצופה אל נוף המדבר וים המלח, והקפדה על מרחבים פתוחים וחללים המאפשרים עבודה עם המטפלים בסיוע מכשור מתקדם, בריכות ומתחמי אימון וכמובן פינות מנוחה, הירגעות והנאה. הבניין תוכנן כבניין מודולרי שיבנה בשלבים.

"מערך השיקום החדש מעורר תקוות רבות עבור תושבי ירושלים ובכלל מי שיזדקקו לשיקום מרחבי ישראל", נמסר אז מהדסה. "תוכנית המתחם מותאמת לצרכים ההולכים ומשתנים של המאה ה-21, בכללה גידול באוכלוסייה ותוחלת החיים שמתארכת ומחייבת טיפול בכמות גדולה של בני הגיל השלישי ומאופיינת בתחלואה ובקשיים פיזיים מרובים. מערך השיקום יתפרס על פני מספר אגפים במבנה מודרני, בצמוד לבית החולים הראשי, ויקבל ממנו תמיכה רפואית ולוגיסטית מלאה. בעצם הווייתו, יבטיח המתחם נגישות מיטבית לחולים, למטפלים ולמבקרים ויעשה שימוש במכשור הרפואי ובטכנולוגיות המתקדמות בעולם בתחום השיקום – לא רק עבור מטופלי השיקום, אלא גם עבור אנשים עם מוגבלויות פיזיות הזקוקים לשירותים ומרפאות ייעודיות".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר