שרשרת מגנטים שבלע ילד (צילומים: דוברות שערי צדק)
שרשרת מגנטים שבלע ילד (צילומים: דוברות שערי צדק)

הטיפ השבועי של שערי צדק: הסכנות הטמונות בבליעת גופים זרים אצל ילדים

מהן הסכנות הגדולות שעלולות להתרחש בבליעת גופים זרים בילדים, אלו חפצים רצוי להרחיק מהישג ידם של הקטנטנים וכיצד יש לנהוג במקרה שהם בלעו, חלילה, גוף זר? ד"ר אייל שטייר, מנהל היחידה למחלות כבד בילדים במכון לגסטרו ילדים במרכז הרפואי שערי צדק מסביר ומזהיר

פורסם בתאריך: 26.6.18 10:12

החופש הגדול כבר כאן ועימו הסכנות הרבות שהוא טומן בחובו. הילדים נותרים ללא מסגרת מסודרת והמהומה בבית חוגגת. עם השעמום ילדים נוטים להיעשות יצירתיים יותר, וללא השגחה הם מבצעים פעולות שעלולות להסתיים באסון. בשבועיים האחרונים, עוד לפני תחילת החופש הגדול, הגיעו למרכז הרפואי שערי צדק מספר רב של מקרים חריגים הכוללים שתיית מסיר שומנים, בליעת סוללות ומגנטים שחלקם יכול להוביל לנזק בריאותי משמעותי.

המגנטים הזעירים, שפרצו לחיינו בסערה, הגדילו את שיעור המקרים של בליעת גופים זרים. השבוע הגיע למחלקה לרפואה דחופה בבית חולים וילף במרכז הרפואי שערי צדק תינוק בן שנתיים וחצי, בחשד לבליעת מגנט. כאשר אביו טען כי בנו הצליח להצמיד תמונת מגנט 'באורך פלא' לבטנו, מה שהעלה את החשד לסבירות שמצדה השני של דופן הבטן מצויים מגנטים זעירים שבלע. ואכן הילד סיפר שבלע מספר מגנטים מספר ימים לפני כן.

הסכנה העיקרית בבליעת מגנטים טמונה באפשרות כי שני מגנטים יתפסו משני צדי הרקמה ויגרמו לנמק, ועל כן הובהל התינוק לבדיקת גסטרוסקופיה לאיתור והוצאת המגנטים. בבדיקה אותרו המגנטים בתריסריון תקועים עמוק ברקמה. לאחר יותר משעתיים הצליח הצוות לשחרר מעט את המגנטים אולם בשל חשש להתנקבות המעי וחוסר יכולת לאחוז בהם, הוחלט להפסיק את הניסיונות. הילד הועבר להשגחה במחלקה לכירורגיה ילדים, שם הוחלט יחד עם ד"ר ירון ארמון, מנהל המחלקה, לעקוב למשך יומיים ואם לא תהיה תזוזה להוציא את המגנטים בניתוח. לשמחת כולם המגנטים נפלטו החוצה בדרך הטבעית ולא היה צורך בכל התערבות נוספת. מקרה זה מדגים את הסכנה הטמונה בבליעה של מספר מגנטים. ההערכה היא שאם לא היה מתגלה בזמן וללא התערבות כלשהי היתה סכנה לגרימת חור במעי ולסכנת חיים.

מגנט שבלע ילד כבן שנתיים וחצי (צילום רנטגן: דוברות שערי צדק)

מגנט שבלע ילד כבן שנתיים וחצי (צילום רנטגן: דוברות שערי צדק)

 

מגנט שהוצא מגופו של ילד בן שנתיים וחצי (צילום: דוברות שערי צדק)

מגנט שהוצא מגופו של ילד בן שנתיים וחצי (צילום: דוברות שערי צדק)

שבוע לפני כן, אירע מקרה נוסף של שרשרת חרוזים מגנטיים שנבלעו. החרוזים הוצאו מהמעי על ידי ד"ר אורן לדר, גסטרואנטרולוג ילדים משערי צדק. במקרה זה איתור המגנטים בשלב מוקדם וחילוצם הציל את הילד מנזק משמעותי. ברוב המקרים גופים זרים עוברים ללא כל נזק במערכת העיכול אולם כאשר מדובר ביותר ממגנט אחד הסכנה לגרימת נזק היא גדולה יותר.

ההמלצה לגבי מגנטים היא להרחיקם מילדים מתחת לגיל 3 ולהשגיח באופן צמוד גם על ילדים גדולים יותר.

סוללות. הן מצויות כמעט בכל בית מערבי ומשמשות להפעלת מכשירים חשמליים, צעצועים אלקטרוניים ושעונים. בגלל השימוש הנרחב בהן, לעיתים הן עלולות להימצא חשופות באזורים שונים בבית ומהוות סכנת בליעה. החשש העיקרי בבליעת סוללות הוא החומר האלקטרומגנטי שמופרש בעת מגע עם נוזלים וחום. החומר עלול להוביל לנזק רב לרקמה, לנקב במעי ואף לחדירה לכלי דם סמוכים.

הסוללות צריכות להימצא באזור שלילדים אין גישה ויכולת להגיע אליהן, בעיקר הסוללות הזעירות שמשמשות לשעוני יד וכו'. בצעצועים בדרך כלל ישנו מכסה בטיחות. לאחר החלפת הסוללות יש להשיב את מכסה הבטיחות ולהדקו בחזרה היטב. אין להניח את הסוללות הריקות על השיש או על שולחן, אלא להשליכן לפח המיועד לכך. יש להקפיד שהכיסויים לסוללות במשחקים חדשים אינם נפתחים בקלות והם באישור מכון התקנים. בכל מקרה של חשד לבליעת סוללה יש לבצע צילום חזה ובטן. אם הסוללה נמצאת בוושט יש להגיע באופן דחוף למיון. אם בקיבה ניתן להמשך לעקוב במשך 24 שעות.

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

חומרי ניקוי. כיום יש היצע רב של חומרי ניקוי, ובשונה מבעבר, רבים מהם עדינים מספיק כדי לא לגרום לנזק בעת בליעתם. חומרי הניקוי החזקים, בעיקר מסירי שומנים, אשר בבליעתם ילדינו מסתכנים בנזק לריאות, לוושט ולקיבה. בשבועיים האחרונים הובהל לבית החולים שערי צדק ילד כבן שנתיים שאחיו הגדול החליט שהוא אינו נקי מספיק וזקוק גם ל'שטיפה' דרך הלוע. גסטרוסקופיה בוצעה באופן דחוף בכדי להעריך את מידת הפגיעה. בשל הנזק המשמעותי לוושט הוכנס צינור הזנה לקיבה הן להאכלה והן למניעת הצטלקות הושט וחסימתו. הילד תחת מעקב היום, מרגיש טוב ואוכל ללא כל הפרעות, אולם יהיה צורך בהמשך מעקב ובדיקות נוספות.

יש להימנע משימוש בחומרי ניקוי חזקים, בעיקר חומרים המכילים אחוז גבוה של חומר פעיל כגון אקונומיקה ומסיר שומנים. במידה שאין ברירה אחרת, כדאי להקפיד ולנעול את החומרים הללו ולהרחיקם מהילדים.

 

בליעת גופים זרים אחרים. במהלך השנה מגיעים לשערי צדק ילדים עקב בליעה של דברים שונים כמו חלקי משחק, מטבעות, סיכות ותכשיטים. ברוב המקרים הגופים הזרים עוברים את מערכת העיכול ללא כל פגע וברגע שעוברים את הקיבה הסיכוי קטן ביותר שיתקעו בהמשך מערכת העיכול. עם זאת, חייבים לבצע צילום לוודא שהעצם שנבלע לא נמצא בוושט. בשבוע האחרון הגיעו שני ילדים למיון שבלעו מטבעות. האחד, היה תקוע בוושט התחתונה וחולץ בנקל על ידי גסטרוסוקפיה (צילום), והשני היה תקוע בוושט העליונה וגרם לנזק משמעותי לוושט בגינו היה צורך לאשפוז במחלקה לטיפול נמרץ ילדים להשגחה.

בלונים הם משחק צבעוני ושימושי שמספק תעסוקה מופלאה למשך זמן רב. אולם, מאחורי המעטפת הצבעונית והמשעשעת סכנה גדולה של חנק שעלול להסתיים במוות במיוחד בתינוקות. במקרה שהבלון המנופח מתפוצץ בפתח הפה הוא יכול להישאף פנימה ללא יכולת להוציאו מקנה הנשימה הצר. גם במקרה של בלונים צריך להימנע מלתת לפני גיל שמונה שנים, ובכל מקרה אסור להכניס בלון לפה שכן השיניים יגרמו להתפוצצות הבלון ולחנק בעקבות כך.

שרשרת מגנטים שבלע ילד (צילום רנטגן: דוברות שערי צדק)

שרשרת מגנטים שבלע ילד (צילום רנטגן: דוברות שערי צדק)

 

שרשרת מגנטים שהוצאה מגופו של ילד (צילום: שערי צדק)

שרשרת מגנטים שהוצאה מגופו של ילד (צילום: שערי צדק)

לסיכום, בליעת גופים זרים ורעלים למיניהם יכולים לגרום לנזק משמעותי במערכת העיכול. ניתן למנוע בקלות אסונות כאלה על ידי שמירה על חפצים במקומם והרחקת הילדים ממגע עם החפצים שניתנים לבליעה. הקיץ, בו אנחנו נמצאים יותר בבית, ללא מסגרות, הוא זמן השיא לבליעת גופים זרים שניתן למונעם בקלות. קיץ נעים ובטוח.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר